Als ik jou redenering volg dan zou je ook aan de overkant dus aan de bovenkant van jou schets niet buiten de rijbaan op de bruikbare bermen mogen staan, want die maken integraal deel uit van het kruispunt, dus buiten jou grijze gebied.
is
dat relevant ?
Dat is mijn redenering trouwens niet, want voor mij stoppen de verlengingen aan de rand van de langsrijbaan. Niet ergens op de berm
7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;
Verlengingen van de dwarsrijbaan
randen stoppen aan de langsrijbaan
rand. OK ?
En behoudens plaatselijke reglementering mag men op die berm parkeren (buiten de bbk toch)
De definitie van kruispunt is:
2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.
Hoezo -of op wel artikel- maakt
een berm langs de langsrijbaan integraal deel uit van het T-kruispunt bvb waar een andere rijbaan haaks op toeloopt ?
Plaatselijke reglementering:
Op deze figuur met de zeer brede langsweg kunnen er zelfs parkeerplaatsen voorzien zijn
langs de rijbaan recht tegenover de dwarsweg.
2.1. "Rijbaan" : het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.
Maar de oplossing zit volgens mij niet in art. 24.7.
Er zijn zeker nog andere regels.
En alle regels moeten tegelijk opgevolgd worden, en OP een kruispunt (kruisingsvlak grijs) parkeren is alleszins zeer hinderend voor alle verkeer... Die 3 meter regel
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
7° wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden;
geldt toch niet OP kruispunten meen ik, want dan is
algemeen aan artikel 24 (... onnodig hinderen), en
inzonderheid aan 24.7 niet voldaan.
Artikel 24: Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
7° in de "nabijheid" van de kruispunten,....
....de rest hoef ik zelfs niet te lezen of te citeren want de "5 meter" definieerd wat "nabijheid" inhoudt.
En als in de nabijheid -of minder als 5 meter- van een kruispunt stilstaan en parkeren verboden is, zal het op het kruispunt zeker verboden zijn.
Aja, nog een regel op bovenstaande figuur met moet uiterst rechts vd weg rijden en niet tegen de middenlijn...
9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.