Auteur Topic: Bestuurder van een kruiwagen  (gelezen 10674 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Bestuurder van een kruiwagen
« Gepost op: zaterdag 26 december 2009 - 19:49:36 »
Vraag op de Vraagbaak van wegcode.be:

Citaat
Het is zo dat als je als fietser positief blaast op een alcoholcontrole, dat je je rijbewijs kan verliezen.
Is dit ook zo als je gecontroleerd wordt bij het besturen van een kruiwagen?
En is er een verschil als je de kruiwagen duwt of trekt? ( volgens mijn bron: kan je bij het duwen je rijbewijs verliezen, maar bij het trekken niet)
[...]

Antwoord van Ivan Bruggeman:

Citaat
De rechtspraak leert ons dat je als bestuurder steeds aan een alcoholcontrole onderworpen kan worden, zelfs al bestuur je een fiets of een kruiwagen (duwen of trekken speelt geen rol).
[...]

Volgens mij heeft hij er weer maar eens ferm met zijn klak naar gesmeten, en is iemand die een kruiwagen duwt of trekt geen bestuurder, doch een met een voetganger gelijkgestelde weggebruiker:

Citaat
AR 2.46. "Voetganger": een persoon die zich te voet verplaatst. De personen die een kruiwagen, een kinderwagen, een ziekenwagen of enig ander voertuig zonder motor dat geen bredere dan de voor de voetgangers vereiste ruimte nodig heeft, aan de hand leiden en de personen die een fiets of een tweewielige bromfiets aan de hand leiden, worden gelijkgesteld met voetgangers.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Bestuurder van een kruiwagen
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 26 december 2009 - 20:24:48 »
Ik herinner mij nog een zwaar ongeval tussen een landbouwer met kruiwagen en een personenwagen. In het deskundig verslag was er geen spraak van een bestuurder maar van een voetganger en een personenwagenbestuurder.

Wat zou Christophoros verder kunnen verwezenlijken inzake verkeersrecht?

De aanschaf van de zeer uitgebreide Charles Postal. Met allerlei noot en rechtspraken. Alwaar elk onderwerp appart wordt besproken en hoe men vermeldingen dient te maken in pv's.

O.a. deze rechtspraken komen uit de Postal :

De openbare overheid die op de voor het openbaar verkeer openstaande wegen nalaat abnormaal gevaar te ondervangen dat de gewettigde verwachting van de bestuurders kan beschamen, moet de door die fout veroorzaakte schade vergoeden.

(Cass, 18 oktober 1984, pas. 1985, I, 251.)

Een ongeval werd veroorzaakt door een bestuurder die met zijn auto slipte door de gladheid van het wegdek welke te wijten was aan de aanwezigheid van olie of stookolie op het wegdek en welke de bestuurder onmogelijk kon zien, voorzien of voorkomen.

Naar recht verantwoord is de beslissing dat de aanwezigheid van olie of stookolie op het wegdek voor de bestuurder een toevallig feit opleverde dat zijn aansprakelijkheid uitsloot; het doet er daarbij niet toe dat de gebeurtenis eventueel te wijten was aan een menselijke fout, inzonderheid aan de fout van een onbekend gebleven derde.

(Cassatie 14.09.88, Rechtskundig Weekblad 1988-89 p 745 + noot: Cass 18.11.87, RW 1987-88 p 1025)

De aanwezigheid van olievlekken op het wegdek maakt voor de bestuurders een geval van absolute overmacht uit, wanneer niet bewezen is dat dezen zich daaraan konden verwachten.

(GENT 30.10.84, Verkeersr nr 87/28)

Zelfs een ervaren bestuurder kan niet worden verweten dat hij, als reactie op een onvoorzienbare hindernis, gaat remmen. Een gladde plek (vet op de rijbaan) enkel van op korte afstand waarneembaar, is voor elk normaal voorzichtig bestuurder niet alleen moeilijk waarneembaar, maar bovendien zeker onvoorzienbaar.

(Gent 24.02.87, verkeersr nr 88/107)

Een olievlek, 23 meter lang en zeer smal, is des te meer een onvoorzienbare hindernis wanneer het verkeer druk is.

(RB Eerste Aanleg Brussel, 01.06.88, verkeersr nr 88/139)

Een zaak is door gebrek aangetast als zij een abnormale hoedanigheid vertoont die schade kan teweeg brengen. Als de weg droog is, maar uitzonderlijk gald door sodiumchloride, is bewezen dat de toestand van de weg abnormaal is, door een –ongetwijfeld overtollige- aanwezigheid van het zoutproduct op de weg en op de plaats van de feiten ; dit is een abnormale hoedanigheid van de weg die een gebrek uitmaakt waardoor de wegbeheerder moet instaan.

(Liege 07.02.94, RGAR 1995 nr 12525)

De aanwezigheid van een olievlek in een enge bocht, onder een brug, onder een verkeerswisselaar van een autosnelweg, die slechts moeilijk waargenomen kon worden, de automobilist een onvoorzienbare hindernis uit.
Door deze aanwezigheid voldoet de rijbaan niet meer aan de verplichtingen die opgelegd kunnen worden, en beantwoordt zij niet meer aan haar normale structuur, maar vertoont zij een abnormale gesteldheid, die een gebrek uitmaakt waarvoor het Gewest moet instaan.

(Gent 21.06.95, RGAR 1996 nr 12697)



Modder op de wegen :


Het achterlaten van modder op de rijbaan door een landbouwer maakt een inbreuk uit op art. 7 Wegcode. Deze modder is voor andere weggebruikers geen voorzienbare hindernis, zelfs niet wanneer deze modder reeds van de vorige dag aanwezig was en in de onmiddellijke nabijheid van de woning van de slippende weggebruiker lag.

Gent, 02/12/1986, T.V.B.R. 1986, blz. 117.


De gemeentelijke overheid heeft tot plicht bij urgentie en voorrang zoniet het weghalen van de moddermassa te bevelen, dan toch de plaatsing van verkeersborden. De gemeente die op dat gebied nalatig is, maakt zich schuldig aan een zware miskenning van de verplichtingen die op haar rusten krachtens het art. 50 van het decreet van 14 december 1789 en de art. 1 en 3, 1 van het decreet van 16 – 24 augustus 1790.

(Rb. Bergen 5 juni 1987, R.G.A.R. 1988, 11426)

Modder over 20 meter komend van de aangrenzende velden, aansprakelijkheid van de gemeente :

Door een mogelijk gevaar niet aan te duiden en door geen enkele maatregel te nemen om dit te verhelpen, is de gemeente tekort geschoten in haar algemene verplichting om te waken over het veilig verkeer op haar grondgebied, op grond waarvan zij diende te waken over elk abnormaal gevaar, zelfs indien het veilig verkeer in het gedrang komt door de daad van een derde.

(Bergen 25 oktober 1995, R.G.A.R. 1999, 13111)

FIJN ZAND OP DE WEG :

De gemeentelijke overheid is aansprakelijk voor de schadelijke gevolgen van de aanwezigheid van fijn wit zand op de rijbaan, omdat deze overeenkomstig art. 1384 B;W. daardoor een gebrekkig karakter vertoont, en omdat de gemeentelijke overheid bij toepassing van art. 1382 B.W. een deugdelijke signalisatie diende aan te brengen om de weggebruikers te wijzen op het slipgevaar.

(RB Brussel 17 november 1994, Verkeersrecht 1995, nr. 95 / 39, blz. 75.)





KINDEREN :

Aangezien art. 40.2 Wv Regl. Aan de bestuurder de verplichting oplegt dubbel voorzichtig te zijn ten aanzien van kinderen, zullen deze vaker dan bv andere voetgangers door de rechtspraak beschouwd worden al voorzienbare hindernissen, vermits de bestuurders zich moeten verwachten aan de spontane en ongewone reacties van kinderen.

In sommige gevallen kan het kind nochtans door de rechtbanken  ook als een onvoorzienbare hindernis aanzien worden : aldus bv een kind dat plots  van achter een vrachtwagen opduikt, of dat al lopend de rijbaan oversteekt na de hand van zijn moeder te hebben losgelaten. Talrijke voorbeelden uit de rechtspraak volgen.

Het feit dat sinds 1 januari 1995 de WAM-Verzekering verplicht is de lichamelijke schade van de “zwakke” weggebruikers (voetgangers, fietsers, bromfietsers) totaal te vergoeden wijzigt in principe de beoordeling van de verantwoordelijkheden aangaande een ongeval met een zwakke weggebruiker niet, vermits die verantwoordelijkheden steeds doorslaggevend zijn voor de vergoeding van de materiële schade (Wet verzekering), zoals ook voor de toepassing van gebeurlijke straffen.

Rechtspraak Cassatie :

De feitenrechter heeft vastgesteld dat het opdagen op de rijbaan van een kind, voordien door een volwassene aan de hand gehouden, het normale verkeer van een voertuigbestuurder bruusk heeft gehinderd ; dat aan deze laatste kon verweten dat hij, tegenover deze plotse hindernis, verkozen heeft een uitwijkmanoeuvre naar links uit te voeren ; en dat het slachtoffer de rijbaan al lopend is overgestoken op het ogenblik dat de bestuurder opdaagde.

Uit deze vaststellingen kon de feitenrechter afleiden dat de bestuurder geen enkele fout heeft begaan, en op grond daarvan kon hij wettig beslissen dat deze met een onvoorzienbare hindernis geconfronteerd werd.

(Cass. 20.09.89, verkeersr. Nr 90/101)


De onverhoedse zijsprong van een kind naar links, op het ogenblik dat een auto op zijn hoogte komt, ontheft de autobestuurder van elke verantwoordelijkheid wanneer het uitgemaakt wordt dat de beweging van het kind plaats had ter hoogte van het voertuig dat het voorbijstak.

LIEGE, 05.02.53 JT 1953 p 276

Wanneer twee kinderen achter elkaar de rijbaan oplopen vanachter een geparkeerde vrachtwagen, en op een ogenblik dat een voertuig op een afstand van 7 à 10 meter genaderd was, dan vormen deze een plotselinge en onvoorzienbare hindernis, die de bestuurder tot een uitwijkmanoeuvre noopte, ingevolge hun foutief overlopen.

GENT, 14.05.84, verkeersr nr 85/5

Maakt een onvoorzienbare en onvermijdelijke hindernis uit, het kind dat de rijbaan al lopend oversteekt, met gebogen hoofd en zonder kijken, na plotseling de hand van de persoon die het begeleidde te hebben losgelaten.

Het heeft weinig belang of dit kind de rijbaan overging in een oversteekplaats voor voetgangers en dat het de rijbaan, die in casu 7,20 m breed was, reeds bijna volledig had overgestoken.

Corr. LIEGE 25.11.1985, verkeersr nr 86/72

Een traag rijdend bestuurder kan en moet niet voorzien dat een vierjarig kind, dat in gezelschap van zijn moeder en familie ’s avonds om acht uur nog op de zeedijk kuiert, plots de wandelstrook lopend zal verlaten, om ondanks zijn begeleiders, plots en langsheen de gezichtsveldbeperkende bloembakken vlak voor de wielen van diens voertuig de rijbaan te dwarse, in de richting van een aankomende grootvader.

GENT 07.10.86, Verkeersr nr 87/187

Nvdr : het Hof heeft de aandacht getrokken op de zeer zware eisen die aan voorzichtige ouders gesteld zijn wanneer ze met een vierjarig kind wandelen op een zeedijk opengesteld voor het gemotoriseerde verkeer.

De groep gevormd door het 12,5 jaar oude slachtoffer en haar 15 jarige vriendin maakt geen aanwezigheid van <<kinderen>> uit in de zin van art 40.2 Wv Regl. Men moet er zich redelijkerwijze niet aan verwachten dat twee jonge meisjes, die rustig babbelen op een afstand van meerdere meters van de rijbaan, zich plots onbezonnen gaan gedragen en blijk geven van een onverwachte onstuimigheid, eigen aan kinderen en die de verplichting van iedere bestuurder zou rechtvaardigen om zijn snelheid te matigen om op enkele meters tot stilstand te komen.

1ste Aanleg LIEGE 15.09.87, verkeersr nr 89/92

Begaat de enige fout die in oorzakelijk verband staat met het ongeval, de jonge voetganger die plots de groep kinderen verlaat waarvan hij deel uitmaakte en zich haastig op de weg begeeft zonder aandacht voor het naderende rijtuig.

De automobilist moet zich aan dergelijk opdagen van het kind niet verwachten, terwijl hij de oppasser van de groep zag tussenkomen om sommige kinderen te weerhouden.

BRUSSEL 28.06.88, RGAR 1990 nr 11750 en Verkeersr nr 89/132

De jeugdige voetganger die op ongeveer 8 meter van een oversteekplaats voor voetgangers plots de rijbaan overloopt zonder rekening te houden met het zeer dicht naderende en goed zichtbare voertuig en diens vertragingsmogelijkheden, vormt voor de voertuigbestuurder een totaal onvoorzienbare en onvermijdbare hindernis.

Burg VEURNE 12.05.89, Verkeersr nr 90/36


VOORRANG VAN RECHTS


De bestuurder die op de openbare weg voorrang van doorgang geniet, is er geenzins van ontslagen de door de omstandigheden opgelegde voorzichtigheidsmaatregelen te nemen om een aandrijding te voorkomen ; hij kan een fout begaan door niet te vertragen, door niet stil te houden of zelfs door zijn snelheid niet te regelen zoals vereist door de plaatsgesteldheid, alhoewel hij dit kon doen en de aanrijding had kunnen vermijden.

(Cassatie 28.05.62, Pas 1962, I, 1102).
In dezelfde zin : Cassatie 18.11.63, pas 1964, I, 297.


De bestuurder met voorrang is niet vrijgesteld van de verplichting om, volgens de omstrandigheden, de regels dervoorzichtigheid an iacht te nemen om een aanrijding te voorkomen.

(Cass 15.12.71, Pas 1972, I, 370 en JT 1972 p 60)

Wanneer het blijkt dat de voorranghebbende bestuurder zijn wagen aan zulke snelheid reed dat deze de normale verwachtingen van de bestuurder die de voorrang moest verlenen verijdelde, dan kan de rechter vaststellen dat deze laatste bestuurder zich in een geval van overmacht bevond.

(Cass 10.10.1968, Pas 1969, I, 340).

In dezelfde zin ; Cass 29.03.71, Pas 1971, I 694; Cass 11.12.72, Pas 1973, I 342
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bestuurder van een kruiwagen
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 26 december 2009 - 21:02:34 »
Wat zou Christophoros verder kunnen verwezenlijken inzake verkeersrecht?

De aanschaf van de zeer uitgebreide Charles Postal.

Kluwer heeft verschillende werken in verband met wegverkeer. Voor ons zou niet dat werk waarin vermeld staat hoe een PV moet opgesteld worden, maar wel de Postal Wegverkeer. Ware het niet dat:

  • de Postal Wegverkeer zéér duur is (241 Euro plus 0,43 Euro updatekost per pagina).
  • ik er mijn bedenkingen bij heb. Kijk hier maar eens wie de auteurs zijn.

Op zijn zachtst gezegd heb ik evenwel zeer zware bedenkingen bij een politiebeamte die het over de bestuurder van een kruiwagen heef

Dit heeft immers verstrekkende gevolgen voor de betrokken kruiwagenvoerder. Zo mag hij onder meer als bestuurder, en nog steeds volgens dezelfde bron, niet onder een witte streep lijn doorrijden. Hij moet dus bijvoorbeeld ter hoogte van het viaduct op de Boomsesteenweg in Wilrijk een hele grote omweg maken om zich naar de overkant te begeven, want onder het viaduct oversteken is geen optie, omdat er op het wegdek van dat viaduct witte strepen zijn. Doet hij het tóch, dan zou hij niet alleen daarvoor, maar ook nog wegens meer dan 0,5 promille alcohol in zijn bloed kunnen gestraft worden, en zijn kruiwagen voor een aantal uren aan de kant moeten laten staan (tenzij hij er gaat inzitten en een maat die niet positief blaast, hem naar huis voert).

Ik vermoed overigens dat de politiebeamte in kwestie wel dadelijk een merk van bier en een merk van condooms kan opnoemen, maar geen merk van kruiwagens. Drinken en sex, ja, maar werken...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Bestuurder van een kruiwagen
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 26 december 2009 - 22:28:18 »
Ik hoop geloofwaardig over te komen indien ik zeg dat wegcode de springplank was voor I.B. zijn ellenbogenwerk. Dank zij wegcode is zijn naam zowat kenbaar geworden. Maar niet iedereen binnen wegcode dtaagt I.B. in zijn hart. Hij is nog steeds overtuigd van "zijn gelijk". Nog minder de inwoners van Ieper dewelke ons meedeelden dat het persoontje niet alleen durft buiten te komen. zo weet je meteen de persoon zijn mentaliteit. Verder samenkomsten en vergaderingen misbruiken om andere mensen zwart te maken.

Destijds werd aan Dirk Deckx gevraagd om medewerking te verlenen in "de verkeersspecialist". Toen Romain Potté ermee stopte.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bestuurder van een kruiwagen
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 26 december 2009 - 23:22:55 »
Kijk, Diane.

Als je aan de tapkast van een dorpscafé in bachten de kuppe na het 10de pilsje uit je nek lalt dat de voerder van een kruiwagen een bestuurder is, dan kan je de volgende dag nog altijd proberen om bij de lokale landbouwers en pachters je aangezicht te redden door te beweren dat het maar een "graptje" was.

Dat lukt echter niet elders, als je als politiebeamte met de pretentie om van de verkeerswetgeving op de hoogte te zijn, bij wegcode.be voor de zoveelste keer een bok van formaat schiet. Dan heb je niet alleen weer maar eens in je eigen voet geschoten, maar ook nogmaals de geloofwaardigheid van wegcode.be en de Politie onherstelbaar door het slijk gesleurd. En dan komt het wegcode.be toe om in eigen boezem te kijken, in plaats van anderen ervan te beschuldigen om hen in een ongunstig daglicht te willen stellen.

De disclaimer op de site van wegcode.be ontslaat hen genszins van de plicht om de aangeboden dienstverlening met de zorgvuldigheid van een goed huisvader uit te voeren. En de bok die Ivan Bruggeman ook nu weer geschoten heeft, bewijst dat wegcode.be in dit verband schromelijk in gebreke blijft.

Er rust terzake een zware verantwoordelijkheid op Dirk Deckx, die deze klungelaar al jarenlang maar laat betijen. Het discrediet dat wegcode.be daardoor toekomt, werpt ook zijn schaduw af op de organisaties die zogezegd de verkeersveiligheid bevorderen, doch een dergelijke site hun steun verlenen.

Ik aarzel dan ook niet om, bij dergelijke voorvallen, de vraagsteller bij wegcode.be via e-mail correct in te lichten.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Bestuurder van een kruiwagen
« Reactie #5 Gepost op: zondag 27 december 2009 - 02:38:49 »
Men zal ver moeten zoeken naar jagers die zoveel bokken schieten. ;D ;D ;D

a joak, tes a zuue
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bestuurder van een kruiwagen
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 14:32:57 »
Het vervolg van de soap over de bestuurder van een kruiwagen: Johan Casier probeert de kastanjes uit de brand te slepen.

Citaat van: Johan Cassier op wegcode.be
Artikel 2 van de wegcode bepaalt :

Citaat
Voor de toepassing van de bepalingen van dit reglement wordt verstaan onder:

En daar wringt het schoentje ... je gebruikt een definitie van de wegcode om te gaan aanwenden in de wegverkeerswet (Wet 16/03/68).
De wegcode is slechts een uitvoeringsbesluit van deze wegverkeerswet en art. 2 bepaalt dat de vernoemde definities slechts van toepassing zijn voor de wegcode.

Het begrip bestuurder mag dus vrij ruim geïnterpreteerd worden. Op 11/06/1969 oordeelde het Hof van Cassatie dat hij die in staat van dronkenschap een handkar op de openbare weg voortduwt, valt onder de toepassing van Artikel 35 van de Wegverkeerswet.  Bijgevolg is hij een bestuurder. Het is misschien wel een iets oudere rechtspraak die niet echt aangepast is aan ons huidig tijdperk, doch ze is vrij duidelijk.

Ten eerste liegt hij: artikel 2 van de wegcode bepaalt hoegenaamd niet dat de vernoemde definities slechts van toepassing zouden zijn voor de wegcode.

Ten tweede komt hem hoegenaamd niet het recht toe om, uit het feit dat het Hof van Cassatie geoordeeld heeft dat iemand die een handkar op de openbare weg voortduwt, een bestuurder is, af te leiden dat iemand die een kruiwagen op de openbare weg voortduwt, ook een bestuurder zou zijn. Het voertuig waarover het Hof van Cassatie een uitspraak gedaan heeft, was een handkar, en geen kruiwagen.

Mij lijkt het hek helemaal van de dam te zijn als we eenzelfde term ("bestuurder") verschillend gaan interpreteren in de diverse onderdelen van het wegverkeersrecht.

Het is in het recht gebruikelijk dat, wanneer een wetgevende tekst of de rechtspraak geen specifieke betekenis aan een bepaalde term geeft, deze verstaan wordt volgens zijn normale betekenis in de Nederlandse taal. En ik ben dan wel geen taalkundige, doch ik kan me niet voorstellen dat iemand met een doorsnee beheersing van de Nederlandse taal de voerder van een kruiwagen een bestuurder zou noemen.

Anders zijn ook de toerist die zijn valies op wieltjes voorttrekt, de huisvrouw die een boodschappentas op wieltjes voorttrekt, en diegene die op de parking van een grootwarenhuis een winkelkarretje voortduwt, bestuurders.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Bestuurder van een kruiwagen
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 15:27:56 »
Betreft het een eenwielige kruiwagen of één met twee wielen? ;D
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Bestuurder van een kruiwagen
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 15:33:51 »
Ten eerste liegt hij: artikel 2 van de wegcode bepaalt hoegenaamd niet dat de vernoemde definities slechts van toepassing zouden zijn voor de wegcode.
Artikel 2 begint toch met
Voor de toepassing van de bepalingen van dit reglement wordt verstaan onder:

Heel de verkeerswetgeving zit echter vol met bepalingen in de uitvoeringsbesluiten van de verkeerswet, die echter niet in de verkeerswet zelf vermeld zijn, of die in verschillende KBs / MBs verschillende betekenissen gekregen hebben.

Met landbouwvoertuigen is er dankzij Landuyt ook verregaande onduidelijkheid die zelfs gevolgen heeft voor het precieze rijbewijs, afhankelijk van het gebruik ...


Citaat
Ten tweede komt hem hoegenaamd niet het recht toe om, uit het feit dat het Hof van Cassatie geoordeeld heeft dat iemand die een handkar op de openbare weg voortduwt, een bestuurder is, af te leiden dat iemand die een kruiwagen op de openbare weg voortduwt, ook een bestuurder zou zijn. Het voertuig waarover het Hof van Cassatie een uitspraak gedaan heeft, was een handkar, en geen kruiwagen.
Een handkar is normaal beduidend breder dan de breedte die een voetganger nodig heeft.


Alle kruiwagens waar ik al mee gewerkt heb, waren breder dan ikzelf, want met de kruiwagen sta je natuurlijk tussen de handvaten in, en de laadbak is doorgaans ook nog iets breder.

Desondanks stelt de wegcode dat men met een kruiwagen een voetganger is :
2.46.   "Voetganger" : een persoon die zich te voet verplaatst. De personen die een kruiwagen, een kinderwagen, een ziekenwagen of enig ander voertuig zonder motor dat geen bredere dan de voor de voetgangers vereiste ruimte nodig heeft, aan de hand leiden en de personen die een fiets of een tweewielige bromfiets aan de hand leiden, worden gelijkgesteld met voetgangers.  

Citaat
Mij lijkt het hek helemaal van de dam te zijn als we eenzelfde term ("bestuurder") verschillend gaan interpreteren in de diverse onderdelen van het wegverkeersrecht.
Het gebeurt met andere begrippen al zeker ...

We gaan dit gegarandeerd nog in de rechtspraak terugzien, want een zatte bestuurder van een traagrijdend voortbewegingstoestel, is plots ook geen "bestuurder" meer.
Daar hangt de status - volgens de wegcode - dus af van de gereden snelheid ... en daarmee de mogelijke bestraffingsmogelijkheden bij dronkenschap en zelfs de strafmaat bij het veroorzaken van een ongeval met doden of gewonden !

Komt daarbij dat een "voortbewegingstoestel" nergens bepaald is naar functie en aard ervan ...
Een kruiwagen wordt zo dus ook een voortbewegingstoestel, want voldoet aan de definitie ervan.
Maar een gemotoriseerde éénwieler kan geen voortbewegingstoestel zijn ...


De waanzin voorbij.
Anders kan je het "wetgevend werk" onder Renaat Landuyt niet bestempelen.
In de nieuwe wegcode (en de rest van de verkeerswetgeving) moet eigenlijk alles, maar dan ook ALLES wat die ***** ingevoerd heeft, linea recta afgevoerd worden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bestuurder van een kruiwagen
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 22:23:33 »
Ten eerste liegt hij: artikel 2 van de wegcode bepaalt hoegenaamd niet dat de vernoemde definities slechts van toepassing zouden zijn voor de wegcode.
Artikel 2 begint toch met
Voor de toepassing van de bepalingen van dit reglement wordt verstaan onder:

Juist.

Dat sluit dus niet uit dat de bepalingen van dit reglement ook van toepassing kunnen zijn op andere reglementen, zoals Johan Cassier beweert.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Bestuurder van een kruiwagen
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 29 december 2009 - 23:08:13 »
I.B. en De Cazze, zijn die van dezelfde politiezone?
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bestuurder van een kruiwagen
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 30 december 2009 - 00:14:19 »
I.B. en De Cazze, zijn die van dezelfde politiezone?

Bij Johan Cassier staat: "Politiezone Arro IEPER". Ik dacht dat Ivan Bruggeman (ex-rijkswachter) bij de federale was, maar ik kan me vergissen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: Bestuurder van een kruiwagen
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 30 december 2009 - 00:43:26 »
I.B. en De Cazze, zijn die van dezelfde politiezone?

Bij Johan Cassier staat: "Politiezone Arro IEPER". Ik dacht dat Ivan Bruggeman (ex-rijkswachter) bij de federale was, maar ik kan me vergissen.

Tarara, die behoort niet tot de federale Elite. Dan vertoeven beide onder één dak. Misschien nuttig tot verder onderzoek of er geen schijnhuwelijk bestaat. Omdat ze beide zoveel fouten maken.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Bestuurder van een kruiwagen
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 30 december 2009 - 01:45:14 »
De bestuurder van een looprekje. ;D




Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bestuurder van een kruiwagen
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 30 december 2009 - 02:51:58 »
I.B. en De Cazze, zijn die van dezelfde politiezone?

Bij Johan Cassier staat: "Politiezone Arro IEPER". Ik dacht dat Ivan Bruggeman (ex-rijkswachter) bij de federale was, maar ik kan me vergissen.

Tarara, die behoort niet tot de federale Elite. Dan vertoeven beide onder één dak. Misschien nuttig tot verder onderzoek of er geen schijnhuwelijk bestaat. Omdat ze beide zoveel fouten maken.

"Wurschst ist Wurscht", Marc. Zoals we op wijlen het Wegcode Forum dikwijls konden waarnemen, verkiest een flik het verdedigen van zijn collega, onder voorwendsel dat die hem misschien morgen zijn leven zou kunnen redden, boven het uitspreken van de waarheid. Een dergelijke ingesteldheid is evenwel onverenigbaar met de grondbeginselen van de Belgische samenleving. Het doet ons denken aan de gelijkaardige ingesteldheid van sommige alochtone bevolkingsgroepen, met wie een multicultureel samenleven onmogelijk blijkt te zijn, omdat ze de grondbeginselen van de Belgische natie aan hun laars lappen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."