“Of er opnieuw fluisterasfalt, een verbeterde versie van fluisterasfalt of beton gebruikt zal worden, wordt bestudeerd. Beton is veel sterker, maar geeft meer geluidsoverlast”
Bestuderen wat fluisterasfalt teweegbrengt.
De om en bij de 40 slip en schuifpartijen omgeving Massenhoven met heel wat stoffelijke schades een drietal weken geleden is men blijkbaar al uit het oog verloren?
Idem dito op de Houtlaan te Wijnegem en Schilde. De A12 rr Bergen op Zoom en rr Antwerpen. Of men dat nu 100 maal bespreekt bij de wegbeheerder of niet de eindverantwoordelijken doen gewoon hun zin. En dan maar klagen dat België slecht scoort op gebied van letselongevallen.
De 46 ongevallen die we kenden op de verkeersknooppunt te Bertem rr Hasselt was enkel te wijten aan de slechte stroefheid van het wegdek. Betreft augustus 2005.
Heel wat eenzijdige ongevallen op verlichtingspalen door onder of overstuur. De schadebeelden riepen telkens vragen op. In die zin dat overdreven snelheid moeilijk in aanmerking was te nemen. Het oorzakelijk verband in deze eenzijdige ongevallen was volgens ons elders te zoeken. De verschillende snelheidsproeven die we in deze bocht uitvoerden was opmerkelijk.
Voldoende om het wegdek te bespreken ter ondersteuning van de WPR met verzoek tot stroefheidtesten. Het werkelijk oorzakelijk verband tot deze ongevallen kwam hierdoor aan het licht. Door de stroefheidtesten die we adviseerden om hierop een duidelijk beeld te krijgen was na de proeven bijzonder ondermaats.
Sindsdien gebeurden er geen noemenswaardige ongevallen meer na vernieuwing van de toplaag.
Ons bijkomend advies tot het ontnemen van de verlichtingspalen en te vervangen door één of twee lichtmasten kostte te veel geld. De werkzaamheden hiertoe waren te ingrijpend. We verwezen naar de lichtmasten op het grondgebied te Zaventem.
Het behoud van de open ruimte bood de bijkomende mogelijkheid dat er geen letselongevallen zouden plaatsvinden op vaste hindernissen. Ook het voorstel tot kreukelpalen was financieel niet haalbaar. En maar klagen dat België slecht scoort ivm het aantal zware en dodelijke ongevallen die op zijn allerminst zouden kunnen beperkt worden.
Indien de wegbeheerders de ongevalonderzoekers hun adviezen zouden opvolgen.
Helaas worden terreinwerkers niet geduld omdat de waarheid dikwijls elders te vinden is wat men niet graag hoort noch ziet.
De eigen verantwoordelijkheid komt hierdoor immers maar al te dikwijls aan het licht.