Zowel schoonpapa als schoonbroer als vriend zeggen dat de batterij gewoon lijkt leeg te lopen door de koude.
Ook als er helemaal geen stroom verbruikt wordt, verliest een batterij die niet bijgeladen wordt, elke dag een beetje van de erin opgeslagen stroom. Maar dat is zowel in de zomer als in de winter het geval.
Wel is het zo dat een batterij minder stroomsterkte (= hoeveelheid stroom per seconde) kan leveren naarmate haar temperatuur daalt. Een batterij die bij 20° C nog genoeg stroom kan leveren om te starten, kan derhalve ontoereikend worden bij 0° C.
In de winter verbruik je meer stroom dan in de zomer. De voorgloeibougies moeten langer werken om de verbrandingsruimte voor te verwarmen, de startmotor (een zeer grote stroomverbruiker) verbruikt meer stroom omdat de motorolie minder vloeibaar is bij een koude motor, je gebruikt meer de achterruitontdooiing (ook een grote verbruiker), je moet meer met de lichten aan rijden, enz. Daarom zou je in de winter toch best minstens één keer per week een ritje van ongeveer 50 km maken, zodat de batterij weer goed opgeladen is.
Vergeet ook niet om te ontkoppelen (in neutraal staan volstaat niet) terwijl je de motor start, zodat de startmotor niet meteen ook al de tandwielen in de versnellingsbak (waarvan de olie eveneens koud is) moet ronddraaien.
Blijf je ook dan nog problemen hebben, dan moet een auto-electricien (elke merkdealer heeft er zo wel minstens één in dienst) deze beslist kunnen vinden en oplossen .