België / Vlaanderen is een verkeersjungle waar de weggebruikers totaal niet meer weten wat nu eigenlijk hun verplichtingen zijn, murw gedraaid door talloze borden, foute infrastructuur, belabberde en tegenstrijdige reglementering, en foute berichtgeving over die ganse coctail in de media ("fietser op fietspad altijd voorrang" bvb).
How how zekers. Wat je schreef, klopt, maar ik zie toch altijd nog als voornaamste oorzaak van alle verkeerselende in Vlaanderen de asociale tot agressieve ingesteldheid van de verkeersdeelnemers, hun gebrek aan verkeersinzicht, burgerzin en rationele risicobeheersing, en hun individualisme en egoïsme.
- Ik heb duidelijk geschreven dat Vlaanderen een jungle is met agressieve en onopgevoede zotten. Dit ervaar ik omdat ik duidelijk het verschil kan maken met Wallonie.
Inazuma heeft er Belgie/Vlaanderen van gemaakt maar ik heb alleen over Vlaanderen gesproken.
De Vlaming die nooit naar het buitenland rijdt ziet het probleem niet meer, het is volledig ingeburgerd. Je kan het zien als een gedrag eigen aan Vlaanderen dat totaal niet strookt
met de Belgische wegcode. Buitenlanders worden dan ook via verschillende kanalen verwittigd over het rijgedrag hier bij ons alvorens ons land te bezoeken.
- Ik stel vast dat er in Vlaanderen geen enkele discipline heerst, niet in het naleven van de vvr maar ook niet tov het volledig stoppen aan een stopbord, snelheid enz....
Mekaar vastrijden op rijbanen met verschillende rijstroken en elke morgen opnieuw hetzelfde gevecht.
Als je in Vlaanderen al de verkeersborden en wegmarkeringen zou verwijderen krijg je net hetzelfde resultaat: geen hond die het ziet.
De stelling dat zij murw gedraaid zijn door talloze borden houdt geen steek. De meesten kijken er gewoon niet naar, nu niet maar vroeger toen er minder borden stonden ook niet.
Er staan inderdaad teveel borden , vooral zoneborden. Jij en ik proberen daar rekening mee te houden. Wij maken ons druk omdat we volgens de regels willen rijden en dat de overheid
er een boeltje van maakt. Maar de doorsnee Vlaming, zelfs de ministers hebben daar geen kennis van en rijden rond spontaan alle situaties inschattend en vooral niet te snel.
- Men moet er natuurlijk voor zorgen dat de infrastructuur wordt aangepast en dat de reglementering niet tegenstrijdig is.
Dit moet zeker gebeuren alvorens men het rijbewijs met punten wil invoeren, anders gaat er wat gebeuren.
Maar vooraleerst moet je die slapende bevolking aktief leren deelnemen aan het verkeer.
- Ik rij al 12 jaar in een gebied rond (in Belgie) waar de vvr door bijna iedere weggebruiker wordt nageleefd.
Je zou dit werkelijk moeten zien anders ga je mij nog niet geloven. Ik rij geregeld in Frankrijk waar ik nooit problemen heb met de toepassing van de vvr, de meeste Fransen houden zich
aan de regel en verlenen voorrang, zelf tov van een smalle zijstraat. Diegene die geen voorrang verleent wordt aanzien als een onopgevoede marginaal.
- Het kan echt niet dat je het niet verlenen van de vvr op de een of andere manier kan goedpraten. Dan kan je morgen evengoed door het rode licht rijden als er niemand van de andere kant komt.
- Ik begrijp wel dat de vvr buiten de bbk op vele plaatsen niet gepast is en dat er een andere regeling moet komen.
- Je moet het zo bekijken: De voorrang van rechts is de algemene regel en de borden de uitzondering op de regel. Provinciewegen en autosnelwegen zijn meestal voorrangswegen voorzien van een B9.
Als je dus een verplaatsing maakt rij je zoveel mogelijk over voorrangswegen dan moet je alleen rekening houden met de vvr als je deze grote wegen verlaat om op je bestemming te
geraken. Dat kan toch niet zo moeilijk zijn?
- De Vlaming moet heropgevoed worden (in het verkeer).