Auteur Topic: Art 24.7 / Sniper  (gelezen 148636 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #90 Gepost op: donderdag 17 december 2009 - 14:36:38 »
Als er een verbod moet zijn op de rijbaan aan de ononderbroken kant, waarom is er dan een algemeen verbod op de berm aan diezelfde ononderbroken kant?
Omdat in de Belgische wegcode de berm niet uitgezonderd is van het algemene verbod  ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #91 Gepost op: donderdag 17 december 2009 - 14:45:20 »
Ben nu ook eens gaan kijken bij de opgeloste vragen op wegcode.be. 
Bij de nog op wegcode.be staande vragen zijn er nog de antwoorden van Ivan Bruggeman - die geregeld zijn Artikelnummers nog niet eens correct krijgt ... zelfs niet een week nadat ze hem gemeld zijn.
http://www.wegcode.be/forum/index.php/topic,30893.msg274682.html#new

Tussen de 13000 verwijderde berichten van me zaten ook antwoorden in de Vraagbaak op deze vraag, waarin tenminste de onduidelijkheid en het verschil in interpretaties nog iaangestipt werd ...
Weg Wanbeheer.be

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #92 Gepost op: donderdag 17 december 2009 - 15:35:24 »
tegen beter weten in heb ik dat ook eens gedaan, en zie, we zijn hier ook al 7 pagina's bezig

ik krijg enkel nog 'sting' antwoorden bij wegcode.be
ter verduidelijking:
een 'sting' antwoord : "ik heb gelijk en gij moet zwijgen, durft ge toch te antwoorden verwijder ik je antwoord toch (want ik ben groot en gij zijt klein, en ik moet niet eerlijk zijn)"
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #93 Gepost op: donderdag 17 december 2009 - 16:07:23 »
Als er een verbod moet zijn op de rijbaan aan de ononderbroken kant, waarom is er dan een algemeen verbod op de berm aan diezelfde ononderbroken kant?
Omdat in de Belgische wegcode de berm niet uitgezonderd is van het algemene verbod  ...

Ja, dat weet ik ook.

Maar ik wil zeggen dat dit toch geen zin heeft.   Voor mij heeft het verbod op zich op brede lanen al geen zin en dan kan ik er  inkomen dat er een verbod is op de rijbaan, maar hier is het een algemeen verbod, zowel op berm als op rijbaan.

Dit is mede één van de redenen waarom ik deze regel in vraag stel.l

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #94 Gepost op: donderdag 17 december 2009 - 16:19:52 »
tegen beter weten in heb ik dat ook eens gedaan, en zie, we zijn hier ook al 7 pagina's bezig

ik krijg enkel nog 'sting' antwoorden bij wegcode.be
ter verduidelijking:
een 'sting' antwoord : "ik heb gelijk en gij moet zwijgen, durft ge toch te antwoorden verwijder ik je antwoord toch (want ik ben groot en gij zijt klein, en ik moet niet eerlijk zijn)"

Ik ging ervan uit dat de mensen van wegcode.be een beetje als pseudo-officiel aanzien konden worden.
Als je in Belgie iets wil opzoeken ivm de wegcode dan kom je automatisch op hun site terecht.
Niet dat ik alles zomaar slik, ik heb vroeger ook op wegcode.be mijn mening gezegd.
Hoe meer en hoe dieper de discussies gaan hoe meer je er van opsteekt.
Wetteksten zijn nu eenmaal voor interpretatie vatbaar, maar ik zeg nog altijd:" de wet is er voor de mens en niet omgekeerd".

Dit is het enige wat nu nog terug te vinden is op wegcode.be over dit onderwerp.

http://www.wegcode.be/forum/index.php/topic,12061.0.html
http://www.wegcode.be/forum/index.php/topic,19081.0.html

Ik zie ook niet graag antwoorden of reacties verdwijnen.
De bedoeling van een forum als dit is om constructief te zijn, zelfs al zijn de gesprekken hevig.
« Laatst bewerkt op: donderdag 17 december 2009 - 16:23:19 door mazda »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #95 Gepost op: donderdag 17 december 2009 - 16:39:18 »

Wat mij nog altijd stoort is? Waarom deze ingewikkelde zinsconstruktie met het woord naastbijgelegen?  In Nederland komt het er gewoon op neer dat je niet mag  stilstaan en parkeren op 5 meter van een kruispunt.

In Be ook:  ;)
Citaat
7° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter
Citaat
2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen

Ik mis wel een korte definitie van openbare weg, die moet men tesamenpuzzelen uit de andere definities en regels.
hier is er zo eentje:
Citaat
http://www.gratisrijbewijsonline.be/wegwet1.htm
Sommige jongeren denken ten onrechte dat 'DE OPENBARE WEG' alleen maar het verharde gedeelte van de rijbaan is. Maar dat is foutief.
 . De openbare weg loopt langs de zijkant tot aan een sloot of gracht, een talud of een grens van een
  privé-eigendom.
. Dit wil dus zeggen dat ook de grasberm nog bij de openbare weg hoort.

foto: http://www.gratisrijbewijsonline.be/wegwet/afbeeldingen/wegwet1.JPG

Lees gewoon het voornaamste, iedereen weet dat die overdreven lange zinnen eerder meer kans voor interpretatie geven als korte.
Dat de wegcode een veel te lange lappendeken is, hebben de wetgevers al vééle jaren geleden al toegegeven, gans Be blijft maar in blijde verwachting...  
« Laatst bewerkt op: donderdag 17 december 2009 - 16:42:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #96 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 10:31:38 »
Wij mogen niet uit het oog verliezen dat bij het ontwerpen van de verkeerswetgeving er nog geen rechtspraak bestond. Die oorspronkelijke teksten weerspiegelen dus de bedoeling van de wetgever, soms wel in moeilijke teksten. Betekent dus dat alle teksten, die over een bepaald onderwerp gaan, in samenhang moeten gezien worden.
Citaat
75.1. Markeringen die de werkelijke rand van de rijbaan aanduiden.
1° een witte, doorlopende streep mag op de werkelijke rand van de rijbaan, op een trottoirband of op de boordsteen van een verhoogde berm aangebracht worden om deze beter zichtbaar te maken.
Opdat er een rijbaan zou kunnen zijn moeten er dus lijnen, trottoirband of boordsteen aanwezig zijn. Op een kruispunt vindt je die lijnen, boordsteen of trottoirband niet terug. Kan je stellen dat er op een T-kruispunt toch één boordsteen is. Juist, maar een rijbaan die slechts aan één kant afgebakend is..........?
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #97 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 10:53:17 »
Maar ik wil zeggen dat dit toch geen zin heeft.
Ongeveer de halve wegcode is zinloos en/of onwerkbaar complex gemaakt ...
De zin of onzin van een bepaalde reglementering is dus helemaal geen argument.
Het zou een argument moeten zijn om dergelijke bepalingen uit de wegcode te gooien of te verduidelijken, maar ook dat blijft maar uit - nu beloofd voor 2011, als deze non-regering 2011 haalt.
En daarna wordt het ongetwijfeld weer een andere set die de flaters in de "nieuwe" wegcode zal moeten gaan rechtzetten.
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #98 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 10:57:52 »
Wij mogen niet uit het oog verliezen dat bij het ontwerpen van de verkeerswetgeving er nog geen rechtspraak bestond. Die oorspronkelijke teksten weerspiegelen dus de bedoeling van de wetgever, soms wel in moeilijke teksten. Betekent dus dat alle teksten, die over een bepaald onderwerp gaan, in samenhang moeten gezien worden.
Citaat
75.1. Markeringen die de werkelijke rand van de rijbaan aanduiden.
1° een witte, doorlopende streep mag op de werkelijke rand van de rijbaan, op een trottoirband of op de boordsteen van een verhoogde berm aangebracht worden om deze beter zichtbaar te maken.
Opdat er een rijbaan zou kunnen zijn moeten er dus lijnen, trottoirband of boordsteen aanwezig zijn. Op een kruispunt vindt je die lijnen, boordsteen of trottoirband niet terug. Kan je stellen dat er op een T-kruispunt toch één boordsteen is. Juist, maar een rijbaan die slechts aan één kant afgebakend is..........?

Je maakt de plaatsen waar de rand van een rijbaan op MAG gemarkeerd worden, tot een voorwaarde om van een rijbaan te spreken.
Maar die voorwaarde staat nergens in de wegcode ...

De wegcode definiëert wel wat een rijbaan is :
2.1.   "Rijbaan" : het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.

Hoe die rijbaan ingericht is, is geen beslissingsbevoegdheid van de federale overheid maar van de gewesten ...
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #99 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 11:20:32 »
Ik mis wel een korte definitie van openbare weg, die moet men tesamenpuzzelen uit de andere definities en regels.
Dat is eigenlijk het begin van alle miserie ...
Zelfs de basisbepaling van wat nu eigenlijk een openbare weg is, ontbreekt.

Citaat
hier is er zo eentje:
Citaat
http://www.gratisrijbewijsonline.be/wegwet1.htm
Sommige jongeren denken ten onrechte dat 'DE OPENBARE WEG' alleen maar het verharde gedeelte van de rijbaan is. Maar dat is foutief.
 . De openbare weg loopt langs de zijkant tot aan een sloot of gracht, een talud of een grens van een
  privé-eigendom.  
Er is ondertussen geen enkele zekerheid meer dat de openbare weg ophoudt aan een privé-eigendom.
Als die privé-eigendom publiek toegankelijk is zonder toegangscontrole, wordt dit in de huidige rechtspraak aanzien als een openbare weg.
In de rechtspraak gaat het dan vaak om parkings van grootwarenhuizen, maar er is geen enkele reden om dit daartoe te beperken.
Het gebrek aan definitie leidt hier tot een verruiming van het begrip "openbare weg" - en waar die verruiming stopt ???
Vergeet ook maar het verhaaltje op wegcode.be als zou de openbare weg zijn waar een overheid de verkeerstekens plaatst - dat is achterhaald.

Dit stelt de vraag of de aansluiting van dergelijke parkings met de "echte" openbare weg dan absoluut zeker ook een kruispunt vormt.
Met alle gevolgen van dien ...
Maar dat is nu net het punt waarop officiële instanties hun handen beginnen weg te trekken ...
Parkings van grootwarenhuizen gaan aanzien als openbare weg om er te gaan verbaliseren is bon-ton, maar verdere gevolgen wil men duidelijk niet gezien hebben.
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #100 Gepost op: vrijdag 18 december 2009 - 12:14:53 »
Ik ging ervan uit dat de mensen van wegcode.be een beetje als pseudo-officiel aanzien konden worden.
Als je in Belgie iets wil opzoeken ivm de wegcode dan kom je automatisch op hun site terecht.
Een zeer zorgwekkende evolutie sinds er op wegcode.be geen tegenspraak meer geduld wordt ...

Uiteraard gaat de VZW niet opdraaien voor de PVs en mogelijk boetes die bestuurders oplopen wanneer ze de wegcode.be-versie van 24.7 toepassen ...

Citaat
Hoe meer en hoe dieper de discussies gaan hoe meer je er van opsteekt.
Inderdaad.
Weg Wanbeheer.be

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #101 Gepost op: zaterdag 19 december 2009 - 12:59:08 »
Als de parking van een warenhuis aanzien wordt als openbare weg, dan heb je bij het ontbreken van borden die de voorrang regelen aan de uitgang, voorrang van rechts tov de bestuurders op de rijbaan voor het warenhuis.

Bij de meeste uitritten staan stop-borden.
Maar dan moet er op rijbaan voor het warenhuis of andere openbare parking ook een bord staan dat de voorrang regelt.

Het gaat dus niet alleen over foutief parkeren op deze parkings, de gevolgen zijn dus niet meer te overzien.
Vormt de uitrit dan een kruispunt met de straat?
De uitrit in een straat zou dan een T kruispunt vormen met alle gevolgen vandien.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #102 Gepost op: zaterdag 19 december 2009 - 14:39:52 »
Je redenering klopt volledig, mazda.

Als er aan de uitrit van zo een parking een stopteken staat, dan zou er op de weg waarop die uitrit aansluit inderdaad een voorrangsteken moeten staan, maar dat is nergens het geval.

En als aan die uitrit geen stopteken staat, dan hebben we daar inderdaad een kruispunt (= plaats waar 2 of meer openbare wegen samenkomen) waar de voorrang van rechts geldt.

Je zult het maar meemaken dat je daar voorbijgereden komt, en een zot uit die parking komt onder voorwendsel dat hij voorrang van rechts heeft.

Ook dit behoort tot de Belgische verkeersfolklore. Ik denk dat je al ver in de ontwikkelingslanden moet gaan zoeken om dergelijke toestanden nog te vinden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #103 Gepost op: zondag 20 december 2009 - 01:13:00 »
Beste mensen op dit forum,
Ik heb heel dit topic nog eens helemaal overlezen.
Eerst en vooral wil ik stellen dat mijn redenering om tot een eerder besluit te komen dat art 24.7 niet van toepassing is op T kruispunten aan de doorlopende zijde volgens mij nog altijd een zekere logica inhoudt.
Verder stel ik bij het herlezen van mijn uitleg ter verdediging van jullie versie vast dat de meesten onder jullie de opbouw van mijn redenering NIET hebben begrepen.
Ik kan dit duidelijk opmaken aan jullie antwoorden dat die totaal niet in verband staan met wat ik beweer.
Ik heb in mijn ijverigheid wel een aantal dingen fout geschreven die eventueel verkeerd begrepen zouden kunnen worden en heb mij hier voor verontschuldigd.
Ik zeg niet dat ik jullie redenering niet begrijp, neen integendeel, het is een mogelijke interpretatie maar ik stel mij een aantal vragen bij jullie interpretatie waardoor ik nog altijd niet overtuigd ben om deze als de juiste versie te beschouwen.

Vraag1 : Waarom zou jullie interpretatie van "naastbijgelegen" juister zijn dan mijn interpretatie?  Rekening houdend met mijn opbouw van de redenering waar de meesten onder jullie geen rekening mee houden omdat zij alvorens  zich te verdedigen hun hoofd niet volledig vrij  maken van het standpunt en de opbouw van jullie versie.
Bepaalde resten van gedachten blijven hangen waardoor mijn interpretatie niet vanuit de juiste basis bekeken kan worden.
Aan de meeste antwoorden die ik tot nu toe heb kunnen lezen op deze vraag kan je vaststellen dat de basis niet begrepen werd.

Vraag2 : Zouden jullie er kunnen inkomen dat  diegenen die de wegcode in '75 hebben geschreven misschien speciaal deze ingewikkelde zinsconstruktie hebben gebruikt om er net de nadruk op te leggen dat je wel mag parkeren aan de doorlopende kant?  Anders had de tekst er wel éénvoudiger kunnen uitzien?

Vraag3 : Wat is de zin van het verbod op de bermen aan de doorlopende zijde?  Buiten de agglomeratie staan de auto's op drukke wegen  meestal niet op de rijbaan geparkeerd voor verschillende redenen, zoals ondermeer bord B9, rijstroken, verplicht gebruik van de bermen enz.

Vraag4: Wat is de zin van het verbod in de agglomeratie in straten die breed genoeg zijn?   In de steden staan auto's massaal geparkeerd langs de doorlopende zijde op plaatsen waar dit totaal geen hinder of gevaar oplevert.

Vraag5 : Wat is het nut van het verbod bij schuine straten als je niet zou mogen parkeren aan de doorlopende zijde in de parallellogram die gevormd zou worden?

Ik ga mijn opbouw nog eens helemaal proberen uit te leggen in de hoop dat jullie mij tenminste begrijpen zonder dat je daarom akkoord hoeft te gaan.

Als jullie één van de gegevens niet begrijpen dan kan je niet correct reageren op mijn interpretatie.

Gegeven 1:  De openbare weg houdt op waar het priveterrein begint, dus bermen, trottoirs en fietspaden zijn zowieso ook begrepen in de term kruispunt.

Gegeven 2: Kruispunt is de plaats waar 2 of meer openbare wegen samenkomen.

Gegeven 3: Een kruispunt met 2 doorlopende wegen, dus 4 toegangswegen , heeft 8 werkelijke rijbaanranden.  2 op elke hoek.

Gegeven 4: Om te bepalen waar je mag parkeren volgens 24.7 hou je alleen rekening met de randen van de dwarsrijbaan en niet met de randen van de rijbaan waar je wil parkeren.

Gegeven 5: Om te bepalen waar we mogen parkeren 24.7  houden we rekening met "de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan"

Gegeven 6: Een werkelijke rand loopt niet door op de plaats waar een straat toekomt aan een kruispunt.

Als ja al deze gegevens hebt begrepen , je moet er niet mee akkoord gaan om ze te begrijpen,dan  geeft ik jullie mijn interpretatie.

Mijn interpretatie van naastbijgelegen is nog altijd:  Naastbij is niet aan de overkant van de straat.

Als ik rechts wil parkeren is de rand van de dwarsstraat die ik denkbeeldig moet verlengen rechts.(Naastbij)
Als ik voor het kruispunt wil parkeren is het de  rand rechtsvoor.(Naastbij)
Als ik voorbij het kruispunt wil parkeren is het de  rand rechtsachter.(Naastbij)

Als ik links wil parkeren bij éénrichtingsverkeer is de rand van de dwarsstraat die ik denkbeeldig moet verlengen links.(Naastbij)
Als ik voor het kruispunt wil parkeren is het de  rand linksvoor.(Naastbij)
Als ik voorbij het kruispunt wil parkeren is het de  rand linksachter.(Naastbij)

Al de werkelijke randen waarmee ik rekening hou liggen het dichtste bij de plaats waar ik wil parkeren, naastbij.

De randen worden niet met mekaar verbonden om de denkbeeldige verlenging te krijgen.
Iedere werkelijke rand wordt denkbeeldig net zover doorgetrokken tot je kan bepalen waar je mag parkeren.

En dan het gedeelte waar jullie niet mee akkoord gaan. "Naastbij is niet aan de overkant van de straat."
Uitleg:
Op T kruispunten ga ik ervan uit dat aan de doorlopende zijde geen naastbijgelegen randen zijn, vermits er aan die kant geen dwarsstraat is.
Ik hou geen rekening met de werkelijke randen aan de overkant want die liggen voor mij niet naastbij.
Voorbeeld:
Gegeven:
T kruispunt
Rechts parkeren, voor het kruispunt.
Geen dwarsstraat aan de rechterkant die toekomt.
Wel dwarsstraat aan de linkerkant die toekomt.

Ik moet dus volgens mijn theorie om de plaats te bepalen waar ik mag parkeren rekening houden met de denkbeeldige verlenging van de werkelijke   rand rechtsvoor want dat is de enige rand die naastbij kan liggen, de andere randen liggen aan de overkant.
Maar er is geen rand rechtsvoor, dan kan ik deze niet verlengen en is er aldus geen parkeerverbod.

« Laatst bewerkt op: zondag 20 december 2009 - 01:22:21 door mazda »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #104 Gepost op: zondag 20 december 2009 - 01:32:56 »
Vraag2 : Zouden jullie er kunnen inkomen dat  diegenen die de wegcode in '75 hebben geschreven misschien speciaal deze ingewikkelde zinsconstruktie hebben gebruikt om er net de nadruk op te leggen dat je wel mag parkeren aan de doorlopende kant?  Anders had de tekst er wel éénvoudiger kunnen uitzien?

Neen wat mij betreft.

Omdat de wegcode in haar geheel uitpuilt van onduidelijke teksten.

En in tegenstelling tot wat Kunde stelt, bestond er in 1975 al wel degelijk rechtspraak inzake wegverkeer, dat al wel wat eerder ontstond.

Citaat
Vraag3 : Wat is de zin [...]

Vraag4: Wat is de zin [...]

Vraag5 : Wat is het nut [...]

Hallo, mazda, wakker worden: dit is de Belgische wegcode. Vraag je in België nooit af wat de zin of het nut van een overheidsmaatregel is, of je gaat nog een maagzweer krijgen.

Citaat
Als jullie één van de gegevens niet begrijpen dan kan je niet correct reageren op mijn interpretatie.

Gegeven 1:  De openbare weg houdt op waar het priveterrein begint, dus bermen, trottoirs en fietspaden zijn zowieso ook begrepen in de term kruispunt.

Gegeven 2: Kruispunt is de plaats waar 2 of meer openbare wegen samenkomen.

Gegeven 3: Een kruispunt met 2 doorlopende wegen, dus 4 toegangswegen , heeft 8 werkelijke rijbaanranden.  2 op elke hoek.

Gegeven 4: Om te bepalen waar je mag parkeren volgens 24.7 hou je alleen rekening met de randen van de dwarsrijbaan en niet met de randen van de rijbaan waar je wil parkeren.

Gegeven 5: Om te bepalen waar we mogen parkeren 24.7  houden we rekening met "de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan"

Gegeven 6: Een werkelijke rand loopt niet door op de plaats waar een straat toekomt aan een kruispunt.

100% akkoord.

Citaat
Mijn interpretatie van naastbijgelegen is nog altijd:  Naastbij is niet aan de overkant van de straat.

Als ik rechts wil parkeren is de rand van de dwarsstraat die ik denkbeeldig moet verlengen rechts.(Naastbij)
Als ik voor het kruispunt wil parkeren is het de eerste rand rechtsvoor.(Naastbij)

Niet meer akkoord.

De verlenging van de naastbijgelegen rand van de rijbaan (over het gehele kruispunt) is die bij dewelke je je het dichtste bevindt.

Citaat
Iedere werkelijke rand wordt denkbeeldig net zover doorgetrokken tot je kan bepalen waar je mag parkeren.

Neen. Iedere rand wordt denkbeeldig doorgetrokken over het gehele kruispunt, ongeacht of die verlenging links of rechts begint.

Citaat
Op T kruispunten ga ik ervan uit dat aan de doorlopende zijde geen naastbijgelegen randen zijn, vermits er aan die kant geen dwarsstraat is.

Er zijn daar inderdaad geen naastbijgegelen randen. Maar er zijn daar wel (denkbeeldige) verlengingen van de naastbijgelegen randen van de rijbaan aan de overkant.

Citaat
Ik hou geen rekening met de werkelijke randen aan de overkant want die liggen voor mij niet naastbij.

Dat hoef je ook niet te doen. Maar je moet wél rekening houden met de denkbeeldige verlenging ervan over het gehele kruispunt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."