De lijstjes op ecoscore.be zijn - en blijven - onvolledig en hopeloos achterop lopen.
Na al die jaren, staat mijn auto er bvb nog steeds niet tussen ...
Die database is idd hopeloos, zelfs een gewone Mazda 323 diesel 66kW staat er niet tussen (bouwjaren 98-00)...
En mijn andere auto een BMW Roadster bj 89-91 ook niet...
Nu dat Euronorm 5 auto-types (sept 09) en zelfs Euronorm 6 op de markt komen, weten de (toekomstige) kopers nog altijd niet wat de fiscale aanmoediging gaat zijn..., dan toch maar een goede (diesel)occasie euro 4 - best
zonder roetfilter kopen- , milieuvriendelijkheid wordt voorlopig nog altijd
bestraft*.
Dan mogen de Vlaamse studies nog zoveel whisfull-statiekskes tonen, ik schat ruw dat tov D, Be nog niet eens de helft van hun (diesel)pw-park (een roetfilter heeft, of) algemeen aan de euronorm 4 voldoet.
D heeft maar 24,9% dieselpw, en van alle pw´s hebben 37,3% euro 4-norm (jan 2009)
bron kba.de
Euro 4
15.404.653
37,3 % (32,1 %)
Diesel
10.290.288
24,9 % (24,4 %)
(jan 2008)
Waarom ook een (steeds) duurdere dieselauto met roetfilter (NOx-filter) kopen... alleen de roetfilter
verbruikt 3 tot 8% meer als dezelfde auto zonder roetfilter, en ge betaalt toch evenveel taks...
http://www.abendblatt.de/ratgeber/auto-motor/article356271/Russpartikelfilter-erhoehen-den-Spritverbrauch.html
Rußpartikelfilter erhöhen den Spritverbrauch 5. Oktober 2005, 00:00 Uhr
DÜSSELDORF. Mit der Feinstaubdiskussion wird viel über die serienmäßige oder nachträgliche Ausrüstung von Dieselfahrzeugen mit Rußpartikelfiltern geredet. Dabei verursacht die Reinigungstechnologie zusätzlich zum Anschaffungspreis weitere Kosten. Denn die Abgasreinigung geht mit einem Mehrverbrauch an Sprit von drei bis acht Prozent einher. Das entspricht einem Betrag von monatlich sechs bis 16 Euro, haben Experten des österreichischen Automobilclubs ÖAMTC errechnet.
Zu diesem Mehrverbrauch kommt es durch eine veränderte Motorensteuerung. Der Brennraum wird mit einem fetteren Kraftstoff-Luft-Gemisch beschickt, um die Stickoxid-Emissionen zu reduzieren. Die Rußpartikel werden im Anschluß vom Filter aufgefangen. Ist der Filter voll, registriert es das sogenannte geschlossene System und löst eine zusätzliche Einspritzung aus. Dadurch werden die Partikel im Filter abgebrannt und das Reinigungssystem kann wieder neue aufnehmen.
Wie smijt nu nog eens extra 6 à 16 euro per maand over de haag...