Auteur Topic: inhalen en snelheid  (gelezen 4792 keer)

Offline mazda

• Meer dan expert
inhalen en snelheid
« Gepost op: zondag 27 december 2009 - 09:01:08 »
Citaat Michel
antwoord: om in te halen moet je snelheid gevoelig hoger liggen anders mag je niet inhalen.

Dat bepaal ik niet alleen. Als bij het inhalen het in te halen voertuig versnelt, moet ik nog eens versnellen of in de remmen gaan.
En in de remmen gaan kan soms slecht aflopen zeker als achter mij ook iemand al aan´t inhalen is, dat kan ik ook niet voorzien.
Ook als er plots een onvoorziene tegenligger binnen inhaalweg ligt moet ik reageren.
Ook als ik bijna een vrachtwagen gans ingehaald heb en deze naar mijn inhaalvak uitwijkt kan ik ook niet voorzien; kan ik beter nog eens versnellen als het nog gaat... anders sandwich...  

antwoord: de anderen maken fouten die jij niet kon voorzien. Rotmentaliteit noem ik dat.   Geval van overmacht, alles doen om ongeval te vermijden.

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: inhalen en snelheid
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 04 februari 2010 - 13:09:31 »
Als ik al ingehaald wordt heb ik er helemaal geen probleem mee het gas eventjes te lossen, geeft voor iedereen een veiligere marge.

Daarbij men weet nooit hoe de inhaler nog voldoende kan versnellen, moest er plots een "eigenlijke voorrangsnegeerder van een inhaler" opduiken.

Het gebeurt namelijk redelijk dikwijls dat iemand bij het rechts oprijden uit een (evtl verdekte) *zijstraat, of uitrit*, eerst rechts kijkt: daarbij mij en mijn-bijna- inhaler ziet naderen (1) ; dan links kijkt -want die rijden op zijn oprijvak- en dan zonder weer naar rechts te kijken de weg oprijdt (2) en juist die 1-2 seconden tussen (1) en (2) haalt mijn achterligger in en zit reeds langs mij...

Of die iemand eerst L dan R en weer L kijkt maar niet meer R vóór hij rechts oprijdt...

* artikel 17 niet van toepassing, aangezien de inhaler ruim voor het kruispunt inhaalt en niet op het kp, ttz hij zit al lang terug op het rechtervak vóór het eigenlijke kp.
Daarbij niet alle kpn kan men rechttijdig zien.
*
Citaat
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art17
 17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
2° a) op de kruispunten waar de voorrang van rechts geldt;
b) op de andere kruispunten voor de bestuurders die voorrang moeten verlenen overeenkomstig artikel 12.3.1.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 04 februari 2010 - 21:09:04 »
Wat is de reden dat die auto jou wou inhalen?

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 04 februari 2010 - 22:07:31 »
Wat is de reden dat die auto jou wou inhalen?
Geen idee, ik rij meestal de limiet + marge eens ik op snelheid ben.

Maar na een rotonde of rode lichten zal ik wel niet snel genoeg optrekken (was met de diesel 90 PK),

Haast waarschijnlijk.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 05 februari 2010 - 22:28:46 »
Tja, Je kan inderdaad niet meer doen dan ongeveer aan de limiet te rijden als het veilig kan.

De bedoeling is dat iedereen ongeveer met dezelfde snelheid en op een veilige afstand zou rijden.
Inhalen wordt dan in vele gevallen overbodig, behalve bij een traktor of fiets ofzo.

Op wegen met verschillende rijstroken in dezelfde richting ligt dit natuurlijk anders. Op autosnelwegen ben je natuurlijk niet verplicht om tegen de limiet aan te rijden van 120 km uur.
90 km uur of meerijden met de vrachtwagens is voldoende aanvaardbaar.
Nooit versnellen als je wordt ingehaald. Als je wil inhalen dan moet je dit snel genoeg doen en kan je desgewenst op de snelweg onmiddellijk een volgend voertuig inhalen.
Eigenlijk zou iedereen op de snelweg 90 of 120 moeten rijden, mooi achter mekaar op een veilige afstand.
Andere snelheden breken het spel.
En dan zou je in elke situatie kunnen ritsen, zelfs aan een oprit.
Michel, het gedrag en de discipline van de meeste bestuurders laat te wensen over waardoor je als goedmenend weggebruiker geregeld in de problemen kan Komen.

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 05 februari 2010 - 23:22:23 »
En de eventuele derde en vierde rijstrook onbenut laten?
Met een auto meerijden tussen de vrachtwagens lijkt ook geen goed idee.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 05 februari 2010 - 23:41:45 »
Eigenlijk zou iedereen op de snelweg 90 of 120 moeten rijden, mooi achter mekaar op een veilige afstand.

Vreemd dat dat in België niet lukt, terwijl het hier in Duitsland vlot verloopt met vrachtwagens tegen 80 km/h (of minder op hellingen) en wagens die tegen 250 km/h of sneller rijden.

Citaat
Andere snelheden breken het spel.

De echte spelbrekers zijn diegenen die, op een autosnelweg met twee rijstroken in elke richting, naar de linker rijstrook uitwijken om er tegen 100 km/h een vrachtwagen in te halen die tegen 90 km/h rijdt, terwijl er op die linker rijstrook op amper 100 meter achter hen iemand aankomt die tegen 120 km/h rijdt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 06 februari 2010 - 00:30:16 »
...
De echte spelbrekers zijn diegenen die, op een autosnelweg met twee rijstroken in elke richting, naar de linker rijstrook uitwijken om er tegen 100 km/h een vrachtwagen in te halen die tegen 90 km/h rijdt, terwijl er op die linker rijstrook op amper 100 meter achter hen iemand aankomt die tegen 120 km/h rijdt.

En die hebben dan nog meestal de neiging om ter hoogte van de cabine nog wat te blijven "hangen" naast die vrachtwagen en liefst nog wanneer er een trager voertuig voor de vrachtwagen opduikt.
En wanneer ze dan een kop/staart ongeval veroorzaakt hebben zijn de ribedibie en staan ze voorraan in de rij met het vingertje omhoog "OOOOOOOooooooooo die stoute vrachtwagens".

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 06 februari 2010 - 00:42:28 »
De bedoeling is dat iedereen ongeveer met dezelfde snelheid en op een veilige afstand zou rijden.
Inhalen wordt dan in vele gevallen overbodig, behalve bij een traktor of fiets ofzo.
Ge vergeet op alle 1+1 wegen de zware vrachtwagens die in principe daar maar 60 kmh mogen, gelukkig rijden ze meestal sneller.
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 06 februari 2010 - 00:50:51 »
Neen, ik vergeet dat niet.

Maar vroeger had je een ruime marge tot 9O om een vrachtwagen in te halen op korte tijd.
Nu dat men maar 70 mag op de meeste wegen is het snelheidsverschil te klein om veilig in te halen.
Op die wegen van 70 zouden uit dezelfde veiigheidsoverwegingen vrachtwagens ook beter 70 mogen rijden.

Allemaal in hetzelfde ritme.

Of een groter snelheidsverschil zoals in Duitsland en Frankrijk.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 februari 2010 - 00:52:49 door mazda »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 06 februari 2010 - 01:07:56 »
Neen, ik vergeet dat niet.

Maar vroeger had je een ruime marge tot 9O om een vrachtwagen in te halen op korte tijd.
Idd, maar volgens de regel moet het op zeer korte tijd.  ;)

Citaat
Nu dat men maar 70 mag op de meeste wegen is het snelheidsverschil te klein om veilig in te halen.

En toch haal ik (altijd) zo snel mogelijk in, die 70 kmh gaat me daar zeker niet tegenhouden... veiligheid gaat immers altijd voor.
Artikel 16.4 heeft men nooit zelf volledig in de hand, dan kan men nog zo goed "vergewissen" als men wil, er zijn nog andere weggebruikers op de baan, hun reactie heeft men niet in de hand.

Citaat
Op die wegen van 70 zouden uit dezelfde veiigheidsoverwegingen vrachtwagens ook beter 70 mogen rijden.
Zou idd al beter zijn, in NL mogen de vrachtwagens ook tot 80 kmh gelijk de auto´s op gewone 1+1 (80 algemeen)

Citaat
Allemaal in hetzelfde ritme.
Als ze eens op snelheid zijn toch.

Citaat
Of een groter snelheidsverschil zoals in Duitsland en Frankrijk.
100 kmh is idd redelijk ideaal op een gewone weg.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 februari 2010 - 01:16:28 door Michel »
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 06 februari 2010 - 02:13:00 »
Ge vergeet op alle 1+1 wegen de zware vrachtwagens die in principe daar maar 60 kmh mogen, gelukkig rijden ze meestal sneller.

En worden ze er met regelmaat van de klok voor beboet ook.
Toen ik met brandstoffen reed een paar jaar terug kwam mijn collega (we waren maar met 2 in dat bedrijf) thuis met een flitsboete van 61 (één en zestig)km/u op een 90 weg. Een paar jaar ervoor heb ik ene gekregen van 84km/u (effectief) op een 90 weg.