Auteur Topic: Schouppe wil rijbewijs op punten invoeren  (gelezen 7456 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Schouppe wil rijbewijs op punten invoeren
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 08 december 2009 - 01:03:48 »
kan iemand ons een idee geven hoeveel punten een goede huisvader verzamelt die af en toe eens over de schreef gaat?
2006, in het UK :

http://www.radar-detectors.co.uk/news_5_million_drivers_have_driving_license_points.asp
5.4 Million UK Drivers Have Driving License Points

Interessant, Duitsland heeft er 7,15  millioen met minstens 1 punt , of per afgelegde vtgkms ca. idem UK.
(blijkbaar nog + 1,6 milj die op 0 pt staan, maar nog niet definitief geschrapt (wslk ptn afgebouwd tot 0), tot. 8,865 milj )

Vooral interessant de punten voor de drie hoofdovertredingen elk mannen en vrouwen, en het verschillen man/vrouw respectievelijk in % tot hun respectievelijk totaal:

Citaat
Bestand, Deliktart und Punktestand             Insgesamt 2)              Männer             Frauen
                                                             in 1.000   in %           in 1.000   in %     in 1.000   in %
Personenbestand                                       8.865   100,0              6.940   78,3         1.923   21,7

Deliktart je Personengruppe  
Alkohol               Alcohol                            1.314  14,8              1.166  16,8            148   7,7
Geschwindigkeit   Snelheid                          5.102  57,6              3.999  57,6          1.103  57,4
Vorfahrt            Voorrang                             990  11,2                 691  10,0            299  15,5

Punktestand je Personengruppe 3)    
ohne Punkte                                                1.611  18,2             1.385  20,0             226  11,8
1-7 Punkte                                                  6.657  75,1              5.024  72,4          1.633  84,9
8-13 Punkte                                                   424   4,8                  374  5,4                50  2,6
14 und mehr Punkte                                         73   0,8                    69  1,0                  5  0,3

2) Einschließlich ohne Angabe zum Geschlecht.
3) Ohne Personen, deren Punktestand nicht mittels DV-Programm berechnet werden konnte (insgesamt 1,1 Prozent).

kba.de/AktuellerPersonenstand

Procentueel laten zich Duitse vrouwen ~evenveel pakken op snelheid, en 50 % meer op voorrang als mannen, op alcohol+rijden was het bij mannen te verwachten... ca 120 % meer.
De drie hoofdovertredingen maken ca. 84,4% /alle overtredingen uit bij mannen; bij vrouwen 80,6 %/ alle overtredingen.

afgelegde vtg km  D <> UK (2007):
Citaat
Road - Traffic (million V-km) Germany crude  692 000
Road - Traffic (million V-km) United Kingdom  crude  513 000
Bron: http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 december 2009 - 01:36:24 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 08 december 2009 - 12:07:16 »
Vooral interessant de punten voor de drie hoofdovertredingen elk mannen en vrouwen,
Voorrang als 1 van de hoofdzonden, waarom verwondert het me niet ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 08 december 2009 - 17:38:02 »
Vooral interessant de punten voor de drie hoofdovertredingen elk mannen en vrouwen,
Voorrang als 1 van de hoofdzonden, waarom verwondert het me niet ...

Duitsland bewijst dat voorrang controleerbaar is, en vooral dat het ook streng bestraft wordt... integendeel tot Be.
(én de gewoonte-overtreder of recidivist krijgt extra ptn aangerekend)

Vertel eens onze Be-handhavingsexperten dat voorrangsovertredingen in D quasi 1/5 van (zware) snelheidsovertredingen uitmaakt.
Er zullen wel roodlichtrijders bij zijn, maar toch...
zware overtredingen mét strafpunten en % -totaal
Citaat
Snelheid                          5.102.000  57,6 %              
Voorrang                           990.000   11,2 %  

Bron: http://www.bussgeldkataloge.de/  linksboven: Bußgeldkatalog aanklikken
snelheidsovertredingen staan bovenaan

voorrang:
Citaat
Vorfahrt nicht beachtet und dadurch einen Vorfahrtsberechtigten gefährdet  50,- EUR, 3 Punkte
voorrang zebrapad /fietspad:
Citaat
den Fußgängerverkehr oder den Fahrradverkehr auf Radwegfurten der freigegebenen Verkehrsrichtungen
behindert  60,- EUR; 3 Punkte
gefährdet  75,- EUR; 3 Punkte
door Rood licht:
Citaat
1 Sekunde nach dem Umspringen über rote Ampel gefahren, kein grüner Pfeil)  90,- EUR; 3 Punkte
mit Gefährdung 200,- EUR; 4 Punkte; 1 Monat Fahrverbot
mit Sachbeschädigung 240,- EUR; 4 Punkte; 1 Monat Fahrverbot

bei schon länger als eine Sekunde andauernder Rotphase eines Wechsellichtzeichens 200,- EUR; 4 Punkte; 1 Monat Fahrverbot
mit Gefährdung 320,- EUR; 4 Punkte; 1 Monat Fahrverbot
mit Sachbeschädigung 360,- EUR; 4 Punkte; 1 Monat Fahrverbot

nog wat...  ;)
inhaalverbod of te langzaam ingehaald:
Citaat
Überholt unter Nichtbeachten des Verkehrszeichens "Überholverbot"  70,- EUR, 1 Punkt
Mit nicht wesentlich höherer Geschwindigkeit als der zu Überholende überholt  80,- EUR, 1 Punkt

linksplakken:
Citaat
Missachtung des Rechtsfahrgebotes  80,- EUR, 1 Punkt
veiligheidsafstand op de snelweg, naargelang gevaar (tot echt bumperkleven):
Citaat
bei einer Geschwindigkeit von mehr als 130 km/h
weniger als 5/10 des halben Tachowertes 100,- EUR, 2 Punkte
weniger als 4/10 des halben Tachowertes 180,- EUR, 3 Punkte
weniger als 3/10 des halben Tachowertes 240,- EUR, 4 Punkte, 1 Monat Fahrverbot
weniger als 2/10 des halben Tachowertes 320,- EUR, 4 Punkte, 2 Monate Fahrverbot
weniger als 1/10 des halben Tachowertes 400,- EUR, 4 Punkte, 3 Monate Fahrverbot

versleten banden:
Citaat
Mit abgefahrenen Reifen gefahren 50 / 75,- EUR; 3 Punkte

GSM gebruik bij draaiende motor..
Citaat
Bei laufendem Motor ein Handy zur Benutzung in die Hand genommen 40,- EUR, 1 Punkt

Zonder licht gereden bij slecht zicht:
Citaat
Bei erheblicher Sichtbehinderung durch Nebel, Schneefall oder Regen außerhalb geschlossener Ortschaften am Tage nicht mit Abblendlicht gefahren  40,- EUR, 3 Punkte
Spooroverweg :
Citaat
An einer Schranke nicht gehalten 150,- EUR, 1 Monat Fahrverbot
Eine geschlossene Schranke umfahren 700,- EUR, 3 Monate Fahrverbot
Kind niet in kinderzitje of niet-aangegordelt:
Citaat
Als Kfz-Führer Kind ohne jede Sicherung befördert
bei einem Kind  40,- EUR, 1 Punkt
bei mehreren Kindern  50,- EUR, 1 Punkt
Alcohol:
Citaat
ab 0,5 Promille: 500,- EUR, 4 Punkte, 1 Monat Fahrverbot
ab 1,1 Promille: Geldstrafe oder Freiheitsentzug, 7 Punkte, 6 Monate bis 5 Jahre Entzug der Fahrerlaubnis

Enkele klassieke overtredingen met duidelijke roekeloosheid, ook voorrangsnegatie :
(valt onder "strafzaken" !)
Citaat
Straftaten im Straßenverkehr:

Straßenverkehrsgefährdung durch grob verkehrswidrige(s) und rücksichtslose(s)
Vorfahrtmissachtung, Fehlverhalten beim Überholen, Fehlverhalten an Fußgängerüberwegen, zu schnelles Fahren unter anderem an unübersichtlichen Stellen, Missachtung des Rechtsfahrgebots, Wenden, Fahren entgegen der Fahrtrichtung oder versuchtes Wenden, Rückwärtsfahren, Fahren entgegen der Fahrtrichtung oder versuchtes Wenden, Fahren entgegen der Fahrtrichtung auf Autobahnen oder Kraftstraßen, Nichtkenntlichmachung haltender oder liegengebliebener Fahrzeuge  7 Punkte
...
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 december 2009 - 18:02:06 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 08 december 2009 - 18:50:35 »
Citaat
Nichtkenntlichmachung haltender oder liegengebliebener Fahrzeuge  7 Punkte
Wat bedoelt men daarmee ?
Weg Wanbeheer.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 08 december 2009 - 19:02:38 »
Citaat
De auto ergens parkeren of verlaten en de nummerplaten meenemen, m.a.w. de verlaten auto is niet meer identificeerbaar=beboetbaar door de politie of douane of ...

liegengebliebener = voertuig in panne.
© Koning Willem I

Offline sceptisch

• Expert
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 08 december 2009 - 21:10:10 »
Citaat
Duits op zijn best... nichtkenntlich liegengeblieben zou in een Gedicht kunnen thuishoren.

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 08 december 2009 - 21:56:17 »
als ik dat zo allemaal zie, mogen ze van mij eigenlijk wel het duitse systeem in belgië invoeren

ik riskeer weinig

maar jammer genoeg zullen ze in belgië wss alleen punten aftrekken voor snelheid
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 08 december 2009 - 22:25:46 »
....
De auto ergens parkeren of verlaten en de nummerplaten meenemen, m.a.w. de verlaten auto is niet meer identificeerbaar=beboetbaar door de politie of douane of ...

liegengebliebener = voertuig in panne.

In België staan sommigen soms maanden ergens langs de (snel)weg. Met wat geluk een stickertje op de achterruit of een streepje verf op de banden en de grond (om te zien of het voertuig verplaatst is of niet).

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 09 december 2009 - 01:10:28 »
als ik dat zo allemaal zie, mogen ze van mij eigenlijk wel het duitse systeem in belgië invoeren

Dat gaan ze, ondanks de jarenlange ervaring in Duitsland met het systeem, in België zeker niet doen.

Het "not invented here" syndroom is in België namelijk zéér sterk, ook al is het maar een zakdoek groot binnen de EU. De EU is nu eenmaal helaas gevestigd in Brussel, dus...
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 december 2009 - 01:15:54 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 09 december 2009 - 01:25:01 »
Citaat
Duits op zijn best... nichtkenntlich liegengeblieben zou in een Gedicht kunnen thuishoren.

Wat bedoel je daarmee? Want voor mij, zowel als voor Michel, is dit een zeer duidelijke uitdrukking.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sceptisch

• Expert
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 09 december 2009 - 09:41:06 »
Citaat

Wat bedoel je daarmee? Want voor mij, zowel als voor Michel, is dit een zeer duidelijke uitdrukking.
Dat dit soort mooie samengestelde woorden typisch is voor Duits (het kan in mindere mate ook in het Nederlands, maar daar heerst een structuurvereenvoudigingstendens) en de dubbele interne klankpatronen ich...ich iegen...ieben vielen mij op. Zeg nu zelf, als je "Die liegengebliebe Liebe" zou lezen komen de :'( vanzelf.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 10 december 2009 - 01:13:43 »
maar jammer genoeg zullen ze in belgië wss alleen punten aftrekken voor snelheid
Dat is het merendeel van de verkeersPVs , dus ...

Ik vind het allemaal vrij gortig eigenlijk, zeker het Duitse systeem.
Je krijgt boete + punten + zelfs rijverbod, en allemaal op basis van een PVke ... dat gaat mij in elk geval een pak te ver.
Weg Wanbeheer.be

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 10 december 2009 - 12:20:55 »
Je krijgt boete + punten + zelfs rijverbod, en allemaal op basis van een PVke ... dat gaat mij in elk geval een pak te ver.
als ik het zo lees is het wel beter doordacht dan het belgische boetesysteem
hier wordt enkel zwaar beboet bij overdreven snelheid

volgens dat duitse systeem zou ik de laatste paar jaar mss al een paar punten gekregen hebben wegens onoplettendheid
hier voorspel ik al een punt bij de minste snelheidsovertreding, maar voorrangsnegatie zal nog steeds gratis kunnen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 10 december 2009 - 17:12:09 »

Michel heeft nog maar een tipje van de sluier opgelicht.

Zoals in België, kun je in Duitsland in het verkeer overtredingen begaan die het voorwerp uitmaken van het strafrecht.

In Duitsland en in Zwitserland worden in het strafrecht geldstraffen uitgesproken in Tagessätze. Dat is zoveel dagen van je netto inkomen (uit arbeid, kapitaal, handel, landbouw, bosbouw, verhuring, verpachting, enz.). Voor een huisvrouw die geen beroep uitoefent, geldt de helft van het gezinsinkomen.

Meer uitleg

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 11 december 2009 - 01:01:23 »
Op hoeveel manieren zwartwerk eigenlijk kan beloond worden. 8)