Auteur Topic: Voorrang van rechts  (gelezen 23964 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #60 Gepost op: dinsdag 09 februari 2010 - 12:10:58 »
Inazuma,

Mijn vraag was: wanneer is een
« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 februari 2010 - 12:40:41 door mazda »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #61 Gepost op: dinsdag 09 februari 2010 - 12:32:59 »
Als ze rechtdoor rijden is het probleem van de voorrang opgelost,want dan moeten de fietsers zich aan de algemene regels houden.

Zo kan je dat ook bezien in de simpele gevallen, maar niet bij dubbelrichtingsfietspaden ...

Dat is net het probleem Inazuma, die dubbelrichtingsfietspaden kunnen niet langsheen een rijbaan of weg omdat er dan op elk kruispunt conflicten ontstaan die met de gewone voorrangsregels niet op te lossen zijn.

Zolang er geen kruispunten zijn is er geen probleem.  Als men dubbelrichtingsfietspaden wil moet men op de kruispunten een totaal andere regeling liefst met verkeerslichten uitwerken.
Een fase voor fietsers en een fase voor de andere bestuurders.
Andere mogelijkheden bestaan door gebruik van tunnels of oversteekplaatsen buiten de kruispunten.

Dubbelrichtingsfietspaden op gelijkgrondse kruispunten zonder verkeerslichten met welke voorrangsregel dan ook kunnen meestal niet.

Op rotondes kunnen dubbelrichtingsfietspaden vertrekken en toekomen enkel en alleen op voorwaarde dat het fietspad  naast de rotonde een éénrichtingsfietspad is, dezelfde richting als de andere bestuurders, rondgaand.

In Belgie kiest men voor de gemakkelijkste oplossing, de wegbeheerder beseft zelfs niet wat hij aanricht.
Als er geen geld is voor een duidelijke fietsinfrastruktuur dan is er voorlopig maar één oplossing.

 DE FIETSER STAPT AF EN GEDRAAGT ZICH ALS EEN VOETGANGER OP ALLE INGEWIKKELDE KRUISPUNTEN MET DUBBELRICHTINGSFIETSPADEN.
Maar neen hiervoor zijn we te lui, we willen zonder te moeten stoppen continu blijven fietsen van aan onze voordeur tot op de plaats van bestemming en nog liefst overal in voorrang.

Ik bedoel maar dat heel dat geknoei op deze manier niet meer op te lossen valt.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 februari 2010 - 12:45:08 door mazda »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #62 Gepost op: dinsdag 09 februari 2010 - 23:50:01 »
Dat is net het probleem Inazuma, die dubbelrichtingsfietspaden kunnen niet langsheen een rijbaan of weg omdat er dan op elk kruispunt conflicten ontstaan die met de gewone voorrangsregels niet op te lossen zijn.
Met de huidige regelgeving kan dat. Verkeerslichten zijn daar ook niet voor nodig.
Zelfs na afschaffing van 12.4bis kan dat nog net zo goed, alleen zullen de fietsers die van links komen dat geen voorrang hebben, en die van rechts komen wel ... de normale voorrangsregel tussen bestuurders dus.

Met voorrangsborden is er al helemaal geen probleem.
Een andere voorrangsregeling kan daarmee opgelegd worden, maar noodzakelijk is het niet.

Citaat
Andere mogelijkheden bestaan door gebruik van tunnels of oversteekplaatsen buiten de kruispunten.
Dat is een structurele, en dure, oplossing die conflictpunten vermijdt - merk op dat men ze zelfs in NL niet zo vaak toepast.

Citaat
Dubbelrichtingsfietspaden op gelijkgrondse kruispunten zonder verkeerslichten met welke voorrangsregel dan ook kunnen meestal niet.
Nederland ligt er vol mee ...

Citaat
Op rotondes kunnen dubbelrichtingsfietspaden vertrekken en toekomen enkel en alleen op voorwaarde dat het fietspad  naast de rotonde een éénrichtingsfietspad is, dezelfde richting als de andere bestuurders, rondgaand.
Er is geen andere regeling toegestaan op een rotonde - dit gaat zo ver dat dan de D5 niet eens geplaatst mag worden ... geen D5 = geen rotonde .

10.3.  Verkeersbord D5. Verplicht rondgaand verkeer.

Dit verkeersbord mag slechts geplaatst worden indien alle bestuurders die zich op het kruispunt begeven, de inrichting bestemd om het verkeer te leiden, aan hun linkerhand moeten laten. en voor zover de bestuurders van alle voertuigen er kunnen om heen rijden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #63 Gepost op: woensdag 10 februari 2010 - 10:14:39 »
Citaat:
Met de huidige regelgeving kan dat. Verkeerslichten zijn daar ook niet voor nodig.
Zelfs na afschaffing van 12.4bis kan dat nog net zo goed, alleen zullen de fietsers die van links komen dat geen voorrang hebben, en die van rechts komen wel ... de normale voorrangsregel tussen bestuurders dus.
Antwoord:
Voor zover de fietsers geen richtingsverandering moeten uitvoeren en er geen twee dubbelrichtingsfietspaden op het zelfde kruispunt bij elkaar komen valt het misschien nog net te regelen.
Maar ik heb kruispunten genoeg in mijn hoofd waar dit alleen voor verwarring zorgt.
Ik heb dit in Nederland al gezien maar nog niet echt bestudeerd, naar mijn weten lopen daar de fietspaden niet onmiddellijk naast de rijbaan maar op een apart pad en komen er geen dubbelrichtingsfietspaden ONDOORDACHT bij mekaar.
Als je bepaalde zaken wil overnemen uit Nederland moet je ze ook deftig bestuderen en analyseren, en vooral in zijn totaliteit bekijken met de mogelijkheden en de bestaande verkeersregels.
Er mag naar het buitenland gekeken worden om te zien hoe men daar bepaalde moeilijkheden oplost, maar in Belgie heeft men de gewoonte om maar een deel van die oplossing over te nemen waardoor het geknoei nog erger wordt.
Als voorbeeld heb je de conflictvrije verkeerslichten.
Op zich is er niets mis met de bedoeling van dit systeem, alleen liet de Belgische wegcode niet toe om op éénzelfde toegangsweg zowel bollen als pijlen te gebruiken, net zoals in Frankrijk.
Nu heeft men daar een belachelijk stukje tekst bijgeplaatst zodat het voor links afslaan wel kan.
Alleen is men vergeten dat de Nederlandse regel voorschrijft dat je naar het licht BOVEN moet kijken en dat de lichten rechts en links herhalingen zijn.
In Belgie moet het ronde licht nog altijd rechts staan en elders herhaald, maar voor de pijlen linksaf is het een andere regeling.
Ziehier het geknoei dat je krijgt als je een voorbeeld maar half bestudeert alvorens het over te nemen. (Ik neem dit maar als voorbeeld, je kan deze discussie nog altijd lezen op wegcode Be)

Je kan hier natuurlijk komen zwaaien met allerhande wetgeving uit het buitenland om aan te tonen dat het bij ons veel beter zou kunnen.
Het probleem is dat velen op dit forum niet tot in de puntjes op de hoogte zijn van de verbanden in die buitenlandse wetgeving waardoor je weinig weerstand zal krijgen.
Begrijp wel dat ik ervan overtuigd ben dat het in Nederland, Duitsland, Frankrijk... duidelijker is, maar wel oppassen als je een gedeelte van die wetgeving wil overnemen.
Het is volgens mij gevaarlijk om zomaar te stellen dat dubbelrichtingsfietspaden moeten kunnen omdat men dat ook in Nederland toepast.
Het is niet omdat je de Nederlandse verkeersregels kent dat je ook weet hoe de plaatsingsvoorwaarden zijn.
Het lijkt allemaal vanzelfsprekend, net omdat de wegbeheerder in Nederland ervoor zorgt dat verwarring bijna uitgesloten wordt.
Er wordt NAGEDACHT alvorens men een kruispunt inricht, zodat confrontaties vermeden worden.


Citaat:
Er is geen andere regeling toegestaan op een rotonde - dit gaat zo ver dat dan de D5 niet eens geplaatst mag worden ... geen D5 = geen rotonde .

Antwoord:
Ja Inazuma, dat is wel duidelijk.
Maar alleen voor ons dan.
Je moet maar eens gaan kijken wat sommige gemeenten aanrichten met een buiten de rijbaan van de rotonde maar wel rond de rotonde aangelegd fietspad waarvan delen in beide richtingen om te vermijden dat fietsers helemaal rond zouden moeten rijden.
Fietsers komen dan rechts  op hun fietspad samen met de auto's aan  op de rotonde om dan naar links af te slaan op het dubbelrichtingsfietspad voor de auto in die naar rechts de rotonde wil oprijden. De fietsers hebben zogezegd geen voorrang gezien oversteekplaats met omgekeerde driehoek, maar die fietsers blijven in de spitsuren gewoon doorrijden zelfs onder het oog van toeziende politie.
Je reinste waanzin.



« Laatst bewerkt op: woensdag 10 februari 2010 - 10:27:52 door mazda »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #64 Gepost op: woensdag 10 februari 2010 - 10:23:51 »

Citaat uit Wegcode Be

joeviebie
Newbie

Berichten: 49



  Wie mag eerst?
« Gepost op: 06 Februari 2010, 09:31 » 

--------------------------------------------------------------------------------
Een fietser en een automobilist komen gelijktijdig aan een voorrangsweg, zoals op bijgaande schets.



De fietser komt van een tweerichtingsfietspad en wil linksaf op het tweerichtingsfietspad langs de voorrangsweg. De automobilist moet het tweerichtingsfietspad langs de voorrangsweg dwarsen om verder te rijden. Op de voorrangsweg is (toevallig) geen verkeer. Wie mag nu eigenlijk eerst vertrekken?
Als automobilist laat ik de fietser voorgaan, als fietser wacht ik veiligheidshalve tot de automobilist mij duidelijk maakt dat ik eerst mag. Maar doe ik het juist?
Een dergelijke situatie doet zich in de praktijk voor aan het kruispunt van de Vossekotstraat met de Tassijnslaan in Sint-Niklaas.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 Stel ook eens voor dat een auto die van rechts komt op de voorrangsweg naar links zou willen afslaan.

Voor mij is dit één van de zovele voorbeelden van puur geknoei.
 
 

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #65 Gepost op: zondag 28 februari 2010 - 09:12:45 »
Er zijn indertijd blijkbaar een aantal zaken fout gelopen door misverstanden. Deze misverstanden zijn ontstaan doordat bepaalde mensen eigenlijk niet weten waarover ze praten.

Het was de bedoeling naar Nederlands voorbeeld om voetgangers op een verhoogd trottoir dat dwars over de rijbaan loopt voorrang te geven.
In Nederland gebruikt men hiervoor de term "uitritconstructie" wat in Nederland eveneens inhoudt dat de voorrang van rechts niet van toepassing is.

Na veel gepalaver en over en weer gepraat heeft de fietsersbond gedaan gekregen dat hier, zonder na te denken over de gevolgen, de term "fietspad" aan toegevoegd werd.
De personen die dat hebben aanvaard zaten in hun achterhoofd met een doorgetrokken verhoogd fietspad zoals ook het verhoogd trottoir dat dwars over de rijbaan loopt.
Over vraag of gelijkgrondse fietspaden ook de rijbaan dwarsen werd toen niet nagedacht.
Met alle gevolgen vandien. Later werd pas duidelijk wat men had aangericht, maar toen was het te laat om terug te keren op die beslissing.
In Brussel waren de problemen niet meer te overzien en de verzekeringsmaatschappijen hadden problemen met het vaststellen van de verantwoordelijkheden.
Daarom werden de fietspaden in Brussel aangepast en aldus duidelijk onderbroken op alle kruispunten behalve waar de fietser zowieso voorrang zou hebben  omwille van een B15 of B9.

In Vlaanderen is nooit aan aanpassing gekomen. Het geknoei is niet meer te overzien, en het ergste is dat de wegbeheerder blijkbaar zelfs niet weet waar hij mee bezig is.
Dat komt omdat de brave Vlaming  bijna nooit stopt om voorrang van rechts te verlenen en vooral traag wil rijden want dat voelt veilig.



Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #66 Gepost op: zondag 28 februari 2010 - 13:29:53 »
Met alle gevolgen vandien. Later werd pas duidelijk wat men had aangericht, maar toen was het te laat om terug te keren op die beslissing.
In Brussel waren de problemen niet meer te overzien en de verzekeringsmaatschappijen hadden problemen met het vaststellen van de verantwoordelijkheden.
Daarom werden de fietspaden in Brussel aangepast en aldus duidelijk onderbroken op alle kruispunten behalve waar de fietser zowieso voorrang zou hebben  omwille van een B15 of B9.
Brussel trekt al langer geen fietspaden door over kruispunten met VVR.

Dat gaat al terug tot voor de invoering van 12.4bis.
Minstens tot toen het plots een maneuver werd om een fietspad te dwarsen (periode 2004-2007) - wat in Vlaanderen echter maakte dat een hoop KPen met VVR dat plots niet meer waren.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #67 Gepost op: zondag 28 februari 2010 - 16:46:55 »
Dat gaat inderdaad terug van toen het plots een maneuver werd om een fietspad te dwarsen.  (2004)
Een jaar later had men in Brussel al lang door dat dit niet kon.
De rest van Vlaanderen weet nu, anno 2010 nog altijd niet wat er gaande is.
De reden daarvan is dat zowel wegbeheerder als weggebruiker de wegcode niet kennen en deze aldus naar eigen goeddunken toepassen.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #68 Gepost op: zondag 28 februari 2010 - 17:35:49 »
Vroeger zei men altijd: Voorrang moet je krijgen"

Iedereen dacht toen onmiddellijk aan de voorrang van rechts.
Als je op sommige plaatsen nog maar aanstalten maakte om je voorrang van rechts te gebruiken werd je uitgescholden voor alles en nogwat.
Voorrang moest je krijgen : Het probleem was dat niemand voorrang verleende aan rechts, en dat was dan met deze uitspraak mooi opgelost.

Maar er bestaan nog andere mogelijkheden om de voorrang te regelen, door borden bijvoorbeeld.
Elke voorrangsregeling, met of zonder borden is gelijkwaardig.
Gelijkwaardig? Voor velen is de VVR minderwaardig en wordt aldus doodleuk niet toegepast.
Voorrang moet je krijgen roept men dan uit.
Als elke voorrangsregeling gelijkwaardig is dan zou je moeten wachten tot je voorrang krijgt als je op een rotonde rijdt en aan elke toekomende weg moeten stoppen om te zien of de voorrang wel verleend wordt.
Zoja mag je verder rijden, zoniet moet je uit defensief oogpunt blijven staan en de voorrangsnegeerder zijn weg ongestoord laten voortzetten.
Hetzelfde zou dan gelden op een voorrangsweg met B9.
Je zou dan op elk kruispunt moeten stoppen om te zien of er niemand door een stopbord of omgekeerde driehoek rijdt want  voorrang moet je krijgen.

Je begrijpt dat dit een volledig scheefgetrokken situatue is die alleen negeerders van de VVR ten goede kwam.
Een regeling is een regeling waar je niet naar eigen goeddunken moet van afwijken.
Jullie schreven terecht in voorgaande draden dat voorrang van rechts niet overal thuishoort.
Begrijp maar al te goed dat dat een probleem is voor de wegbeheerder en dat je dit niet kan oplossen door de regel te negeren.

Vroeger sprak men in de boekjes van de wegcode, zoals "WEES WEGWIJS" of "Het zogenaamde groene boekje van Flor" alleen over voorrang verlenen.
Bij de verkeersborden kon je dan in het kort lezen wat een B15 of B9 betekende.
Ondertussen is hierin vooruitgang te bespeuren.

Er is nu ook een hoofdstuk "Voorrang hebben".
Citaat uit het groene boekje:
Bij voorrang verlenen staat nu : Voorrang verlenen wil zeggen, een andere weggebruiker ongehinderd laten voorgaan.
Dan volgen een aantal voorbeelden van wanneer je geen voorrang hebt.

Bij voorrang hebben staat : Voorrang hebben wil zeggen dat je die voorrang mag nemen op voorwaarde dat je dat voorzichtig doet. Voorrang is dus geen onvoorwaardelijk recht.
Dan volgt
1) Op een voorrangsweg
2) Bij een bord B15
3) Als een andere bestuurder je voorrang moet verlenen zoals bij voorbeeld VVR

Dit is een hele andere zienswijze dan vroeger.
Je hebt voorrang als een andere bestuurder je voorrang moet verlenen en je mag die nemen op voorwaarde dat je dat voorzichtig doet.

Om dit te kunnen toepassen moet wel iedereen willen meewerken, zowel de wegbeheerder als de weggebruiker.
Op sommige plaatsen in ons land zijn we ver van deze toepassing af.
Ik ben al zeer tevreden dat het in die zin al meegegeven wordt aan de volgende generatie bestuurders.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #69 Gepost op: zondag 28 februari 2010 - 18:52:37 »
Vroeger zei men altijd: Voorrang moet je krijgen"

Iedereen dacht toen onmiddellijk aan de voorrang van rechts.
Als je op sommige plaatsen nog maar aanstalten maakte om je voorrang van rechts te gebruiken werd je uitgescholden voor alles en nogwat.
Voorrang moest je krijgen : Het probleem was dat niemand voorrang verleende aan rechts, en dat was dan met deze uitspraak mooi opgelost.
En je weet goed hoe dat kwam, ook omdat VVR gewoon meer en meer ongeloofwaardig geworden hoe meer de wegbeheerder het ging misbruiken als snelheidsremmer buiten de bbk, dus op 70- en zelfs op 90 kmh-wegen. (meestal door B17)
En hoe meer drempels en strengere limieten erbij kwamen hoe meer men daar nog eens geen tijd wou verliezen...

VVR was al omstreden in Be want het werd ook misbruikt door die maneuverregel die nu niet meer geldt, ttz na eens gestopt te hebben verliest men zijn VVR door weer te vertrekken=maneuver, want dat stond zo altijd in de wegcode, en men wist het maar al te goed...

1e gevolg: er heerste - en wslk nu nog - een "bijna solidaire" straatcode zijn VVR buiten de bbk (vanaf 70 kmh) niet meer absoluut "te willen krijgen", diegene die uit de T kwam en sowieso moest stoppen omdat hij geen zicht had op het verkeer van rechts, liet die van links ook door; was overigens zeer positief voor het milieu, ook de bussen gebonden aan een tijdschema konden zo beter op tijd komen...

2e gevolg: mensen veralgemenen, en in de bbk (waar vvr zin heeft) wordt het ook niet zo opgevolgd... wie controleert vvr daar immers?
« Laatst bewerkt op: zondag 28 februari 2010 - 19:00:18 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #70 Gepost op: zondag 28 februari 2010 - 21:15:59 »
Deze solidaire straatcode is onaanvaardbaar op Europees niveau.

Hier moet dus duidelijk verandering in komen.
En natuurlijk niet in de negatieve zin.  De regel moet geloofwaardigheid krijgen.
Hiervoor zijn drie dingen nodig.
1)Een wegbeheerder die weet en beseft wanneer hij deze regel moet of mag gebruiken, dus niet misbruiken, wat zal leiden tot de afschaffing van de VVR op vele kruispunten.
2) Controle op het naleven van de voorrangsregels met sancties.
3) Een weggebruiker die op de hoogte is van de juiste regels.

Eigenlijk zou het zover moeten komen dat een bestuurder die voorrang heeft maar niettemin stopt moet aanzien worden als iemand die een valstrik opzet.
Deze bestuurder geeft foute informatie en je zou beiden wel eens tegelijk kunnen vertrekken.
Het is misschien verstandiger om hem teken te doen dat hij toch maar zijn voorrang moet nemen en mag doorrijden; dat is allicht beter dan een conflict.

« Laatst bewerkt op: zondag 28 februari 2010 - 21:19:35 door mazda »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #71 Gepost op: zondag 28 februari 2010 - 21:53:55 »
Eigenlijk zou het zover moeten komen dat een bestuurder die voorrang heeft maar niettemin stopt moet aanzien worden als iemand die een valstrik opzet.
Hoezo, op een kp kan er iemand van links maar ook iemand van rechts komen. Dus men moet altijd fel vertragen of desnoods stoppen totdat het zicht ver genoeg is naar beide kanten.

En die op de langsweg van een T rijdt gaat altijd wat vertragen als hij de dwarsweg nadert waaruit iemand van rechts kan komen, toch als hij voorzichtig genoeg is.

Citaat
Deze bestuurder geeft foute informatie en je zou beiden wel eens tegelijk kunnen vertrekken.
Het is misschien verstandiger om hem teken te doen dat hij toch maar zijn voorrang moet nemen en mag doorrijden; dat is allicht beter dan een conflict.
Idd.

Ik ben die link aan ´t zoeken waar alle gemeentes (wegbeheerders) hun kp VVR buiten de bbk in kaart moesten brengen, zodat men kon overgaan al die gevaarlijke vvr-kp (hoofdweg tov ondergeschikte weg/boerenweg) een normale (niet-vvr) voorrangsregeling te geven.
« Laatst bewerkt op: zondag 28 februari 2010 - 21:55:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #72 Gepost op: maandag 01 maart 2010 - 01:19:59 »
... de term "uitritconstructie" ...

Volgens mij was die term oorspronkelijk bedoeld zoals de naam het zegt. De constructie van een uitrit. Een uitrit dus van een garage, parking, private weg, ...
Dan is er 1 of andere slimme op het lumineus idee gekomen om voetpaden dwars over de openbare rijweg te gaan aanleggen met alle gevolgen van dien.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitritconstructie

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #73 Gepost op: maandag 01 maart 2010 - 01:21:33 »
Dit is een hele andere zienswijze dan vroeger.
Je hebt voorrang als een andere bestuurder je voorrang moet verlenen en je mag die nemen op voorwaarde dat je dat voorzichtig doet.
Dat is jaren geleden al gesteld in een arrest van het Hof van Cassatie.
Een bestuurder op een voorrangsweg (in casu een snelweg) reed, mocht volgens Cassatie ook verwachten dat de voorrangsplichtige bestuurder (die van de oprit kwam) zijn verplichting tot het verlenen van voorrang zou nakomen.

Niet meer dan logisch ook....
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Voorrang van rechts
« Reactie #74 Gepost op: maandag 01 maart 2010 - 20:03:58 »
Het is bij mijn weten de eerste maal dat men in een wegcode boekje voor beginnend bestuurders in Belgie durft schrijven dat je voorzichtig voorrang kan nemen.

Want voorrang nemen wordt vooral hier bij ons enkel en alleen gerelateerd met voorrang van rechts.
En diegene die werkelijk zijn voorang van rechts  zelfs voorzichtig wil nemen is volgen Jan Modaal een agressieve bestuurder.
Het niet verlenen van voorrang van rechts word beschouwd als normaal gedrag.

De brave mens reed tegen 50 km uur recht over het kruispunt en werd ocharme aangereden door een gek die tegen 20 km uur van rechts kwam en ook van plan was om rechtdoor te rijden.
Maar de arme mens reed wel op een iets bredere weg dan die gek.
Volgens de wegcode heeft de brede weg toch voorrang niet?
Er staan toch bordjes met een sint-andrieskruis.
De arme sukkelaar vraagt zich af waar hij dit toch aan verdiend heeft?
Ik was juist op weg naar de voetbal toen die gek mij aanreedt verklaart de sukkelaar.
De gek die voorzichtig tegen 20 km per uur erop rekende dat de sukkelaar zich aan de regels zou houden had het goed mis.
Deze sukkelaar kent wel de spelregels van de voetbal maar kent niets van de spelregels op de openbare weg.
Hij verklaart nog dat dit een "bijna solidaire straatcode " is, en dat van die andere verwacht wordt zich aan de afspraken in de buurt te houden.
De andere was toevallig iemand uit een andere regio waar men het straatcode spel speelt volgens de wettelijke afspraken.
Opletten in Vlaanderen, ieder dorp heeft zijn afspraken.