Hoe verklaar je dit verschil?
In de bergen zullen de vrachtwagens inderdaad vaak een groter vermogen hebben, heeft met meerdere faktoren te maken.
Zeker ook met rendabiliteit en duurzaamheid.
Als je er even bij stilstaat, wat denk je als je met 200pk 40 ton een berg moet optrekken of wanneer je dat met 500pk doet?
Welke van beide zal het snelst boven zijn, minste verbruik hebben en minst afzien van het zwaar labeur?
Het is geen Porche waarmee je voor het plezier eens de banden laat slippen en de natuur geweld aandoet maar net het omgekeerde.
Ook wanneer je zo weinig mogelijk snelheid verliest tijdens de afdaling en dan vooral wanneer je vlak daarachter een helling of een berg opmoet dan leverd dit op de aangehaalde punten ook een flinke winst op (tijd, verbruik en slijtage).(zoveelste voorbeeld die van de begrenzer een moordtuig maakt)
Ik weet nog een anekdote van toen ik indertijd voor een baas reed die zelf ook reed.
Wij als chauffeur hadden toen 420pk, onze baas had er 580.
Op een afstand Antwerpen haven->Grenoble reed hij er 3uur minder lang op en had een verbruik van 9liter/100km minder dan wij. (420pk +/- 36 liter en 580pk+/- 27liter/100km)
Hebben de vrachtwagens in de Alpenlanden dan systematisch meer vermogen dan hier in Vlaanderen? Van de vrachtwagens weet ik het niet, maar ik weet dat bijvoorbeeld de bussen van de RVO (lijnbussen in Oberbayern) een max. vermogen van 450 PK hebben.
Origineel 640pk is totnutoe het hoogste vermogen in Europa waar ik weet van heb.
Is tevens ook een reden (naast milieu- en andere aspekten) waarom een vrachtwagenbestuurder, en zeker in beladen toestand, niet graag nodeloos afremd.
Juist. Ik weet dat een vrachtwagenbestuurder er niet gelukkig uitziet als ik vertraag tot 30 km/h en dan weer optrek, zodat ik er weer even vanaf ben als hij komt bumperkleven.
Ik vind het nochtans een zachte manier om hem op zijn crimineel rijgedrag te wijzen, en bovendien perfect legaal (verplichting om mijn snelheid aan te passen aan de omstandigheden teneinde een ongeval te vermijden, zodat ik zachtjes kan stoppen als er een hindernis opduikt). Er bestaan ook radicalere methodes, maar die eindigen meestal met een vrachtwagen die dwars over de weg op zijn kant ligt. Daarom ga ik ze hier niet uitleggen, want dat wil ik het achteropkomend verkeer niet aandoen.
Is natuurlijk sterk afhankelijk van de situatie maar in bepaalde gevallen vind ik dit al een zware vorm van verkeersagressie.
Is van mij 1 keer afgelopen met een deuk in de koffer van de wagen en na hem eigenhandig een tijdlang in bedwang te houden met behulp van omstaanders te ontwapenen en een (gelukkig) snelle tussenkomst van de Franse politie nog betrekkelijk goed afgelopen.
Wanneer een logge vrachtwagen, die volgens vele autobestuurders te traag rijd zelfs, met begrenzer nog moet afremmen voor een flexibele wagen wanneer er niks is die de normale gang van zaken belemmerd, dan vraag ik me af of het de bumperklever is die in fout is of diegene die het verkeer belemmerd.
Natuurlijk bestaan hierop vele uitgangspunten die de zaak beinvloeden.