Een reglementaire manier ken ik niet.
Ik probeer het meestal door een aantal keren het achtermistlicht snel te ontsteken en te doven.
Helpt dat niet, dan probeer ik ervoor te zorgen dat het voertuig me inhaalt of voorbijrijdt, en ontsteek ik vervolgens mijn grootlichten.
Wat je ook dikwijls tegenkomt, is een auto met een verkeerd gemonteerde koplamp. De koplamp zit in een fitting met een bajonnetsluiting. Als je ze correct monteert, zit het afdekplaatje boven de lichtbron, die dan naar het wegdek gericht is. Als je ze een halve slag verdraaid monteert, zit het afdekplaatsje onder de lichtbron. Je kunt er dan de mussen mee uit de bomen schijnen, maar ook behoorlijk voor- en tegenliggers verblinden.
Een probleem zijn dikwijls ook slecht afgestelde lichten. Vele moderne wagens hebben een draaiknopje om de hoogteregeling van de lichten af te stemmen op de belading van de wagen. Als dat niet gebruikt wordt, en de wagen is achteraan zwaar beladen, dan zijn de lichten ook verblindend.
Hoe dan ook is er dikwijls slechte wil in het spel. Als je 20 jaar geleden eens met je grootlichten knipperde om een tegenligger duidelijk te maken dat hij zijn lichten niet aangestoken had, gaf hij daar meestal prompt gevolg aan door zijn lichten aan te steken. Nu is het gevolg meestal een opgestoken middenvinger.