Auteur Topic: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg  (gelezen 29453 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #60 Gepost op: donderdag 31 december 2009 - 17:14:48 »
Citaat van: Inazuma
Onderstaand ongeval bedoel ik dus. Een pechstrookongeval waarbij de hoogbouw van de vrachtwagen aanleiding geeft dat een personenwagen eronder verdwijnt.

Reden waarom er reglementering is die o.a. de afstand van de achterzijde van een vrachtwagen / oplegger tot de schokbreker regelt.

http://wegcode.be/wet.php?wet=22&node=art55

Wat er eigenlijk (minstens op EU-schaal) nodig is, is een verplicht gelijke hoogte voor alle botsabsorberende structuren in alle voertuigen, van personenwagens over vrachtwagens tot opleggers.
Bij een aanrijding komen de botsabsorberende structuren dan tegen elkaar, en kunnen ze hun werk doen,  ipv dat de éne onder of over de andere schuift.


Een typisch veiligheidsprobleem voor de bestuurder en voorste passagier in een personenwagen bij een kop-staart aanrijding vloeit voort uit het feit dat de personenwagen meestal onder de laadvloer van de vrachtwagen of opligger terechtkomt, zeker wanneer de laadvloer een verre overbouw heeft. De laadvloer van de vrachtwagens en opliggers ligt meestal rond 0,8 à 1,2 meter boven de rijbaan.

Personenwagens, die achteraan op een vrachtwagen rijden, gaan met de motorkap onder de laadvloer van de vrachtwagen en zodoende wordt er bijna geen energie geabsorbeerd in de kreukelzones van de voorzijde en motorkompartiment van de personenwagen. Deze raakt de achterzijde van de laadruimte met zijn voorruit en dak waardoor de laadruimte diep in de passagiersruimte indringt.

Dit soort ongevallen resulteren meestal in fatale hoofdwonden of onthoofdingen voor de voorste inzittenden van de personenwagen.

Ik zal één dezer verder verduidelijken.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #61 Gepost op: donderdag 31 december 2009 - 20:17:28 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 00:30:07 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #62 Gepost op: vrijdag 01 januari 2010 - 03:06:44 »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #63 Gepost op: vrijdag 01 januari 2010 - 03:44:36 »
Dus eigenlijk maken die verplichte achterbumpers niet zoveel uit op gebied van botsabsorptie?
Die moderne lichte aluminium versies zeker niet.


Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #64 Gepost op: vrijdag 01 januari 2010 - 04:08:03 »
Citaat van: Bibi
Dus eigenlijk maken die verplichte achterbumpers niet zoveel uit op gebied van botsabsorptie?
Die moderne lichte aluminium versies zeker niet.

We zullen zo spoedig mogelijk verduidelijken waarbij Poesie en filmpje van toepassing zijn, Bibi. In welke omstandigheden en snelheden die ongevallen plaatsvonden.  
« Laatst bewerkt op: vrijdag 01 januari 2010 - 04:13:13 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #65 Gepost op: vrijdag 01 januari 2010 - 04:13:23 »
...
We zullen zo spoedig mogelijk verduidelijken waarbij Poesie en filmpje van toepassing zijn, Bibi. 

Ik denk mij er al één en ander bij te kunnen voorstellen.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #66 Gepost op: vrijdag 01 januari 2010 - 04:29:17 »
Citaat van: Bibi
Ik denk mij er al één en ander bij te kunnen voorstellen.

Ik meen dat het ook de bedoeling is van dit forum om de verkeersveiligheid te kunnen dienen, weliswaar nog dik tegen mijn zin, en dat forumgebruikers op een correcte wijze kunnen geïnformeerd worden.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #67 Gepost op: vrijdag 01 januari 2010 - 05:48:31 »


Marc plaatse elders onderstaand bericht wat ik terug onder de aandacht wens te brengen:

_____________________________________________


Betreft dus het ongeval dat zich in 1999 voordeed op de autosnelweg A19 in Menen tijdens een mistbank. Een 100 voertuigen werden betrokken in het ongeval. Bij het ter plaatse gaan op het ongeval was het duidelijk dat ontbrekende infrastructuur mede aanleiding als oorzaak is geweest in de ernst van de verschillende ongevallen. In die zin dat voertuigen door gebrek aan vangrails of New Jerseys de middenberm dwarsten om vervolgens in aanrijding te komen met het tegenovergesteld richtingsverkeer. Vandaar de grote chaos die ontstond waarvan ik in vorige posting het beeld toonde.

Ook het gebrek aan voldoende signalisatie ter waarschuwing van filevorming, heeft alleszins het ongeval sterk in de hand gewerkt. We zijn bijna 2009. De overheid heeft dus 10 jaar op zich laten wachten om lessen te trekken uit dit dramatisch ongeval wat waarschuwende signalisatie aan matrixborden betreft.



Ik verwijs naar onderstaand ongeval wat zich als een kop staart aanrijding kenmerkte.



De vrachtwagenbestuurder van deze trekker-opligger, vol geladen met steenslag, reed met een snelheid van 85 km/u te snel om te kunnen stoppen op het einde van de verkeersstilstand toen hij dit kon opmerken. Hij remde en raakte de eerste personenwagen welke gedeeltelijk op de gelijkgrondse berm stond, met een snelheid van ongeveer 55 km/u. Deze wagen werd zijwaarts geduwd. Vervolgens crashte de trekker-opligger in op het einde van de file met ongeveer 30 km/u. Een Nissan Sunny en een Ford Transit werden verpletterd op de achterzijde van een Volvo vrachtwagen die als derde laatste in de file volledig stil stond. De Volvo werd, volgens zijn schijf, daarbij nog versneld tot ongeveer 12,5 km/u.

De Nissan en de Ford Transit vertonen een beeldschade bij een aanrijdingsnelheid van slechts 30 km/u. Het geeft dan ook duidelijk weer welke kinetische krachten aan het werk zijn in een aanrijding.



Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #68 Gepost op: vrijdag 01 januari 2010 - 19:09:42 »
Dus eigenlijk maken die verplichte achterbumpers niet zoveel uit op gebied van botsabsorptie?
Dat zijn structuren die nauwelijks wat absorberen, en zo goed als altijd te hoog hangen tov de kreukelzones van personenvoertuigen..
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #69 Gepost op: vrijdag 01 januari 2010 - 19:24:09 »
Ook het gebrek aan voldoende signalisatie ter waarschuwing van filevorming, heeft alleszins het ongeval sterk in de hand gewerkt. We zijn bijna 2009. De overheid heeft dus 10 jaar op zich laten wachten om lessen te trekken uit dit dramatisch ongeval wat waarschuwende signalisatie aan matrixborden betreft.
Anno 2009 was enkel de infrastructuur er ... op sommige snelwegen.
Het gebruik ervan, laat echter nog steeds te wensen over.
Van in het begin, en voortdurend tot eind 2009, wordt er van de mogelijkheden van deze signalisatie een potje gemaakt.

Onwettige opeenvolgingen van snelheidsbeperkingen.
X die niet opgeheven worden, maar waar nadien plots wel een C43 boven de rijstrook hangt.
Niet signaleren van ongevallen en andere toestanden (zoals vannacht nog bij een ongeval / WPR reeds ter plaatse)
Het signaleren van snelheidsbeperkingen terwijl er niks te zien is.
"Spelen" met de snelheidsbeperkingen : out-of-the-blue C43 (70) waar 120 toegelaten was, en even snel weer weg.
Signaleren van onaangepaste snelheden.
Signaleren van snelheden en X en -> boven een BOB, waar deze niet eens gelden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #70 Gepost op: vrijdag 01 januari 2010 - 23:39:01 »
Er dient nog heel wat onderzoek te gebeuren inzake de EES waarde, teruggavencoëfficiënt en structurele stijfheid, Inazuma. Daarover zijn ongevalonderzoekers het erover eens om in die materie crashtesten uit te voeren. Ook op een congres in Duitsland bleek dat daarover nog te weinig bekend is.

Het is ook noodzaak dat verder onderzoek wordt gedaan naar verschillende soorten vrachtwagenongevallen. Ook de lading is een belangrijk onderwerp en welke invloed het heeft in een ongeval. Zoals beweging van de lading en wat er gebeurt, net zoals met vloeistoffen.

Citaat van: Marc Annemans
Waarom testen een noodzaak zijn, probeer ik ook in één van navolgende ongevallen te verduidelijken.
Dit soort ongevallen resulteren meestal in fatale hoofdwonden of onthoofdingen voor de voorste inzittenden van de personenwagen.

Ik licht verder toe aan de hand van twee onderstaande voorbeelden waarin personenwagens achteraan op een vrachtwagen zijn ingereden op linker of rechterhoek. Het zijn de ongevallen van dit soort dat meestal resulteert in fatale hoofdwonden of onthoofdingen voonamelijk bij de voorinzittenden van een personenwagen. Het is een noodzaak dat sterkere constructies onder het niveau van de laadvloer bij vrachtwagens de ernst bij dergelijke ongevallen kunnen verminderen voor slachtoffers. Ook wat de ruimte in hoogte en lengte betreft in de achterbouw van opleggers.

De laadvloer van de vrachtwagens en opliggers liggen meestal rond 0,8 à 1,2 meter boven de rijbaan.

Onderstaande laadruimtes die dus diep indringen bij passagiersruimtes waarbij voorruit en dak worden afgerukt. Er wordt bijna geen energie geabsorbeerd in in krukelzones omdat de motorkap onder de laadvloer verdwijnt van personenwagens.

Een bestuurder van een Mercedes E-class met passagier reed bij nacht op een autosnelweg met drie rijstroken en reed achteraan op een trekker opligger. De bestuurder van de vrachtwagen veranderde van rijstrook voor de Mercedes..

De aanrijding deed zich voor op de middenrijstrook van de autosnelweg. Aan de hand van de tachograafschijf reed de vrachtwagen op het ogenblik van het ongeval aan 85 km/u. De personenwagen kwam 90 meter verder tot stilstand na het ongeval. Bij deze aanrijding werd de voorinzittende passagier gedood. Bij deze aanrijding werd de Mercedes in de rechtse voorzijde opgetild door het linker achterwiel van de oplegger. Het rechtervoorwiel van de Mercedes bleef geklemd ter hoogte de achterwielen en de laadvloer van de vrachtwagen.

In het navolgend onderzoek werd beroep gedaan op het onderzoeksdepartement DCA. Het is deze afdeling dat aan de hand van de beschikbare gegevens de EES waarde ui de schade van de Mercedes kon schatten op ongeveer 60km/u.  











Onderstaand ongeval in de mist waarbij 100 voertuigen en 7 doden vielen. Waarbij de noodzaak tot het plaatsen van matrixborden ter waarschuwing van bestuurders bij dergelijke mistvorming op gekende plaatsen. Zoals ook bv op de E19 tussen Meer en Antwerpen. De overheid, ondanks men op de hoogte is, blijft nog steeds in gebreke tot aangepaste en doeltreffende infrastructuur. Op basis van de gegevens die worden aangereikt.

Een vrachtwagen met oplegger kwam tot stilstand op de rechter rijstrook van de autosnelweg ingevolge voorgaande ongevallen. Bemerk hierbij de lange overbouw van de vrachtwagen en de hoogte tussen wegdek en laadvloer.

In deze mist werd de stilstaande vrachtwagen te laat ontdekt door de bestuurder van de BMW 7 serie. De personenwagenbestuurder trachtte nog uit te wijken naar rechts om een aanrijding te vermijden. Hierbij kwam de bestuurder in aanrijding met de rechter achterzijde van de oplegger. De bestuurder overleed op de plaats van het ongeval in het voertuig. De passagier rechts vooraan werd licht gewond.

Ter bevrijding van de slachtoffers werd het dak van het voertuig door de brandweer verwijderd. Als gevolg daarvan was het niet mogelijk de EES waarde van de schade met zekerheid vast te stellen. De energie tot vervorming geabsorbeerd door de achterbumper en bumpersteunen van de vrachtwagen was niet gekend. Er was te weinig geweten om gedetaïlleerd over te gaan tot reconstructie van het ongeval.







Vandaar:

Citaat van: Marc Annemans
Waarom testen een noodzaak zijn, probeer ik ook in één van navolgende ongevallen te verduidelijken.

Nog een groot veiligheidsprobleem waar ik hier nadien nog zal op terug komen, dat het chassis van een inrijdende trekker onder de laadvloer schuift en verdwijnt bij een aanrijding achteraan op een opligger. Opnieuw vanwege die hoogte en lengte bij achterbouw opleggers.

Bij zulk soort ongevallen worden meermaals de cabines van trekkers samengedrukt tussen laadruimte en lading voor hen en de eigen laadruimte en lading. Waarbij meerdere vrachtwagenbestuurders als het ware werden verpletterd.







Hierover tracht ik in één van de navolgende postings wat verder te verduidelijken.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 02 januari 2010 - 07:46:49 door marc annemans »
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #71 Gepost op: zaterdag 02 januari 2010 - 01:17:35 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: zondag 24 januari 2010 - 22:06:21 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #72 Gepost op: zaterdag 02 januari 2010 - 01:44:41 »
Absoluut niet ernstig om daaronder te verdwijnen. Afstand banden en achterzijde laadbak !!
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #73 Gepost op: zaterdag 02 januari 2010 - 02:00:10 »
En +/- 2ton versus +/- 40ton.
Een vliegbrevet zou misschien handig zijn, kijk maar naar die blauwe Transit in hogere post. ;)


Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Slepen met een noodkoppeling op een autosnelweg
« Reactie #74 Gepost op: zaterdag 02 januari 2010 - 05:16:12 »
Op die laatste foto Marc, die blauwe M.A.N. met die suikerbieten overal rond en zelfs binnenin de cabine, is dat zijn eigen lading die suikerbieten?