De meeste mensen zien de veiligheidsafstand enkel als iets om bij remmen een aanrijding met de voorligger te vermijden
Wat uiteraard totaal onvoldoende is. Als je voorligger plots dwars over de rijbaan een paar keren van de linker naar de rechter vangrail en omgekeerd begint te knotsen, nader je hem veel sneller dan wanneer hij een noodstop uitvoert.
maar als je na inhalen terug naar rechts wil moet je ook eerst een veiligheidsafstand creeeren
Dat hangt een beetje van de situatie af.
Als je, zoals velen het in België doen, hooguit 5 km/h sneller rijdt dan het voertuig dat je inhaalt, dan zou je inderdaad pas terug naar rechts mogen keren zodra er voldoende veiligheidsafstand tussen jou en het ingehaalde voertuig is.
Maar als ik in Duitsland een vrachtwagen die tegen 80 km/h rijdt, inhaal tegen 180 km/h, en er komt achter mij iemand tegen 250 km/h aangereden, dan ga ik al wel wat eerder naar rechts. De veiligheidsafstand is dan immers op zeer korte tijd weer voldoende.
Maar ja met dat stelletje ongedisciplineerde boeren op de Belgische wegen zijn we ver van deze theorie vandaan.
Op 2 november reed ik rond 17:00 u. op de E40, komende van Leuven, richting Brussel.
Bij het naderen van Brussel zijn er drie rijstroken om de E40 langs rechts te verlaten. Ik wist gelukkig nog dat ik de middenste van die drie rijstroken moest volgen om me naar de buitenring te begeven.
Een buitenlander stond stil op de meest linkse rijstrook, omdat hij besefte dat hij de middenste rijstrook moest volgen. Op de middenste en rechtse rijstrook werd er tegen ongeveer 20 km/h gereden.
Op de middenste rijstrook sloten ze bumper aan bumper aan om die buitenlander er toch maar niet tussen te laten. Want ze gingen er natuurlijk van uit dat hij had willen voorkruipen. Dat die buitenlander, die de wegen in België niet kent, zich ook wel eens gewoonweg zou kunnen vergist hebben, kwam bij niemand op. Maar door dat asociaal gedrag stonden er wel honderden Belgische bestuurders stil achter die buitenlander. Eindelijk kwam ik op zijn hoogte, en heb ik hem ertussen gelaten. Wat kan mij één voorligger meer schelen, als er daardoor honderden bestuurders achter hem weer kunnen verder rijden. Maar dergelijke elementaire burgerzin is de meeste Belgen totaal vreemd.
Een wreed asociaal volkske, daar in België!