Auteur Topic: Inrichting schoolomgeving  (gelezen 2283 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Inrichting schoolomgeving
« Gepost op: woensdag 07 oktober 2009 - 23:50:33 »
Graag had ik het forum om hulp willen vragen. Op de school van mijn dochter bestaan een groot aantal werkgroepen en ik zit er in de werkgroep 'verkeer'. Ik had graag een dossier samengesteld van welke bepalingen, wetten, voorschriften er bestaan rond een schoolpoort. Iedereen kent wel de zone 30, maar ik zie het breder. Wat bv. met breedte van voetpaden, waar zebrapaden, ...

Alle input is welkom, vanzelfsprekend komt het synthese-document hier ook op het forum.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Inrichting schoolomgeving
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 08 oktober 2009 - 00:49:37 »
vooral je eigen gezond verstand gebruiken

wat denk je zelf dat het veiligst is
en dan niet alleen binnen wat de wetgever voorziet

en probeer mss niet vanuit één standpunt te kijken, mar vanuit het standpunt van elke weggebruiker
een automobilist zal nl rapper overtuigd zijn als de maatregelen zo genomen zijn dat iedereen er wel bij vaart
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Inrichting schoolomgeving
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 08 oktober 2009 - 01:39:29 »
Sniper, dat spreekt voor zich ! Ik zoek echter naar wat meer wettelijk kader. Het is nl. de bedoeling hiermee naar de schepen te trekken en enkele kleine maatregelen te bekomen.

Ik geef wat meer context. Mijn dochter gaat naar een school die sinds enkele jaren een gedeelte van een gebouw betrekt van een grotere school. Het Hof van Nassau zat vroeger in een vrij groot gebouw waar nu een gedeelte van het gebouw wordt gebruikt door Villa Zonnebloem, de school van mijn dochter. Bij deze splitsing heeft men een ingang moeten improviseren. Deze ingang geeft uit op een klein pleintje, waar dus wel ruimte is voor ingrepen. Het voetpad voor de school is echter veel te smal. Mensen die toekomen met buggy's hebben hier vooral last van.
Ik ben op zoek naar wetgeving waaruit mag blijken dat het voetpad voor een school wat breder mag zijn (weet je wel, gezond verstand). Ik ben ervan overtuigd dat er wel wat regelgeving hieromtrent bestaat, aan de meeste scholen zie je zoiets. Ik ga morgen nog eens intensief googlen, maar alle hulp blijft welkom.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Inrichting schoolomgeving
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 08 oktober 2009 - 08:57:01 »
Men zal er vlug een zone 30 van maken, en met de foute bewering dat de zwakke weggebruiker hier dan overal voorrang heeft is de wegbeheerder er met weinig kosten (het is crisis en er is geen geld meer) vanaf.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Inrichting schoolomgeving
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 08 oktober 2009 - 10:10:01 »
Het is al zone 30, want intra-muros in Mechelen.

Ik zoek eerder hoe de poort zelf moet ingericht worden:
- bredere voetpaden ?
- park&ride om kinderen af te zetten ?
- fietsenstalling voor ouders ?
- zebrapaden ?

...

Ik heb me net opgegeven voor die werkgroep om de door Rudi beschreven toestand te vermijden. Ik zal echter goede argumenten hebben om mijn punten te verdedigen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Inrichting schoolomgeving
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 08 oktober 2009 - 13:27:16 »
Ik zoek eerder hoe de poort zelf moet ingericht worden:
- bredere voetpaden ?
Valt onder "inrichting" van wegen , en is dus een gewestelijke bevoegdheid.

Daarvoor is er een Vlaams decreet, en het voetgangersvademecum op basis hiervan.
Dat laatste is via vlaanderen.be terug te vinden (net als het fietsvademecum)


Besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 inzake wegen voor voetgangersverkeer is wat je moet hebben.
Wegen voor voetgangersverkeer met een breedte kleiner dan 1,50 m. mogen slechts aangelegd worden in straten met een rooilijnbreedte kleiner dan 9 m.
Elke weg (...) heeft een geheel obstakelvrije loopweg van minstens 1m. breed.


De minimale stoepbreedtes gelden VZVIW wel enkel bij nieuwe of vernieuwde aanleg.
Wordt ook dan nog volop tegen gezondigd door de overheden zelf ...

BIj wegbreedte van

Citaat
- park&ride om kinderen af te zetten ?
Midden in een zone 30 / stadcentrum nog zoiets organiseren ?
Trekt enkel nog meer verkeer aan in de zone 30 / rond de schoolpoort.

* Enkel afzetten van kinderen is simpel met E1 : enkel stilstaan is dan altijd toegelaten.

* Indien men enkel stilstaan wil toelaten tijdens de "afzet- en oppikuren" :
E3 met onderbord
2°   Om het parkeren altijd en het stilstaan slechts tussen bepaalde uren te verbieden, zal gebruik gemaakt worden van het verkeersbord E3, aangevuld met een onderbord van het type V van bijlage 2 tot dit besluit, met de vermelding : " Parkeren altijd verboden. Stilstaan verboden van ... tot ... u. ".

De enige legale manier voor kortparkeren (afzetten + een beetje meer) is een E9x (best E9b, beperking tot personenwagens) met als enig blauw onderbord een tijdsbeperking (hoogstens 30 minuten).
Art 70.2.1.3° a)

Andere zever is illegaal.
In strijd met de wegcode en de plaatsingsvoorschriften - en indien niet-nederlandstalige opschriften zoals "park & ride" gebruikt worden, nog eens bijkomend in strijd met de taalwet in overheidsaangelegenheden.

Op de site van het BIVV staat zo een folder over "schoolzones" in het Brusselse, dat is de ene overtreding op de andere ...


Citaat
- fietsenstalling voor ouders ?
Art 70.2.1.3° f) indien op de openbare weg.

Citaat
- zebrapaden ?
http://wegcode.be/wet.php?wet=11&node=art18#18.3 geeft de minimale afmetingen

Waar ze te leggen : voetgangersvademecum
« Laatst bewerkt op: donderdag 08 oktober 2009 - 13:41:45 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder