Auteur Topic: Art 24.7 / Sniper  (gelezen 148626 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #150 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 12:21:11 »
Citaat van: mazda op Vandaag om 11:21
Belgie is volgens mij niet inovertreding met het verdrag als je zou parkeren aan de ononderbroken zijde van een T kruispunt.
  Dat verdrag is maar een basis voor hun eigen regels, en in 24.7 mag je niet hinderend parkeren, zelfs niet in de onmiddelijke nabijheid van een krusipunt, tenzij je 5 meter ervan afstaat. (laten we de interpretatie hoe die 5 m bepaald worden terzijde)

JE MAG NOOIT HINDEREND PARKEREN   DAT HEEFT NIETS MET 24.7 TE ZIEN
Toch wel Art 24.7 is één zin.

Citaat
B HEEFT ALS GRENS OM TE  BEPALEN TOT WAAR JE WEL OF NIET  MAG PARKEREN  DE RANDEN VAN DE RIJBAAN GEBRUIKT EN NIET HET KRUISPUNT ZIE DEFINITIE CASSATIE KRUISPUNT
idd, maar daarom weet je nog niet hoe en welke rijbanen die op het kp uitmonden, en hoe en hoever die verlengingen doorgetrokken worden, en om te weten hoe jij het ziet zal je het toch op mijn tekening moeten voordoen. (hoe je het op rechte wegen met rechte dwarsranden doet weet ik al)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #151 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 12:44:20 »
Citaat van: mazda op Vandaag om 11:39
IN BELGIE SPREEKT MEN NIET VAN 5 M TOV HET KRUISPUNT
Toch wel, maar hoe men die 5 meter bepaald is een discussie op zich...
Antwoord:  Als je de kruispuntranden zouden nemen zoalsin de definitie van cassatie over kruispunt dan zou je veel verder van kruispunt staan dan nu.
Want stel dat de bermbreder is dan 5 meter ga je dan meer dan 5 meter vrijlaten vanaf de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan?

z breed trottoir

|             |       z            |
                              |             |                   |---------------------
_________________|             |_______________________
                                                  5m      |x

x staat 5m van de rand maar geen 5m van het kruispunt

CITAAT:
En dat is nu jouw interpretatie van verlenging, waar staat juist dat men die rijbaanranden zo moet verlengen?
ANTWOORD: JE LEGT EEN LANGE LAT EVENWIJDIG DEELS NAAST DE RAND EN OVER HET KRUISPUNT EN DAN ZIE JE WAAR JE VERLENGING LOOPT.
Je antwoord niet op mijn vraag, waar staat dat ?

antwoord:
Waar staat dat het niet zo is?  Je kan toch niet zomaar ineens van richting veranderen.
En als je dan van richting zou veranderen in welke hoek zie jij dat dan en waarom?
Volgens welke wiskundige regel verander je van richting?
Althans niet volgens de randen van het kruispunt want die worden bepaald door de term kruispunt en lopen niet samen met jou verlengingen.

LEG JE LAT maar op de dwarswegen C en D tov langsweg A<>B :  
Legende:
 a en b zijn de randen van dwarsweg C  (10 meter van het kp)
 c en d de uitmondende scheve randen van dwarsweg C op de rijbaan A<>B
 dus je moet met je LAT a en c , dan b en d verbinden, of niet ? of moet je het laatste stuk van de uitmonding verlengen over de langsrijbaan, en hoe ?

antwoord: je neemt het laatste rechte stuk van de rand van de dwarsrijbaan dat voor het kruispunt valt.
Ik kan op jou tekening niet zien of dat laatste schuine stukje van a en b, nu weer voor jou c en d uitmondende scheve randen( geef eindelijk eens een vaste betekenis aan je letters aub)wel dan niet tot het kruispunt behoren, ik niet kan vaststellen hoe breed het kruispunt in werkelijkheid nog doorloopt naast de rijbaan.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #152 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 12:49:17 »
Vreemd toch dat 3 uitwerkingen van 1 en dezelfde bepaling tot 3 verschillende interpretaties leiden - 4 zelfs als we die van wegcode.be ook nog gaan meetellen.
Idd,
Ik interpreteer Art 24.7° zoals de Duitse.
Ik ben toch niet verplicht achter de hoek van een dwarsweg te gaan kijken om te zien hoe schuins die weg op het kp uitmondt en dan te verlengen...

Ik kijk naar de naastbijgelegen rand, is die afgerond maak ik een denkbeeldig snijpunt van die randen en van daar minstens 5 meter.

Zoals auto 1, wat interesseert mij hoe die weg naar boven verder verloopt.

Die dwarsweg op de figuur kon evengoed een langgerekte bocht zijn zoals weg A

Legende :
- puntjes  .  .  .  = wegrand dwarsweg A
-  _|  en   |_ _   =  verlengingen tot snijpunt.

.                .
    .         A             .
              .                        .
                       .                    .
                              .                 .
                                  .                .
                                     .                 .
                                      .                      .
____________________._|                      |_ _ . ___________
     "auto 1"|-- -- 5 m -- ->                       <- -- 5 m -- --| "auto 2"  

B

« Laatst bewerkt op: woensdag 23 december 2009 - 12:53:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #153 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 12:56:39 »

Belgie is volgens mij niet inovertreding met het verdrag als je zou parkeren aan de ononderbroken zijde van een T kruispunt.
  Dat verdrag is maar een basis voor hun eigen regels, en in 24.7 mag je niet hinderend parkeren, zelfs niet in de onmiddelijke nabijheid van een krusipunt, tenzij je 5 meter ervan afstaat. (laten we de interpretatie hoe die 5 m bepaald worden terzijde)

JE MAG NOOIT HINDEREND PARKEREN   DAT HEEFT NIETS MET 24.7 TE ZIEN[/quote]
  HET HOORT BIJ MEKAAR MAAR DAN MOET JE WEL EERST AKKOORD ZIJN OVER DE TOEPASSING VAN PUNT 7.
WANT ALLEEN OVER PUNT 7 DISCUSSIEREN WIJ

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #154 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 13:02:07 »

Citaat
HET HOORT BIJ MEKAAR MAAR DAN MOET JE WEL EERST AKKOORD ZIJN OVER DE TOEPASSING VAN PUNT 7.
artikel 7 bestaat niet op zichzelf, elk punt° van Art 24 is onlosmakelijk met Art 24 verbonden.  
En waarom begin je ineens weer over bermen en trottoirs ? Dat ligt toch parallel als de rijbaan.

Je weet nu toch al hoe ik Art 24.7 interpreteer, nu jij nog maar dan moet je wel antwoorden op mijn vragen.

Als mijn tekeningen nu nog niet duidelijk genoeg zijn met bijbehorende uitleg amai zeg !  ???

Verleng toch eens  dwarsweg A  (flauwe bocht) in mijn post hierboven.
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 december 2009 - 13:07:47 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #155 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 13:04:57 »
Antwoord:  Als je de kruispuntranden zouden nemen zoalsin de definitie van cassatie over kruispunt dan zou je veel verder van kruispunt staan dan nu.
Inderdaad, maar zo is de afstand waarin je niet mag parkeren, niet bepaald in de wegcode.
De afstand borduurt voort op de plaats van de dwarsrijbaan.

Met de steeds vaker apart liggende fietspaden, dringt trouwens de vraag zich op of de rand van de rijbaan ipv de weg als geheel nog relevant is om dit parkeerverbod te bepalen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #156 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 13:07:37 »

artikel 7 bestaat niet op zichzelf, elk punt° van Art 24 is onlosmakelijk met Art 24 verbonden. 
En waarom begin je ineens weer over bermen en trottoirs ?

Als mijn tekeningen nu nog niet duidelijk genoeg zijn met bijbehorende uitleg amai zeg !  ???
[/quote]
hET ARTIKEL 7 BESTAAT GAAT OVER IETS HEEL ANDERS DAN PARKEREN   HET PUNT 7 BESPREKEN WE HIER LOS VAN ARTIKEL 24
IK BEGIN OVER BERMEN EN TROTTOIRS OMDAT JIJ SCHRIJFT DAT WE IN BELGIE 5 M VAN HET KRUISPUNT MOETEN BLIJVEN EN DAT DIE BERMEN EN TROTTOIRS DAAR DAN BIJHOREN

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #157 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 13:08:58 »
Inderdaad, maar zo is de afstand waarin je niet mag parkeren, niet bepaald in de wegcode.
De afstand borduurt voort op de plaats van de dwarsrijbaan.

Met de steeds vaker apart liggende fietspaden, dringt trouwens de vraag zich op of de rand van de rijbaan ipv de weg als geheel nog relevant is om dit parkeerverbod te bepalen.

VOLLEDIG AKKOORD

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #158 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 13:11:06 »
hET ARTIKEL 7 BESTAAT GAAT OVER IETS HEEL ANDERS DAN PARKEREN   HET PUNT 7 BESPREKEN WE HIER LOS VAN ARTIKEL 24
IK BEGIN OVER BERMEN EN TROTTOIRS OMDAT JIJ SCHRIJFT DAT WE IN BELGIE 5 M VAN HET KRUISPUNT MOETEN BLIJVEN EN DAT DIE BERMEN EN TROTTOIRS DAAR DAN BIJHOREN

Verleng toch eens  dwarsweg A  (flauwe bocht) in mijn post (#152) hierboven over de langsbaan B , dan weet ik waarover JIJ wilt discussieren.

Kun je eigenlijk niet met kleine letters schrijven ?

Toch raar dat niemand op mijn vragen ingaat, waar blijven jullie verlengingen ?
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 december 2009 - 13:14:10 door Michel »
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #159 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 13:13:54 »

Citaat
En waarom begin je ineens weer over bermen en trottoirs ? Dat ligt toch parallel als de rijbaan.

Je weet nu toch al hoe ik Art 24.7 interpreteer, nu jij nog maar dan moet je wel antwoorden op mijn vragen.

Als mijn tekeningen nu nog niet duidelijk genoeg zijn met bijbehorende uitleg amai zeg !  ???

Verleng toch eens  dwarsweg A  (flauwe bocht) in mijn post hierboven.

Ik zal een antwoord verzinnen nadat jij op mijn eerdere vraag geantwoord hebt.

citaat:
  Je kan toch niet zomaar ineens van richting veranderen?
En als je dan van richting zou veranderen in welke hoek zie jij dat dan en waarom?
Althans niet volgens de randen van het kruispunt want die worden bepaald door de term kruispunt en lopen niet samen met jou verlengingen.

Als de dwarsrijbaan in een bocht loopt tot bij de aansluiting verleng je volgens dezelfde kromming
En nu sluit ik af voor vandaag
Ik krijg onder mijn voeten van mijn vrouw.
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 december 2009 - 13:18:08 door mazda »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #160 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 13:20:39 »
Je kan toch niet zomaar ineens van richting veranderen?
Omdat dat logisch is en daardoor de regel 24.7 steeds in zijn geheel klopt. Kruispunt is een "plaats" volgens de wegcode, heb ik reeds uitgelegd. En 5 meter van die plaats neem ik.

Citaat
Geen, ik trek de snijpunten dwars over de langsweg.
Waar spreken ze van rekening houden met richting ?

Citaat
Zie antwoord Inazuma betreffende.

Citaat
En nu sluit ik af voor vandaag
Ik krijg onder mijn voeten van mijn vrouw.
Ik seffens ook.  ;)

Nog even quoten en in ´t vet zetten waar jij ook over wilt discussieren.

Citaat
in de nabijheid van de *kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;
*
Citaat
2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen* samenlopen.

Openbare weg: *rijbaan + berm + evntueel fietspaden en/of voetpaden enz..
Citaat
*2.1. "Rijbaan" : het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.

« Laatst bewerkt op: woensdag 23 december 2009 - 13:36:46 door Michel »
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #161 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 13:35:19 »
Citaat
Zie antwoord Inazuma betreffende.
antwoord: je zou jezelf als vooruitstrevend kunnen zien maar voorlopig zullen we volgens de wegcode het met de randen moeten doen.
Het is zelfs niet gezegd dat als je 5 meter van kruispunt zou blijven dat je dan niet in overtreding zou kunnen zijn met art24.7. op kruispunten met scherpe hoeken.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #162 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 13:47:38 »
antwoord: je zou jezelf als vooruitstrevend kunnen zien maar voorlopig zullen we volgens de wegcode het met de randen moeten doen.
Het is zelfs niet gezegd dat als je 5 meter van kruispunt zou blijven dat je dan niet in overtreding zou kunnen zijn met art24.7. op kruispunten met scherpe hoeken.
Voila, en dat mag de bedoeling van Art 24.7 toch niet zijn ?
Bij een hoek "moet" het toch 5 meter van die hoek zijn, irrelevant hoe die dwarsweg verder verloopt.

Dwarswegen kunnen ook "met stijl" - schuins en bochtig - uitmonden op de langsweg (zie mijn tekening), je kan toch niet een serieuze wandeling om de hoek van die dwarsweg gaan maken en nog wat verderop gaan en dan die bochtige dwarsweg rechttrekken in een denkbeeldige verlenging ?   :o

Het is toch enkel de onmiddelbare (kromme) rand aan de "rijbaan-kruispuntafronding" die telt en waar je een snijpunt van maakt, en vandaar 5 meter verder op de rijbaan afpassen.

Men kan toch niet juist vanaf 5 meter zeggen als men het met de rest niet zo nauw zou nemen ?
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 december 2009 - 13:49:48 door Michel »
© Koning Willem I

Offline sniper

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #163 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 14:28:22 »

lezen we nog eens art 24.7. voluit geschreven

Citaat
Artikel 24: Stilstaan- en parkeerverbod 

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

7° in de nabijheid van de kruispunten (de ruimte die, over de gehele breedte van de betrokken samenlopende wegen, wordt begrensd door de denkbeeldige verlengden van de gevels of afsluitingen van de gebouwen of van de gronden die langs de openbare wegen zijn gelegen op de plaats waar deze samenkomen of in elkaar overgaan (1). (1) Cass., 14 maart 1989, A.C. 1988-89, AR nr 2578, nr 396. ) ,
op minder dan 5 meter van (de verlenging van( de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan)), behoudens plaatselijke reglementering;
ik heb het stukje over de verlenging eens tussen haakjes gezet zoals het taalkundig juist gelezen wordt

als je leest zoals Mazda, lees je dit:(( de verlenging van de naastbijgelegen rand) van de dwarsrijbaan)
en dan mag je langs heel de weg niet parkeren, want de naastbijgelegen rand is de rand waar je langs wil parkeren
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #164 Gepost op: woensdag 23 december 2009 - 17:11:22 »
Nog eens in een tekening gieten, ik zal mijn best doen...  ;)

Citaat
7° in de nabijheid van de kruispunten (de ruimte die, over de gehele breedte van de betrokken samenlopende wegen, wordt begrensd door de denkbeeldige verlengden van de gevels of afsluitingen van de gebouwen of van de gronden die langs de openbare wegen zijn gelegen op de plaats waar deze samenkomen of in elkaar overgaan (1). (1) Cass., 14 maart 1989, A.C. 1988-89, AR nr 2578, nr 396. ) , op minder dan 5 meter van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;

Legende :
- buiten bbk, géén berm, géén trottoir, enz.. om het gemakkelijker te maken, normale rijbaan - zeggen we 5,2 m-brede rijbaan zonder rijvakken, parkeren dus i.p. toegelaten op de rijbaan als men de 3 m respecteert.

puntjes  .  .  .  = rijbaanrand "dwarsrijbanen" A en C
  ____________ = rijbaanrand "langsrijbaan" B , die ook een "dwarsrijbaan" is als men uit de dwarsrijbanen A en C gereden komt.

_|  en   |_ _   =  verlenging dwarsranden tot snijpunt omdat de uitmonding rijbaan A afrondingen heeft;
 rijbaanhoeken rijbaan C behoeven geen snijpunt.

* * * * * = verticale verlengingen van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbanen, er staat nergens in het Artikel .7° hoe ik die moet verlengen, maar die verlenging bepaald wel de 5 m nabijheid tov "het kruispunt", m.a.w. uit de bepalingen hieronder definieer ik die 5 m nabijheid tov "de plaats waar 2 of meer rijbanen tesamenlopen". (ik weet dat een kp groter op de tekening is, volgens HvCassatie  ;))
- a* en b* is de verticale verlenging van kromme rijbaan A vanuit de snijpunten, of moet ik uitstappen ... gaan wandelen en die kromme randen rechttrekken...   ;)
- c* en d* is de verticale verlenging van rechte rijbaan C vanuit de hoeken.
Citaat
2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen* samenlopen.
*Staat niet in wegcode: Openbare weg: *rijbaan + berm + evntueel fietspaden en/of voetpaden enz..
*2.1. "Rijbaan" : het deel van de openbare weg* dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.

.                         .
      .              A             .
                .                           .
                         .                       .
                                .                     .
                                    .                    .
                                       .                    .
                                        .                      .
  ____________________._|                      |_ _ . _______________________________________________
    "auto 1"|-- -- -- 5 m -- ->                       <- -- 5 m -- -- --| "auto 2"    <- -- 5 m -- -- --| "auto 3"
                                       *                      *    *                                  *
                                       *                      *    *                                  *                     B
  L                                   *                      *    *                                  *                                                R
                                       *                      *    *                                  *
   "auto 4"|- -- -- 5 m -- >a*                    b*   c*                                d*<- -- 5 m -- -- -| "auto 5"                      
 _______________________________________                                    ____________________________
                                                                     .                                   .
                                                                     .               C                  .

Welke zijn de "verlengingen van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan" vanuit rijrichting L of R op rijbaan B ?

Op minder dan 5 m van de verlenging van de naastbijgelegen rand van de dwarsrijbaan is het verboden te parkeren.
Welke auto´s staan allemaal goed ?
Auto´s 1 2 3 komen van R aangereden, auto´s 4 en 5 van links.                                  
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 december 2009 - 17:25:53 door Michel »
© Koning Willem I