Auteur Topic: Aantal verkeersdoden weer licht stijgend...  (gelezen 1527 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Aantal verkeersdoden weer licht stijgend...
« Gepost op: donderdag 24 december 2009 - 16:14:02 »
Citaat
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20091222_045
Aantal verkeersdoden opnieuw in stijgende lijn
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Goe bezig  ;D   ;)  Het zal een klein beetje aan de crisis liggen, maar die is in het buitenland ook.

Jaartotaal september 2009 tov 2008 toch - 3,2 % daling  :-\

Eens kijken naar Duitsland over ~ dezelfde periode:

NRW :  - 15 % , Duitsland gemiddeld - 10 % verkeersdoden;  tov die 9 maanden verleden jaar.
Die zijn goed bezig.  

Citaat
http://www.autokiste.de/psg/index/zusatzinfo.htm?id=8399
Bei Straßenverkehrsunfällen Verunglückte und Getötete nach Ländern
– Januar bis September 2009 –
eerste 2 kolommen: verongelukten (doden en gewonden) || laatste drie kolommen = daarvan de verkeersdoden.

Zonder die "DDR-erfenis" zou Duitsland zeker zo veilig zijn als NL.
Nu gaan ze wslk minder als 50 verkeersdoden/ milj inwoners halen, ca. top 3.

Eens kijken naar de daling van Griekenland...  ;)
Citaat
Variable Country Type                                   2009                         2008
                                                        Q1    Q2    Q3  Annual        Q1    Q2    Q3    Annual

Road Fatalities (number) Greece crude  315   369    -       -           316   395   497   1566
http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/

Eerste halfjaar 2009 tov 2008:  711 --->  684 =  - 3,9 % daling , Griekenland lijkt korterbij te komen...   ;D  
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 14:21:51 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Aantal verkeersdoden weer licht stijgend...
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 24 december 2009 - 17:16:06 »
@ Michel:

In het Duitse verkeersreglement staat:

Citaat
§1 [...] (2) Jeder Verkehrsteilnehmer hat sich so zu verhalten, daß kein Anderer geschädigt, gefährdet oder mehr, als nach den Umständen unvermeidbar, behindert oder belästigt wird.

Het is een regel die vrijwel elke Duitser, ook vele jaren na het behalen van zijn rijbewijs, nog uit het hoofd kan afdreunen.

Maar het is niet zo maar één van de vele bepalingen van het verkeersreglement. Het is een regel die de meeste Duitsers als de allerbelangrijkste beschouwen, en daar rijden ze ook naar.

Hun eerste prioriteit is deze regel, en niet, zoals in België: ikke eerst, ikke heb voorrang, ikke ben zwakke weggebruiker dus gij moet oppassen en ikke niet, enz.

Ik denk dat dit verschil in ingesteldheid veel te maken heeft met het aantal ongevallen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline diane

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 24 december 2009 - 23:12:48 »
Citaat van: Jozef
.../...en niet, zoals in België: ikke eerst, ikke heb voorrang, ikke ben zwakke weggebruiker dus gij moet oppassen en ikke niet, enz.

Ik denk dat dit verschil in ingesteldheid veel te maken heeft met het aantal ongevallen.

De Belg maakt al ambras bij de bakker, de beenhouwer en aan tram en bushaltes. Wat zou het Belgisch verkeer an sich dan nog vlot verlopen. Zaterdag gaan we terug die mentaliteit in Duitsland opsnuiven.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 25 december 2009 - 17:19:53 »
De Belg maakt al ambras bij de bakker, de beenhouwer en aan tram en bushaltes. Wat zou het Belgisch verkeer an sich dan nog vlot verlopen.

Je zou moeten weten hoe de mensen hier elkaar nog helpen, Diane.

Ter info: het uurloon van techniekers bedraagt hier momenteel 60 Euro.

Verleden winter was onze sneeuwfrees defect. De technieker komt van 25 km ver, werkt een half uur aan de sneeuwfrees en zet ze weer perfect in orde. Als we hem vragen hoeveel onze schuld is, zegt hij: 20 Euro zonder rekening of 30 Euro met rekening (werkuren, verplaatsing, nieuwe bougie inbegrepen).

In het voorjaar vertelde Leslie in het hotel waar ze werkt dat onze vaatwasmachine defect was. De baas van het hotel belt direct naar de vaste electricien van het hotel. Ze hoort hem zeggen: "Tijd of geen tijd, ge kunt zien dat ge morgen bij Leslie staat, hé makker." 's Anderendaags komt de electricien langs met een leerjongen. Hij laat zijn leerjongen een deel van het werk doen; het meest kritieke werk, waar de elektrische veiligheid mee gemoeid is, doet hij zelf. We vragen hem hoeveel onze schuld is. "Voor mij niets, maar 5 Euro drinkgeld voor mijn leerjongen" zegt hij.

Onlangs was onze tijdschakelaar van de verlichting in de hall defect. Diezelfde electricien komt hem vervangen. Hij rekent alleen maar de kosten van de nieuwe tijdschakelaar (30 Euro).

Twee weken geleden was het slot van een garagepoort defect. We laten de slotenmaker die hier wat verder woont langskomen. Hij brengt het slot weer perfect in orde. "10 Euro is goed", zegt hij, "we zijn immers buren".

Verleden week komt hier een jonge dame aan (ik schat haar vooraan in de 20), zo zwart als zwarte piet: een aangestelde van de schoorsteenveger. "Ik ben in augustus mijn werk op het dak komen doen," zegt ze, "maar er was niemand thuis. Daarom kom ik nu de rest van het werk in de kelder doen en de stookolieketel reinigen." Ik bied haar koffie aan en vertel terloops dat de klep van de trekregelaar niet goed meer werkt. "Die mag ik eigenlijk niet herstellen" zegt ze, "maar ik kán het wel, en ik ga het ook doen, want anders gaan de verbrandingswaarden niet binnen de toegelaten grenzen liggen". Ze brengt het ding in orde, meet de verbrandingswaarden, en levert een attest af dat we in regel zijn. Ik heb haar natuurlijk 10 Euro drinkgeld gegeven. Toen ze gedaan had, wilde ik haar de badkamer tonen, zodat ze haar handen kon wassen. "Neen, dank U," zegt ze, "dat mogen we bij de klanten niet doen van de baas."
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."