Auteur Topic: Verkeerstaks op Ecoscore ? (en map lucht- en watervervuiling)  (gelezen 2670 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Verkeerstaks op Ecoscore ? (en map lucht- en watervervuiling)
« Gepost op: vrijdag 01 januari 2010 - 14:03:22 »
Voorlopig blijft het nog enkel bij *voorstellen en studies vrachtwagens en auto´s: Basis: uw Ecoscore

Weet iemand meer ?
*
Citaat
http://www.tmleuven.be/project/ecoscore/advies_voertuigbelastingen.pdf
Advies omtrent hervorming voertuigbelastingen in Vlaanderen
RAPPORT In opdracht van: Steunpunt Fiscaliteit en Begroting    23 oktober 2007
Inleiding
Het doel van deze nota is om twee bestaande voorstellen te onderzoeken op hun kosten en baten voor Vlaanderen.
We analyseren 2 voorstellen:
de hervorming van de jaarlijkse belasting op vrachtwagens en het Ecoscore belastingsvoorstel voor personenwagens.
...       p 18.
2.2. Milieuschade
Er blijven belangrijke verschillen in milieuschade naar gelang de leeftijd en het soort van auto.
De volgende tabel geeft een idee van de jaarlijkse milieuschade per soort van auto (deze tabel houdt rekening met verschillen in afgelegde afstand tussen diesel en benzinewagens):
Tabel 13: Milieuschade (fijn stof en stikstofoxiden) per voertuig per jaar, in euro
Bron TREMOVE, wagenpark 2005, Emissiemodel Copert 3, medium klasse (1400-2000cc)
                             Diesel    benzine
EURO 2                    306       69
EURO 3                    378       47
EURO 4                    279       28
EURO 5 (schatting)    127       21

Voor benzine zijn de verschillen in milieuschade klein en is de vraag of er een differentiatie van de verkeersbelasting of aanschafbelasting moet ingevoerd worden die per jaar en per auto enkele euro’s tot enkele tientallen euro’s milieuwinst boekt.

De nieuwe belastingsvoorstellen voor auto’s maken ook dat de dieselauto’s minder belast worden dan de benzine auto’s terwijl dieselauto’s meer vervuilen (cfr. bovenstaande tabel) en minder accijnzen opbrengen11.
Het fiscaal gelijkheidsprincipe wordt hier niet gerespecteerd: dieselwagens betalen minder belasting maar vervuilen meer dan benzinewagens.

2.3. Homologatieprocedures
In het kader van de Europese markt kan Vlaanderen wellicht de belastingen enkel differentiëren op basis van de EURO norm en de CO2-uitstoot.
De EURO-norm kan eenvoudig worden afgeleid uit de type approval testen. Het CO2 verbruik wordt daarbij ook getest en bijgehouden door de Europese Commissie in de ACEA Monitoring Database. Beide databanken zijn gebaseerd op gestandaardiseerde testen.
...
 ook interessant betreft aandeel buitenlandse vrachtwagens (transitverkeer)

Ik ben toch zeer benieuwd hoe de nieuwe verkeersbelastingen en -taksen er gaan uit zien, en vooral voor wanneer...   ;D

Best interessante map, nu gaat wel iedereen kunnen zien waar de "vervuilende diesellanden" zich bevinden, en of de (niet) "genomen maatregelen" wel werken...   (Be)

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
nog info:
http://www.mobimix.be/thema/duurzaam-vlootbeheer
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 23:37:57 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeerstaks op Ecoscore ? (en map lucht- en watervervuiling)
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 01 januari 2010 - 17:33:33 »
De laatste nieuwsjes betreffende verkeersbelastingen: taks , BIV, ..., ook de hervorming...

Citaat
http://www.mobimix.be/inhoud/2009/10/6/update-fiscale-actualiteit-verkeersbelasting
Update : fiscale actualiteit verkeersbelasting
categorieën:Fiscaliteit BIV ecoscore kilometervergoeding
...
Citaat
http://www.lne.be/themas/milieu-en-mobiliteit/milieuvriendelijke-voertuigen/premies-belastingen-en-subsidies/verkeersbelasting
...
Op 20 juli 2006 hechtte de Vlaamse Regering haar principiële goedkeuring aan de hervorming van de verkeersbelastingen zowel voor personenwagens als vrachtwagens met de bedoeling dat milieukarakteristieken van het voertuig de basis zouden gaan vormen voor berekening van de verkeersbelastingen. Voor vrachtwagens worden de besprekingen gekoppeld aan de besprekingen rond de invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens. Klik :  Voor personenwagens werd op 12 december 2008 een Mededeling aan de Vlaamse Regering goedgekeurd over de stand van zaken van de hervorming van de verkeersbelastingen voor personenwagens. Momenteel worden de mogelijkheden besproken met de andere gewesten.

De gewesten zijn sinds 2002 bevoegd voor de heffingsgrondslag, de aanslagvoeten en de vrijstellingen. Wanneer de belastingplichtige een vennootschap, een autonoom overheidsbedrijf of een v.z.w. met leasingactiviteiten is, kunnen de gewesten hun bevoegdheid slechts uitoefenen door middel van een verplicht voorafgaandelijk af te sluiten samenwerkingsakkoord met de andere gewesten. Dit is bepaald in de bijzondere financieringswet.
page 5/19 onderaan: Insourcing zou vanaf vandaag "kunnen" beginnen...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 01 januari 2010 - 17:44:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verkeerstaks op Ecoscore ? (en map lucht- en watervervuiling)
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 01 januari 2010 - 19:35:04 »
De lijstjes op ecoscore.be zijn - en blijven - onvolledig en hopeloos achterop lopen.
Na al die jaren, staat mijn auto er bvb nog steeds niet tussen ...

Bij een gelijkaardig model met andere koetswerkvorm, wordt het onderscheid tussen roetfilter of niet, niet eens gemaakt.
Die lijst lijkt me dus zeker geen goede basis voor taxatie ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeerstaks op Ecoscore ? (en map lucht- en watervervuiling)
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 01 januari 2010 - 20:18:34 »
De lijstjes op ecoscore.be zijn - en blijven - onvolledig en hopeloos achterop lopen.
Na al die jaren, staat mijn auto er bvb nog steeds niet tussen ...
Die database is idd hopeloos, zelfs een gewone Mazda 323 diesel 66kW staat er niet tussen (bouwjaren 98-00)...
En mijn andere auto een BMW Roadster bj 89-91 ook niet...

Nu dat Euronorm 5 auto-types (sept 09) en zelfs Euronorm 6 op de markt komen, weten de (toekomstige) kopers nog altijd niet wat de fiscale aanmoediging gaat zijn..., dan toch maar een goede (diesel)occasie euro 4 - best zonder roetfilter kopen- , milieuvriendelijkheid wordt voorlopig nog altijd bestraft*.  ;D
Dan mogen de Vlaamse studies nog zoveel whisfull-statiekskes tonen, ik schat ruw dat tov D, Be nog niet eens de helft van hun (diesel)pw-park (een roetfilter heeft, of) algemeen aan de euronorm 4 voldoet.
D heeft maar 24,9% dieselpw, en van alle pw´s hebben 37,3% euro 4-norm (jan 2009)
Citaat
bron kba.de
Euro 4
15.404.653
37,3 % (32,1 %)

Diesel
10.290.288
24,9 % (24,4 %)
(jan 2008)
Waarom ook een (steeds) duurdere dieselauto met roetfilter (NOx-filter) kopen... alleen de roetfilter verbruikt 3 tot 8% meer als dezelfde auto zonder roetfilter, en ge betaalt toch evenveel taks...  ;D

Citaat
http://www.abendblatt.de/ratgeber/auto-motor/article356271/Russpartikelfilter-erhoehen-den-Spritverbrauch.html
Rußpartikelfilter erhöhen den Spritverbrauch   5. Oktober 2005, 00:00 Uhr
DÜSSELDORF. Mit der Feinstaubdiskussion wird viel über die serienmäßige oder nachträgliche Ausrüstung von Dieselfahrzeugen mit Rußpartikelfiltern geredet. Dabei verursacht die Reinigungstechnologie zusätzlich zum Anschaffungspreis weitere Kosten. Denn die Abgasreinigung geht mit einem Mehrverbrauch an Sprit von drei bis acht Prozent einher. Das entspricht einem Betrag von monatlich sechs bis 16 Euro, haben Experten des österreichischen Automobilclubs ÖAMTC errechnet.

Zu diesem Mehrverbrauch kommt es durch eine veränderte Motorensteuerung. Der Brennraum wird mit einem fetteren Kraftstoff-Luft-Gemisch beschickt, um die Stickoxid-Emissionen zu reduzieren. Die Rußpartikel werden im Anschluß vom Filter aufgefangen. Ist der Filter voll, registriert es das sogenannte geschlossene System und löst eine zusätzliche Einspritzung aus. Dadurch werden die Partikel im Filter abgebrannt und das Reinigungssystem kann wieder neue aufnehmen.
Wie smijt nu nog eens extra 6 à 16 euro per maand over de haag...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 01 januari 2010 - 20:59:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Verkeerstaks op Ecoscore ? (en map lucht- en watervervuiling)
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 02 januari 2010 - 01:28:10 »
Onze -Vivaro-----------staat er niet in.
        -Dodge-----------staat er niet in.
        -Corolla-----------staat er niet in.

 ;D ;D ;D