Auteur Topic: Stoort u zich ook aan fileratten?  (gelezen 4585 keer)

Offline jo

• Meer dan expert
Re: Stoort u zich ook aan fileratten?
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 21 januari 2010 - 00:53:11 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 00:20:26 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 21 januari 2010 - 01:04:54 »
Misschien niet specifiek wegens het over de parking rijden.
Wel ben je in ieder geval al de tijdswinst kwijt en wanneer niet in orde wel wat meer.
Wie weet halen ze er wel een voertuig uit zonder verzekering, gsm'er, gordel, lamp kapot, gezocht persoon, zatlap, .... mogelijkheden genoeg.
We vragen allemaal om meer blauw op straat en op die manier zijn ze nog eens nuttig bezig. ;)

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 21 januari 2010 - 01:19:48 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 00:20:12 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 21 januari 2010 - 13:46:41 »
Ik heb er weinig probleem mee als iemand dat doet. Zolang ze dat op een VEILIGE manier doen. Tenslotte is het ook een openbare weg.

Ik heb er wel een probleem mee.

Een tankstation dient om te tanken, en een parking om te parkeren, niet om anderen voor te kruipen.

Het is dan wettelijk wel niet verboden wat ze doen, maar het is wel buitengewoon asociaal en onhoffelijk.

Ook op de E40 in Leuven deed de voormalige rijkswacht destijds controles op een parking, louter om die gasten tijd te doen verliezen en hun aldus hun wangedrag te ontraden.

Gewoon die Belgische rotmentaliteit: "Ikke eerst, want ik ben wat meer dan iemand anders..."

Ik had vroeger zo een collega. Om naar het werk te komen, moest ze op een bepaald kruispunt linksaf slaan. Op de rijstrook om daar linksaf te slaan, was er altijd file. Dus wat deed mevrouw? Juist, rechtdoor rijden op de rijstrook om rechtdoor te rijden, en dan ter hoogte van het kruispunt haar achterliggers ophouden om er nog te kunnen tussenwringen op de rijstrook om linksaf te slaan, want "er was altijd wel een onnozelaar die haar er nog tussenliet". Toen ik haar vroeg of ze al eens iets over hoffelijk rijgedrag gehoord had, lachte ze me uit, en zei ze dat op de weg alleen de wet van de jungle geldt. Niet moeilijk met een dergelijke rotmentaliteit dat het er in het Belgisch verkeer zo erbarmelijk aan toegaat.

Maar ho, de buitenlander die zijn weg niet weet, niemand wil voorkruipen, doch zich louter van rijstrook vergist heeft, die laten ze er niet meer tussen, hoor. Tof volkske in dat kleine koninkrijk.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 21 januari 2010 - 14:52:42 »
Ik ben soms ook een filerat...  Eenvoudig als men ter hoogte van de parking in de file vastrijdt, maar het verkeer na de parking terug vertrekt.  Door over de parking te rijden blijf je rijden, in plaats van schaapachtig met de rest af te remmen, te stoppen, te koekeloeren en terug te vertrekken.

Een rood licht na een tankstation zetten zal lachen zijn: ofwel zet je er een agent elke ochtend om alle roodrijders op te schrijven, ofwel zou ik net doelmatig erdoor rijden om het verkeer op de parking te blokkeren :).  Op een parking zoals in Haasrode kan je gewoonweg niet voor elke oprijdende auto 3 minuten rood licht geven want dan zorgt de file voor het tankstation ervoor dat er file op de snelweg staat :).  Om nog maar te zwijgen over het feit dat je ter hoogte van het tankstation ook kan afslaan om naar de E314 te gaan, of terug de E40 op te draaien.

Ik zou al heel wat minder filerat zijn als men door correct ritsen geen filevorming zou creëren...  Om in andermans veroorzaakte file te staan heb ik geen zin, en het is niet sociaal van de fileveroorzaker.

Offline janvkn

• Starter
  • *
« Reactie #20 Gepost op: maandag 25 januari 2010 - 11:33:01 »
Ik had vroeger zo een collega. Om naar het werk te komen, moest ze op een bepaald kruispunt linksaf slaan. Op de rijstrook om daar linksaf te slaan, was er altijd file. Dus wat deed mevrouw? Juist, rechtdoor rijden op de rijstrook om rechtdoor te rijden, en dan ter hoogte van het kruispunt haar achterliggers ophouden om er nog te kunnen tussenwringen op de rijstrook om linksaf te slaan, want "er was altijd wel een onnozelaar die haar er nog tussenliet". Toen ik haar vroeg of ze al eens iets over hoffelijk rijgedrag gehoord had, lachte ze me uit, en zei ze dat op de weg alleen de wet van de jungle geldt. Niet moeilijk met een dergelijke rotmentaliteit dat het er in het Belgisch verkeer zo erbarmelijk aan toegaat.
Dat is niet echt vergelijkbaar, wat die mevrouw daar deed is niet zozeer af te keuren omdat ze "voorkruipt" maar wel omdat het een verkeersovertreding is en omdat ze het verkeer op haar rijstrook hiermee blokkeert.

Ik kom ook regelmatig op een kruispunt waar er altijd lange files staan om linksaf te slaan. Wat ik dan meestal doe is rechts afslaan en even verderop een legale u-turn doen. Als ik terug aan het kruispunt kom, staat vaak dezelfde wagen nog te wachten om linksaf te slaan. Ben ik dan ook asociaal of gewoon slim?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #21 Gepost op: maandag 25 januari 2010 - 16:32:47 »
Ik kom ook regelmatig op een kruispunt waar er altijd lange files staan om linksaf te slaan. Wat ik dan meestal doe is rechts afslaan en even verderop een legale u-turn doen. Als ik terug aan het kruispunt kom, staat vaak dezelfde wagen nog te wachten om linksaf te slaan. Ben ik dan ook asociaal of gewoon slim?

Daar kan ik geen graten in zien. Je begaat geen overtreding, je verdeelt gewoon de verkeersstroom over de beschikbare wegen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Jari

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #22 Gepost op: maandag 25 januari 2010 - 22:08:12 »
Op de A12 is het ook altijd een ramp om vanuit een "zijstraat" op de middenbaan te komen... Gewoon de buitenkant pakken en de volgende oprit nemen helpt véél. :)

wooter

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: maandag 25 januari 2010 - 23:52:58 »
Daar kan ik geen graten in zien. Je begaat geen overtreding, je verdeelt gewoon de verkeersstroom over de beschikbare wegen.
De afrit naar een tankstation en parking, en daarop volgende oprit, is toch ook volledig legaal te gebruiken, zelfs als je niet stopt...

Idem met de afrit en oprit Gasthuisberg op de E314...  Met aangepaste snelheid en respect voor de voorrang doe je daar geen overtreding...

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 26 januari 2010 - 00:30:28 »
De afrit naar een tankstation en parking, en daarop volgende oprit, is toch ook volledig legaal te gebruiken, zelfs als je niet stopt...

Legaal wel. Maar een tankstation dient om te tanken of aankopen te doen, en een parking om te parkeren. Oneigenlijk gebruik dus om langs daar voor te kruipen.

Het is niet zo prettig om op een parking een broodje te eten en een koffie te drinken wanneer daar doorgaand verkeer voorbijkomt.

Er zijn nu eenmaal dingen in het leven die wettelijk niet verboden zijn, doch waarvan een fatsoenlijk mens zich onthoudt. Daarom dat deze site ook over sociaal en hoffelijk verkeer gaat.

Offline sceptisch

• Expert
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 26 januari 2010 - 00:35:54 »
Ander voorbeeld: komende uit het vertikale been van een T kruispunt wil men via een sorteerstrook naar links de tweevaksweg op. Een veel veiliger, sneller en 100% legaal alternatief is de rechter sorteerstrook gebruiken om naar rechts te rijden, waar 50m verder een rotonde ligt en men 360° kan keren. Toch staat er in de praktijk vaak een rijtje te knipperen om links af te slaan.
???

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 26 januari 2010 - 00:46:34 »
Ander voorbeeld: komende uit het vertikale been van een T kruispunt wil men via een sorteerstrook naar links de tweevaksweg op. Een veel veiliger, sneller en 100% legaal alternatief is de rechter sorteerstrook gebruiken om naar rechts te rijden, waar 50m verder een rotonde ligt en men 360° kan keren. Toch staat er in de praktijk vaak een rijtje te knipperen om links af te slaan.
???

Hier in Duitsland bestaan rotondes die voor niets anders dienen dan om te keren.

Er is hier een kruispunt waar je niet rechtsaf mag slaan, omdat beide wegen een zeer stompe hoek vormen (ze lopen bijna evenwijdig). Daar is 50 meter verder een Wendeplatz (keerplaats): een rotonde die alleen maar dient om te keren.

wooter

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 26 januari 2010 - 15:52:11 »
Legaal wel. Maar een tankstation dient om te tanken of aankopen te doen, en een parking om te parkeren. Oneigenlijk gebruik dus om langs daar voor te kruipen.
Als ik noch doorheen het tankstation rij, noch doorheen de parking, maar enkel de weg volg die me begeleid van uitrit naar oprit...  ?

Het is niet zo prettig om op een parking een broodje te eten en een koffie te drinken wanneer daar doorgaand verkeer voorbijkomt.
Een parking dient toch om te parkeren, niet om een broodje te eten en te drinken?  Daarvoor heb je de picnicplaatsen en het restaurant ;)

Er zijn nu eenmaal dingen in het leven die wettelijk niet verboden zijn, doch waarvan een fatsoenlijk mens zich onthoudt. Daarom dat deze site ook over sociaal en hoffelijk verkeer gaat.
In jouw huishouden is het misschien onfatsoenlijk.  In mijn huishouden is het normaal.  Net zoals ze bij mij thuis geen schapen slachten, en bij de buren niets liever zouden willen.