Vanaf volgend jaar juli krijgen wij normaal gezien volgen Etienne Schouppe nieuwe nummerplaten.
Europees model 5 zwarte cijfers en twee zwarte letters op een witte achtergrond. B/ 11-AA-111
Dit zal beginnen met alleen de nieuwe inschrijvingen.
Er zullen zowel een voorplaat als een achterplaat (tegen betaling) worden afgeleverd.
In de meeste landen gaat de nummerplaat zeker niet langer mee dan de auto zelf, soms wordt de nummerplaat reeds eerder vervangen bij verhuis of verkoop.
Verhuis of verkoop hangt van het land af en van de situatie zoals in Duitsland en voorheen ook in Frankrijk.
In Groot Hertogdom Luxemburg, Nederland, GB, en nu ook met de nieuwe Franse platen blijft de nummerplaat gedurende de ganse levensduur bij de auto.
De nummerplaten worden in de meeste landen behalve Duitsland gemaakt en geplaatst door de dealer.
Als je dus schade oploopt aan je nummerplaat kan je gewoon een ander laten maken bij je garage of ander erkend verkoopspunt op voorlegging van de inschrijvingspapieren.
Het probleem is nu dat de overheid in Belgie (DIV) nummerplaten aflevert op naam van de bestuurder/ eigenaar, en dat je die platen bij vervanging van voertuig gewoon kan meenemen naar een volgend voertuig waardoor de nummerplaten in Belgie in erbarmelijke staat verkeren.
Je kan ook telkens een nieuwe aanvragen, maar de meeste Belgen houden liever hetzelfde nummer.
Je kan ook een duplicaat aanvragen bij de overheid, maar dat gebeurt meestal alleen als de autokeuring of de politie een opmerking maakt.
Nu is het zo dat de voorste nummerplaat het meeste afziet van slijtage omdat die meestal bevestigd is op de voorbumper waardoor er wel eens een deuk in komt door een trekhaak bij parkeren of onderhevig is aan vuil en vliegend ongedierte.
Voorlopig kan je gemakkelijk je voorplaat vervangen, het is toch een duplicaat die overal kan laten bijmaken.
Maar wat gaat er gebeuren als de voorplaat ook een officiele plaat zal zijn die niet zomaar vervangen kan worden en die je dan nog zal mogen meenemen naar je volgend voertuig. Want het systeem blijft hetzelfde (een plaat voor het leven,maar niet het leven van de auto maar wel het leven van de bestuurder).
Hoe zal die voorplaat er na 30 jaar uitzien denk je?
