Auteur Topic: Terugschakelen  (gelezen 8945 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Terugschakelen
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 17 november 2009 - 21:29:11 »
Hoe meer je gekoppeld rijdt, hoe meer stabiliteit. Dus ook bij het vertragen zo weinig mogelijk terugschakelen en je motor het afremmen laten doen (wel lichtjes rempedaal aanraken). Het is dan ook perfekt mogelijk om van 5e naar 2e terug te schakelen als je maar laag genoeg in de toeren gaat alvorens terug te schakelen. Niet alleen ga je de remmen en de koppeling minder verslijten maar je brandstofverbruik gaat ook naar beneden, wat economisch rijden heet. De techniek van de moderne voertuigen laat immers toe veel lager in de toeren te gaan, zowel bij het versnellen als het vetragen. Het koppel van de motor is immers al beschikbaar bij een lager toerental dan in oudere voertuigen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken heeft economisch rijden niet enkel een invloed op het verbruik van het voertuig. De hele gebruikswijze en dus de slijtage van het voertuig zullen veranderen. Een voertuig dat een beetje bruusk bestuurd wordt zal meer verbruiken, maar zal ook meer aan slijtage onderhevig zijn (banden, remmen, koppeling,…). Erger nog, de algemene toestand van het voertuig zal aangetast worden omdat veel mechanische onderdelen voortijdig gaan slijten (lagers, motorsteunen, schokdempers, …).
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

  • Gast
Re: Terugschakelen
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 17 november 2009 - 22:30:23 »
Echt verbazend hoe men hier uit z'n nek lult...  Daarentegen vind ik geen een geavanceerde rijvaardigheidsschool die dergelijke onzin ook verkoopt.

Case in point: Roadcraft.  Of hebben we als Belgen nu ook onze eigen ideeën over hoe de ideale rijvaardigheid is?

Eco driving is geen rijtechniek die de controle of veiligheid verbetert...  Er wordt wel beweerd dat de veiligheid verhoogt, maar wat wil je als je bij wijze verplicht bent om twee kilometer voor het naderen van een kruispunt met lichten aan 90 km/u al van het gas te gaan.  En tegen dat je dat kruispunt nadert, is het licht alweer groen, en zit je in de problemen want ja, de motor draait 1200 toeren, je rijdt 60 en de versnelling staat nog in z'n 6... Gas geven gaat niks doen...  Als het eco-aspect van dergelijke manier van rijden je niks interesseert, heb je in voornoemde omstandigheden even veel controle als in vrijstand dat kruispunt naderen want de motorrem doet nog nauwelijks wat werk...

En daar gaat het hem net om: controle.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Terugschakelen
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 18 november 2009 - 01:45:02 »
Eco driving is geen rijtechniek die de controle of veiligheid verbetert... 
eco driving wordt in belgië teniet gedaan door de infrastructuur
een wagen hier verbruikt gemiddeld 1 tot 1.5 lt meer dan in scandinavie

moesten ze de infra eens aanpassen zodat het veiliger en milieuvriendelijker zou ziojn, dan begin ik ook hier eco te rijden

één probleem
om echt eco te rijden moet ik 80 km/u rijden ipv 70
aan 80 km/u verbruik ik 4 ltr en aan 70 is dat 5 ltr
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Terugschakelen
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 18 november 2009 - 15:03:28 »
Ik snap niets van dit gedoe. Waar is het probleem?

Met de toegestane snelheden van dees dagen (zone 30 en veralgemeende 50 )  is er van eerste naar nulstand niet veel terugschakelen aan. 

Bij relax rijden en zonder achterkomers op een baan als de  A12 (A'pen-BXL) los ik bij rood licht gewoon gas en kom ik trapsgewijs naar beneden, laatste stukje voor stilstand in neutraal en finaal remmen. Voel ik dat het op groen zal springen kies ik (op aanvoelen) de versnelling die het best past bij mijn snelheid (opnieuw op aanvoelen) en het beste koppel geeft om terug te versnellen.

In stadsverkeer ga ik VOOR de bocht van 3 naar 2 en als ik dan eens goe scherp sta........dan gaat het er onchristelijk en niet echt eco aan toe : 6/5/4/3/2 en telkens tot net voor de rode zone....met een instant verbruik waar de CEO van Esso een st..ve van krijgt.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Terugschakelen
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 18 november 2009 - 16:49:43 »
Daarentegen vind ik geen een geavanceerde rijvaardigheidsschool die dergelijke onzin ook verkoopt.

Eco driving is geen rijtechniek die de controle of veiligheid verbetert...
Je gooit een paar dingen door elkaar woot.

Er wordt bij eco-rijden eigenlijk vooral rustiger gereden, en dat heeft vooral zijn effect op verbruik - en als je wil ook veiligheid .
(Al proberen ecorijders vaak dezelfde snelheid te behouden, terwijl ze beter zouden vertragen / afstand houden ...)

Eco-rijden is niet noodzakelijk technisch beter, en dat is ook de bedoeling ervan niet.

Eco-rijden =/= Roadcraft

De modale Belg kan inderdaad niet meer deftig met een auto rijden ; kan zelf geen veilige snelheid door een bocht meer bepalen ; en heeft 0 verkeersinzicht.
Komen ze in het buitenland, dan is het huilen met de pet op, zeker op bochtige bergwegen.
De modale Belg kan met enige moeite zijn sjaret nog net aan 70 rechtdoor sturen ... maar vraag 'm niet een noodstop uit te voeren.


Citaat
En daar gaat het hem net om: controle.
Daar gaat het bij jou om.  ;)
De voldoening, de kunst van het rijden op zich.


Gek genoeg zijn beide zelfs combineerbaar  ;)
Niemand zegt dat de bochtsnelheid omlaag moet, en snelheid constant houden is ecologisch "goed bezig"     ;D


En over de grens : when in Rome, do as the Romans do en Let the beast go !
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Terugschakelen
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 18 november 2009 - 17:34:08 »
met een instant verbruik waar de CEO van Esso een st..ve van krijgt.

;D ;D ;D

In elk geval niets beter dan eens goed doortrekken in de bocht, staan geen flitsers hé. :-[
Gebeurt wel eens dat ik een gatplakker heb, kom ik aan een bocht zijn ze ineens verdwenen..... :-X
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Terugschakelen
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 18 november 2009 - 17:59:23 »
Gebeurt wel eens dat ik een gatplakker heb, kom ik aan een bocht zijn ze ineens verdwenen..... :-X
In een zwarte roetwolk ???   ;D
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Terugschakelen
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 18 november 2009 - 18:05:11 »
Nope LPG geeft geen wolken, ze weten gewoon niet wat er gebeurt. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: Terugschakelen
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 18 november 2009 - 22:16:45 »
Gebeurt wel eens dat ik een gatplakker heb, kom ik aan een bocht zijn ze ineens verdwenen..... :-X

Ze zijn je misschien toen je teveel naar links uitweek langs rechts gepasseerd en ze rijden ver voor je uit?

Boutade natuurlijk.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Terugschakelen
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 19 november 2009 - 00:14:46 »
In stadsverkeer ga ik VOOR de bocht van 3 naar 2 en als ik dan eens goe scherp sta........dan gaat het er onchristelijk en niet echt eco aan toe : 6/5/4/3/2 en telkens tot net voor de rode zone....met een instant verbruik waar de CEO van Esso een st..ve van krijgt.


Tis alweer veel te lang geleden. :-[ Sebiet kan ik het niet meer. ;D ;D ;D

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Terugschakelen
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 24 november 2009 - 16:14:59 »
Citaat
Daarentegen vind ik geen een geavanceerde rijvaardigheidsschool die dergelijke onzin ook verkoopt.
Ze verkopen allemaal die onzin, tenzij je een slipschool verwart met een rijvaardigheidsschool. Maar het is ook algemeen geweten dat de meeste Belgen denken dat ze kunnen rijden, maar de statistieken bewijzen het tegendeel.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.