Natuurlijk zijn de personenwagens maar voor een klein deel verantwoordelijk voor het fijnstof, er is ook nog de industrie, landbouw, en ook de huisverwarming op dieselolie, ook de algemene energie.
Michel, wat de huisverwarming met stookolie betreft, zou je eens moeten weten hoe streng ze hier in Duitsland zijn.
Elk jaar komen ze bij ons, nadat de schoorsteen en de ketel gereinigd zijn en de brander opnieuw afgesteld is, de emissiewaarden opmeten. En die zijn veel strenger voor ons dan voor eensgezinswoningen, omdat we twee appartementen verhuren.
Toen ik laatst aan de technieker vroeg hoe lang hij dacht dat onze ketel en brander nog konden meegaan, zei hij: "Niet tot ze versleten zullen zijn, maar tot ze de alsmaar strengere emissienormen niet meer zullen kunnen halen."
Maar ondertussen stoken zeer velen hier wel bijkomend met hout. Ik heb er geen idee van hoe de uitstoot daarvan zich verhoudt tot die van een stookolieketel.
Er ligt jammer genoeg geen aardgasleiding in onze straat, anders zou mijn keuze snel gemaakt zijn.
Even terzijde: wij verstoken hier, waar de gemiddelde jaartemperatuur 9° C bedraagt, voor verwarming en warm water, in ons huis met 3 appartementen, ongeveer 5.000 à 6.000 liter stookolie per jaar (we hebben tanks van 4 x 2.000 l = 8.000 l). In het hotel met 40 kamers waar Leslie werkt, tanken ze 3 x 12.000 liter per jaar.