Daar komt de anti-discriminatie wet al om het hoekje ...
Discriminatie op basis van geslacht én leeftijd, il faut le faire als "modelstaat" en zetel van de EU.
Die anti-discriminatiewet gaat naar mijn gevoel veel te ver.
Heeft in iedere beschaafde samenleving niet altijd het principe "vrouwen en kinderen eerst" gegolden?
Ook in de wegcode is er sprake van positieve discriminatie in art. 7.1:
Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.
Kinderen en bejaarden = discriminatie op basis van leeftijd. Gelukkig maar dat we verplicht zijn om extra voorzichtig te zijn tegenover kinderen en bejaarden. Of gaan we onze oma, dat lief mens dat door haar ouderdom niet meer mee kan met het modern verkeer, de stuipen op het lijf jagen als ze, met haar arthrose, op minder dan 30 meter van een oversteekplaats voor voetgangers, de rijbaan oversleft om een praatje te slaan met haar overbuurvrouw?
Of is het ineens niet zo'n erg meer dat je als niet-bejaarde man ergens in elkaar gemept wordt 
Statistisch gezien heeft een vrouw een grotere kans om verkracht te worden dan een man.
(De regeling van openbare busdiensten is bij mijn weten gewestelijke materie, en zou dus voor BXL alleen kunnen gelden.)

Sinds wanneer kan een gewest federale regelgeving naast zich neerleggen, als dat niet in die federale regelgeving voorzien is?
Het is zoals met de snelheidsbeperking tot 70 km/h op de gewestwegen. Het Vlaams gewest kan daar geen algemene regel van maken, want de federale wetgeving voorziet 90 of 120 km/h. Het Vlaams gewest kan zo een snelheidsbeperking enkel invoeren door gebruik te maken van een in de federale verkeerswetgeving voorzien verbodsbord.