Ter verduidelijking.
RDeWinter
Newbie
Fietsongeval - voorrang of niet ?
« Gepost op: Vandaag om 11:04 »
--------------------------------------------------------------------------------
Op weg van school naar huis heeft mijn zoon een fietsongeval gehad. Hij had zelf geen lichamelijke of materiële schade. De tegenpartij (auto) had wel een kras op de zijkant van de auto.
Mijn zoon kwam uit een straatje (officiële straat van de gemeente maar uitsluitend voor fietsers en voetgangers) de Putsebaan (Keerbergen) opgereden. De auto reed op de Putsebaan.
Als je de voorrangsregels in acht neemt heeft mijn zoon voorrang
Vraag is of dit ook geldt in deze situatie ? (vanwege het kleine straatje)
(zie foto's in bijlage)
Johan Casier
Globale moderator
Veteraan
Politiezone Arro IEPER
Re: Fietsongeval - voorrang of niet ?
« Antwoord #1 Gepost op: Vandaag om 20:25 »
--------------------------------------------------------------------------------
Welkom RdeWinter.
Ik verwijs meteen naar Artikel 12 van de wegcode :
Citaat
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:
a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.
B1 B5
b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.
Wat is nu een 'pad' - zie Artikel 2 van ditzelfde besluit :
Citaat
2.5. "Pad" : een smalle openbare weg die alleen het verkeer toelaat van voetgangers en van voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben.
Uw zoon volgde een openbare weg met ondermeer dit gebodsbord - zie Artikel 69 :
Citaat
69.3. De gebodsborden worden hierna afgebeeld.
D10 - Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers.
Kortom :
Uw zoon was hier voorrangsplichtig, vermits hij uit een pad kwam en de andere openbare weg van een rijbaan is voorzien.