Auteur Topic: Afschaffing voorrang van/aan rechts  (gelezen 28432 keer)

Offline mazda

• Meer dan expert
Re: Afschaffing voorrang van/aan rechts
« Reactie #60 Gepost op: dinsdag 01 december 2009 - 10:04:36 »
België / Vlaanderen is een verkeersjungle waar de weggebruikers totaal niet meer weten wat nu eigenlijk hun verplichtingen zijn, murw gedraaid door talloze borden, foute infrastructuur, belabberde en tegenstrijdige reglementering, en foute berichtgeving over die ganse coctail in de media ("fietser op fietspad altijd voorrang" bvb).

How how zekers. Wat je schreef, klopt, maar ik zie toch altijd nog als voornaamste oorzaak van alle verkeerselende in Vlaanderen de asociale tot agressieve ingesteldheid van de verkeersdeelnemers, hun gebrek aan verkeersinzicht, burgerzin en rationele risicobeheersing, en hun individualisme en egoïsme.

- Ik heb duidelijk geschreven dat Vlaanderen een jungle is met agressieve en onopgevoede zotten.  Dit ervaar ik omdat ik duidelijk het verschil kan maken met Wallonie.
  Inazuma heeft er Belgie/Vlaanderen van gemaakt maar ik heb alleen over Vlaanderen gesproken.
  De Vlaming die nooit naar het buitenland rijdt ziet het probleem niet meer, het is volledig ingeburgerd.  Je kan het zien als een gedrag eigen aan Vlaanderen dat totaal niet strookt
  met de Belgische wegcode.  Buitenlanders worden dan ook via verschillende kanalen verwittigd over het rijgedrag hier bij ons alvorens ons land te bezoeken.

- Ik stel vast dat er in Vlaanderen geen enkele discipline heerst, niet in het naleven van de vvr maar ook niet tov het volledig stoppen aan een stopbord, snelheid enz....
  Mekaar vastrijden op rijbanen met verschillende rijstroken en elke morgen opnieuw hetzelfde gevecht.
 Als je in Vlaanderen al de verkeersborden en wegmarkeringen zou verwijderen krijg je net hetzelfde resultaat: geen hond die het ziet.
  De stelling dat zij murw gedraaid zijn door talloze borden houdt geen steek.  De meesten kijken er gewoon niet naar, nu niet maar vroeger toen er minder borden stonden ook niet.
  Er staan  inderdaad teveel borden , vooral zoneborden.  Jij en ik proberen daar rekening mee te houden.  Wij maken ons druk omdat we volgens de regels willen rijden en dat de overheid
  er een boeltje van maakt. Maar de doorsnee Vlaming, zelfs de ministers hebben daar geen kennis van en rijden rond spontaan alle situaties inschattend en vooral niet te snel.

- Men moet  er natuurlijk voor zorgen dat de infrastructuur wordt aangepast en dat de reglementering niet tegenstrijdig is.
  Dit moet zeker gebeuren alvorens men het rijbewijs met punten wil invoeren, anders gaat er wat gebeuren.
  Maar vooraleerst moet je die slapende bevolking aktief leren deelnemen aan het verkeer.

- Ik rij al 12 jaar in een gebied rond (in Belgie) waar de vvr  door bijna iedere weggebruiker wordt nageleefd.
  Je zou dit werkelijk moeten zien anders ga je mij nog niet geloven.  Ik rij geregeld in Frankrijk waar ik nooit problemen heb met de toepassing van de vvr, de meeste Fransen houden zich
  aan de regel en verlenen voorrang, zelf tov van een smalle zijstraat.     Diegene die geen voorrang verleent wordt aanzien als een onopgevoede marginaal.

- Het kan echt niet dat je het niet verlenen van de vvr op de een of andere manier kan goedpraten.   Dan kan je morgen evengoed door het rode licht rijden als er niemand van de andere kant komt.

- Ik begrijp wel dat de vvr buiten de bbk op vele plaatsen niet gepast is en dat er een andere regeling moet komen.

- Je moet het zo bekijken:  De voorrang van rechts is de algemene regel en de borden de uitzondering op de regel.   Provinciewegen en autosnelwegen zijn meestal voorrangswegen voorzien van een B9.
  Als je dus een verplaatsing maakt rij je zoveel mogelijk over voorrangswegen dan moet je alleen rekening houden met de vvr als je  deze grote wegen verlaat om op je bestemming te
  geraken.   Dat kan toch niet zo moeilijk zijn?

- De Vlaming moet heropgevoed worden (in het verkeer). 

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #61 Gepost op: dinsdag 01 december 2009 - 13:54:23 »
De Vlaming moet heropgevoed worden (in het verkeer).

Alleen maar in het verkeer?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #62 Gepost op: dinsdag 01 december 2009 - 15:20:16 »
de rotonde is zelfs nadrukkelijk als uitzondering voorzien in 12.3.1

Volstrekte onzin uiteraard, want zonder B1 of B5 aan het einde van elke invalsweg is er geen sprake van een rotonde.
Toch staat het er zo als uitzondering ...
De B1 / B5 heeft men voor het oprijden van een rotonde, niet op de rotonde.

12.3.1.  Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of (...)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #63 Gepost op: dinsdag 01 december 2009 - 15:31:45 »
De rechtszaak is (natuurlijk) tot Cassatie geraakt...

http://www.vvsg.be/Lists/VVSG%20Nieuws/Attachments/29/Rb.%20Kortrijk%2012%20september%202008%20(nieuw%20beroep%20zaak-Bisschop)%20(2).pdf
Feitelijke gegevens onderaan page 4.

De oplossing is behoorlijk simpel dan, als ik dit zo lees ...
Het is een kwestie van aantonen dat de terzake bevoegde personen op de hoogte zijn van de tekortkomingen, om meteen ook hun latere strafrechterlijke aansprakelijkheid te verzekeren.

Wat is er dus nodig :

- Het massaal melden van gevaarlijke en onwettige toestanden, dmv ingebrekestelling van het CBS, de bevoegde schepen, de burgemeester, de diensthoofden en eventueel voogdijminister van het Vlaams agentschap voor Infrastructuur

- Een private (lees zonder overheidsinmenging) publiek doorzoekbare databank om die meldingen gestructureerd in op te zoeken

- voldoende bekendheid in advocatenkringen opdat zij hierin even zouden zoeken of een bepaalde situatie reeds gemeld is

Dit heeft als resultaat dat de verantwoordelijk natuurlijke persoon achter de rechtspersoon (overheid) op de hoogte gesteld wordt van de gebreken, en er bijgevolg strafrechterlijk (en burgerlijk) aansprakelijk voor wordt.

Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #64 Gepost op: dinsdag 01 december 2009 - 15:37:53 »
How how zekers. Wat je schreef, klopt, maar ik zie toch altijd nog als voornaamste oorzaak van alle verkeerselende in Vlaanderen de asociale tot agressieve ingesteldheid van de verkeersdeelnemers, hun gebrek aan verkeersinzicht, burgerzin en rationele risicobeheersing, en hun individualisme en egoïsme.
In hoeverre zou die houding het gevolg kunnen zijn van hun gebrek aan kennis van de verkeersreglementering ?
Weg Wanbeheer.be

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #65 Gepost op: dinsdag 01 december 2009 - 16:18:10 »
De Vlaming moet heropgevoed worden (in het verkeer).

Alleen maar in het verkeer?

De Vlaming moet heropgevoed worden.  ( ook in het verkeer)

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #66 Gepost op: dinsdag 01 december 2009 - 16:39:15 »
de rotonde is zelfs nadrukkelijk als uitzondering voorzien in 12.3.1

Volstrekte onzin uiteraard, want zonder B1 of B5 aan het einde van elke invalsweg is er geen sprake van een rotonde.
Toch staat het er zo als uitzondering ...
De B1 / B5 heeft men voor het oprijden van een rotonde, niet op de rotonde.

12.3.1.  Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of (...)

Zelf met B1 of B5 op elke toegangsweg heb je geen rotonde.   Er moet ook een D5 staan.
Deze drie borden geven dan voorrang voor de bestuurder die de rotonde volgt.   Deze regel is er gekomen omdat er anders telkens voor elke invalsweg op de rotonde een B15 moest geplaatst worden.
Het telkens plaatsen van een B15 gaf problemen bij kleine rotondes en op plaatsen waar de invalswegen net naast mekaar lagen.
B1of B5 + D5  op een plein met rondgaandverkeer = rotonde=voorrang ipv B15
D1 naar rechts op een plein met rondgaand verkeer # rotonde  
Combinatie D1+B5 of B1 bestaat niet op een plein met rondgaand verkeer

Deze uitzondering op de algemene vvr regel valt onder de voorrangsregelingen met borden.
Het bord B17 valt niet onder de regelingen met borden maar bevestigd de alg regel indien nodig of verplicht.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 01 december 2009 - 19:18:40 door mazda »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #67 Gepost op: dinsdag 01 december 2009 - 18:34:00 »
[quote author=mazda link=topic=1954.msg19305#msg19305 date=1259658276
- Ik heb duidelijk geschreven dat Vlaanderen een jungle is met agressieve en onopgevoede zotten.  Dit ervaar ik omdat ik duidelijk het verschil kan maken met Wallonie. [/quote]
Maar daar heeft men relatief nog meer verkeersdoden ...

Citaat
- Ik rij al 12 jaar in een gebied rond (in Belgie) waar de vvr  door bijna iedere weggebruiker wordt nageleefd.
Waar is dat dan :?:

Heel Wallonië is het alvast niet, daar kom ik ook wel eens.

Citaat
- De Vlaming moet heropgevoed worden (in het verkeer). 
Daarvoor zullen dan eerst onbesproken opvoeders opgeleid moeten worden ...

Weg Wanbeheer.be

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #68 Gepost op: dinsdag 01 december 2009 - 20:11:09 »
Wallonie:
Minder ongevallen maar zwaardere klappen met doden tot gevolg.
Heeft te maken met de hoge snelheden op sommige wegen, 120 op vele plaatsen (2X2 met middenberm) in combinatie met onverlichte  kruispunten waar landbouwvoertuigen oversteken.  Deze dodenwegen moeten dringend worden aangepakt.
Heeft niet direct iets te maken mat agressiviteit.

Ook de snelheid van 90 km uur is bij slecht weer op onverlichte wegen waar landbouwvoertuigen oversteken nefast.
Veel mist en bochtige beboste  wegen.  
Wallonie is minderbebouwd, geen lintbebouwing waardoor de snelheden veel hoger liggen, bijna geen borden C43.
Jonge bestuurders krijgen een zeer grote vrijheid qua snelheid maar vergeten deze 's avonds bij slecht weer aan te passen.

Je schrijft dat je weleens in Wallonie komt.
Je gaat daar meestal naartoe over snelwegen of andere grote wegen.
Alle grote wegen zijn voorzien van B9 borden ook in de BBK.
Je moet al van het doorgaande traject afwijken om geconfronteerd te worden met vvr of een stad zoals Luik, Charleroi, mons of bastogne binnenrijden en de kleinere straatjes gaan opzoeken.
Eenmaal van dat gote traject afgeweken wat je zelden doet als je een toeristische plaats bezoekt zal je vaststellen dat er op kruispunten met vvr weinig verkeer komt en dat dus een confrontatie met een ander voertuig zeer klein is.
Toch kent elke Waal de vvr regel en zal deze niet zomaar zonder te kijken of te vertragen een kruispunt oversteken.
In kleinere dorpjes waar geen grote weg doorloopt en waar je meestal niet komt bij een bezoek aan onze zuiderburen wordt de voorrang van rechts vrij correct toegepast.
Je moet er vooral tijdens de ochtend- of avondspits eens rondrijden.  Dit beeld krijg je niet bij  een weekenduitstap.
Bij het binnenrijden van sommige kleine dorpjes staat soms een bord waarop vermeld staat "priorite de droite absolue".
Als je geen voorrang verleent en er komt toevallig iemand aangereden zal je wel merken hoe ze reageren.
Ik denk niet dat je nog een tweede maal ergens voorbij een zijstraat met vvr zal rijden zonder op te letten.

Ook in de 19 gemeenten van het hoofdstedelijk gewest haalt niemand het in zijn hoofd om geen voorrang van rechts te verlenen.
Ook buiten de stad.
Als je me echt niet gelooft dan kunnen we ooit wel eens samen een ritje maken en dan kan je verslag uitbrengen op dit forum.  OF
Als je een GPS hebt kan ik jou ook een paar straatnamen geven dat kan je op je gemak eens een kijkje gaan nemen.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 01 december 2009 - 20:58:18 door mazda »

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #69 Gepost op: dinsdag 01 december 2009 - 22:49:27 »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #70 Gepost op: woensdag 02 december 2009 - 03:38:06 »
...
  Je zou dit werkelijk moeten zien anders ga je mij nog niet geloven.  Ik rij geregeld in Frankrijk waar ik nooit problemen heb met de toepassing van de vvr, de meeste Fransen houden zich
  aan de regel en verlenen voorrang, zelf tov van een smalle zijstraat.     Diegene die geen voorrang verleent wordt aanzien als een onopgevoede marginaal.
...

Frankrijk is dan ook in de verste verte niet te vergelijken met Vlaanderen.
De grote achterstand die Frankrijk in de jaren 70' nog had is in de jaren 80' met grote snelheid ingehaald en nu zijn ze zelfs aan de horizon niet meer te bespeuren.
Probeer in Vlaanderen eens 10 kilometer te rijden zonder te moeten stoppen voor 1 of ander akkefietje. In Frankrijk is dat geen probleem.
Daar zit er tenminste eenvormige, niet mis te verstane, structuur in het verkeer.
Hier in Vlaanderen is het een mierennest op goed geluk.
De cirkel is 2x rond.
In Frankrijk zit er structuur in het verkeer en dusdanig zullen de verkeersdeelnemers zich gestructureerd gaan gedragen.
In Vlaanderen hangt alles met haken en ogen aan elkaar met daarbij nog eens de erbarmelijke staat van de wegen en de weggebruikers gedragen zich er dan ook maar naar.
Eigenlijk is een mierennest nog te gestructureerd om te vergelijken met het verkeer in Vlaanderen.

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #71 Gepost op: woensdag 02 december 2009 - 06:54:11 »
...
Heeft te maken met de hoge snelheden op sommige wegen, 120 op vele plaatsen (2X2 met middenberm) in combinatie met onverlichte  kruispunten waar landbouwvoertuigen oversteken.  Deze dodenwegen moeten dringend worden aangepakt.
...

Ook de snelheid van 90 km uur is bij slecht weer op onverlichte wegen waar landbouwvoertuigen oversteken nefast.
Wallonie is minderbebouwd, geen lintbebouwing waardoor de snelheden veel hoger liggen, bijna geen borden C43.
Jonge bestuurders krijgen een zeer grote vrijheid qua snelheid maar vergeten deze 's avonds bij slecht weer aan te passen.

Wees blij? Naar mijn mening is het daar zoals het hoort, de bestuurder moet met de wagen rijden, niet de wanbeheerder. De landbouwvoertuigen op een 2x2 met middenberm is er lichtjes over, maar daar bestaan andere oplossingen voor. Landbouwvoertuigen op een 90 km/u zie ik niet direct wat mis mee. Die dingen hebben lampen genoeg, en als ze werkelijk maar moeten oversteken? Die dingen zitten ook voor je het weet aan 30-40 km/u, en ik weet niet hoe snel jij een kruispunt oversteekt, maar bij mij ligt de snelheid niet veel hoger.

't is niet de snelheid die daar een probleem vormt, eerder de bestuurders. Een goede bestuurder (ik zeg daarom niet dat ik mezelf er toe reken) schat zelf in hoe snel hij ergens veilig kan rijden... Maar ook dat is een utopie, of zoals Benny laatst zei: een natte droom.

Op kruispunten buiten de bbk die in voorrang liggen met een B9 wordt aan de kruispunten NIETS vertraagd als men rechtdoor rijdt , men gaat gewoon door tegen 90KM uur.
Ook als het donker is.  

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #72 Gepost op: woensdag 02 december 2009 - 09:03:35 »
Op kruispunten buiten de bbk die in voorrang liggen met een B9 wordt aan de kruispunten NIETS vertraagd als men rechtdoor rijdt , men gaat gewoon door tegen 90KM uur.
Ook als het donker is.  
het zou wel zo moeten zijn dat degenen, die daar voorrang moeten verlenen, idd moeten vertragen, ... vooral als het donker is

voor de anderen zie ik geen probleem, want je weet dat al de weggebruikers die je pad willen kruisen, voorrang moeten verlenen
in het huidige milieu kader zou ik zelfs stellen dat het beter is om niet te vertragen, wegens minder verbruik
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #73 Gepost op: woensdag 02 december 2009 - 10:18:44 »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #74 Gepost op: woensdag 02 december 2009 - 15:37:30 »
En wat is het probleem? Een B9 zegt voor zover ik weet dat je op een "voorrangsweg" rijdt, dus waarom zou je dan vertragen voor een kruispunt?  ???

12.2.  De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.

En niet, of naar de zin van de rechter niet voldoende, vertragen is al gebruikt om te stellen dat men 12.2 niet nageleefd heeft ...
Weg Wanbeheer.be