De cijfers komen uit onderzoek van EuroRAP - European Road Assessment Programme - waaraan Touring deelneemt.
Er zit voor België 2004-2006 wat kaartmateriaal bij
http://www.eurorap.org/risk_mapsDe uiterst dodelijk gebleken E40 / A18 en A19 staan op de kaart als low-to-medium risk wegen ... idem met de E313 , Antwerpse Ring.
De E34 low risk ...
In Vlaanderen zou enkel de N32 tussen E40 en Brugge Medium-high risk zijn .
Ontbreken bvb op de kaart : de R6, R16 (grijs puntje : no data) , beruchte en nog steeds voortdurende zwarte punten hier in de regio.
Statistisch gaat het ongetwijfeld kloppen hoor : de talrijke ongevallen verwateren door de hoge gebruiksfrequentie van die wegen - zodat de drukte het reële gevaar op die wegen gaat maskeren.
Maakt dat een weg dan
veiliger ? Not in my book ...
Als je de kaart beziet, vraag je je af waar de talloze ongevallen dan wél gebeuren die ons zoveel meer verkeersslachtoffers opleveren dan de buurlanden ...
De Europese overzichtkaart 2002-2008 geeft echter wel meer gevaarlijke wegen weer in België.
Maar ook nadrukkelijk veel gevaarlijke wegen in het UK dat de facto en naar inwonersaantal net 1 van de verkeersveiligste landen in de ganse EU is !
Daarom is het belangrijk te zien wat men hier meet :
What Risk Maps Do and Do Not Show
It is important to note that risk maps based on accident rates do not show the extent to which the behaviour of a specific road-user might result in the risk being higher or lower than the average. They also do not show the extent to which the road-user can make a mistake, and recover from it without serious injury. What they do illustrate is the risk of an individual road-user, or to the community as a whole, being involved in a road accident,Mijn inschatting is dat die gebruikte correlatie - individueel ongevalrisiko op een bepaalde weg - niet helemaal relevant is in het massagebeuren dat het verkeer is, en dat de gebruikte methode wegen zo veiliger worden inschat dan de ruwe cijfers per strekkende kilometer zijn.
Meer op
http://www.eurorap.org/http://www.saferoaddesign.eu/