Auteur Topic: Globaal klimaat naargelang termijn  (gelezen 20692 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Globaal klimaat naargelang termijn
« Reactie #30 Gepost op: zaterdag 13 februari 2010 - 01:02:38 »
Je mag er zeker van zijn Bibi, het noordzeepeil is gestegen. Dat de stranden groter lijken, dat kan. Hangt er een beetje vanaf waar je gaat kijken aan de Belgische kust. In Oostende hebben ze een strand opgespoten (tussen het klein strand en het Kursaal). In Nieuwpoort is er een behoorlijke opstuiving gebeurd. Hierdoor ligt het strand nu een stuk hoger. Je kan dat duidelijk zien aan de trappen naar het strand. Eigenlijk zie je nu alleen nog de leuning. In mijn kindertijd kon je daar nog een tiental trappen naar beneden wandelen. Het strand ligt dus een pak hoger nu.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Globaal klimaat naargelang termijn
« Reactie #31 Gepost op: zaterdag 13 februari 2010 - 01:32:48 »
Dat klopt, langs de volledige kustlijn hebben ze hier en daar wel bezig geweest. Ik heb ze op een 3-tal plaatsen zelfs bezig gezien. Als ik me niet vergis was het in Zeebrugge ook.
Eigenlijk weet ik het niet meer waar precies.
Soit, wat ik wil bedoelen is wanneer ze bij laag water het zand naar omhoog brengen zou je toch denken, zeker als het water stijgt, dat het strand smaller zou worden.
In De Panne, waar ik als kind het meeste kwam, is het altijd al een breed strand geweest maar tegenwoordig heb je bij laag water bijna een verrekijker nodig om de waterlijn te zien van op de dijk.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Globaal klimaat naargelang termijn
« Reactie #32 Gepost op: zaterdag 13 februari 2010 - 11:53:40 »
Dat klopt, langs de volledige kustlijn hebben ze hier en daar wel bezig geweest. Ik heb ze op een 3-tal plaatsen zelfs bezig gezien. Als ik me niet vergis was het in Zeebrugge ook.

In De Panne, waar ik als kind het meeste kwam, is het altijd al een breed strand geweest maar tegenwoordig heb je bij laag water bijna een verrekijker nodig om de waterlijn te zien van op de dijk.
in zeebrugge si het strand vergroot door de uitbreiding van de haven
langs de westelijke muur is de boel zo verzand dat je nu een megastrand hebt


2bibi; ging je soms naar de blauwe distel in de panne?
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Globaal klimaat naargelang termijn
« Reactie #33 Gepost op: zaterdag 13 februari 2010 - 12:54:49 »
Tja de verzanding van Brugge bvb, 14e eeuw nog de rijkste stad (en zeehaven) van Noord-Europa...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_Brugge#De_bloeiperiode_.2811e-15e_eeuw.29

waar bepaalde stranden en zeemondingen langzaam verzanden hebben andere zeegebieden af te rekenen met erosie, vooral eilanden:
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sylt
In de loop van de eeuwen is het eiland door erosie doorlopend in afmeting afgenomen. Dit proces is hier, net als op de meeste andere waddeneilanden, nog steeds aan de gang hoewel dit door het aanleggen van dijken tegenwoordig veel minder snel gaat. Toch wordt bijvoorbeeld het Rote Kliff bij het dorp Kampen ieder jaar ongeveer een meter kleiner.

Als we tot 11800 jaar teruggaan naar het Holoceen (ook warmer als nu) zag onze en de Nederlandse kust er zo uit:
http://www.geologievannederland.nl/tijd/reconstructies-tijdvakken/holoceen


En als er een ijstijd was ergens in het Laat-Pleistoceen 11.800 - 126.000 jaar geleden, geen water in zicht, een koude zandwoestijn.


per tijdvak
Citaat
http://www.geologievannederland.nl/tijd/reconstructies-tijdvakken
500 miljoen jaar Nederland
« Laatst bewerkt op: zaterdag 13 februari 2010 - 13:21:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Globaal klimaat naargelang termijn
« Reactie #34 Gepost op: zaterdag 13 februari 2010 - 16:28:57 »
Alleen weet ik wel dat hier in de Alpen al een geruim aantal jaren de gletsjers drastisch slinken.
Niet voor het eerst overigens ...

De aard van het tere menselijke beestje, is dat het zeer wantrouwig staat tegenover verandering in zijn omgeving.
Veranderingen, en de verandering zelf, worden als negatief gezien.

Het resultaat is dat men wel gaat jammeren als een Alpijnse gletsjer wat terugtrekt, maar anderzijds geen probleem heeft met een imposante Noorse fjord ... hoewel die ooit OOK vol gletsjerijs gestoken heeft, en pas zichtbaar geworden is door een duidelijke opwarming van het klimaat in het verleden.
Of in de Alpen geen probleem heeft met de wijde valleien met steile wanden, met een stromend riviertje doorheen de bijna vlakke weiden en dorpen in het dal, geregeld eindigend in een meertje ... terwijl 1 blik op de dalwanden duidelijk maakt dat er daar ooit ook een imposante gletsjer lag, die waarschijnlijk ooit ook voor het meertje gezorgd heeft.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 13 februari 2010 - 20:43:38 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Globaal klimaat naargelang termijn
« Reactie #35 Gepost op: zaterdag 13 februari 2010 - 19:27:40 »
Alleen weet ik wel dat hier in de Alpen al een geruim aantal jaren de gletsjers drastisch slinken.
Niet voor het eerst overigens ...
Idd, de kleine ijstijd is nog maar 2 eeuwen geleden, en de middeleeuwse warmte periode was tussen de jaren 800 - 1300. 

Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleine_ijstijd
Met de kleine ijstijd wordt de relatief koude periode bedoeld die duurde van de vijftiende tot en met de negentiende eeuw. Gemiddeld lag de temperatuur tijdens de kleine ijstijd in West-Europa zo'n 1 a 2 graden onder de waarden die tegenwoordig worden bereikt. Wereldwijd lagen de gemiddelde temperaturen 0,5 tot 1 graad lager dan tegenwoordig. Met "tegenwoordig" wordt hier de klimatologische periode 1960 tot 1990 bedoeld...
Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Middeleeuws_Klimaatoptimum
Het Middeleeuws klimaatoptimum is een periode in de middeleeuwen met een significant hogere temperatuur dan omringende perioden. Het klimaatoptimum duurde grofweg van 800 tot 1300. Het warme klimaat kwam vooral voor op het noordelijk halfrond, op andere plaatsen op de wereld (zoals Antarctica) vond juist in die periode een kleine ijstijd plaats. Na de dertiende eeuw koelde het klimaat af en zou leiden tot de kleine ijstijd die in de zestiende eeuw begon. Deze warme periode wordt vaak aangehaald als bewijs dat de mens niet per se verantwoordelijk is voor de huidige opwarming van de Aarde
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Globaal klimaat naargelang termijn
« Reactie #36 Gepost op: zaterdag 13 februari 2010 - 20:42:15 »
De aardbodem en zeebodem beweegt wel en/of aardplaten verschuifen soms zelfs over mekaar, sommige landsdelen gaan omhoog anderen dalen, ik heb eens een gedetailleerde kaart van Europa gezien maar ik vind ze niet meer terug, als ik ze vind post ik ze.

Ik weet nog dat vooral grote delen van Scandinavië redelijk omhoog gingen (centimeters per jaar) andere weer iets omlaag.
Gebieden die lang onder een grote ijsmassa bedekt waren in de ijstijd(en) veren langzaam weer op wanneer de ijsmassa verkleint / verdwijnt.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Globaal klimaat naargelang termijn
« Reactie #37 Gepost op: zaterdag 13 februari 2010 - 21:44:52 »
De aardbodem en zeebodem beweegt wel en/of aardplaten verschuifen soms zelfs over mekaar, sommige landsdelen gaan omhoog anderen dalen, ik heb eens een gedetailleerde kaart van Europa gezien maar ik vind ze niet meer terug, als ik ze vind post ik ze.

Ik weet nog dat vooral grote delen van Scandinavië redelijk omhoog gingen (centimeters per jaar) andere weer iets omlaag.
Gebieden die lang onder een grote ijsmassa bedekt waren in de ijstijd(en) veren langzaam weer op wanneer de ijsmassa verkleint / verdwijnt.
Idd, voor Groenland kan men zoiets verwachten, die hopen sowieso dat de aarde opwarmt:
en als Groenland omhoog komt wordt het ook groter...

Citaat
http://nos.nl/artikel/94844-groenland-wil-meer-co2uitstoot.html

Groenland wil meer CO2-uitstoot

Update: dinsdag 15 sep 2009, 09:15

Groenland wil meer CO2 gaan uitstoten. Dat heeft de premier van dat land gezegd in een interview met een Deense krant.

Groenland kan als één van de weinige landen profiteren van het broeikaseffect. De enorme ijskap op het eiland smelt, waardoor de vele grondstoffen die eronder liggen, zoals mineralen en olie vrijkomen.

Die mogelijkheden lokken mijnbouwers naar het eiland.  

Afkeuring
Groenland stoot nu ongeveer 650.000 ton CO2 per jaar uit, maar als het aan de Groenlandse regering ligt, stijgt dat de komende jaren naar 10 miljoen ton, ruim vijftien keer zo veel.

Moederland Denemarken keurt de plannen af.''Het is moeilijk uit te leggen dat een gebied dat het zwaarst wordt getroffen door klimaatverandering, per persoon ruim acht keer zoveel CO2 wil uitstoten.''

btw met die Europese map bedoelde ik recente jaren (Scandinavië), ook aardbodem waar helemaal geen ijs gelegen heeft.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 13 februari 2010 - 21:51:16 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Globaal klimaat naargelang termijn
« Reactie #38 Gepost op: zaterdag 13 februari 2010 - 22:26:35 »
btw met die Europese map bedoelde ik recente jaren (Scandinavië), ook aardbodem waar helemaal geen ijs gelegen heeft.
Dat is omdat je op veel te korte termijn denkt.  ;)

Grenzen van de ijskappen tijdens de (voorlopig) laatste ijstijd :
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/26/Iceage_north-glacial_hg.png

De wereld die we nu kennen, is net het gevolg van een lange, voortdurende global warming ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Globaal klimaat naargelang termijn
« Reactie #39 Gepost op: zaterdag 13 februari 2010 - 22:43:50 »
btw met die Europese map bedoelde ik recente jaren (Scandinavië), ook aardbodem waar helemaal geen ijs gelegen heeft.
Dat is omdat je op veel te korte termijn denkt.  ;)
Ge begrijpt me niet. Heeft niet direct met ijs of whatever te maken.

Ik heb het over de de algemeen voortdurend (huidige) veranderende aardoppervlaktehoogtemetingen met stationaire vaste satellieten, juist hetzelfde als men de wateroppervlakte-hoogtes meet. Uitgedrukt in mm of cms per jaar.
Ik heb die Europese kaart gezien op een "wetenschappelijk" topic ... zonder zoekfunctie...

Oorzaken: zwaartekracht, middelvliedende kracht, aantrekkingskracht van andere planeten, sterren, tektoniek, aardmagnetisme, smelten van ijsmassa´s,  enz... in willekeurige volgorde.

Zoiets ongeveer van Antartica, maar dan met satellietenmetingen:

http://www.wunderground.com/climate/Antarctica.asp

Citaat
De wereld die we nu kennen, is net het gevolg van een lange, voortdurende global warming ...
én afwisselende cooling-zeer droge ijstijden, je hebt mijn post # 33 toch gezien met Nederland tot 500 miljoen jaren terug ?

Citaat
http://www.geologievannederland.nl/tijd/reconstructies-tijdvakken
500 miljoen jaar Nederland
2e
Laat-Pleistoceen
11.800 - 126.000 jaar geleden        -   Naar dit tijdvak -
....
Na het Eemien werd het langzaam kouder en droger en begon het Weichselien (116.000-10.500 jaar geleden). De zee trok zich steeds verder terug omdat veel zeewater door de dalende temperaturen werd vastgelegd in poolijs. Nederland kwam onder invloed van een continentaal klimaat, met strenge tot zeer strenge winters en een zomerse maximumtemperatuur die door de jaren heen gestaag daalde. Het was gemiddeld droger, maar in het voorjaar kwamen grote hoeveelheden smeltwater vrij. Met het smeltwater kwam veel erosiemateriaal in de rivieren terecht.

De rivierlopen veranderden in een vlechtend netwerk waar steeds weer andere lopen werden gekozen. Bossen, eerst nog gedomineerd door dennen en berken, verdwenen op den duur. Aan het eind van het Weichselien, rond het glaciaal maximum (zo'n 18.000 jaar geleden), lag de Noordzee droog. Enorme gletsjers bedekten Engeland en Scandinavië. Nederland was niet bedekt door landijs: toendra's en poolwoestijnen wisselden elkaar af. Tijdens de iets warmere perioden maakt ons land deel uit van de enorme 'mammoetsteppe', die zich uitstrekte van de Britse Eilanden tot aan Oost-Siberië. Dit droge ecosysteem werd gedomineerd door eindeloze grasvlakten.


Dat komt ervan als we geen CO2 meer uitstoten...  ;D ;)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 13 februari 2010 - 23:11:05 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Globaal klimaat naargelang termijn
« Reactie #40 Gepost op: zondag 14 februari 2010 - 00:55:50 »
2bibi; ging je soms naar de blauwe distel in de panne?

Nee, al heb ik er wel van gehoord.
Een oom van mij had daar een tearoom langs de kustlijn en mijn oudste zus was er jobstudent, dus gingen we bijna wekelijks "frisse warme wafels" bakken. ;D
Ik spreek wel van meer dan 30 jaar geleden.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Globaal klimaat naargelang termijn
« Reactie #41 Gepost op: zondag 14 februari 2010 - 19:10:15 »
Ik spreek wel van meer dan 30 jaar geleden.
ik ook, bijna 40 jr (god, wat worden we oud :) )
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Globaal klimaat naargelang termijn
« Reactie #42 Gepost op: zondag 14 februari 2010 - 20:37:44 »
Kustlijnen zijn inderdaad dynamisch, zeker als het om zandkust gaat zoals hier in België en in Nederland. De hoogtes van het strand kunnen ook fel variëren, eveneens de dieptes voor de kust. Dit door opstuiving van zand, veranderende stromingen, baggerwerken in de buurt, ... Ik zou het beeld dat je aan de Belgische kust hebt dan ook niet gebruiken om een beeld van de ziespiegelverandering te krijgen.

Misschien iets om over na te denken:

De Westerschelde, zoals we die nu kennen is nog geen 500 jaar oud. Ten tijde van de Romeinen stroomde de Schelde via Bergen-op-zoom en de Oosterschelde naar de Noordzee. Dit is zelfs nog voor een stuk terug te vinden in de naamgeving, zoals bv. de Roompot in Zeeland (Romanorum Portus). De plaats waar zich nu de Westerschelde bevindt was een krekenland. Een van deze kreken was de Honte en deze kwam in de Schelde ter hoogte van Saefthinge. Deze kreek raakte meer en meer uitgesleten en werd de Westerschelde. Saefthinge is ondertussen ten onder gegaan, de fundamenten liggen op ongeveer -1 m in het verdronken land van Saefthinge. In die tijd was Doel zelfs nog een eiland.

Onze kust is zeer dynamisch, zelfs op relatief korte tijdschaal.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Globaal klimaat naargelang termijn
« Reactie #43 Gepost op: maandag 15 februari 2010 - 19:29:56 »
Kustlijnen zijn inderdaad dynamisch, zeker als het om zandkust gaat zoals hier in België en in Nederland.
Voor zover ik weet is onze "rechtgetrokken" kust kunstmatig heraangelegd.

De normale kustlijn bij een laaggelegen gebied aan zee is erg grillig, met eilandvorming, geulen en inhammen, nadien weer verzanding, mogelijk weer overspoelen van het land ...
Zoiets als je in Noord-Oost Duitsland of in stukken van Nederland ziet.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Globaal klimaat naargelang termijn
« Reactie #44 Gepost op: dinsdag 16 februari 2010 - 16:09:25 »
De normale kustlijn bij een laaggelegen gebied aan zee is erg grillig, met eilandvorming, geulen en inhammen, nadien weer verzanding, mogelijk weer overspoelen van het land ...
Zoiets als je in Noord-Oost Duitsland of in stukken van Nederland ziet.
onze kust ligt daarvoor te dicht bij de trechter (dover strait)
alles dat niet vastligt wordt hier weggeblazen door de stroming
better a bad day at sea
than a good day at the office