Michel, feit is dat de andere wegen door strooien open waren en je dus normale snelheden kon halen, terwijl op die ene weg niet gestrooid was, de sneeuw platgereden was en er uiterst glad bij lag. Remafstand bij 20 km/u lag op een meter of 10, en dat is al veel als je weet dat je helemaal geen controle hebt en door een ijsplek probleemloos plots van de rijbaan naar een boom of paal gedreven wordt - getuige de sporen naar en in de berm...
Als je zo een wegdek aanhoudt, moet je met spikes rijden...
Maar jij kunt tenminste nog rijden tot 20-30 kmh.
Dat de zomerslofrijders die sneeuw sneller glad rijden door regelmatig te schuiven en te patineren, daar kan je ook niets aan doen.
Het probleem van hier en daar (onregelmatig) strooien is een non-oplossing, ofwel strooien ze alleen de hoofdwegen degelijk en volledig en laten ze de andere wegen ongemoeid, zodat je weet waar je aan toe bent, begrijp je ?
Gelijk ze nu half en half strooien daar wat dikker daar heel dun dan weet je zelf op een redelijke hoofdweg niet waar je aan toe bent.
Te dun of ongelijkmatig strooien op bepaalde stroken kan weer aanvriezen over nacht en dan heb je daar ijzelstroken wat het erger maakt als gewoon effen sneeuw ongemoeid laten. (zoutwater met 10% zoutaandeel vriest al bij - 6°C weer aan, en ik schat toch dat er 15 nachten in januari waren die zeker die -6°C haalden (Limburg is meestal 1-2° kouder als Ukkel)
Dan liever nog volledig vrijgeruimde en nagestrooide "cleane" hoofdwegen, ook achter de bocht geen sneeuw- of ijzelplekken te verwachten;
en als je dan naar een zijweg af gaat slaan "de knop omdraaien" en dan kom je in de vastgereden sneeuw -op alle secundaire gemeentewegen- die je duidelijk van ver kunt herkennen, dus geen open plekken wel - niet - ijzel - sneeuw -open ...
In Duitsland was ik het gewend op volledig ongestrooide wegen te rijden dan weet je ongeveer waar je aan toe bent, dan is het bijna overal even glad op de rechte stukken, enkel de bochten kunnen verraderlijk zijn, maar daarvoor ben je toch op de hoede.
Tja,
spikesbanden zeg je ? Dan luister/bekijk deze video eens (anno 2007 op achtertractie)...
http://www.tirerack.com/videos/index.jsp?video=7&tab=winter
Ice Traction Testing: Studded vs. Studless (01:51)
Category: Winter / Snow Tires
The Tire Rack’s team of testers review the performance of winter / snow tires on ice, comparing the control of studded tires to a new generation of studless. The results show that studless tires proved they have what it takes in the areas of acceleration, control, traction and cornering, surpassing that of studded tires.

De enige spikesband was toen de laatste van de vier winterbanden..., toch goed om te weten hoe goed de laatste generatie van winterbanden toch zijn, zelfs op ijs.

Dit topic was je vergeten ? ; stond er nochtans duidelijk in -onderaan- van die spikesbanden.
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1302.msg13375.html#msg13375
Ge denkt zeker dat de spikesband gaat winnen op het blanke ijs ? Noppes...
En all-seasons moogt ge ook vergeten:
http://www.tirerack.com/videos/index.jsp?video=23&tab=winter