Toen ik vanmorgen wat Chinees nieuws doorbladerde kwam ik op volgende link uit:
http://www.treehugger.com/files/2009/08/china-high-speed-rail-leave-us-in-the-dust.phpChina bouwt dus in recordstempo zijn hoge snelheidsnet uit. Ik heb hier al gebruik van gemaakt en de kwaliteit is prima. Voor een relatief lage prijs (ook naar Chinese standaarden) spoor je stipt van de ene stad naar de andere. Mijn ervaring is Baoji - Xi'an, een afstand van ongeveer 160 km in 1u12min. Weldra zal dit nog sneller gaan omdat het op één van de eerste lijnen ligt die naar hogere snelheden worden gebracht. Nu rijdt de trein op slechts 2/3 van het traject 200 km/u. Kostprijs van het traject: 5 €.
In het zelfde artikel zie je dat ook China inzet op de elektrische auto. Men zal er geleerd hebben van de hoge olieprijzen in 2008. De Chinese staat heeft zelfs olie verdeeld onder de kostprijs om hun transport niet te zien stilvallen. Nu is elektriciteit in China ook niet onbeperkt voorradig, maar je kan het wel op verschillende manieren opwekken. Waarschijnlijk zullen de laatste generatie nucleaire centrales (helium koeling) hier een rol gaan spelen.
Combinatie van een prima openbaar transport voor de lange afstand en voor lokaal vervoer een handige elektrische auto (eventueel gehuurd) is nog zo gek niet ! Zoals de link aangeeft stelt het bovendien honderd duizenden mensen te werk om de infrastructuur te creëren.