Belasten via brandstof is eigenlijk de enige correcte manier.
Doen ze toch al.. Alleen brengt het nog niet genoeg op voor de heren...
Ja, maar ook nog via verkeersbelasting, BIV, ... dat moet er dan allemaal uit.
Brandstof belasten is eigenlijk het enige middel om tegelijk type voertuig / effectief verbruik ipv normverbruik / rijstijl / type brandstof / gereden afstand in één keer en toch afgewogen ("billijk") te belasten.
Als ik reken met de NL 3 cent/km dan kost me dat jaarlijks 720 euro - of 3 keer meer dan de 244 euro verkeersbelasting ...
En dat voor een voertuig dat bij aankoop 1 van de zuinigste / properste in zijn klasse was.
Doe die kilometers echter met een benzinevretende Euro 0 oldtimer of met een gehandicapte in de familie en je betaalt enkel nog voor de brandstof. Dat is pure waanzin.
Een kilometerheffing zegt totaal niets over hoe en waarmee die kilometer gereden wordt, en is dan ook een blinde flat-rate taxatie die inderdaad vooral moet opbrengen.