Auteur Topic: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg  (gelezen 29444 keer)

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Gepost op: zondag 20 december 2009 - 01:13:47 »
Een oud thema: je mag niet sneller dan 25 km/h rijden, en volgens het verkeersreglement moet je op de rijbaan rijden (en niet op de pechstrook, die een gelijkgrondse berm is), wat tegen maximum 25 km/h op een autosnelweg uiteraard meer dan levensgevaarlijk is.

Citaat van flik Johan Casier in de Wegcode vraagbaak:

Citaat
Er zou rechtspraak zijn die stelt dat men hierbij de pechstrook moet gebruiken, ik vind deze rechtspraak echter niet direct meer terug ...

"Er zou rechtspraak zijn"... "ik vind deze rechtspraak echter niet direct meer terug"...

Met andere woorden: "Ik heb niets te vertellen, en ik heb ook geen manieren om iets te vertellen, doch mijn ouders hebben nagelaten om mij te leren dat ik in dat geval beter mijn smikkel houd."

Jawel, het kan elke boer, ook de vader van Johan Cassier, overkomen dat hij eens met slecht zaad opgeschept zit.

Wegcode ten voeten uit: een belachelijker antwoord kun je uiteraard moeilijk bedenken. Niemand vroeg immers om die rechtspraak direct terug te vinden. Een dag later was ook al goed geweest.

Heeft er hier iemand weet van een dergelijke rechtspraak die er zou zijn?
« Laatst bewerkt op: zondag 20 december 2009 - 03:39:35 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #1 Gepost op: maandag 21 december 2009 - 13:00:15 »
ik heb ook eens om rechtspraak gevraagd, en ik moest het doen met
"wij hebben gelijk en gij moet zwijgen" (draad gesloten en antwoord in een andere draad verwijderd)
en te zeggen dat ze zo goed bezig waren tot een tijd geleden
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #2 Gepost op: maandag 21 december 2009 - 14:39:27 »
Een oud thema: je mag niet sneller dan 25 km/h rijden, en volgens het verkeersreglement moet je op de rijbaan rijden (en niet op de pechstrook, die een gelijkgrondse berm is), wat tegen maximum 25 km/h op een autosnelweg uiteraard meer dan levensgevaarlijk is.

Citaat van flik Johan Casier in de Wegcode vraagbaak:

Citaat
Er zou rechtspraak zijn die stelt dat men hierbij de pechstrook moet gebruiken, ik vind deze rechtspraak echter niet direct meer terug ...

"Er zou rechtspraak zijn"... "ik vind deze rechtspraak echter niet direct meer terug"...

Met andere woorden: "Ik heb niets te vertellen, en ik heb ook geen manieren om iets te vertellen, doch mijn ouders hebben nagelaten om mij te leren dat ik in dat geval beter mijn smikkel houd."

Jawel, het kan elke boer, ook de vader van Johan Cassier, overkomen dat hij eens met slecht zaad opgeschept zit.

Wegcode ten voeten uit: een belachelijker antwoord kun je uiteraard moeilijk bedenken. Niemand vroeg immers om die rechtspraak direct terug te vinden. Een dag later was ook al goed geweest.

Heeft er hier iemand weet van een dergelijke rechtspraak die er zou zijn?

De boeken van Charles Postal vermeld zeer veel rechtspraak. Met wijzigingen en aanvullingen indien abonnement.

Als men hier niet onmiddellijk iets zou in terug vinden, betekent dit dat teksten eraf vallen. ::) Liggen de boeken in deze periode in de auto, glijden de teksten er misschien wel af. :o ::)
« Laatst bewerkt op: maandag 21 december 2009 - 14:41:10 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #3 Gepost op: maandag 21 december 2009 - 16:54:58 »
"Er zou rechtspraak zijn"... "ik vind deze rechtspraak echter niet direct meer terug"...

Als ik me goed herinner : Politierechtbank Bergen.

Het is er met de vernieuwing van juridat.be niet beter op geworden.
Het is en blijft moeilijk om rechtspraak van lagere rechtbanken terug te vinden zonder zich te abonneren op dure diensten die vonnissen bundelen per onderwerp.

De databank van juridat is ZEER onvolledig
bvb op juridat.be, zoeken op "voorrang" of "snelheid" (veel algemener kan moeilijk) en alle politierechtbanken, levert welgeteld ... 0 resultaten.
zoeken op "de" levert hetzelfde op, we mogen er dus van uitgaan dat er inzake politierechtbank, niets zoekbaars in die databank steekt ...
wie een heel arrest kan schrijven zonder "de" is een straffe typ

Zoeken op "slepen" op diverse rechtbanken, brengt je in de nautische sfeer ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #4 Gepost op: maandag 21 december 2009 - 17:23:43 »
Als ik me goed herinner : Politierechtbank Bergen.

Een vonnis van een politierechtbank is uiteraard voor geen enkele andere rechtbank bindend.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #5 Gepost op: maandag 21 december 2009 - 21:41:02 »
"Er zou rechtspraak zijn"... "ik vind deze rechtspraak echter niet direct meer terug"...

Als ik me goed herinner : Politierechtbank Bergen.

Het is er met de vernieuwing van juridat.be niet beter op geworden.
Het is en blijft moeilijk om rechtspraak van lagere rechtbanken terug te vinden zonder zich te abonneren op dure diensten die vonnissen bundelen per onderwerp.

De databank van juridat is ZEER onvolledig
bvb op juridat.be, zoeken op "voorrang" of "snelheid" (veel algemener kan moeilijk) en alle politierechtbanken, levert welgeteld ... 0 resultaten.
zoeken op "de" levert hetzelfde op, we mogen er dus van uitgaan dat er inzake politierechtbank, niets zoekbaars in die databank steekt ...
wie een heel arrest kan schrijven zonder "de" is een straffe typ

Zoeken op "slepen" op diverse rechtbanken, brengt je in de nautische sfeer ...

Elke politiedienst beschikt over de uitgebereide boeken van Charles Postal, Inazuma. Zowel voor verkeer, strafrecht en strafvordering. En daarin is heel veel rechtspraak in terug te vinden. En alle mogelijke jurisprudentie.

Citaat van: Sniper
en te zeggen dat ze zo goed bezig waren tot een tijd geleden

Niet verwondelijk. Iedereen is goed bezig tot men afhankelijk dient te worden van de overheid of daarvan medewerking moet bekomen. Dan ligt de waarheid wel iets anders. Want het sluiten van dat forum is nergens elders te zoeken omdat er kritiek werd geuit op de overheid. En zoals nadien bleek kon men het best missen.

Nu kan men er met de pet gooien zonder dat daarop repliek verschijnt van de wakkere burgers of die zich in de verkeersmaterie verdiept hebben.

Toen Kunde met zijn arresten tevoorschijn kwam, dat werd ook niet in dank afgenomen achter de schermen.



« Laatst bewerkt op: maandag 21 december 2009 - 22:07:58 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 22 december 2009 - 07:41:08 »
Zo zijn er al 3 forums waar ze me niet hebben moeten bannen, ik blijf er uit vrije wil al zoveel mogelijk weg of beperk me enkel tot lezen. ;)

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #7 Gepost op: maandag 28 december 2009 - 19:38:47 »
Volgens mij moet je op de rijbaan rijden.
De minimumsnelheid van 70 km uur is door omstandigheden niet meer van toepassing.
Als het sneeuwt en je kan geen 70 rijden moet het ook niet.
Als het bergop gaat en je haalt geen 70 is er ook geen probleem.

Een voertuig dat geen 70 kan rijden bij normale omstandigheden op horizontale weg mag de snelweg niet oprijden, maar deze sleep wordt gevormd op de snelweg zelf.
Deze sleep moet de snelweg dan ook bij de eerste afrit verlaten.

Maximum snelheid 25 km uur.

Ik zou zelf behalve, bij traag fileverkeer op de rijstroken, opteren om op de pechstrook te rijden uit veiligheidsoverwegingen.  Neem de boete er dan maar bij.

De verbalisant dewelke bestuurders die  het beste ervan maken  in deze situatie toch bekeurt met als enige reden de wegcode is een domme Kommaneuker

DE WET IS ER VOOR DE MENS EN NIET ANDERSOM.
Daarom parkeer ik nog geregeld op de plaatsen waar de voertuigen X staan omdat er geen enkele reden is om dit niet te doen, behalve  de wegcode eventueel volgens Inazuma.
De agent die mij op die plaats  een boete  geeft voor art 24.7 is een domme kommaneuker. Art 24 spreekt in hoofdzaak over hinderen of in gevaar brengen.  

Stel een openbare weg omvat drie rijbanen gescheiden door een middenberm in de bbk.
XXXXXXXXXXXX   groene middenbermen
< rijrichting
__________verhoogde rand, boordsteen.

                           dwars-
                           rijbaan
                          |      |
_______________|      |______________

<

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
<
>
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

>
__Z__Z___Z__X__X__X__X_X___Z__Z__z___Z_____A

« Laatst bewerkt op: maandag 28 december 2009 - 19:49:43 door mazda »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #8 Gepost op: maandag 28 december 2009 - 20:58:15 »

DE WET IS ER VOOR DE MENS EN NIET ANDERSOM.
Daarom parkeer ik nog geregeld op de plaatsen waar de voertuigen X staan omdat er geen enkele reden is om dit niet te doen, behalve  de wegcode eventueel volgens Inazuma.
De agent die mij op die plaats  een boete  geeft voor art 24.7 is een domme kommaneuker. Art 24 spreekt in hoofdzaak over hinderen of in gevaar brengen.  

Stel een openbare weg omvat drie rijbanen gescheiden door een middenberm in de bbk.
XXXXXXXXXXXX   groene middenbermen
< rijrichting
__________verhoogde rand, boordsteen.

                           dwars-
                           rijbaan
                          |      |
_______________|      |______________

<

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
<
>
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

>
__Z__Z___Z__X__X__X__X_X___Z__Z__z___Z_____A


wie sleept hier wie met een noodkoppeling?
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #9 Gepost op: maandag 28 december 2009 - 22:00:33 »
Ik vraag een eenvoudige en duidelijk omschreven wegcode.
Ik hou mij in principe vrij correct aan de regels. Maar in sommige situaties kan je best je verstand gebruiken ipv botweg de wegcode op te volgen als een kieken zonder kop.
Bij het slepen van een defect voertuig is het in vele gevallen gevaarlijk om tegen 25 km uur op de rijbaan van de snelweg te rijden.
Hier faalt de wegcode voor de zoveelste keer.

Bij het voorbeeld over parkeren in die specifieke situatie (zie schets )heeft de wegbeheerder zelfs niet nagedacht over het feit  dat er een verbod zou kunnen zijn.
De wegcode faalt.

Ik wil zoals velen op dit forum de onlogische punten in de wegcode benadrukken.  En dit zijn twee van de zovele punten waar de politie ook beter eerst zou nadenken alvorens te verbaliseren.




Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #10 Gepost op: maandag 28 december 2009 - 23:10:47 »
Ik hou mij in principe vrij correct aan de regels. Maar in sommige situaties kan je best je verstand gebruiken ipv botweg de wegcode op te volgen als een kieken zonder kop.

Zo doe ik het ook. Want het is soms ronduit gevaarlijk om de wegcode stipt na te leven. Veiligheid eerst.

Citaat
Bij het slepen van een defect voertuig is het in vele gevallen gevaarlijk om tegen 25 km uur op de rijbaan van de snelweg te rijden.

Een uitstekend voorbeeld van het voorgaande.

Een ander voorbeeld heb ik dikwijls meegemaakt op de E40 richting kust ter hoogte van de afrit Aalter. Het gebeurt niet zelden dat die afrit volstaat. De volgenden gaan dan meestal maar op de pechstrook achter de wachtenden op de afrit aanschuiven. Maar dat is verboden. Als je de wegcode naleeft, moet je daar tot aan het begin van de afrit rijden, en daar op de rijbaan op de rechtse rijstrook blijven wachten. Doe je dat, dan hebben diegenen die op de pechstrook staan aan te schuiven de indruk dat je hen wil vookruipen, en laten ze er je niet tussen. Alleszins is de kans zeer groot dat je daar door een aankomende vrachtwagen, die niet kan uitwijken vanwege de inhalers, platgewalst wordt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 00:41:28 »
 En dit zijn twee van de zovele punten waar de politie ook beter eerst zou nadenken alvorens te verbaliseren.
bewaar ons daarvan
de politie moet uitvoeren
het nadenken moet gebeuren door de mensen die daarvoor aangesteld zijn
als die dat niet doen, moeten ze achteraf niet komen zagen dat het niet werkt
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 06:07:09 »
Citaat van: Jozef
Zo doe ik het ook. Want het is soms ronduit gevaarlijk om de wegcode stipt na te leven. Veiligheid eerst.

Als je de wegcode naleeft, moet je daar tot aan het begin van de afrit rijden, en daar op de rijbaan op de rechtse rijstrook blijven wachten. Doe je dat, dan hebben diegenen die op de pechstrook staan aan te schuiven de indruk dat je hen wil vookruipen, en laten ze er je niet tussen. Alleszins is de kans zeer groot dat je daar door een aankomende vrachtwagen, die niet kan uitwijken vanwege de inhalers, platgewalst wordt.

Stilstaand defect voertuig op autosnelweg aangereden door vrachtwagen voor Kennedytunnel rijrichting Borgerhout.


« Laatst bewerkt op: dinsdag 29 december 2009 - 06:37:00 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 06:54:08 »
Stilstaande personenwagen aangereden in de file. Bij eerste foto, aantal slachtoffers in voertuig niet gekend. Bij tweede foto, 4 dodelijke slachtoffers in het voertuig.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 07:36:04 »
Even de aandacht erop vestigen dat bij het naderen van zeer sterk vertragend of stilstaand verkeer op autosnelwegen bv, noodzakelijk is om onmiddellijk de vier richtingsaanwijzers tijdig in werking te stellen en pompend te remmen. Tijdig in werking stellen betekent ook in de diepte kijken. Door deze handeling trekt men de achteropkomende bestuurders hopelijk hun aandacht. In de diepte kijken betekent o.a. verkeersinzicht en doorzicht om daarop tijdig te anticiperen i.p.v. te staren net voor de motorkap of enkel uw voorligger in de gaten te houden.

Bij het toekomen aan uw voorligger dewelke stilstaat, hiervan voldoende afstand te houden en uw voertuig in eerste versnelling te plaatsen en zich vergewissen van het achteropkomend verkeer via de binnenachteruikijkspiegel. Vanaf het ogenblik dat men opmerkt dat een voertuig met snelheid nadert, uw vluchtweg kiezen door bv gebruik te maken van de pechstrook.

Indien men vanop de pechstrook terug de rechterrijstrook in gebruik wil nemen, bv na een defect, is het aangewezen om op de pechstrook een voldoende snelheid te ontwikkelen om zich alsdan naar de rechter rijstrook te begeven. Er zijn te veel oenen van bestuurders die plots vanuit stilstand op de pechstrook de rechter rijstrook in gebruik nemen.

Een depannagedienst aan het werk op de pechstrook, een personenwagen of een vrachtwagen met een defect?

Geef die mensen de veiligheid door u van de rechter rijstrook naar de middenrijstrook te begeven. Indien men tenminste geen tweedevaksrijder is.

 
« Laatst bewerkt op: dinsdag 29 december 2009 - 07:45:41 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be