Auteur Topic: Art 24.7 / Sniper  (gelezen 136829 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Art 24.7 / Sniper
« Reactie #570 Gepost op: dinsdag 02 februari 2010 - 23:24:01 »
Kijk maar naar die dorpjes in de bergen, daar is alleen de hoofdas voorzien voor vrachtwagens

Ik weet niet waar jij in de bergen gezeten hebt, maar ik zit hier toevallig wel in een bergdorpje (Schönau am Königssee, Ortsteil Hinterschönau). Sommige bezoekers zeggen dat we "am Arsch der Welt" wonen. Onze straat (Hammerstielstraße voor diegenen die het op één of andere kaart op het web willen opzoeken) is te smal opdat twee personenwagens er zouden kunnen kruisen; desondanks is het geen eenrichtingsstraat.

Geen vrachtwagens?

Denk jij dat wij onze 4 mazouttanks van samen 8.000 liter met jerrycans bijvullen? Of dat de brandweer hier met een stootkar naar een brand rijdt? Of dat er hier in de straat een arbeider van de gemeente met een schop de sneeuw komt ruimen?

Je kunt het zo gek niet bedenken, of ik heb het hier al door onze straat zien rijden. Vrachtwagens met aanhangwagen, trucks met oplegger, bussen, autocars... alles wat wielen heeft.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #571 Gepost op: dinsdag 02 februari 2010 - 23:39:28 »
Citaat van: Mazda
Gezien ikzelf geregeld met een oplegger op de baan ben kan ik je wel vertellen dat het eigenlijk onmogelijk is om daar van richting te veranderen, toch staat iedereen mooi op 5m van de verlengingen zelfs aan de overkant.

;D ;D ;D

Yep Diane, diegene die daarmee rijdt denkt ook dat hij met een oplegger kan rijden. ;D ;D ;D
Is zelfs niet eens begrensd of zwaar geladen.

Kijk maar naar die dorpjes in de bergen, daar is alleen de hoofdas voorzien voor vrachtwagens

Ik weet niet waar jij in de bergen gezeten hebt, maar ik zit hier toevallig wel in een bergdorpje (Schönau am Königssee, Ortsteil Hinterschönau). Sommige bezoekers zeggen dat we "am Arsch der Welt" wonen. Onze straat (Hammerstielstraße voor diegenen die het op één of andere kaart op het web willen opzoeken) is te smal opdat twee personenwagens er zouden kunnen kruisen; desondanks is het geen eenrichtingsstraat.

Geen vrachtwagens?

Denk jij dat wij onze 4 mazouttanks van samen 8.000 liter met jerrycans bijvullen? Of dat de brandweer hier met een stootkar naar een brand rijdt? Of dat er hier in de straat een arbeider van de gemeente met een schop de sneeuw komt ruimen?

Je kunt het zo gek niet bedenken, of ik heb het hier al door onze straat zien rijden. Vrachtwagens met aanhangwagen, trucks met oplegger, bussen, autocars... alles wat wielen heeft.

Inderdaad Jozef, om met dat twaalftonnerke tot daar te komen vond ik eigenlijk niet zo'n opmerkelijke prestatie in vergelijking met wat ik al gedaan heb. ;)
Het was wel een toffe ervaring, dat wel.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #572 Gepost op: dinsdag 02 februari 2010 - 23:45:20 »
Inderdaad Jozef, om met dat twaalf tonnerke tot daar te komen vond ik eigenlijk niet zo'n opmerkelijke prestatie in vergelijking met wat ik al gedaan heb. ;)

Onze verhuiswagen die jij bestuurd hebt, was inderdaad geen kanjer.

Maar er komt hier wel zwaarder materieel door onze straat, hoor.

Citaat

Dank je. We hopen jou en je gezinsleden hier dit jaar terug te zien met de mobilhome (maar jullie hoeven uiteraard niet in de mobilhome te overnachten).  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #573 Gepost op: dinsdag 02 februari 2010 - 23:46:28 »
Inderdaad Jozef, om met dat twaalf tonnerke tot daar te komen vond ik eigenlijk niet zo'n opmerkelijke prestatie in vergelijking met wat ik al gedaan heb. ;)

Hem achteruit tot op het terras achteraan onze woning rijden, vond ik evenwel toch een hele prestatie.  :D

Citaat

Dank je. We hopen jou en je gezinsleden hier dit jaar terug te zien met de mobilhome (maar jullie hoeven uiteraard niet in de mobilhome te overnachten).  ;)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #574 Gepost op: dinsdag 02 februari 2010 - 23:47:21 »

Hem achteruit tot op het terras achteraan onze woning rijden, vond ik evenwel toch een hele prestatie qua precisiewerk, want veel had je niet over aan elke kant.  :D

Citaat

Dank je. We hopen jou en je gezinsleden hier dit jaar terug te zien met de mobilhome (maar jullie hoeven uiteraard niet in de mobilhome te overnachten).  ;)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #575 Gepost op: dinsdag 02 februari 2010 - 23:54:15 »

Hem achteruit tot op het terras achteraan onze woning rijden, vond ik toch wel een staaltje van precisiewerk en vakmanschap, want je had echt maar een paar centimeters over aan elke kant bij het opdraaien van dat terras.  :D

Maar er komt hier wel zwaarder materieel door onze straat, hoor (gelukkig niet tot op ons terras).

Citaat

Dank je. We hopen jou en je gezinsleden hier dit jaar terug te zien met de mobilhome (maar jullie hoeven uiteraard niet in de mobilhome te overnachten).  ;)

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #576 Gepost op: woensdag 03 februari 2010 - 00:26:34 »
...Hem achteruit tot op het terras achteraan onze woning rijden, vond ik toch wel een staaltje van precisiewerk en vakmanschap, want je had echt maar een paar centimeters over aan elke kant bij het opdraaien van dat terras.  :D

Dank je, kleine moeite.

Maar er komt hier wel zwaarder materieel door onze straat, hoor (gelukkig niet tot op ons terras).

Verwonderd me helemaal niet. Een oplegger ging ik ook zonder veel moeite tot boven gekregen hebben ( ik heb jaren o.a. met bouwmaterialen gereden) ....op het terras ging dan wel een ander paar mouwen zijn. ;D ;D ;D

Citaat

Awel, om eerlijk te zijn zit ik hier nu reeds dik 2 maand te hopen dat de homologatie van mijn nieuw speeltje op tijd rond geraakt.
Met mijn laatste 2 voertuigen heb ik tot op heden nog niet voluit gegaan wegens de mogelijke aanwezigheid van "struikrovers" in België wat in mijn geval tot nu toe met ruime voorsprong het gevaarlijkste is dat ik kan tegenkomen onderweg.
Tijdens de terugweg met de Vivaro heb ik wel goed doorgereden maar toch niet voluit gegaan omdat ik de aanhangwagen mee had.
Volgens de verkoper, die ook regelmatig in Duitsland zit, kan de Dodge met gemak de 220km/u halen. Echter volgens wat ik reeds op meerdere sites gelezen heb zijn ze allemaal begrensd op 175km/u tenzij ze wat aan chiptunning gedaan hebben wat ook enkele extra PK's oplevert. :-[ ;D

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #577 Gepost op: woensdag 03 februari 2010 - 20:07:41 »

Geen vrachtwagens?

Citaat:
In sommige grote steden heb je buiten de doorgaande assen een wirwar van straatjes en steegjes die veelal éénrichtingsverkeer zijn voor twee redenen:
Citaat:
Grote vrachtwagens horen niet thuis is smalle straatjes.

Antwoord: Die éénrichtingsstraten waarvan ik sprak liggen in de grote steden, niet in de bergen.
Ik schreef speciaal grote vrachtwagens waar ik opleggers of vrachtwagens met aanhangwagen mee bedoelde.
Vrachtwagens zonder aanhangwagen moeten in principe overal kunnen geraken behalve in uitzonderlijke situaties.

Die bergdorpjes waarvan sprake lagen niet in Duitsland maar vrij afgelegen  in Italie en Frankrijk.

Je moet als vrachtwagenbestuurder op voorhand wel weten of je ergens doorkunt of niet als het risico bestaat dat je geblokkeerd zou geraken.
En dit niet alleen voor geparkeerde auto's.
Als je vastzit los het dan maar op in je ééntje, en vertrouwen op een paar gasten die uit het plaatselijk cafe komen om je zogezegd te begeleiden tijdens het achteruit rijden is helemaal niet wijs.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #578 Gepost op: woensdag 03 februari 2010 - 21:54:47 »
Die bergdorpjes waarvan sprake lagen niet in Duitsland maar vrij afgelegen  in Italie en Frankrijk.

Ik had het al gedacht dat ze niet in Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland zouden liggen, doch meer naar de Middellandse Zee toe.

Waarschijnlijk liggen er in Marokko zo ook.

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #579 Gepost op: woensdag 03 februari 2010 - 22:20:37 »
Citaat van: Mazda
Je moet als vrachtwagenbestuurder op voorhand wel weten of je ergens doorkunt of niet als het risico bestaat dat je geblokkeerd zou geraken.

Ik wens jou veel geluk toe in Brussel of in Parijs. Je zal daar ongetwijfeld een symphonie aan claxons horen tijdens jouw verkenningstocht te voet om u te vergewissen of je al dan niet met de oplegger er kunt komen of niet.

Citaat van: Jozef
Waarschijnlijk liggen er in Marokko zo ook.

Klopt. Grand Place sable la Chinchilla.
« Laatst bewerkt op: woensdag 03 februari 2010 - 22:25:20 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #580 Gepost op: woensdag 03 februari 2010 - 22:53:42 »
Citaat van: Jozef

Alééalééaléé.... dat is een matchbokske met alle mogelijke luxe. Kortom een luxepaardje. :D

MAN'nekes van vroeger, zonder servo, met tussengas en dubbel ontkoppellen, da was pas rijden. Of den Bedford.... ;D ;D ;D

www.mattys-music.be

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #581 Gepost op: woensdag 03 februari 2010 - 23:32:30 »
...MAN'nekes van vroeger, zonder servo, met tussengas en dubbel ontkoppellen, da was pas rijden.

En dat je met je gehele gewicht op de versnellingspook (aan het stuur) moest gaan liggen om hem dan met een korte ruk in achteruit te krijgen. ;)
De Saviem, F88, F10, F12 ja zelfs F16, de SCANIA 111, DAF 1700, R310,... Beestjes waar ik ook nog mee gereden heb. :D

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #582 Gepost op: woensdag 03 februari 2010 - 23:47:28 »
...MAN'nekes van vroeger, zonder servo, met tussengas en dubbel ontkoppellen, da was pas rijden.

En dat je met je gehele gewicht op de versnellingspook (aan het stuur) moest gaan liggen om hem dan met een korte ruk in achteruit te krijgen. ;)
De Saviem, F88, F10, F12 ja zelfs F16, de SCANIA 111, DAF 1700, R310,... Beestjes waar ik ook nog mee gereden heb. :D

Dan moet je toch toegeven dat Jozef zijn verhuis met een Rolls Royce is gedaan... ;D ;D

www.mattys-music.be

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #583 Gepost op: donderdag 04 februari 2010 - 00:06:06 »
Dan moet je toch toegeven dat Jozef zijn verhuis met een Rolls Royce is gedaan... ;D ;D

Het was niet de jongste telg uit de vloot van het verhuurbedrijf, wat me wel enigszins verwonderde gezien ze wisten welke afstand moest overbrugt worden, doch in vergelijking met die ouwe bakken wel luxe.
Maar eigenlijk hadden we het meer over de omvang en het gewicht. :D

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #584 Gepost op: donderdag 04 februari 2010 - 00:16:02 »
MAN'nekes van vroeger, zonder servo, met tussengas en dubbel ontkoppellen, da was pas rijden. Of den Bedford.... ;D ;D ;D

Of de Ford F6 uit 1946 waarvan ik bij het leger in 1972 de titularis was en rijles mee gegeven heb. De cabine was smaller dan de laadbaak (kantoorwagen). Als je ermee achteruit moest rijden met als aanhanger een electrogroep, was het al te laat om nog te kunnen bijsturen van zodra je ook maar een klein stukje van die aanhanger in een zijspiegel zag verschijnen. Dat achteruitrijden deden we dan ook terwijl we op de treeplank van het bestuurdersportier stonden om de aanhanger te kunnen in het oog houden.

Maar het liefst reed ik met een Unimog. Vooral dan als er eens een MAN, waarvan de bestuurders altijd op ons neerkeken omdat zij zo een groot beest bestuurden, tot aan zijn wielassen in het slijk stak, en we hem er met een Unimog probleemloos uittrokken. In zijn eerste veldversnelling haalt dat ding ook bij volgas amper 3 km/h, maar stopt hij dan ook niet voor een muur. Ze worden hier nog zeer veel gebruikt in allerlei versies.

Het was wel opletten geblazen met zo een Unimog. Tussen 70 en 80 km/h begon hij namelijk te schommelen, waarbij de vering in resonantie geraakte, en hij aldus alsmaar sterker begon te schommelen. Dan was het vertragen of versnellen geblazen om uit die resonantie te geraken, anders lag hij weldra op een zijkant.

Eén keer heb ik het zaakje moeten redden met de Polizei.

Eén van mijn leerlingen had een lichte aanrijding veroorzaakt op een kruispunt op het spitsuur.

Amper 5 minuten later verscheen de Polizei ter plaatse, en maande ons aan om het kruispunt vrij te maken.

Mijn leerling en ik weigerden om het voertuig te verplaatsen, waarop een Polizist aanstalten maakte om zelf achter het stuur te kruipen.

Prompt haalde mijn leerling (je bent jong en je wil wat) zijn (weliswaar ongeladen) mitrailleur uit de cabine, en zei tot de Polizist: "U heeft niet het recht om een legervoertuig van een vreemde mogendheid te verplaatsen."

Ik heb die soldaat toen, als onderofficier, om een diplomatiek incident te vermijden, onmiddellijk het formele bevel gegeven om zijn mitrailleur weg te bergen, en zeer diplomatisch aan de Polizist gevraagd om die jongen, vanwege zijn jeugdige leeftijd, te willen verontschuldigen, wijl ik hem uitgelegd had dat we nu eenmaal formele richtlijnen hadden om bij een aanrijding ons voertuig niet te verplaatsen vóór de aankomst van de Belgische militaire politie.