Auteur Topic: Art 24.7 / Sniper  (gelezen 131463 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #645 Gepost op: vrijdag 05 maart 2010 - 00:49:00 »
Hij zegt: Als er aan één kant geen dwarsrijbaan is, dan is de (meest nabijgelegen) naastbijgelegen rand aan de andere kant van de straat.
Enkel en alleen met die uitspraak zou je de stelling kunnen verdedigen dat aan de doorlopende zijde van de T eveneens een parkeerverbod zou gelden.
Maar dan ook op de bermen aan de doorlopende kant en op de andere rijbaan van een openbare weg met twee rijbanen en een middenberm, eveneens aan de doorlopende zijde.
Tuurlijk.
Parkeren op een kruispunt is in principe hinderlijk, ook op bermen waar geparkeerde voertuigen het zicht op de andere weggebruikers vaak zullen beperken.

Waar wel geparkeerd kan worden omdat het geen problemen oplevert, plaatst men een bord dat het parkeren toelaat - opgelost.

Citaat
Verder moet je dan ook rekening houden met de schuine verlengingen, die als je ze doortrekt tot aan de overkant hun doel missen.
Die missen deels hun doel omdat de rijbaan tegenwoordig zo smal geworden is tegenover de openbare weg in zijn geheel.
Op sommige plaatsen kan men bijna pal aan een afgescheiden fietspad staan en toch nog op 5m van de rand van de rijbaan parkeren ... maar je staat er wel duidelijk hinderlijk.

Van het moment dat je de ganse openbare weg beschouwt, en daar 5m moet afblijven, krijg je een veel groter parkeervrij gebied.


Citaat
Je moet dan ook bij deze interpretatie de term "naastbijgelegen" lezen als "meest nabijgelegen" en niet de nadruk leggen op "naast".
Inderdaad.
Als men aanliggend bedoeld had, had men aanliggend moeten schrijven en was er geen discussie.
Eventueel zelfs "naastgelegen" - in contrast met "tegenover gelegen"

Citaat
Met een beter woord dan naastbijgelegen wel ja, maar in die tijd was men nog niet uit de definitie van een kruispunt.
Men wist in 1975 - en vroeger toen het Verdrag opgesteld werd - ongetwijfeld ook al wel wat een kruispunt was.
Het is enkel uiterst algemeen en barslecht beschreven in de wegcode terecht gekomen.
En daarom heeft Cassatie dat verduidelijkt wanneer er discussie was over wat het begrip inhield.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 maart 2010 - 00:50:53 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #646 Gepost op: vrijdag 05 maart 2010 - 07:52:22 »
Citaat
Bij de toepassing van de wegcode moet je met alle voorschriften tegelijk rekening houden.
Idd, goed dat je het nu eens zelf zegt.


Waar haal je dat nu weer Michel?
Michel,


Jij schrijft dat ik een fout zou maken door 24.7 apart te zien?
Ik wil duidelijk stellen dat ik niets in de gehele wegcode apart zie. Elk artikel lees en begrijp je apart en dan plaats je dat in een groter geheel van regels.
Ik ontleed nu alleen 24.7 en ben mij bewust van al de andere regels inzake stilstaan en parkeren.
Bij overtreding moet de verbaliserende overheid duidelijk stellen over welk art en onderverdeling het gaat.
Met andere woorden: Wanneer ben je specifiek in overtreding volgens art. 24.7?






« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 maart 2010 - 07:57:12 door mazda »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #647 Gepost op: vrijdag 05 maart 2010 - 08:10:39 »
Michel schreef:
Ge ontwijkt mijn vraag: mag XXXX daar parkeren volgens Art 24.7° en "jouw interpretatie" ?


Michel, ik heb inderdaad niet geantwoord op jou vraag omdat die vraag verkeerd is.
De vraag die je kunt stellen is : Staat XXXX in overtreding volgens Art 24.7?  Het is niet omdat XXXX niet in overtreding staat volgens Art 24.7 dat je er dan mag parkeren.



Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #648 Gepost op: vrijdag 05 maart 2010 - 08:31:55 »
Ik zal om jou een plezier te doen Michel antwoorden op de vraag.

Ik heb de luchtfoto bekeken en het gaat hier ten eerste niet om een eenvoudige afronding van een hoek maar om een hele rijbaanverbreding.
Het gehele rechtergedeelte waar de stopstreep staat, komende uit de Anjerstraat valt reeds volledig buiten de oorspronkelijke rijbaan.
Om de dwarsstraat die in voorrang ligt met rijstroken waar je toch niet op de rijbaan mag parkeren te vrijwaren van opstoppingen of het gevaar dat daar ingehaald zou worden  indien een voertuig vanop de genitstraat rechts de Anjerstraat zou willen inslaan op het moment dat daar iemand uitkomt, heeft de wegbeheerder daar beslist, hoogstwaarschijnlijk rekening houdende met mogelijke ruimte zonder te moeten onteigenen, om de aansluiting naar rechts te verbreden.
Dit is de meest voor de hand liggende verbreding in deze situatie, zeker gezien het feit dat op de Genitstraat toch geen voertuigen op de rijbaan mogen parkeren.

De vraag die jij stelt is hier niet van toepassing.
De wegbeheerder heeft het anders opgelost.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #649 Gepost op: vrijdag 05 maart 2010 - 09:56:09 »
Michel, Inazuma en Sniper,

Ik besprak in deze draad enkel 24.7 .
Andere problemen rond artikel 24 kwamen voor mijn deel bewust niet aan bod, het was zo al erg genoeg.
Je mag nooit hinderend parkeren, en als je volgens een bepaalde regel niet in overtreding bent maar toch hinderend geparkeerd zou staan dan mag het niet.

Ik begrijp Michel zijn standpunt volledig.
Maar deze draad gaat over de zuivere toepassing van wetgeving dewelke ik zelf niet verdedig.

Ik heb heel veel geleerd uit dit topic en ik hoop dat men bij het herschrijven van de wegcode rekening zal houden met jullie visie op art 24.7.


Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #650 Gepost op: vrijdag 05 maart 2010 - 12:56:03 »
ik hoop dat men bij het herschrijven van de wegcode rekening zal houden met jullie visie op art 24.7.
ik hoop enkel dat ze voor één keer hun kop gebruiken
en niet herschrijven zoals een blijtend ministertje ooit eens begon
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #651 Gepost op: vrijdag 05 maart 2010 - 13:36:37 »
Ik heb de luchtfoto bekeken en het gaat hier ten eerste niet om een eenvoudige afronding van een hoek maar om een hele rijbaanverbreding.

Citaat van: Michel
Het kan zijn dat het satellietvb. Genitsstraat middenstrepen heeft of ergens een bepaald bord, maar dat is nu irrelevant, er zijn nog andere vbn te vinden die wel toetreffen.
;)
Tip: http://maps.google.be/?ie=UTF8&hl=nl

N.B. ik woon op 10 km van Meeuwen, ik ken de streek en de wegen en de kpn zeer goed.
We maken daar geregeld rustige fietstochten, en met 24.7 in gedachten heb ik daar talrijke kpn gezien waar Art 24.7 echt van toepassing is; wel .7 moogt ge daar dikwijls vertikaal klasseren, totaal onwerkbaar, Mazda.

Algemene definitie kruispunt-rijbanen, dan op kp verboden en binnen 5 m  (of 10 m) ervan, meer hoeft niet.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 maart 2010 - 13:44:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I