Auteur Topic: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.  (gelezen 8509 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 02 februari 2010 - 15:25:21 »
Nu moet ik wel zeggen, Michel... Op een ongezouten weg met platgereden sneeuw rijden op winterbanden is ook geen sinecure...  Daar veeg ik ook niet harder dan 20-30 km/u over, want de remafstand is daar ook extreem lang...
"extreem lang" tov van ?  Afstand houdend tov van ?  20-30 kmh is "vegen" ?
Lag er nog gladgereden sneeuw-ijs onder een verse laag sneeuw ?

7 posts hoger:
Citaat
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2055.msg20864.html#msg20864
2. Remweg uit 50 kmh
- ~ winterband 28 - 29 m
- zomerband 66,0 m

4. Handling Circuit
- winterband : ca 68 kmh gemiddeld
- zomerband: ...

Citaat van: hbvl.be
Verkeersellende in de sneeuw
05:57 Op verschillende plaatsen in Limburg moest het verkeer gisteravond stapvoets rijden. In Genk en de regio rond Lanaken was er het meeste sneeuwleed.

20-30 kmh is tenminste nog rijden, bij stapvoets rijden kun je beter uitstappen en je auto voortduwen...  ;D

Ik reed rond de jaren 80 op platgereden sneeuw (wel autobahn) meestal tot 100 kmh.
Hoe beter de winterbanden én de auto met de jaren werden, reed ik zowat tot 120 kmh naargelang feedback van het wegdek.
(altijd met achtertractie gereden)  
Met blijvend voldoende afstand tov anderen geen probleem (de autobahn was navenant zeer rustig).
Enkel rit Genk- Oost-NRW was ca 310 km.
Bij blijvende (redelijk sterke) sneeuwval was eerder het zicht het probleem, minder het wegdek.

Bij het naderen van tragere voertuigen paste ik mijn snelheid gevoelig aan, maar haalde toch meestal met tot 20 kmh snelheidsverschil in.
Er waren enkele gelijkgezinden die op voldoende veiligheidsafstand bleven.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 februari 2010 - 15:46:44 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 02 februari 2010 - 16:06:33 »
Michel, feit is dat de andere wegen door strooien open waren en je dus normale snelheden kon halen, terwijl op die ene weg niet gestrooid was, de sneeuw platgereden was en er uiterst glad bij lag.  Remafstand bij 20 km/u lag op een meter of 10, en dat is al veel als je weet dat je helemaal geen controle hebt en door een ijsplek probleemloos plots van de rijbaan naar een boom of paal gedreven wordt - getuige de sporen naar en in de berm...

Als je zo een wegdek aanhoudt, moet je met spikes rijden...

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 02 februari 2010 - 17:05:13 »
Michel, feit is dat de andere wegen door strooien open waren en je dus normale snelheden kon halen, terwijl op die ene weg niet gestrooid was, de sneeuw platgereden was en er uiterst glad bij lag.  Remafstand bij 20 km/u lag op een meter of 10, en dat is al veel als je weet dat je helemaal geen controle hebt en door een ijsplek probleemloos plots van de rijbaan naar een boom of paal gedreven wordt - getuige de sporen naar en in de berm...

Als je zo een wegdek aanhoudt, moet je met spikes rijden...
Maar jij kunt tenminste nog rijden tot 20-30 kmh.
Dat de zomerslofrijders die sneeuw sneller glad rijden door regelmatig te schuiven en te patineren, daar kan je ook niets aan doen.

Het probleem van hier en daar (onregelmatig) strooien is een non-oplossing, ofwel strooien ze alleen de hoofdwegen degelijk en volledig en laten ze de andere wegen ongemoeid, zodat je weet waar je aan toe bent, begrijp je ?

Gelijk ze nu half en half strooien daar wat dikker daar heel dun dan weet je zelf op een redelijke hoofdweg niet waar je aan toe bent.

Te dun of ongelijkmatig strooien op bepaalde stroken kan weer aanvriezen over nacht en dan heb je daar ijzelstroken wat het erger maakt als gewoon effen sneeuw ongemoeid laten. (zoutwater met 10% zoutaandeel vriest al bij - 6°C weer aan, en ik schat toch dat er 15 nachten in januari waren die zeker die  -6°C haalden (Limburg is meestal 1-2° kouder als Ukkel)

Dan liever nog volledig vrijgeruimde en nagestrooide "cleane" hoofdwegen, ook achter de bocht geen sneeuw- of ijzelplekken te verwachten;
en als je dan naar een zijweg af gaat slaan "de knop omdraaien" en dan kom je in de vastgereden sneeuw -op alle secundaire gemeentewegen- die je duidelijk van ver kunt herkennen, dus geen open plekken wel - niet - ijzel - sneeuw -open ...

In Duitsland was ik het gewend op volledig ongestrooide wegen te rijden dan weet je ongeveer waar je aan toe bent, dan is het bijna overal even glad op de rechte stukken, enkel de bochten kunnen verraderlijk zijn, maar daarvoor ben je toch op de hoede.

Tja, spikesbanden zeg je ? Dan luister/bekijk deze video eens (anno 2007 op achtertractie)...
Citaat
http://www.tirerack.com/videos/index.jsp?video=7&tab=winter

Ice Traction Testing: Studded vs. Studless (01:51)
Category: Winter / Snow Tires

The Tire Rack’s team of testers review the performance of winter / snow tires on ice, comparing the control of studded tires to a new generation of studless. The results show that studless tires proved they have what it takes in the areas of acceleration, control, traction and cornering, surpassing that of studded tires.

De enige spikesband was toen de laatste van de vier winterbanden..., toch goed om te weten hoe goed de laatste generatie van winterbanden toch zijn, zelfs op ijs.  :)

Dit topic was je vergeten ? ; stond er nochtans duidelijk in -onderaan- van die spikesbanden.
Citaat
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1302.msg13375.html#msg13375  
Ge denkt zeker dat de spikesband gaat winnen op het blanke ijs ?    Noppes...  

En all-seasons moogt ge ook vergeten:
http://www.tirerack.com/videos/index.jsp?video=23&tab=winter
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 februari 2010 - 18:03:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 02 februari 2010 - 19:46:44 »
Michel,

Vergeet niet te melden dat de studless van hierboven niet de tuin en keuken winterbanden zijn... :)

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 02 februari 2010 - 19:49:30 »
Michel,

Vergeet niet te melden dat de studless van hierboven niet de tuin en keuken winterbanden zijn... :)
Dat kunnen ze wel zelf uitzoeken.
Trouwens ondertussen zijn er al betere winterbanden.
http://www.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=122

http://www.tirerack.com/tires/surveyresults/surveydisplay.jsp?type=W&VT=C&sortValue=16

overzicht alle links: http://www.tirerack.com/tires/surveyresults/index.jsp

spijtig dat de betere Europese/Japanse merken er niet allemaal opstaan (bvb Conti contacts 830 en een paar andere)
http://www1.adac.de/Tests/Reifentests/Winterreifen/205_55_R16H_2009/tab.asp?ComponentID=268440&SourcePageID=268552

« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 februari 2010 - 20:04:23 door Michel »
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 02 februari 2010 - 20:00:17 »
Ik bedoel: dit zijn sneeuw- en ijsbanden.  In ons zouterige landje rijdt je daarmee enkel je rubber kapot.

In de winter van 2008-2009 heeft Seattle getest met het niet-zouten van wegen:

http://seattletimes.nwsource.com/html/editorialsopinion/2008553820_edit24icy.html
http://seattletimes.nwsource.com/html/localnews/2008551284_snowcleanup23m.html
http://blog.seattlepi.com/seattle911/archives/157687.asp

Allemaal leuk en wel, totdat zelfs de hulpdiensten niet ter plaatse geraken... :)

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 02 februari 2010 - 20:19:17 »
Ik bedoel: dit zijn sneeuw- en ijsbanden.  In ons zouterige landje rijdt je daarmee enkel je rubber kapot.

Idd, dit zijn echte sneeuwbanden zoals ze vroeger wel zegden; op normale ADAC- en andere Europese bandentesten gaat ge die maar heel zelden vinden.
Maar de beste winterbanden (open link) zijn quasi even goed op die 2 disciplines sneeuw en ijs.

In deze link zijn die 3 types ook anders ingedeeld:
http://www.tirerack.com/tires/surveyresults/surveydisplay.jsp?type=W&VT=C

1. Performance Winter = normale winterband
2. Studless Ice and Snow = (spikesloze) sneeuwbanden
3. Studdable Winter = winterbanden mét spikes waar het eventueel toegelaten is

oordeel zelf maar aan de punten in de verschillende disciplines.
(in vorige post staat de ADAC-quotering)
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 02 februari 2010 - 20:32:58 »

Allemaal leuk en wel, totdat zelfs de hulpdiensten niet ter plaatse geraken... :)
Tja, daar hapert het ook meer met de (verduurde) banden en vooral dat gewicht omhoog sleuren op hellingen...
daar komt ge uit stilstand -ook met de beste winterbanden- op ijs niet omhoog...

Vooral als het beste klassiek strooizout ook niet meer helpt (tot -21°C normaal gezien), moet je erbij schrijven, Wooter...  temperaturen van zelfs lager als -32°C lees ik daar... ze moeten al -bijna- een soort chemische mengeling gebruiken wat ze op vliegpistes gebruiken (wg schadelijkheid van zoutwater voor de vliegtuigen zelf)

Citaat

Sections of Denny Way, seen looking east toward Capitol Hill, remain closed from several snowstorms in the Seattle area since last week.

Seattle refuses to use salt; roads "snow packed" by design

Seattle's strategy for clearing roads relies on sand and de-icer, not salt, which is a more effective method of melting ice and snow.

By Susan Kelleher
Seattle Times consumer affairs reporter

To hear the city's spin, Seattle's road crews are making "great progress" in clearing the ice-caked streets.

But it turns out "plowed streets" in Seattle actually means "snow-packed," as in there's snow and ice left on major arterials by design.

"We're trying to create a hard-packed surface," said Alex Wiggins, chief of staff for the Seattle Department of Transportation. "It doesn't look like anything you'd find in Chicago or New York."

The city's approach means crews clear the roads enough for all-wheel and four-wheel-drive vehicles, or those with front-wheel drive cars as long as they are using chains, Wiggins said.

The icy streets are the result of Seattle's refusal to use salt, an effective ice-buster used by the state Department of Transportation and cities accustomed to dealing with heavy winter snows.

"If we were using salt, you'd see patches of bare road because salt is very effective," Wiggins said. "We decided not to utilize salt because it's not a healthy addition to Puget Sound."

By ruling out salt and some of the chemicals routinely used by snowbound cities, Seattle has embraced a less-effective strategy for clearing roads, namely sand sprinkled on top of snowpack along major arterials, and a chemical de-icer that is effective when temperatures are below 32 degrees.
Heeft dus maar weinig met normale West-Europese wintertoestanden te maken.

Citaat van: Wooter
In de winter van 2008-2009 heeft Seattle getest met het niet-zouten van wegen:
Citaat
Seattle's strategy for clearing roads relies on sand and de-icer, not salt, which is a more effective method of melting ice and snow.
Toch (al) uw eigen links beter lezen.  ;)

info:
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Strooizout

Strooizout is een dooimiddel. Het zorgt ervoor dat het vriespunt van water wordt verlaagd. Het zout (vrijwel altijd natriumchloride, soms calciumchloride) mengt zich met het aanwezige water (ijs of sneeuw) en vormt zo pekel. Doordat pekel een lager vriespunt heeft dan water, zal dit minder snel bevriezen zodat minder gladheid optreedt. Na het zoutstrooien moet er voldoende verkeer zijn om een goede menging te krijgen. Pekel is een een water/zoutmengsel, doordat pekel een lager vriespunt heeft dan water zal ijs dat in aanraking komt met pekel gaan het smelten. Het omringende ijs blijft smelten tot het zoutgehalte van het smeltwater te laag is geworden. Als water bijvoorbeeld 20 % wegenzout bevat, vriest het bij - 16 °C, met 10 % bij - 6 °C. Als het water verzadigd is en er geen zout meer kan opnemen/oplossen vriest het pas aan bij - 21,1 °C. Om ook beneden - 20 °C nog ijs te laten smelten moet natriumchloride (wegenzout) vervangen worden door calciumchloride (CaCl2). CaCl2 is slechter voor het milieu en duurder.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 februari 2010 - 20:47:47 door Michel »
© Koning Willem I

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 02 februari 2010 - 21:08:26 »
Citaat van: Michel
Ik reed rond de jaren 80 op platgereden sneeuw (wel autobahn) meestal tot 100 kmh.
Hoe beter de winterbanden én de auto met de jaren werden, reed ik zowat tot 120 kmh naargelang feedback van het wegdek.

Citaat van: Marc Annemans
Om 01.10 uur thuis gekomen...

Vertrokken om 15.00 naar Hamoir. Om 17.30 uur van Hamoir naar Houffalize en vervolgens Clerveaux, Diekirch en Vianden. Merkwaardig dat we op grondgebied Luxemburg geen enkele maar dan ook geen enkele wegschade hebben opgemerkt. Bij terugkomst via dezelfde reisweg hebben we de E25 genomen rr Luik.

Onbeschrijfelijk hoeveel oelewappers er zich op de autosnelweg bevonden aan zelfs 30 km/u bij wat sneeuwval. Weliswaar hevige sneeuwval tussen Werbomont en Aywaille, doch het nam niet weg dat er sommige bestuurders als het ware op zeer korte afstand van elkaar dan nog treintje reden. Eigenlijk wel mooi om te zien maar anderzijds om te wenen in welke krampachtige houding sommige bestuurders hun voertuig bestuurden. En aan die snelheid knalden ze nog bijna op elkaar ter hoogte de uitrit Sprimont. Nu reden ze traag maar de ene bracht den andere in het ongewisse. En hoe makkelijk die situatie dan nog te vermijden was, was helemaal lachwekkend en toe te schrijven aan de Belgische rijkunsten.

Heb me lekker naar de linker besneeuwde rijstrook begeven en aldaar mijn constante snelheid dan maar aangehouden om de op elkaar volgende oelewappers in de achteruitkijkspiegel te zien verdwijnen. Net hetzelfde van Luik naar Leuven...

Spijtig van de slechte kwaliteit van foto’s die via gsm werden genomen…

De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 02 februari 2010 - 21:29:54 »
Citaat van: Michel

Valt nog mee, Marc.

Ik zou zeggen minstens de toestand zoals op de middelste 2 foto´s maar dan zonder verlichting.
Alle rijvakken sneeuwbedekt.

zoiets als hieronder, maar in die tijd was er veel minder verkeer onderweg, ik reed toen ook meestal na 2100 hr zondagavond naar Duitsland.

Naja, toen en nu... ik denk niet dat ik het nu nog zo snel ga doen, maar 80-100 zou nog gaan;
wel met de voortractie... is niet mijn ding op gladde weg, wg te weinig feedback (ook minder ervaring)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 februari 2010 - 21:38:04 door Michel »
© Koning Willem I

Offline diane

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 02 februari 2010 - 22:55:02 »
Een blijvende discussie tussen zomer en winterbanden.

Ik ruil mijn zomerschoenen door winterschoenen in de winter. De krepizolen van mijn winterschoenen bieden ook soelass tegen het schuiven en glijden. Net zoals mijn winterbanden sta ik steviger op mijn pootjes. ;D ;D
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Acuut tekort aan strooizout vanaf volgende week.Een
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 03 februari 2010 - 01:48:38 »
Een overduidelijke conclusie, Diane.

Ondanks de toevoegingen van elementen om ook met zomebanden op winterse weerselementen voorbereid te zijn, rijd je, bij temperaturen onder 7° C,  duidelijkl veiliger met winterbanden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 03 februari 2010 - 02:33:01 »

Zeker van dat het de E17 in Gent niet is Marc. ;D ;D ;D

Spijtig dat mijn Pc 2,5 jaar geleden de geest gegeven heeft waardoor ik al mijn foto's ben kwijtgeraakt, sindsdien staan ze op een 2e harde schijf en op CD, want dan kon ik foto's tonen van waar ik heb gezeten met de takelwagen in dat jaar dat ik internationale repatriëring gedaan heb.
Tussen sneeuwmuren gereden van 4, 5, 6 meter en meer. Ik stond op de bovenste laadvloer die boven de cabine kwam op 2,70 boven de grond en met mijn 1,90 meter kwam de sneeuw nog een paar meter hoger dan mezelf.
Best bangelijk want bij lawine of gewoon die muren dichtslaan gingen ze me met camion en al waarschijnlijk maar de daaropvolgende zomer terugvinden. :D

Offline marc

• Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 03 februari 2010 - 18:18:32 »
Citaat van: Bibi
Zeker van dat het de E17 in Gent niet is Marc. ;D ;D ;D

Neenee.... ;D ;D

Via Houffalize kwam ik aldaar op de E25. Mogelijks hadden de foto's ook last, gezien hun kleurtjes, omdat ik 100 à 115 reed? Met zomerbanden had ik zeker de 70 niet gehaald. Zeker weten... Hoewel ik ook veel liever met achterwielaandrijving rijd maar dat is een andere materie.

De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 03 februari 2010 - 19:08:50 »

Ik dacht eerst al dat het om een posting van Michel Daerden ging: "Eerst het groenboek, en dan het witboek" ...  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."