Auteur Topic: Belg draagt gordel na signaal wagen  (gelezen 6517 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Belg draagt gordel na signaal wagen
« Gepost op: donderdag 26 oktober 2006 - 10:11:48 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Bertje

• Gevorderde
Re: Belg draagt gordel na signaal wagen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 26 oktober 2006 - 22:51:46 »
De wagen van een kennis heeft zo'n systeem, maar voor korte afstanden vertikt hij het soms toch om zijn gordel aan te doen. Maar hij behoort dan ook tot het soort mensen dat zijn rijbewijs bij het waspoeder heeft gekregen, nog nooit een ongeval heeft veroorzaakt en dus 'voorzichtig' rijdt en die je daarom met geen mogelijkheid iets kan bijleren over verkeer en verkeersregels.

Persoonlijk zou ik geen last hebben van dit soort systeem aangezien ik mijn gordel vastklik vóór ik start. Dat is, áls mijn wagen zou uitgerust zijn met zo'n systeem en áls ik een wagen zou hebben natuurlijk.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 27 oktober 2006 - 08:50:05 »
Echt leuk, de communicatie in moderne wagens, zoals onze Touran. De CD wordt onderbroken door een nieuwsuitzending. Die wordt onderbroken door een verkeersmelding. Die wordt onderbroken door een GPS-instructie. En ondertussen klinkt er een belletje, terwijl op het instrumentenpaneel een melding verschijnt "Bitte tanken!". Informatie bij de vleet ...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 27 oktober 2006 - 09:00:59 »
Mijn GPS gooit daar nog een aantal meldingen bij zoals: "Pas op", "max. 50". Voor de irritante stukken 70 heb ik nog een meer irritante nederlandse boodschap "max. zeuventig". Ik zoek nog altijd naar een boodschap "max. neugentig" :-).
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 27 oktober 2006 - 18:40:28 »
Waar is de tijd dat je wagen je nog toeliet om je aandacht bij het verkeer te houden...

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 27 oktober 2006 - 19:07:48 »
Het probleem van die gordelcontrole is dat het ook alarm geeft als de passagiersgordel niet is vastgeklikt. Wat ambetant als je alleen rijdt maar niet echt een groot probleem al kan ik zelf ook wel zien ofdat mijn passagier zijn gordel omheeft  ::)
Met rijlessen was het enorm ambetant tijdens het oefenen van de maneuvres, elke paar minuten ging dat ding weer piepen en moest ik de deur opendoen om dat gepiep weg te krijgen.
Ik stel dat maar heel weinig mensen echt vergeten om de gordel om te doen, volgens mij is dat voor de meesten gewoon een keuze.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 28 oktober 2006 - 00:10:47 »
Citaat van: BBB
Het probleem van die gordelcontrole is dat het ook alarm geeft als de passagiersgordel niet is vastgeklikt. Wat ambetant als je alleen rijdt

Dat is niet normaal. In principe werkt dat alarm pas als er zich een zeker gewicht op de betrokken zetel bevindt.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 28 oktober 2006 - 00:15:05 »
Waar is de tijd dat je wagen je nog toeliet om je aandacht bij het verkeer te houden...

... en dat je aan de kant stond, omdat je niet gezien had dat je geen brandstof meer had.
... en dat je al rijdend moest zoeken waar nu toch weer dat knopje stond om van cassette of CD over te schakelen naar radio om het nieuws te beluisteren.
... en dat je geen verkeersberichten hoorde als je niet op een zender afgestemd had die ze uitzond.
... en dat je 5 keren aan de kant moest gaan staan om op de kaart de weg te zoeken.
... en dat je je vastreed in de files, omdat de GPS je niet tijdig een alternatieve route voorstelde.

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 28 oktober 2006 - 11:13:04 »

... en dat je aan de kant stond, omdat je niet gezien had dat je geen brandstof meer had.
Brandstofmetertjes en/of waarschuwingslampjes bestaan al lang hoor; en voor die tijd kon je manueel op reserve overschakelen met een kraantje.

... en dat je al rijdend moest zoeken waar nu toch weer dat knopje stond om van cassette of CD over te schakelen naar radio om het nieuws te beluisteren.

Als ik rij staat er geen radio op, ik moet dus niet zoeken naar knopjes.

... en dat je geen verkeersberichten hoorde als je niet op een zender afgestemd had die ze uitzond.

Waar heb je die voor nodig? Om van een punt A naar een punt B te geraken zijn er maar een beperkt aantal mogelijkheden: ofwel sta je in de file op de grote verkeersader waarover verkeersberichten gegeven worden, ofwel rij je over secundaire wegen waar evengoed files kunnen staan (waarover geen verkeersberichten worden verspreid), waar je om de kilometer wel eens voor een verkeerslicht staat aan te schuiven en die bezaaid zijn met wegenwerken die ook niet in de verkeersberichten worden vernoemd.

... en dat je 5 keren aan de kant moest gaan staan om op de kaart de weg te zoeken.

Dan heb je je reisweg onvoldoende op voorhand bestudeerd.

... en dat je je vastreed in de files, omdat de GPS je niet tijdig een alternatieve route voorstelde.

Inderdaad, maar de alternatieve routes die een GPS voorsteld zijn niet altijd sneller. Een collega is door zijn GPS ooit eens 5 kilometer over onverharde landweggetjes tussen weilanden door gestuurd. Weggetjes waar je hoopt dat je geen tegenligger tegenkomt want dat zou een keuze betekenen tussen in een gracht rijden of een paar honderd meter achteruit manoeuvreren. Moest die collega aan de theoretische maximumsnelheid kunnen gereden hebben (90km/h buiten de bebouwde kom over onverharde landweggetjes) dan zou hij inderdaad sneller geweest zijn dan wanneer hij in de file was blijven staan. Maar wel ten koste van een hoop modder op de wagen, en een snellere slijtage van schokdempers en banden.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 28 oktober 2006 - 21:58:07 »
Iemand die met zijn GPS over onverharde landwegen wordt gestuurd heeft zijn GPS verkeerd ingesteld of heeft gewoon een heel slechte gekocht. Alles hangt natuurlijk af van de kaart die je gebruikt, de meeste systemen laten dan nog toe om je voorkeuren in te stellen. Als je dit correct doet dan zal de GPS altijd zinvolle alternatieven voorstellen.
Wat betreft de snelheden die een GPS gebruikt, de meeste systemen gebruiken geen snelheden meer per type weg, maar hebben een aantal seconden per weggedeelte. De weggedeeltes zijn zo gekozen dat ze een beetje uniform zijn. Kijk maar naar de kaarten van TeleAtlas, deze zullen een weg altijd in twee lijnstukken splitsen wanneer een bebouwde kom wordt ingereden. Verder hebben bepaalde kruispunten ook een aantal seconden 'wachttijd'. Dit merk je goed als je op de N49 rijdt, heb je geluk aan de verkeerslichten daar dan zie je dat je plots één minuut wint. Dit omdat de wachttijd aan deze lichten relatief lang is.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 10 november 2006 - 12:16:54 »

...en dat die berichten voor meer dan 50% klopten of minder dan 50km waren van de plaats waar je je bevind of naartoe moet :)....anee  :-[ :-X das nog toekomstmuziek. ;D

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 10 november 2006 - 16:01:06 »

...en dat die berichten voor meer dan 50% klopten of minder dan 50km waren van de plaats waar je je bevind of naartoe moet :)....anee  :-[ :-X das nog toekomstmuziek. ;D

Dat is inderdaad nog een ander paar mouwen.

Gisteren moest ik buiten de spitsuren (tussen 9:30 u. en 11:00 u.) van Antwerpen naar Leuven rijden. Normaal is dat via de E19 van Antwerpen naar Brussel en via de E40 van Brussel naar Leuven. Maar er waren verkeersmeldingen over problemen in Zemst op de E19 en in Sterrebeek op de E40. Dus besluit mijn GPS dat ik beter de E19 in Mechelen-Noord verlaat en via de gewestweg van Mechelen naar Leuven rijdt.

Op die gewestweg kon je vroeger buiten de spitsuren probleemloos tegen 90 km/h rijden. Nu heb ik er de hele tijd tussen 30 en 50 km/h moeten rijden. Dat het daar zo gesteld is, dat hoor je natuurlijk niet op de verkeersberichten, en dus kon mijn GPS er ook geen rekening mee houden.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 10 november 2006 - 18:23:54 »
Vaak genoeg meegemaakt dat ze verkeersproblemen melden op 1 of andere plaats waar ik net voorbij kom..... en dat er verdorie helemaal niks te zien was.
Met een beetje geluk is er iets te zien in de andere rijrichting van de autosnelweg. :-\
Toen die dingen nieuw waren heb ik dat een tijdlang gebruikt tot ik merkte (niet lang dus) dat het veel aangenamer was te luisteren naar het programma waar ze zowieso toch dezelfde info geven en vaak zelfs nog vroeger.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: zondag 12 november 2006 - 12:26:01 »
De Leuvensesteenweg (Mechelen-Leuven) probeer ik altijd te vermijden. Vroeger mocht je daar inderdaad 90 km/u rijden. Nu is overal de snelheid teruggebracht tot 70. Als ik vroeger van vrienden terugkwam uit Leuven dan deed ik er minder dan  20 min. over om thuis te geraken ('s avond laat). Nu doe ik al meer dan 20 min. enkel over de Leuvensesteenweg, waar dat vroeger lukte op net geen 15 min.  Zeker 's nachts is het belachelijk, maar je kan er zeker van zijn, net dan staan ze te flitsen zoals al enkele van mijn vrienden hebben meegemaakt.