Afschaffing kan niet.
Wij hebben het verdrag van Wenen ondertekend in 1968.
De Britten toch ook ?
Daar vind je geen voorrang van rechts.
Alle KPen hebben een voorrangsregeling dmv verkeerstekens (wegmarkering of bord B1) die zo logisch is, dat je ze opvolgt zonder er ook maar 1 seconde stil te staan bij de vraag hoe het zo in elkaar zitten.
Die vraag is bij mij pas opgekomen na een draadje over voorrang in het UK op het voormalige wegcode.be forum.
Toen had ik al enkele 10.000-en km links rijden achter de rug.
Punt is dat de voorrang van rechts in België veel meer regelt dan enkel de voorrang op KPen, ook al staan bestuurders daar niet bij stil .
Voorrang van rechts geldt overal, behalve indien er andere regels bestaan of verkeerstekens wat anders opleggen ...
Zolang de wegbeheerder geen borden plaatst die de voorrang regelen MOET de voorrang van rechts worden toegepast.
Geen enkel gedoogbeleid op het vlak van voorrang is aanvaardbaar.
Toch gaat het maar om een 2de graads overtreding, hoewel er onmiddellijk een zeer groot gevaar is voor een ongeval bij voorrangsnegatie ...
In het gegradeerde systeem, kan eigenlijk enkel een 4de graads overtreding de juiste inschatting zijn voor voorrangsnegatie.
Maar dan moeten er wel simpele voorrangsregels komen, zonder waanzinnige dingen als een trottoir of fietspad de voorrang te laten bepalen, of op eenzelfde toegang tot een kruispunt andere voorrangsbepalingen op te leggen voor verschillende weggebruikers
(vb : op de rijbaan voorrangsweg, op het bij de voorrangsweg horend fietspad een B1 of B5 ... c'est du belge)