Auteur Topic: E313 tussen Lummen en Antwerpen moet breder  (gelezen 5309 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
E313 tussen Lummen en Antwerpen moet breder
« Gepost op: zondag 25 oktober 2009 - 15:14:44 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: E313 tussen Lummen en Antwerpen moet breder
« Reactie #1 Gepost op: zondag 25 oktober 2009 - 18:48:46 »
Lijkt me een doordachte studie (plannen stonden in de krant):

Vanuit Hasselt komend: (E313 volledig 3+3, vanaf Ranst 5+5 tot afrit Wommelgem want de 2 sporen van E34 komen erbij) de bestuurders moeten al in Wommelgem kiezen of ze lokaal Antwerpen kiezen of de Ring Antwerpen nemen, want vanaf afrit Wommelgem blijft de E313 + 4* tot aan de Ring, de grote rotonde onder de afrit Wommelgem (R11) krijgt 3 eenrichtingsarmen/wegen extra bij richting Lokaal Antwerpen -naast de snelweg- die eventjes later 2 armen worden (groene zone aldaar) en steeds +2 enkelrichting plaatselijk Antwerpen.
(*De busstrook op dat stukje E313 zal dan wel verleden tijd zijn, want er is dat +2-alternatief naast de snelweg).

Omgekeerd naar Hasselt komt er vanaf de Ring zelfs 6 rijstroken tot kort voor Wommelgem, 1 rijstrook leidt al ruim af voor de afrit (lange afrit Wommelgem eigenlijk), vanaf Wommelgem 5 rijstroken tot Ranst (2 naar E34, en 3 naar E313).

Dit gebeurt in 3 fazen:
- 1 fase: flessehals Ring tot aan Wommelgem wordt aangepakt:
 lokale wegen 3>2 vanaf rotonde R11, omgekeerd 2 lokale die in de +2 bredere E313 (+6) vloeien richting Hasselt.
- 2 fase: E313 vanaf Ranst tot Lummen 3+3 rijstroken
- 3e fase: Ranst tot achter Wommelgem 5+5, laatste stuk 6+4.

In een fase 4 is zelfs de E34 voorzien voor 3+3 rijstroken.

De oudste -belangrijkste snelweg- van Be, van "binnenland EU" naar "wereldhaven Antwerpen" wordt toch breder als een 2+2...  :)   
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zondag 25 oktober 2009 - 21:52:48 »
Het waarschijnlijke scenario is als volgt:

- nog een aantal dure en degelijke studies bestellen
- één of andere idioot in de buurt richt een actiecomité op
- volksraadpleging
- studie in de vuilbak
- oplossing: rekening rijden, jaag de mensen in het openbaar vervoer

Komt het jullie bekend voor ?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 26 oktober 2009 - 03:43:58 »
Citaat
E313 tussen Lummen en Antwerpen moet breder

Tiens, ik zeg dit reeds meer dan 20 jaar.
Zonder veel te dure studie.
Toch hebben ze ondertussen het volledig traject (eindelijk) vernieuwd, zelfs nieuwe kleinere bruggen aangelegd zodat een derde rijstrook niet meer veilig kan zonder overdreven veel "zotte kosten" te doen.
ARM BELGIË.

Citaat
Volgens de studie is de situatie van de E313 vandaag ronduit dramatisch

Niet enkel vandaag, 20 jaar geleden ook al.
« Laatst bewerkt op: maandag 26 oktober 2009 - 03:46:46 door bibi585 »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: maandag 26 oktober 2009 - 03:51:11 »
Het waarschijnlijke scenario is als volgt:

- nog een aantal dure en degelijke studies bestellen
- één of andere idioot in de buurt richt een actiecomité op
- volksraadpleging
- studie in de vuilbak
- oplossing: rekening rijden, jaag de mensen in het openbaar vervoer

Komt het jullie bekend voor ?

Das ongeveer wat ik de laatste 30 jaar meemaak in België, een mens zou op den duur van niet beter meer weten.
Kan me voorstellen dat mensen van jonger dan 30 jaar effektief "nie beter weten" ook.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: maandag 26 oktober 2009 - 09:16:44 »
Kan me voorstellen dat mensen van jonger dan 30 jaar effektief "nie beter weten" ook.
Dat is ook zo, en het "snelheid is foei" fenomeen zit hen al in de genen ....

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: maandag 26 oktober 2009 - 09:54:58 »
« Laatst bewerkt op: dinsdag 27 oktober 2009 - 00:16:19 door Rafael »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #7 Gepost op: maandag 26 oktober 2009 - 11:08:24 »
Offtopic: jammer genoeg moet ik dit beamen. Laatste meegereden met een kameraad die even oud is als mij. Reed 70 km/u waar je 90 km/u mocht (was het nu door niet beter weten of niet durven, geen idee), waarna hij dus logisch gezien werd ingehaald. Zijn reactie "Gvd, se snelheidsduivel, sebiet een accident!!". Ik heb moeite moeten doen om mijn mond te houden. Reacties op school op ongevallen wijzen helaas ook dezelfde richting uit.
Wat wil je, de indoctrinatie "Auto foei. Snelheid foei." start tegenwoordig al in de eerste kleuterklas.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: maandag 26 oktober 2009 - 11:20:39 »
Ik heb moeite moeten doen om mijn mond te houden.
Waarom die moeite doen ?  Ik zeg mijn gedacht in zo'n geval, of het in dank afgenomen wordt of niet zal me worst wezen
(nog meer off topic: ik zeg egl altijd mijn gedacht, dat wordt niet altijd in dank afgenomen, maar ik ga liever recht door zee met de enkele die hier kunnen mee leven, dan dat ik een masker opzet om met een hoop hypocrieten te kunnen omgaan, spijtiggenoeg zijn het degene die met drie gezichten door het leven gaan die het verst komen, maar dan nog zal het me worst wezen: ik durf ten allen tijde in de spiegel kijken.)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: maandag 26 oktober 2009 - 12:26:00 »
De E313 verbreden helpt niets als de afvoer richting Ring niet mee verbeterd wordt.
De pijnpunten zijn duidelijk : Ranst en Wommelgem tot A'pen Oost (met zijn gebrekkige laattijdige voorsorteringen)
Weg Wanbeheer.be

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: maandag 26 oktober 2009 - 14:11:32 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 01:10:58 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: maandag 26 oktober 2009 - 15:47:27 »
Dat ze nu eens dringend die ontbrekende aansluiting Turnhout - Lummen afmaken, alles ligt er klaar voor.

Citaat
Die lange Afrit Wommelgem richting Ranst is ook al jaren geleden voorbereid, afmaken die handel.
Dat vloekt natuurlijk met de BOB die daar nu ligt, en waarop De Lijn geen concurrentie van afslaand verkeer wil.
Ook toen het nog een foutief aangegeven busstrook was, werd het in principe toegestane gebruik voor het afslaan al verboden met X.

Citaat
Hopelijk beginnen ze weer niet met het afrittencomplex Q8 Ranst, daar heb ik nooit het nut van ingezien.
Meer parking voor vrachtwagens is daar veel dringender nodig.
De crisis is stilaan voorbij aan de bezetting van de snelwegparkings te zien.

Een afrit om de afritten Wommelgem / Massenhoven te ontlasten zou op zich nog niet zo'n gek idee zijn, maar je geraakt daar amper weg naar ergens anders dan Ranst ...
Weg Wanbeheer.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: maandag 26 oktober 2009 - 23:44:01 »
De E313 verbreden helpt niets als de afvoer richting Ring niet mee verbeterd wordt.
De pijnpunten zijn duidelijk : Ranst en Wommelgem tot A'pen Oost (met zijn gebrekkige laattijdige voorsorteringen)
Die pijnpunten worden ook weggewerkt, zie mijn post (plannen met tekening stonden uitvoerig in de krant, al de respectievelijke voertuigtellingen stonden erbij), één voorsortering Centrum Antwerpen valt aan A´werpen -Oost (Ring) al weg, die moeten er in Wommelgem af en via de -vernieuwde?- rotonde (R11) naar A´werpen over een volledig nieuwe dubbele eenrichtingsweg parallel aan de E313.

Ik heb zelfs een vermoeden dat die 2 pijnpunten eerder weggewerkt gaan zijn als de ganse E313 van Ranst tot Lummen 3+3 wordt.
(Ik denk dat naar Antwerpen de 3 rijvakken prioriteit hebben ttz eerder af zijn als de 3 naar Hasselt, 5 dan vanaf Ranst
)

In elk geval is faze 1: Wommelgem tot en met de aansluitingen op de ring.
- 1e fase: flessehals Ring tot aan Wommelgem wordt aangepakt:
3 lokale bijkomende eenrichtingswegen vanaf rotonde R11 die in 2 overgaan richting lokaal Antwerpen, gelegen parallel aan de E313, omgekeerd 2 lokale die in de 2 extra rijvakken bredere E313 - 6 rijvakken dan - vloeien tot Wommelgem, daar -1 afrit, (dan 5. (3e fase))
- 4 echte rijvakken naar Antwerpen vanaf Wommelgem tot Ring (busstrook op E313 valt weg), plaatselijk Antwerpen verkeer zou er in Wommelgem al afmoeten, nu is er nog een strook die over de ring doorloopt naar plaatselijk Antwerpen.
Die brug/strook gaan ze wslk verleggen naar de andere kant of richting Wommelgem.

- 2 fase: E313 vanaf Ranst tot Lummen 3+3 rijstroken
- 3e fase: Ranst tot Wommelgem 5+5.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 27 oktober 2009 - 00:17:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 27 oktober 2009 - 19:41:55 »
plaatselijk Antwerpen verkeer zou er in Wommelgem al afmoeten, nu is er nog een strook die over de ring doorloopt naar plaatselijk Antwerpen.
Maar de "nep-rotonde" van Wommelgem is nu al totaal overbelast, en veroorzaakt richting Hasselt/Turnhout geregeld problemen op de E313.
Daar nog meer verkeer van de snelweg jagen is eigenlijk geen oplossing.
De capaciteitsuitbreiding van het "rond punt" wordt dan al meteen gehypothekeerd en opgenomen door dat extra verkeer.

De linkse afrit in A'pen Oost naar de Singel is momenteel eigelijk een goede ontlasting, maar komt uit op de Singel, en daarvan wil men de functie omgooien tot een "groene boulevard" wat nefaste gevolgen gaat hebben voor de lokale verkeersdoorstroming rond stedelijk Antwerpen - zeker als men het verkeer naar A'pen zelf al in Wommelgem van de snelweg wil halen.
Weg Wanbeheer.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 28 oktober 2009 - 12:17:27 »
plaatselijk Antwerpen verkeer zou er in Wommelgem al afmoeten, nu is er nog een strook die over de ring doorloopt naar plaatselijk Antwerpen.
Maar de "nep-rotonde" van Wommelgem is nu al totaal overbelast, en veroorzaakt richting Hasselt/Turnhout geregeld problemen op de E313.
Daar nog meer verkeer van de snelweg jagen is eigenlijk geen oplossing.
De capaciteitsuitbreiding van het "rond punt" wordt dan al meteen gehypothekeerd en opgenomen door dat extra verkeer.

De linkse afrit in A'pen Oost naar de Singel is momenteel eigelijk een goede ontlasting, maar komt uit op de Singel, en daarvan wil men de functie omgooien tot een "groene boulevard" wat nefaste gevolgen gaat hebben voor de lokale verkeersdoorstroming rond stedelijk Antwerpen - zeker als men het verkeer naar A'pen zelf al in Wommelgem van de snelweg wil halen.
Bij die nep-rotonde stel ik me ook vragen, in de plannen is alleen maar te zien dat die rotonde 3 extra armen krijgt richting Antwerpen, dat kan alleen maar een beetje lukken als ze de ganse rotonde gaan herzien (breder + turborotonde)  of op zijn Brits of Frans.... oei...  ;)
© Koning Willem I