Auteur Topic: Strooizout doet alarmlichtjes auto's tiltslaan  (gelezen 2359 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Strooizout doet alarmlichtjes auto's tiltslaan
« Gepost op: vrijdag 15 januari 2010 - 17:43:22 »
Citaat van: autokanaal.be
Strooizout doet alarmlichtjes auto's tiltslaan

Mobiliteitsorganisatie Touring kreeg de laatste week al een honderdtal oproepen van automobilisten die plots één of ander waarschuwingslampje zagen oplichten in de auto. Volgens Touring gaat het om oxidatie van strooizout die zich niet alleen afzet op de carrosserie, maar ook op bepaalde sensoren en leidingen zoals deze van het remsysteem. Hierdoor kan er een vals alarm ontstaan. In principe verdwijnt dit na een goede wasbeurt van de auto, aldus Touring.

Onze wegen kregen het de afgelopen weken bijzonder hard te verduren: kou, sneeuw, ijzel en vooral ook massa’s strooizout. Dat zout is helaas ook de grootste vijand van uw koetswerk. De constructeurs boekten al flink wat vooruitgang voor de optimale bescherming van de plaatstalen structuur van de auto. Maar zonder een minimum aan aandacht en onderhoud blijft het risico van corrosie bestaan.

Om te weten of uw auto littekens heeft overgehouden aan de winter moet u nagaan of er bleke, witachtige vlekken voorkomen op de zijschorten. Deze zijn immers afkomstig van samengeklonterd zout. Daarnaast heeft de auto meer en meer elektronische systemen, die de veiligheid verhogen. Deze werken vaak op basis van sensoren en leidingen, zoals bijvoorbeeld bij de bekende ABS-remmen.

Ook op deze onderdelen kan zout zich vasthechten en een storing doorgeven aan de boordcomputer, terwijl er eigenlijk niets aan de hand is met de remmen.

Wassen

Touring raadt de mensen aan om de wagen te wassen of naar de car-wash te gaan. “Belangrijk is enkel koud water te gebruiken. Warm water heeft immers de neiging om het zout op te lossen, waardoor het nog dieper zal doordringen in de spleten van het koetswerk."

"In de car-wash moet men kiezen voor het programma 'chassis', zodat ook de onderkant van de auto wordt gereinigd. Met een gewone tuinslang of zelfs met een hogedrukreiniger zou men hier de grootste moeite mee hebben. De talloze elektrische en elektronische onderdelen zijn ook niet zo goed bestand tegen hogedrukstralen”.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Strooizout doet alarmlichtjes auto's tiltslaan
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 15 januari 2010 - 18:00:21 »
En zo kan het maar doorgaan:

Citaat
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Alternatief ... laat men niet lachen, dat beetje sneeuw wat er gevallen is...

Jullie kennen hèt alternatief.  ;)
P.S. in ons dorp is er amper gestrooid (enkel één hoofdweg), waar zouden ze het strooizout ook blijven halen.

Be heeft > 150.000 km verharde wegen... en de 2+2 en breder zijn in twee richtingen te strooien, en niet ene keer...

te te veel te laat...  ;D
http://www.bovagkrant.nl/home/29105-winterbanden_uitverkocht.html
http://www.femistyle.be/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=969608

Nog een paar winters achtereen als deze wensende  ;)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 23:33:42 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 15 januari 2010 - 18:56:24 »
Citaat
Touring raadt de mensen aan om de wagen te wassen of naar de car-wash te gaan. “Belangrijk is enkel koud water te gebruiken. Warm water heeft immers de neiging om het zout op te lossen, waardoor het nog dieper zal doordringen in de spleten van het koetswerk."
Alsof koud water geen zout zou oplossen ...
De oplosbaarheid van zout stijgt wel met de temperatuur van het water.
Het is net zaak om het zout zo goed mogelijk op te lossen, waarna het zout met het "oplosmiddel" (het water dus) mee kan wegspoelen. Goed naspoelen.

Overigens is het vrij zinloos nu al naar de carwash te rijden in de hoop weer even van een blinkend karretje te kunnen genieten.
Het zal dan maar heel, heel even zijn.
De dag nadien hangt je auto weer onder de smurrie en het zout.
Ik spoel de auto gewoon eens even snel af in een doe-het-zelf carwash - woensdag nog eens gedaan, vrijdag al lang niks meer van te zien.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 15 januari 2010 - 19:11:01 »
Citaat
Om te weten of uw auto littekens heeft overgehouden aan de winter moet u nagaan of er bleke, witachtige vlekken voorkomen op de zijschorten. Deze zijn immers afkomstig van samengeklonterd zout
Huh  ???
Die hangen op heel je auto als je nu een beetje kilometers maakt ...
Al wat nu op je ruiten waait, laat ook een dunne zoutvlakte achter als je de ruitenwissers even opzet zonder te sproeien.
Op het koetswerk gebeurt net hetzelfde, en waar er wat warmte is, gebeurt het nog sneller (verwarmde spiegels bvb, thv de nummerplaatverlichting, koplampen, ...)
Dat zijn geen littekens, dat spoelt er zo ook weer af met water.

Ik ben klant bij een concurrent van Touring.
Nooit enig beroep op moeten doen - en dat ondertussen toch al dik 20 jaar, of om en bij 4000 euro aan bijdrage
Als ik dat allemaal zo lees, dan wordt het me duidelijk dat ik hiermee de prutsers die hun auto niet deftig onderhouden eigenlijk aan het steunen ben.
Mijn nutteloze bijdrage zorgt ervoor dat zij netjes geholpen worden ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 15 januari 2010 - 19:50:52 »
Nooit enig beroep op moeten doen - en dat ondertussen toch al dik 20 jaar, of om en bij 4000 euro aan bijdrage
Als ik dat allemaal zo lees, dan wordt het me duidelijk dat ik hiermee de prutsers die hun auto niet deftig onderhouden eigenlijk aan het steunen ben.
Mijn nutteloze bijdrage zorgt ervoor dat zij netjes geholpen worden ...
Nog nooit 1 euro in dat fonds gestort. op de +20 jaar dat ik rij me ook nog nooit beklaagd  :)

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 15 januari 2010 - 22:05:15 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 00:24:32 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien