Auteur Topic: van rijstrook veranderen  (gelezen 9075 keer)

Offline mazda

• Meer dan expert
Re: van rijstrook veranderen
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 13 november 2009 - 22:51:19 »
Verplichten om afstand te houden en controles hierop uitvoeren zou al veel waard zijn.  
Misbruik maken van open plaatsen tussen voertuigen  kan alleen als men in de ene strook bewust sneller gaat rijden dan in de andere strook om dan een paar auto's voor te zijn om zich dan ergens tussen te wringen.  Echt Belgisch. Maar inderdaad Inazuma, met deze belgische agressieve en zeer egoistische mentaliteit van rijden kan dit nooit werken.

Diegene die van rijstrook verandert kan je geen voorrang geven dat is duidelijk, maar afstand houden kan wel.  Als men de belgische bestuurder wat meer inzicht zou kunnen meegeven dan zou hij merken dat het verkeer een SOCIAAL gebeuren is waar we allemaal samen aan deelnemen om op onze bestemming te geraken.

Op plaatsen waar verschillende voertuigen gedwongen worden om van rijstrook te veranderen zou iedereen bereid moeten zijn om een voertuig tussen te laten.
Op deze plaatsen zou iedereen best aan dezelfde snelheid rijden( snelheidsbeperking dezelfde voor alle categoerien en zeer strenge controle) dan kan je gewoon tussen mekaar inschuiven.

Maar het zal inderdaad niet werken in Belgie.  Het ritsen werkt ook niet daarstraks nog meegemaakt op de weg van Westerlo naar Geel.
Het is een ware ramp om in Belgie met de auto te rijden.

Heropvoeding  inzicht   sociaal gevoel   in het verkeer zijn aan de orde.

Op een buitenlandse site voor engelstaligen raad men gewoon af om Belgie met de auto te bezoeken.
Men verklaart ons gek en agressief.

Misschien is het rijbewijs met punten samen met zeer zeer veel controles op snelheid, voorrang, veiligheidsafstand, enz....   wel de oplossing.
Wie niet horen wil moet........

Belgians weren't required to have driver's licenses until 1979 and local driving habits are often slapdash. Drivers frequently neglect to use their turn signals, park precariously on street corners, and zoom through pedestrian crossings. The main problem for foreign drivers, however, is the rule of priority from the right. Often, even if you are on a main road, cars coming from blind corners on the right have the priority. A yellow-and-white diamond sign to your right as you approach an intersection indicates that you have the right-of-way. It's best to be extremely cautious until you get the hang of this rule. On the plus side, tunnels under busy intersections allow crosstown traffic to pass quickly. Rush hours run from 7:30 to 9 AM and 5 to 6 PM. If you plan to drive to the coast on a Friday during the summer months, leave well before rush hour, as traffic can back up for hours.

Belgium has very aggressive drivers. Not only do drivers not facilitate new cars merging on highways by changing lanes (cars merging have to wrestle their way onto the highway), the priority of the right at intersections signifies that cars coming from that direction have priority over you, and will burst past you at high speeds with nary a glance in your direction.
You are responsible for ensuring that nobody is coming from the right (if the intersection is unmarked by yields or stop signs), hence the common sight of traffic mirrors to assist you in ensuring you are not t-boned in downtown Brussels. A comfortable drive in the city or country, this system does not make.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 13 november 2009 - 22:57:59 door mazda »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 13 november 2009 - 23:13:11 »
Voor het ritsen op te nemen in het Be-verkeersregelement als verplichting, vertaal je het beste de Duitse StvO § 7 (4) en (5)... of de identieke Oostenrijkse § 11 (5) en (1)

http://de.wikipedia.org/wiki/Rei%C3%9Fverschlussverfahren
D:
Citaat
http://bundesrecht.juris.de/stvo/__7.html

(4) Ist auf Straßen mit mehreren Fahrstreifen für eine Richtung das durchgehende Befahren eines Fahrstreifens nicht möglich oder endet ein Fahrstreifen, so ist den am Weiterfahren gehinderten Fahrzeugen der Übergang auf den benachbarten Fahrstreifen in der Weise zu ermöglichen, daß sich diese Fahrzeuge unmittelbar vor Beginn der Verengung jeweils im Wechsel nach einem auf dem durchgehenden Fahrstreifen fahrenden Fahrzeug einordnen können (Reißverschlußverfahren).

(5) In allen Fällen darf ein Fahrstreifen nur gewechselt werden, wenn eine Gefährdung anderer Verkehrsteilnehmer ausgeschlossen ist. Jeder Fahrstreifenwechsel ist rechtzeitig und deutlich anzukündigen; dabei sind die Fahrtrichtungsanzeiger zu benutzen.

A: http://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/Bundesnormen/NOR40065094/NOR40065094.html

De Duitsers hebben er ongeveer 25 jaar over nagedacht hoe die ritsregel te verplichten, en deze regel degelijk en het minst interpreteerbaar in hun wegcode op te nemen (sinds 2001), de Oostenrijkers deden waarschijnlijk "paste/copy" in 2006.

Hoelang denken "de Belgen" er al over na ?  ;)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 13 november 2009 - 23:18:19 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 14 november 2009 - 15:36:00 »
Citaat
Belgians weren't required to have driver's licenses until 1979

Die heeft naar dat jaartal ook ferm met zijn klak gesmeten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 14 november 2009 - 16:19:43 »
Citaat
Belgians weren't required to have driver's licenses until 1979

Die heeft naar dat jaartal ook ferm met zijn klak gesmeten.

Dacht ik ook. Als ik me niet vergis was het 10 jaar eerder. Alez, tis te zeggen van horen want toen was ik pas 1 jaar oud.

Verplichten om afstand te houden en controles hierop uitvoeren zou al veel waard zijn. 
Misbruik maken van open plaatsen tussen voertuigen  kan alleen als men in de ene strook bewust sneller gaat rijden dan in de andere strook om dan een paar auto's voor te zijn om zich dan ergens tussen te wringen.  Echt Belgisch. Maar inderdaad Inazuma, met deze belgische agressieve en zeer egoistische mentaliteit van rijden kan dit nooit werken.

Tegen dat laatste wordt in Frankrijk vaak opgetreden, tot groot jolijt van diegenen die door dergelijke nozems langer in de file moeten staan.

Citaat
Diegene die van rijstrook verandert kan je geen voorrang geven dat is duidelijk, maar afstand houden kan wel.  Als men de belgische bestuurder wat meer inzicht zou kunnen meegeven dan zou hij merken dat het verkeer een SOCIAAL gebeuren is waar we allemaal samen aan deelnemen om op onze bestemming te geraken.

Ik zou het niet beter kunnen verwoorden.

Citaat
Op plaatsen waar verschillende voertuigen gedwongen worden om van rijstrook te veranderen zou iedereen bereid moeten zijn om een voertuig tussen te laten.
Op deze plaatsen zou iedereen best aan dezelfde snelheid rijden( snelheidsbeperking dezelfde voor alle categoerien en zeer strenge controle) dan kan je gewoon tussen mekaar inschuiven.

Nochtans is het in België nog steeds gangbaar om vrachtwagens 70km/u toe te staan en auto's 90km/u bij werken op de autosnelweg en dit terwijl er maar 1 rijstrook vrij is. ::)

Citaat
Het is een ware ramp om in Belgie met de auto te rijden.

Volledig mee eens en met een vrachtwagen nog 10 keer erger.

Citaat
On the plus side, tunnels under busy intersections allow crosstown traffic to pass quickly. Rush hours run from 7:30 to 9 AM and 5 to 6 PM.

Dat is ook al enkele jaren geleden geschreven zeker?

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #19 Gepost op: zondag 15 november 2009 - 02:03:27 »
Voor het ritsen op te nemen in het Be-verkeersregelement als verplichting, vertaal je het beste de Duitse StvO § 7 (4) en (5)... of de identieke Oostenrijkse § 11 (5) en (1)

De Duitsers hebben er ongeveer 25 jaar over nagedacht hoe die ritsregel te verplichten, en deze regel degelijk en het minst interpreteerbaar in hun wegcode op te nemen (sinds 2001), de Oostenrijkers deden waarschijnlijk "paste/copy" in 2006.
Simpelweg vertalen gaat niet in België omdat je hier met de maneuvers zit.
Je moet dus ook al een afwijking op 12.4 inbouwen.
Verplicht naar links moeten gaan vanuit de meest rechtse rijstrook = voorrang van rechts (Cassatie), dus daarop (12.3.1) is ook een afwijking nodig.

Als je ziet wat JPD er heeft van moeten maken om het in de huidige wegcode in te gieten ... dat is nog meer verwarrende ballast in de wegcode.
Inhaalverbod alleen volstaat niet, want bij ritsen zit je in een situatie waarin van inhalen geen sprake is.
Dus ook voorbijrijden in die situaties verbieden. Da's niet bepaald in de wegcode, dus toevoegen ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: zondag 15 november 2009 - 10:34:08 »
Artikel in Touring november 2009.
Titel : ritsen zonder stress
Tekst Dirk Schoofs

Dit is een samenvatting van het artikel. De volledige uitleg over de juiste techniek van ritsen heb ik weggelaten want die is iedereen op dit forum wel bekend.

citaat
De boodschap van ritsen is niet duidelijk overgekomen. Veel chauffers hebben het gevoel dat hen bij het naderen van een wegversmalling onrecht wordt aangedaan doordat anderen trachten voor te steken in plaats van netjes hun beurt af te wachten.

"Waarom zijn sommige idioten zo ongelofelijk asociaal dat ze geen ruimte maken voor iemand die moet invoegen aangezien de invoegstrook afloopt ?"

Verkeersdeskundige Karel Van Coillie:

"Veel chauffeurs ergeren zich zelfs aan anderen die correct ritsen, omdat ze zelf niet weten hoe het moet.
Ze vinden chauffeurs die het goed doen, profiteurs."

RITS AAN DE KOP NIET AAN DE STAART

Voeg je te vroeg in, dan ontstaat er een opening die andere weggebruikers zullen benutten om voorbij te steken. Een ander gevaar van te vroeg invoegen is dat de situatie escaleert in een toestand waarbij iedereen veel te vroeg probeert in te voegen. Dit stremt het verkeer dat gewoon rechtdoor rijdt.
Laat minstens één voertuig uit de andere file voorgaan. Laat ruimte, zelfs al staat de file bijna stil.

Agressie en onveiligheid ontstaan omdat weggebruikers  hun plaats met alle geweld willen verdedigen. "Je komt er niet tussen, ik wacht al lang genoeg"
Als je deze idee hebt komt dat meestal omdat je te vroeg hebt ingevoegd.

Hoe meer mensen de juiste  techniek toepassen, hoe meer anderen het nut ervan inzien.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: zondag 15 november 2009 - 16:16:13 »
Voila, zoals ik en vele vrachtwagenbestuurders het zien.
Blijf ter hoogte van diegene die naast je rijd op het moment dat het verkeer vertraagd en voeg in wanneer de rijstrook verdwijnt.
Wanneer er dan een lege ruimte voor je komt als je niet rechts rijdt is het omdat diegene voor je verkeerd ritsen en zo de boel vertragen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #22 Gepost op: zondag 15 november 2009 - 18:48:52 »
Wanneer er dan een lege ruimte voor je komt als je niet rechts rijdt is het omdat diegene voor je verkeerd ritsen en zo de boel vertragen.

En dus vang je de fout van die kiekens op door niet ter hoogte van het voertuig naast jou te blijven taffelen, maar de ledige ruimte vóór jou te benutten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: zondag 15 november 2009 - 19:56:50 »
dan komt ge zeker niet langs lissewege op de N31
als je daar ipv 500 mtr aanschuiven, op het tweede lege vak wilt rijden, word je met zekerheid door een vrachtwagen over de middenstreep gedrukt
« Laatst bewerkt op: zondag 15 november 2009 - 20:01:10 door sniper »
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: zondag 15 november 2009 - 21:12:23 »

En dus vang je de fout van die kiekens op door niet ter hoogte van het voertuig naast jou te blijven taffelen, maar de ledige ruimte vóór jou te benutten.

Nee want dan zou ik zelf ook die fout maken en de file een stuk langer maken. (wees gerust, die fout heb ik ook dikwijls gemaakt in het begin)
Bovendien zou ik dan agressie uitlokken en is de kans groot dat ik er terecht niet meer tussengelaten wordt wanneer de rijstrook verdwijnt.(met een vrachtwagen wring je jezelf er zomaar niet tussen zoals met een auto, tenzij je brokken wil maken)
Wanneer je de snelheid gelijk houd heb je daar zelden of nooit last van.(tenzij in België waar ze dat maar niet kunnen/willen snappen)
Je zal zien dat het verkeer veel vlotter terug op hang komt tenzij een voorbijrijder vooraan een ongeval veroorzaakt door iemand de weg af te snijden of een kieken die stopt voor een mier die de weg oversteekt of de koeien te tellen in de wei.
Ik heb reeds duizenden keren van uit een hogere zitpositie, zowel van op het rechter als van op het midden of linker rijvak (of zelfs nog meerdere rijvakken), kunnen aanschouwen dat het verkeer daardoor voor iedereen een stuk vlotter terug op hang komt dus zullen duizenden theorieën die gemaakt zijn van op een bureaustoel me nooit meer van het tegendeel kunnen overtuigen.
Wanneer je daar lange tijd met een vrachtwagen op de rechterrijstrook staat te taffelen omdat het verkeer voor je niet vooruit geraakt door die voorbijrijders die er zich telkens weer tussen wringen en dit niet altijd op het einde doen, heb je ruimschoots de tijd om de situatie te bekijken en tot in detail te ontleden.
Enja, wanneer je altijd de boel links voorbijvliegt om je er vooraan in te ploffen en je zenuwachtig te maken,....hja dan moet je voortgaan op de theorieën die op die bureaustoel gemaakt zijn want ter plaatse heb je niks gezien.

Detail: wanneer iedereen zou ritsen zoals het hoort zou er al geen ruimte vrijkomen om de file voorbij te rijden.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: zondag 15 november 2009 - 21:45:17 »
dan komt ge zeker niet langs lissewege op de N31
als je daar ipv 500 mtr aanschuiven, op het tweede lege vak wilt rijden, word je met zekerheid door een vrachtwagen over de middenstreep gedrukt

Daar noem je zo weer een typisch Belgisch voorbeeld van hoe het NIET moet.
Ik herinner me nog goed dat ik in mijn prille jeugdjaren daar, of toch in die buurt (blauwe toren), voor de eerste keer verkeerslichten op een "autosnelweg" heb gezien. Ik ben er wekenlang ondersteboven van geweest.
Ondertussen, 35 jaar, ontelbare al dan niet pestboetes, vele miljoenen verkwist belastinggeld, vele al dan niet dodelijke ongevallen, ontelbare files en vele discussies later staan ze er nog geen stap verder, integendeel het wordt steeds maar erger.

Ik ken die plaats maar al te goed. Vele keren in de haven van Zeebrugge gaan lossen/ laden, examen gaan doen voor mijn ADR, er als toerist geweest en er zelfs een jaar gewerkt en er dagelijks gepasseerd dus. ;)

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: maandag 16 november 2009 - 13:30:56 »
Simpelweg vertalen gaat niet in België omdat je hier met de maneuvers zit.
Je moet dus ook al een afwijking op 12.4 inbouwen.
Verplicht naar links moeten gaan vanuit de meest rechtse rijstrook = voorrang van rechts (Cassatie), dus daarop (12.3.1) is ook een afwijking nodig.

Da's niet bepaald in de wegcode, dus toevoegen ...
Idd, mijn ... waren niet lang genoeg het moest ............... heel veel "wegcode" .......................  zijn   ;)
Citaat van: Michel
vertaal je het beste de Duitse StvO § 7 (4) en (5)...

De Duitse StVO heeft een volledig andere indeling (vooral duidelijker  ;) én korter.

Gewoon eens de § doorklikken van pakweg § 1-10 en men ziet het al aan de titels:
http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_01.php

« Laatst bewerkt op: maandag 16 november 2009 - 13:33:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: maandag 16 november 2009 - 22:48:21 »
Serieus, Bibi... Nu heb ik al op veel plaatsen geritst, en...  Ja, hier en daar zit er nog een gestoorde kerel in een truck die niet weet hoe het marcheert, maar over het algemeen wordt door iedereen vrij lang links door gereden en blijft het voorbijrijden dus beperkt...

De fout zit 'm niet bij de automobilist die je van de baan drukt, maar in eerste instantie bij de voorliggers die te vroeg invoegen, en vervolgens bij jezelf door ofwel een automobilist van de baan te drukken of de rijbaan te blokkeren.

En raad eens wat mensen doen als ze zien dat een trucker de baan blokkeert? Dan gaan ze vroeg invoegen, want ja, ze moesten maar eens niet tussengelaten worden...

Je creëert zo zelf het gedrag wat je stoort...

wooter

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: maandag 16 november 2009 - 22:51:30 »
Mazda,

Als je vind dat iedereen voldoende afstand moet laten om een persoon van het andere rijvak in te laten voegen op zijn rijvak, heb je op een snelweg met 2 rijvakken een tussenafstand van 130 meter met je voorligger nodig.  Op een snelweg met drie rijvakken wordt dit 200 meter.  Op een snelweg met vier rijvakken is dit 270 meter.

En dan merk je dat als je alle verkeer op 1 rijstrook zet, iedereen 60 meter tussenafstand houdt.  Dus waarom heb je dan weer 4 rijvakken aangelegd?

Als mensen die van rijvak wisselen voorrang hebben op mensen die een rijvak volgen, is het ook onmogelijk om nog veilig in te halen.  Het enige wat je moet doen om een nieuwe auto te scoren is gewoon een inhaler rammen...

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: dinsdag 17 november 2009 - 09:18:56 »
Artikel in Touring november 2009.
Titel : ritsen zonder stress
Tekst Dirk Schoofs

Dit is een samenvatting van het artikel. De volledige uitleg over de juiste techniek van ritsen heb ik weggelaten want die is iedereen op dit forum wel bekend.

citaat
De boodschap van ritsen is niet duidelijk overgekomen. Veel chauffers hebben het gevoel dat hen bij het naderen van een wegversmalling onrecht wordt aangedaan doordat anderen trachten voor te steken in plaats van netjes hun beurt af te wachten.

"Waarom zijn sommige idioten zo ongelofelijk asociaal dat ze geen ruimte maken voor iemand die moet invoegen aangezien de invoegstrook afloopt ?"

Verkeersdeskundige Karel Van Coillie:

"Veel chauffeurs ergeren zich zelfs aan anderen die correct ritsen, omdat ze zelf niet weten hoe het moet.

RITS AAN DE KOP NIET AAN DE STAART

Voeg je te vroeg in, dan ontstaat er een opening die andere weggebruikers zullen benutten om voorbij te steken. Een ander gevaar van te vroeg invoegen is dat de situatie escaleert in een toestand waarbij iedereen veel te vroeg probeert in te voegen. Dit stremt het verkeer dat gewoon rechtdoor rijdt.
Laat minstens één voertuig uit de andere file voorgaan. Laat ruimte, zelfs al staat de file bijna stil.

Agressie en onveiligheid ontstaan omdat weggebruikers  hun plaats met alle geweld willen verdedigen. "Je komt er niet tussen, ik wacht al lang genoeg"
Als je deze idee hebt komt dat meestal omdat je te vroeg hebt ingevoegd.

Hoe meer mensen de juiste  techniek toepassen, hoe meer anderen het nut ervan inzien.

Citaat

De welbekende typisch Belgische mentaliteit alwaar het hen aan verkeersin- en doorzicht ontbreekt. Kortom, plaatst men 500 beroepschauffeurs of ervaren chauffeurs op dezelfde plaats, en het verkeer verloopt vrij vlot. Eéntje ertussen met een tijger van een motor maar als ezel aan het stuur, en iedereen kan getuige van de dagelijkse Belgische  verkeerschaos. Net die ezels die de vlotte verkeersdoorstroming blokkeren en zelfs als bangelijke wezens een vrachtwagen inhalen. Dit merk je aan het gedrag van de,  voornamelijk personenwagenbestuurders, door de angstige en krampachtige stuurbewegingen die zij zelf onwetend tentoonstellen.

Als gevolg van de ontoereikende erbarmelijke Belgische rijopleiding. Rijscholen hebben destijds ook protest uitgebracht tegen een Minister voor verkeer met een duidelijk gebrek aan verkeersinzicht en doorzicht.

Op basis van die nietszeggende olie en waterpeilingen die de verkeersveiligheid alvast niet bevorderen, geen chauffeurs creëert maar amateurs. Als gevolg daarvan de snelheidsbeperkingen invoert die op zich ook nog de vlotte verkeersdoorstroming ontegensprekelijk verhinderen. Amateurs die dan ook nog een aanhoudende snelheid ontwikkelen van 50 à 55 km/u aldaar op plaatsen waar de maximum toegelaten snelheidsbeperking geldt van 70 km/u. Wat op zich niet noodzakelijkerwijze diende ingevoerd te worden op vele plaatsen waar de 90km/u van kracht was.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 november 2009 - 09:27:39 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be