Sniper,
Onder het wettelijk begrip "kruispunt" wordt de ruimte aangeduid die, over de gehele breedte van de betrokken samenlopende wegen, wordt begrensd door de denkbeeldige verlengden van de gevels of afsluitingen van de gebouwen of van de gronden die langs de openbare wegen zijn gelegen op de plaats waar deze samenkomen of in elkaar overgaan (1). (1) Cass., 14 maart 1989, A.C. 1988-89, AR nr 2578, nr 396.
Antwoord: Ja ik ben hier volledig mee akkoord. Ik heb het ook altijd zo gezien. Dat kan je ook opmaken aan wat ik heb geschreven.
Het kruispunt is niet alleen de rijbaan maar strekt zich uit tot wat hierboven beschreven staat.
Maar dat heeft niets te maken met de interpretatie van "naastbijgelegen".
Dat je ook niet mag parkeren buiten de rijbaan op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan wordt in mijn versie niet bepaald door de verlenging van de rand aan de andere kant van de straat. De verlenging loopt inderdaad verder tot aan de overkant van het kruispunt, maar voor mijn versie is het alleen met de verlenging van de voor mijn interpretatie van "naastbijgelegen" rand waar je rekening moet mee houden om de 5 meter te bepalen.
Er is in mijn versie telkens maar één naastbijgelegen werkelijke rand, de verlenging daarentegen loopt door tot aan de overkant.
Aan de mondingen zijn volgens mijn interpretatie geen werkelijke randen, alleen denkbeeldige verlengingen.
Let wel , jullie spreken over de overkant van het kruispunt, ik spreek over de overkant van de straat, links dus als je rechts rijd of rechts wil parkeren.
Zo kom je ertoe dat je in mijn versie alleen niet mag parkeren aan T kruispunten aan de kant van de zijstraat, op 5 meter van de verlenging van de "naastbijgelegen" rand van de dwarsrijbaan, dus zowel op de rijbaan als op de berm.
Aan de doorlopende kant van de T is volgens mijn versie geen verbod volgens art.24.7. vermits ik "naastbijgelegen" anders interpreteer dan jullie.
Sniper, ik zou het allemaal willen uittekenen met kleurtjes enzo maar ik heb die mogelijkheid niet.
Ofwel verwoord ik het slecht en komt het niet duidelijk over, ofwel moet je nog eens alles herlezen.
Ik begrijp jullie interpretatie volledig, maar als ik, en nog vele anderen, niet op dit forum en ook niet bij wegcode.be "naastbijgelegen" anders interpreteren dan ligt dat aan het feit dat de tekst duidelijk voor interpretatie vatbaar is.
Ieder kan dan interpreteren naar eigen goeddunken.
Ik ga jou niet overtuigen om mijn versie te delen, de interpretatiemogelijkheid van"naastbijgelegen" laat ook jou interpretatie toe.
Als men Art 24.7 zou herschrijven in de zin van : "niet stilstaan en parkeren op minder dan 5 meter van kruispunten , behoudens plaatselijke reglementering."
Dan zou ten eerste het begrip kruispunt volgens cassatie door iedereen gekend en aanvaard moeten zijn.
Ten tweede zal men dan op alle brede kruispunten waar het de evidentie zelf is dat je parkeert aan de ononderbroken kant van de T, parkeerplaatsen moeten voorzien aan de ononderbroken kant om te vallen onder de term "behoudens plaatselijke reglementering"
Let wel, je zou dan in de meeste gevallen verder dan 5 meter van de randen van de rijbaan staan, gezien het begrip kruispunt.
Ik zou hier onmiddellijk mee akkoord gaan.
Als men Art 24.7 zou herschrijven in de zin van : " niet stilstaan en parkeren op minder dan 5 meter van de verlenging van de rand van de aanliggende dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering."
Dan moet men op plaatsen waar het te smal en te moeilijk wordt voor alle duidelijkheid maar een verbod aanbrengen. Dit is in principe al geregeld volgens art. 24
Ik zou hier onmiddellijk mee akkoord gaan.
Michel,
citaat: edit: maar ik hou wel rekening met alle dwarsranden L R en rechtdoor want achter het kp kan je ook op 5 m parkeren achter de kortsbijgelegen dwarsrand.
Ja inderdaad, als je voorbij het kruispunt parkeert hou je ook rekening met de "naastbijgelegen" rand maar die ligt dan achter je.