De laatste jaren is er vooral een evolutie in het specifiek vermogen (W/kg) van lithium accu's. Jammer genoeg verloopt de evolutie in de specifieke energie (J/kg) niet zo snel. Accu's gaan steeds meer op een condensator gelijken die vrijwel ogenblikkelijk en verliesvrij ont- en opgeladen kan worden.
De huidige cellen kunnen al meer dan 6kW leveren per kg gewicht (bvb meer dan 2000 pk uit een pack van 300kg), maar dan zijn ze op een minuutje leeg. Ze kunnen in 15 minuten opgeladen worden. Vijf jaar geleden was dat nog maar 1kW/kg, en duurde het laden anderhalf uur. Maar de specifieke energie - zo'n 500kJ/kg of 135Wh/kg - is nauwelijks veranderd. Wel zijn de prijzen ondertussen met een factor 5 gedaald.
Praktisch betekent dat voor electrische voertuigen dat elke kg accu steeds meer vermogen kan leveren (prestaties) of opnemen, (recuperatie bij remmen en opladen), dat de actieradius minder spectaculair verbetert, en dat de kosten snel dalen.
Het artikel gaat over een nieuwe formulering voor de electrode. Ze hebben het enkel over de electrode en niet over de volledige cel, zodat het niet mogelijk is om de cijfers te vergelijken.