Auteur Topic: snellheidszones  (gelezen 27582 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: snellheidszones
« Reactie #45 Gepost op: dinsdag 17 april 2012 - 19:47:15 »
In de schoolomgeving voor de borden F4a en b - enkel zone 30 / schoolomgeving dus !

De schoolomgeving zelf is gedefinieerd als zone 30 + A23
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snellheidszones
« Reactie #46 Gepost op: dinsdag 17 april 2012 - 19:52:23 »
dubbele post
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snellheidszones
« Reactie #47 Gepost op: dinsdag 17 april 2012 - 19:55:14 »
In de schoolomgeving voor de borden F4a en b - enkel zone 30 / schoolomgeving dus !

De schoolomgeving zelf is gedefinieerd als zone 30 + A23
En dat is ook zo in mijn links te zien.
(ertussen een onderbord met afstand in meters)

Ik merk nu wel op dat bij het allereerste bord bij (het naderen van die school) met veranderlijke signalisatie 70 <> 50  het A23 bord ontbreekt (Torenlaan, die 2+2 )
http://g.co/maps/bscdx
Het tweede bord is degelijk schoolomgeving zone 30 met A23:
http://g.co/maps/c9ks2

Dus het eerste bord is niet in overeenkomst met Art 6.5 / Art 2.37
Citaat
6.5. Signalisatie met veranderlijke informatie.   
(...)
Er mag geen gebruik gemaakt worden van een signalisatie met zonale draagwijdte, behalve voor de signalisatie van de schoolomgevingen zoals bepaald in artikel 2.37 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer voor de verkeersborden F4a en F4b.

 
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 april 2012 - 20:16:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: snellheidszones
« Reactie #48 Gepost op: dinsdag 17 april 2012 - 20:16:36 »
Dan blijft nog altijd het feit, dat er daar in Plockroy buiten de schooluren van die variabele zone 30, een variabele zone 50 van gemaakt wordt.  Mag niet.  En als ik mij niet vergis tenminste, is het daar bebouwde kom.  Daar mag je volgens mij ook al geen zone 50 inrichten.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snellheidszones
« Reactie #49 Gepost op: dinsdag 17 april 2012 - 20:18:43 »
Dan blijft nog altijd het feit, dat er daar in Plockroy buiten de schooluren van die variabele zone 30, een variabele zone 50 van gemaakt wordt.  Mag niet.  En als ik mij niet vergis tenminste, is het daar bebouwde kom.  Daar mag je volgens mij ook al geen zone 50 inrichten.
Is geen bebouwde kom, daar staat geen F1-bord. En buiten bbk mag een zone 50...  :-\

Die smalle parallelweg Plokroy is lichte lintbebouwing met een kerkje en een schooltje, begint met een C43-50 die herhaalt wordt aan volgend kptje, dan een variabele schoolzone 30<>50 met A23 (dus schoolomgeving) van de andere kant idem:
http://g.co/maps/hjz2a  vanuit Meeuwen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 april 2012 - 20:26:32 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: snellheidszones
« Reactie #50 Gepost op: dinsdag 17 april 2012 - 20:26:49 »
Is geen bebouwde kom, daar staat geen F1-bord.

Zou kunnen, zo vaak kom ik daar nu ook weer niet.  :-\

En buiten bbk mag een zone 50...  :-\

Een vaste zone 50 zou dan mogen, ja.

Citaat
6.5. Signalisatie met veranderlijke informatie.  
(...)
Er mag geen gebruik gemaakt worden van een signalisatie met zonale draagwijdte, behalve voor de signalisatie van de schoolomgevingen zoals bepaald in artikel 2.37 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer voor de verkeersborden F4a en F4b.

Zoals ik die tekst lees, en correct me if I 'm wrong : mag zonale geldigheid in variabele signalisatie dus énkel en alleen voor een zone 30 in een schoolomgeving.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snellheidszones
« Reactie #51 Gepost op: dinsdag 17 april 2012 - 20:45:26 »
Een vaste zone 50 zou dan mogen, ja.
En een variabele schoolzone toch ook, ik ken in Genk zelfs 2 schoolzones buiten de bebouwde kom. (ene in Zwartberg heb ik al gegeven)
De andere is Bochtlaan//Evence Coppéelaan ( vanuit C43- 50 kmh naar schoolomgeving variabel 30 ) :
 http://g.co/maps/7gvp5

Schooltje links bovenaanzicht:
http://g.co/maps/v49u4

Citaat
Citaat
6.5. Signalisatie met veranderlijke informatie.  
(...)
Er mag geen gebruik gemaakt worden van een signalisatie met zonale draagwijdte, behalve voor de signalisatie van de schoolomgevingen zoals bepaald in artikel 2.37 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer voor de verkeersborden F4a en F4b.

Zoals ik die tekst lees, en correct me if I 'm wrong : mag zonale geldigheid in variabele signalisatie dus énkel en alleen voor een zone 30 in een schoolomgeving.
Idd ttz een zone 30 variabel met een A23 er bovenop (al drie links ondertussen)
Idd en dan is ook schoolomgeving EN buiten de bebouwde kom mogelijk:
dit is het schooltje aan die parallelweg Plokroy:
http://g.co/maps/j6rmm

Ook bij de doorsteken van en naar de N-weg moeten die C43-50´s herhaald worden, daar staan meerdere vaste C43-50´s, enkel voor en na het schooltje neemt de variabele 50 die C43-50 functie over, een betere oplossing ken ik niet.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 april 2012 - 20:56:18 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: snellheidszones
« Reactie #52 Gepost op: dinsdag 17 april 2012 - 20:58:02 »
En een variabele schoolzone toch ook, ik ken in Genk zelfs 2 schoolzones buiten de bebouwde kom. (ene in Zwartberg heb ik al gegeven)

Welja, een variabele zone 30!  Akkoord.  Maar een variabele zone 50?

Citaat
6.5. Signalisatie met veranderlijke informatie.  
(...)
Er mag geen gebruik gemaakt worden van een signalisatie met zonale draagwijdte, behalve voor de signalisatie van de schoolomgevingen zoals bepaald in artikel 2.37 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer voor de verkeersborden F4a en F4b.

Idd ttz een zone 30 variabel met een A23 er bovenop (al drie links ondertussen)

Wel, en zoals ik ook intussen al drie links aangeef, heb ik ook geen probleem met die variabele zone 30.  Wél met de variabele zone 50 die er daarna (buiten de schooluren) van gemaakt wordt.

Ook bij de doorsteken van en naar de N-weg moeten die C43-50´s herhaald worden, daar staan meerdere vaste C43-50´s, enkel voor en na het schooltje neemt de variabele 50 die C43-50 functie over, een betere oplossing ken ik niet.

Wacht efkes hé.  Je hebt precies te grote schoenen aan voor mij, want ik kan niet meer volgen.  Als er daar vaste C43's 50 na ieder kpt staan, en men schakelt simpelweg de variabele signalisatie zone 30 uit, is de maximum toegestane snelheid toch ook 50 buiten de schooluren?  Waarom dan ook nog 's in die (verboden) variabele vorm zetten?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snellheidszones
« Reactie #53 Gepost op: dinsdag 17 april 2012 - 21:28:57 »
Ook bij de doorsteken van en naar de N-weg moeten die C43-50´s herhaald worden, daar staan meerdere vaste C43-50´s, enkel voor en na het schooltje neemt de variabele 50 die C43-50 functie over, een betere oplossing ken ik niet.

Wacht efkes hé.  Je hebt precies te grote schoenen aan voor mij, want ik kan niet meer volgen.  Als er daar vaste C43's 50 na ieder kpt staan, en men schakelt simpelweg de variabele signalisatie zone 30 uit, is de maximum toegestane snelheid toch ook 50 buiten de schooluren?  Waarom dan ook nog 's in die (verboden) variabele vorm zetten?
Zei ik toch, omdat daar net een doorsteek is vanuit die N-weg: zie je die niet op de voorgrond naar rechts ?
 http://g.co/maps/9tkpn

die variabele 50-zone vervangt daar dus een vaste C43-50 na een kruispunt.

Toch eens even het artikel volledig citeren:
Citaat
6.5. Signalisatie met veranderlijke informatie.  

6.5.1. Kleinere afmetingen zoals bepaald in de artikelen 6.4.1. en 6.4.2. mogen voor de verkeersborden van de signalisatie met veranderlijke informatie slechts gebruikt worden in de onderbruggingen en in de tunnels.

6.5.2. In principe wordt de signalisatie met veranderlijke informatie slechts gebruikt op wegen die ten minste twee rijstroken voor elke rijrichting omvatten, of, ingeval van éénrichtingsverkeer, wanneer er ten minste twee rijstroken zijn in de toegelaten rijrichting.

Behalve voor de signalisatie van de schoolomgevingen zoals bepaald in artikel 2.37 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, mag deze signalisatie op andere wegen slechts uitzonderlijk aangebracht worden, rekening houdend met de drukte en de aard van het verkeer.

6.5.3. De signalisatie met veranderlijke informatie wordt herhaald na elk kruispunt of na elke toegang tot een autosnelweg.

Een einde-verbodsbord moet geplaatst worden op de autosnelweg of wanneer dit einde-verbod niet samenvalt met een kruispunt.

Er mag geen gebruik gemaakt worden van een signalisatie met zonale draagwijdte, behalve voor de signalisatie van de schoolomgevingen zoals bepaald in artikel 2.37 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer voor de verkeersborden F4a en F4b.

 F4a        F4b

In dit geval :

•wordt de signalisatie niet herhaald na elk kruispunt;
•wordt de opheffing van de reglementering op het einde van de zone aangegeven.
Ik lees nergens niet dat het niet mag, gij ?

Zelfs de variabele 70 <>50  zonder bord A23 op de Torenlaan in Zwartberg mag dan
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 april 2012 - 21:59:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: snellheidszones
« Reactie #54 Gepost op: dinsdag 17 april 2012 - 21:35:51 »
Btw, variabele signalisatieborden hangen toch ook boven de autosnelweg.

Oh ja?  Ik heb daar pertang nog nooit een variabele zone 50 gezien.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snellheidszones
« Reactie #55 Gepost op: dinsdag 17 april 2012 - 21:42:16 »
Btw, variabele signalisatieborden hangen toch ook boven de autosnelweg.

Oh ja?  Ik heb daar pertang nog nooit een variabele zone 50 gezien.
Ik ook niet maar wel met variabele signalisatie.  ;)  (heb ik ondertussen veranderd)

Beste vb is nog altijd de N76-Torenlaan naar de kerk in Zwartberg waar de school ligt:
http://g.co/maps/49k6d
daar staan beide soorten, en ze voldoen aan art. 6.5 plaatsingsvoorwaarden.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 april 2012 - 21:51:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: snellheidszones
« Reactie #56 Gepost op: dinsdag 17 april 2012 - 21:57:56 »
Toch eens even het artikel volledig citeren:

Blij toe.  ;)  Welnu, uit dezelfde wettekst, haal ik het volgende:

Citaat
6.5. Signalisatie met veranderlijke informatie.  

6.5.1. Kleinere afmetingen zoals bepaald in de artikelen 6.4.1. en 6.4.2. mogen voor de verkeersborden van de signalisatie met veranderlijke informatie slechts gebruikt worden in de onderbruggingen en in de tunnels.

6.5.2. In principe wordt de signalisatie met veranderlijke informatie slechts gebruikt op wegen die ten minste twee rijstroken voor elke rijrichting omvatten, of, ingeval van éénrichtingsverkeer, wanneer er ten minste twee rijstroken zijn in de toegelaten rijrichting.

Behalve voor de signalisatie van de schoolomgevingen zoals bepaald in artikel 2.37 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, mag deze signalisatie op andere wegen slechts uitzonderlijk aangebracht worden, rekening houdend met de drukte en de aard van het verkeer.

6.5.3. De signalisatie met veranderlijke informatie wordt herhaald na elk kruispunt of na elke toegang tot een autosnelweg.

Een einde-verbodsbord moet geplaatst worden op de autosnelweg of wanneer dit einde-verbod niet samenvalt met een kruispunt.

Er mag geen gebruik gemaakt worden van een signalisatie met zonale draagwijdte, behalve voor de signalisatie van de schoolomgevingen zoals bepaald in artikel 2.37 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer voor de verkeersborden F4a en F4b.
 

F4a        


F4b

In dit geval :

•wordt de signalisatie niet herhaald na elk kruispunt;
•wordt de opheffing van de reglementering op het einde van de zone aangegeven.

Ik lees nergens niet dat het niet mag, gij ?

Euh ... eigenlijk wél, ja.  

Ik lees daar dat zonale draagwijdte niet mag voorkomen in variabele signalisatie.  Behalve dus een zone 30 (F4a, F4b) aan een schoolomgeving.  ;)

Zelfs de variabele 70 <>50  zonder bord A23 op de Torenlaan in Zwartberg mag dan

Zijn dat variabele zones 70 / 50 ?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 april 2012 - 22:08:22 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: snellheidszones
« Reactie #57 Gepost op: dinsdag 17 april 2012 - 22:20:25 »
Zoals ik die tekst lees, en correct me if I 'm wrong : mag zonale geldigheid in variabele signalisatie dus énkel en alleen voor een zone 30 in een schoolomgeving.

Ja.
De zone 30 als schoolomgeving dus.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snellheidszones
« Reactie #58 Gepost op: dinsdag 17 april 2012 - 22:23:26 »
Euh ... eigenlijk wél, ja.  
Ik lees daar dat zonale draagwijdte niet mag voorkomen in variabele signalisatie.  Behalve dus een zone 30 (F4a, F4b) aan een schoolomgeving.  ;)
Raar het mag idd niet volgens die strikte regel (en ook na zoeken vind ik geen achterpoortje), een variabele zone 50-schoolomgeving mag niet.  :D  Wat een mop. Wijkje Plokroy is in overtreding met een M.B-regeltje. Dan is daar een heel klein stukje 90 kmh op die smalle weg. Maar ik ga het toch niet doen hoor die (50) staat er wel.


Citaat
Zelfs de variabele 70 <>50  zonder bord A23 op de Torenlaan in Zwartberg mag dan
Zijn dat variabele zones 70 / 50 ?

Het allereerste variabele bord niet, gewoon variabel 70 <> 50 , je moet wel de link openen dan zie je het met eigen ogen.
Of je passeert er eens als je daar moet zijn.

Die N76-Torenlaan naar Zwartberg gaat als volgt:
C43 - 90 op de 2+2 middenberm
C43-70 na de eerste verkeerslichten (links gaat het naar ´t beroemde vliegveld Cl...)
C43-70 wordt herhaald na elk kp.
tot een C43-variabel 70 <> 50 (geen zone)
dan na het volgend kp een variabel schoolomgeving zone 30 <> zone 70  :D :D  klik hierop : http://g.co/maps/8h8dr
met A23 en onderbord afstand.

Dit is bedoelt om de ´20 kmh stappenregel´ te behouden (als er geen onderbord afstand gebruikt wordt)
Citaat
3° Wanneer een snelheidsbeperking wordt opgelegd buiten de bebouwde kom, moet het eerste verkeersbord C43 aangekondigd worden door een gelijkaardig verkeersbord, aangevuld met een onderbord van het type Ia van bijlage 2 tot dit besluit, indien het verschil tussen de maximale toegelaten snelheid en de opgelegde snelheidsbeperking meer dan 20 km/u. bedraagt.

Maar dus ook niet conform het M.B. alweer een mop zone 70 variabel schoolomgeving mag niet buiten de schooluren.  ;D

Zijn jullie zeker dat het F4a bord variabele signalisatie enkel zone 30 km en off mag aanduiden ?
Geen andere snelheid ?

Ik lees dat nergens, het is niet omdat het F4a en F4b voorbeeld toevallig 30 kmh heeft dat dit ook als variabele snelheid vast staat.
F4a en b zone 50 en zone 70 kmh bestaan toch ook NIET... heet C43 met zonale geldigheid C43-30, -50 en -70 kunnen dat krijgen
Tiens C43-30 ook zonaal, maar F4a/b - zone 30 is specifiek schoolomgeving, wat als de 30 kmh uitgaat, mag er dan geen andere zonale snelheid (C43-zonaal 50 of 70) op staan?
Vbn Plokroy en Torenlaan hebben we al op nauwelijks 9 km van mekaar gelegen...

Citaat
2.37. " Schoolomgeving" : zone van een of meerdere openbare wegen of gedeelten ervan, waarin de toegang tot een school is inbegrepen en waarvan het begin en het einde afgebakend zijn door de verkeersborden F4a en F4b.  
(vb afbeeldingen 30 kmh)

Het verkeersbord A23 wordt bij het verkeersbord F4a gevoegd.
dit zijn ook eigenlijk F4 borden hé, verbeter mij, ze noemen het idd  C43 met zonale geldigheid.

De truk van mobielvlaanderen...  :-X

Citaat
http://www.mobielvlaanderen.be/overheden/artikel.php?nav=10&mbnr=130&id=1203

5. Signalisatie expliciet vermelden heeft voordelen
Signalisatie expliciet vermelden maakt het makkelijker om de aanduiding van de maatregel op zijn juistheid te beoordelen. De signalisatie moet immers voldoen aan het verkeersreglement en de plaatsingsvoorwaarden. Zo moet voor de afbakening van een zone ‘50’ gebruik gemaakt worden van borden C43 met zonale geldigheid , in plaats van borden F4a en F4b (zie ook grotere afbeelding hieronder). Deze laatste zijn in het verkeersreglement immers voorbehouden voor de afbakening van de zone ‘30’. Ook opschriften op onderborden durven wel eens afwijken van de voorschriften. In het bijzonder voor de verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren is het opletten geblazen of het voorziene opschrift wel degelijk op de onderborden mag voorkomen. Weet ook dat borden met zonale geldigheid niet gecombineerd mogen worden met onderborden. Bijkomende opschriften verschijnen op het zonebord zelf.

De afbakening van een zone 50 moet niet gebeuren met de borden F4a met vermelding "zone 50" (linkse afbeelding, met rand, hetgeen eigenlijk niet bestaat), maar wel met borden C43 met zonale geldigheid (rechtse afbeelding)

Een variabel zonebord schoolomgeving dat van een zone 30 F4a naar een zone 70 C43 zonale geldigheid omschakelt waarom niet ?Hebben jullie dan een oplossing voor de Torenlaan (hou rekening met de kruispunten rechts) ?
« Laatst bewerkt op: woensdag 18 april 2012 - 00:13:11 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: snellheidszones
« Reactie #59 Gepost op: dinsdag 17 april 2012 - 23:15:11 »
Zoals ik die tekst lees, en correct me if I 'm wrong : mag zonale geldigheid in variabele signalisatie dus énkel en alleen voor een zone 30 in een schoolomgeving.
Ja.
De zone 30 als schoolomgeving dus.
En als dat zonebord uit is ? wat is dan de snelheid na dat kruispunt ? 120 kmh  ;D
 (zie link in vorige post) of neem deze : http://g.co/maps/ketta
 zone 70 variabel naar 30 zone schoolomgeving, 20 meter ervoor ligt een kruispunt !
Gaat het zone 30 bord volledig uit geldt daar eigenlijk 120 kmh. DUS ?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 april 2012 - 23:21:46 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I