Eerst en vooral moet ik, helaas

, eventjes een oorveeg uitdelen aan de journalist die dit getypt heeft. Helaas constateer ik wel meer bij deze krant (evenals bij andere Belgische media) dat de journalisten niet altijd zo professioneel zijn als dat je zou mogen verwachten in een beschaafd land. In dit geval is de informatie onvolledig, in veel andere artikelen vind ik de informatie erg subjectief of tendentieus (objectiviteit, hoor en wederhoor en een volledige omschrijving van de context zijn de hoofdregels in de journalistiekdeontologie en worden bij mijn weten in Nederland wel nog gerespecteerd). Er wordt in dit artikel niet gemeld ofdat hij met een auto of een vrachtwagen dit ongeval veroorzaakte. Dat is om verschillende redenen belangrijke informatie, oa omdat de begrenzer er in het laatste geval mede debet aan zou zijn dat hij zijn foute inschatting niet heeft kunnen corrigeren. Dit zou geen enkel excuus zijn voor zijn bereidheid om zo'n onverantwoord risico te nemen met het leven van andere weggebruikers maar is wel belangrijk bij de overweging ofdat zo'n begrenzer op de vrachtwagen zou moeten zitten. Nu moeten we hiernaar speculeren.
Ook wordt er niet gemeld op welke plaats en onder welke omstandigheden hij inhaalde. Was het voor een onoverzichtelijke bocht (onvergeefbaar)? Was de zichtbaarheid om een andere reden slecht? Was het verstrooidheid?
Dat dat ongeluk is gebeurd, dat is gruwelijk. Dat deze man niet zijn verantwoordelijkheid heeft genomen na het ongeval (ik veronderstel dat iemand die vluchtmisdrijf heeft gepleegd niet 112 heeft gebeld, verzekering enz) en heeft toegestaan dat zijn vader de schuld op zich nam (opoffering?) dat steekt mij nog meer.
Ik heb niet gestemd omdat ik het niet eens ben met de motivatie. Een onderscheid in risico maak ik niet omdat je met beide voertuigen mensen kan doden of zelfs vermoorden; bij een bewust risico is het voor mij eerder moord.
Ik vind dat als hij een rijverbod krijgt voor cat. B dat dat rijverbod dan ook moet gelden voor cat. C, ik ga er hierbij van uit dat deze man het rijverbod krijgt met het oog op preventie omdat de rechter het niet verantwoord vindt voor de andere weggebruikers dat deze man nog achter het stuur zit. Het doel van een rijverbod (verval van recht tot sturen, speciaal voor Benny

) is toch het weren van de echt hopeloos gevaarlijke chauffeurs en niet om iemand te straffen; daarvoor hebben de rechters de werkstraffen, boetes en gevangenisstraffen al tot hun beschikking.
Principieel standpunt over levenslang rijverbod: dat is wel heel erg lang. Een mens kan al veel veranderen in slechts 10 jaar tijd, een mens kan enorm veel veranderen (in positieve en negatieve zin) in tientallen jaren. Ik ben er dan ook een voorstander van als iemand een nieuwe kans krijgt, na welke termijn en onder welke voorwaarden daar valt over te discussiëren.
Feit is dat het onze morele plicht is om ieder mens vroeg of laat een volgende kans te geven, zelfs al heeft de dader dat recht niet.
De dader moet deze kans dan wel verdienen door goede wil en goed gedrag te tonen.
Ja, deze man zou dan zijn beroep niet meer kunnen uitoefenen. So what? Omscholing biedt op zijn leeftijd, zoals Bibi al heeft gesteld, een uitstekende oplossing. Je kan deeltijdsstudies doen die je kan combineren met een job, een thuisstudie doen, en op deze manier een diploma halen waarmee hij een andere job kan uitvoeren. Zelfs zonder die bijscholing is het mogelijk om een andere job te krijgen; het bedrijf zou hem wellicht kunnen overplaatsen en hem administratief werk kunnen laten doen, voor sommige jobs heb je niet een specifiek diploma nodig maar veel eerder specifieke kwaliteiten.
Een vriend van mij is door omstandigheden van school gegaan na 4-Havo, de oorzaken waren een combinatie van problemen thuis en het feit dat hij een milde vorm van ADHD heeft. Zijn vader was soldaat in Seedorf (Nederlandse legerbasis in Duitsland) en daar woonde die jongen dus ook. Hij had dus geen startkwalificatie en is verkoopmedewerker geworden in een electronicazaak. Nu heeft hij de leiding gekregen over een filiaal van de keten. Hij is een jongen die van aanpakken weet en erg hard werkt.
Het blijkt dus dat met een goede instelling veel mogelijk is.
Eerst en vooral gebruikt men hier weer eens de verkeerde woorden het is een verval van recht tot sturen want een rijverbod kun je alleen krijgen als we het hebben over het onder invloed zijn of dronken zijn !! (en dan is de maximium tijd 12 uren)
Natuurlijk heb je gelijk. Één van de oorzaken van deze verwarring is dat de taalkundige betekenis helaas afwijkt van de juridische betekenis. Mogelijk hebben de wegevers hun bewoording onzorgvuldig gekozen. Immers, taalkundig gezien dekt de term rijverbod perfect de lading want iemand krijgt het verbod om nog te mogen rijden. Ook dit valt mij meer op in de Belgische wetgeving; leervergunning (dekt taalkundig perfect de lading van een voorlopig rijbewijs en geeft beter aan waar het over gaat, juridisch hebben ze deze term gereserveerd voor dat ene model, de vervroegde opleiding), voorrang van rechts (moet voorrang aan rechts zijn)...
wat ik me afvraag is of de vader in dit geval vrijuit gaat want zomaar even de feiten veranderen kan wel een goede bedoeling zijn ten opzichte van je zoon maar dit vind ik er wel over
Dat vraag ik mij ook af

Ik vind dat de vader ook een straf verdient.
Over de straf van de dader zelf: ik ben er niet zeker van maar ik meen mij te herinneren dat chauffeurs in vergelijkbare gevallen in Nederland een heel wat zwaardere straf hebben gekregen; een langere gevangenisstraf, een hogere boete maar wel een tijdelijk rijverbod.
Ik wil hiermee niet de suggestie wekken dat ik de straf te licht vind, ik kan daar moeilijk over oordelen.
Edit: ik zie nu ineens dat Benny het ook al had opgemerkt dat de journalist niet meldt ofdat de dader in een auto of in een vrachtwagen reed

Gelukkig zijn er nog meer kritische lezers