Auteur Topic: Verkeerslichten moeten files weghouden op rotonde Wommelgem  (gelezen 3768 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Verkeerslichten moeten files weghouden op rotonde Wommelgem
« Gepost op: dinsdag 17 november 2009 - 16:01:16 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Verkeerslichten moeten files weghouden op rotonde Wommelgem
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 17 november 2009 - 16:49:39 »
Vandaag die omleiingsborden ook gezien in Zoersel denk dat die er nog stonden van de werken aan de brug in Viersel op de 313.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Verkeerslichten moeten files weghouden op rotonde Wommelgem
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 17 november 2009 - 23:10:20 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Daar zou ik toch sterk durven aan twijfelen.
Hoe korter de groentijden hoe langer de dode punten waarop iedereen rood heeft en hoe vaker het verkeer terug op hang moet komen als het groen wordt (en dan moeten ze bij groen nog onmiddellijk vertrekken).
Is natuurlijk wel minder aanstootgevend om bvb. 's nachts bij weinig of geen verkeer door rood te rijden.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Verkeerslichten moeten files weghouden op rotonde Wommelgem
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 17 november 2009 - 23:15:52 »
Maar het is vanuit de richting vlieghaven dat ze die lichten zetten, ze gaan daar dus file creëren om de andere iets vlotter te trekken. ::) ???
Lapmiddelen die een beperkte houdbaarheid hebben.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verkeerslichten moeten files weghouden op rotonde Wommelgem
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 18 november 2009 - 17:18:41 »
Maar het is vanuit de richting vlieghaven dat ze die lichten zetten, ze gaan daar dus file creëren om de andere iets vlotter te trekken. ::)
In beide richtingen.
Vanuit Wijnegem staan er ook (nog) lege palen te blinken.

Korte groentijden = relatief langer rood = meer start/stop verkeer = meer uitstoot
Korte groentijden werk(t)en ook niet met "conflictvrije linksafregelingen" bij iets of wat verkeersdrukte.
Men weet dat, en gaat dezelfde stommiteit blijkbaar nog maar eens maken ....
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verkeerslichten moeten files weghouden op rotonde Wommelgem
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 18 november 2009 - 22:33:00 »
Maar het is vanuit de richting vlieghaven dat ze die lichten zetten, ze gaan daar dus file creëren om de andere iets vlotter te trekken. ::) ???

Misschien beter dat ze daar staan, dan tot op de E313, zoals dat tijdens de week vóór Kerstmis het geval is met het Wijnegem Shopping Center.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Verkeerslichten moeten files weghouden op rotonde Wommelgem
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 18 november 2009 - 22:56:04 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 00:51:45 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verkeerslichten moeten files weghouden op rotonde Wommelgem
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 19 november 2009 - 18:46:18 »
Tja als je daar zo een mastodont van een  Shopping Center neerzet en de wegen blijken niet te voldoen moet je dat aanpaken.
Al denk ik dat de problemen eerder op de parking liggen, de mensen geraken wel aan het center maar staan uren te zoeken op de parking.
De autolei kan daar misschien best herbekeken worden, 's morgens sta je vanaf het Shopping Center tot aan het rondpunt (1km ?) gemakkelijk  een half uur aan te schuiven.
Het is daar al wel hommeles van voor het WCC er was / zo groot was.
Maar gebeterd is het uiteraard niet met het WCC.

En dan komt daar nog een terminus van de trams ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Verkeerslichten moeten files weghouden op rotonde Wommelgem
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 19 november 2009 - 19:00:18 »
Maar het is vanuit de richting vlieghaven dat ze die lichten zetten, ze gaan daar dus file creëren om de andere iets vlotter te trekken. ::) ???

Misschien beter dat ze daar staan, dan tot op de E313, zoals dat tijdens de week vóór Kerstmis het geval is met het Wijnegem Shopping Center.

Tijdens de week voor Kerstmis, Jozef. Zelfs op zaterdagen komen bestuurders tot stilstand op de pechtrook komende vanuit de rijrichting Hasselt. Het verbaasd mij dat er nog geen dodelijk pechstrookongeval heeft plaats gevonden. Vanaf het ogenblik dat dit plaats grijpt, zal men onmiddellijk wekelijkse maatregelen treffen. Snelheidscontrole.... wat dan helemaal niet van toepassing zou zijn ten gevolge van zulk ongeval. Maar tengevolge van ondoordachte maatregelen en verkeersinrichting door onbekwamen....
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Verkeerslichten schieten aan doel voorbij
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 16 december 2009 - 14:31:59 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

 ;D ;D ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeerslichten moeten files weghouden op rotonde Wommelgem
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 16 december 2009 - 15:38:25 »
Citaat
“Dat kan ook, want het zijn slimme verkeerslichten.
:D   :D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeerslichten moeten files weghouden op rotonde Wommelgem
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 16 december 2009 - 17:01:42 »
De laatste 10 jaar zijn er ca. 1 miljoen ingeschreven voertuigen bijgekomen, enkel Belgische, dat is ca 18 % meer...

Op 10 jaar tijd zijn er in Be ca. 14 % méér voertuigkms afgelegd, alle verkeer, of afgerond 12 miljard voertuigkilometers meer.
( ref: http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/ )

Hoeveel is de capaciteit van onze Be-wegen in het totaal toegenomen, ik denk dat het de moeite niet is.
(ik spreek van capaciteit, want lengte hebben we wslk genoeg; ook het begrip doordacht houdt dat in)

Ziet ge wel dat géén beton of asfalt bijleggen en wegen onnodig versmallen méér verkeer aantrekt ?  ;D

Studies zijn er genoeg, hier wat leesplezier  ;D :
Hier een recente van de KU Leuven, 7 blz is te doen, van 15 september 2009.

Citaat
http://www.touring.be/nl/pdf/studie-wegennet-minder-files.pdf
....

7. Dat files veel geld kosten is geen argument om er iets aan te doen: autoverkeer kost de maatschappij zo al genoeg

In deze stelling worden een aantal zaken door elkaar gehaald. Om te beginnen: de vraag hoeveel autoverkeer kost is op zichzelf niet relevant. Wel belangrijk is wie er voor die kosten opdraait en of de kost in verhouding staat tot de baten. Daarnaast is er nog de vraag of er netto welvaartswinst geboekt kan worden, indien de filekost vermeden zou worden.

Wat de kosten betreft is er de investering in infrastructuur en het onderhoud ervan, en zijn er veel kosten zoals ongevallen, de congestiekosten, milieuschade, versnippering van de ruimte, geluidsoverlast en andere leefbaarheidsproblemen. Een groot deel van deze kosten worden echter gedekt door de gebruiker. Weggebruikers betalen via verzekeringspremies de ongevalskosten, terwijl een aanzienlijk deel van de congestiekosten door de weggebruiker zelf betaald wordt in de vorm van verloren wachttijd. Daarnaast betalen autogebruikers ook brandstof en aanschaf van hun voertuig en alle belastingen en accijnzen die hierop geheven worden.
De externe kosten vormen de kosten die de autogebruiker niet rechtstreeks betaalt. In een ideaal scenario compenseren de belastingen deze externe kosten. Op dit moment zijn de externe kosten soms lager dan de betaalde belastingen, soms hoger. De gebruiker van een schone wagen die buiten de spits met de wagen rijdt, betaalt meer belastingen dan de externe kosten die hij veroorzaakt. Tijdens spitsmomenten is dit op drukke plaatsen met oudere, minder schone voertuigen vaak anders . Met een juiste variabele beprijzing kan men deze situatie recht trekken zodat de eerste bestuurder minder en de tweede meer zou betalen.
Vaak wordt ook vergeten dat al dat verkeer ook grote maatschappelijke baten genereert. Iedere individuele gebruiker maakt op elk moment de keuze en verplaatst zich pas wanneer de baten van zijn rit groter zijn dan de kost die hij hiervoor ervaart. Bij alle verplaatsingen is het nut dus hoger dan de kost ervan voor de weggebruiker. Hierdoor genereert het verkeer grote maatschappelijke baten zoals het faciliteren van economische activiteit en groei, sociale vooruitgang, een rijkere vrijetijdsbeleving, toegenomen veiligheid.

8. Files zijn onvermijdelijk: er kan niks aan gedaan worden, er is gewoon te veel verkeer

Als er nooit ergens file staat, is er eigenlijk een overinvestering in infrastructuur. Dat geldt evenzeer voor zoveel investeren in trein, tram en bus dat deze er bijna leeg bij rijden. Het is dus ongunstig om een filevrije situatie na te streven, anders gezegd: een beperkte mate van filevorming wijst op een gezond evenwicht tussen vraag en aanbod.

Dat wil niet zeggen dat de huidige files, hun lengte en/of duur onvermijdelijk zijn, zelfs bij het huidige vraagniveau. Ons wegennet zit namelijk vol inefficiënties die aantal, lengte en duur van de files onnodig verhogen: in- en uitvoegpunten waar de verhouding tussen aantal rijstroken en grootte van de verkeersstromen niet klopt, niet optimaal geregelde of gecoördineerde verkeerslichten, kruispunttypes die de vraag niet aankunnen (bv. rotondes op foute plekken)…

Door systematisch alle knelpunten in ons wegennet te analyseren, kan de verkeersafwikkeling er nog een heel stuk beter via het wegwerken van inefficiënties in de infrastructuur en via toepassing van slimme verkeersmanagementmaatregelen. Hiermee zullen files niet verdwijnen, maar ze kunnen wel een stuk korter, zowel in tijd als in lengte, terwijl het verkeer zelf beter doorstroomt.
Bovendien dwingt een onevenwichtige structuur van ons wegennet verkeersstromen om gebruik te maken van wegen die daarvoor niet bedoeld en uitgerust zijn. Men wijst dit al snel met de vinger als ‘sluipverkeer’, maar in feite is er sprake van ontbrekende schakels of – erger – het ontbreken van een stelsel van regionaal- of stadsontsluitende wegen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 16 december 2009 - 17:03:43 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verkeerslichten moeten files weghouden op rotonde Wommelgem
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 16 december 2009 - 18:29:37 »
Vanmiddag was het volgens de meldingen op de informatieborden weer prijs : File uitrit Wommelgem
In de praktijk viel het goed mee - rond 14u30 toch - en stond de afrit nog net-niet vol .


Dit is zoiets als de groene golven ... die je altijd voor rood zetten.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Verkeerslichten schieten aan doel voorbij
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 16 december 2009 - 19:21:42 »
Citaat van: Jozef
;D ;D ;D

Resultaat van met matchboxkes verkeerssituaties proberen na te bootsen op Provinciebesturen en Ministeries.

Indien men op het terrein zou komen wist men bij voorbaat tot welke gevaarlijke situaties het aanleiding geeft vanuit de rr Ranst rr ring.

Men kon de situatie vanuit de andere rijrichting makkelijk voorspellen.

En het regenscherm ter ontduiking van verantwoordelijkheid zal verder zijn weg kennen. Volgende week geeft men te kennen dat de verkeerslichten te lomp zijn.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Verkeerslichten moeten files weghouden op rotonde Wommelgem
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 17 december 2009 - 04:55:52 »
Als die "ingenieurs" nog enkele jaren verder studeren worden ze misschien ooit chauffeur. ;D ;D ;D