Auteur Topic: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij  (gelezen 24621 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Gepost op: woensdag 20 januari 2010 - 15:10:49 »
Citaat van: autokanaal.be
Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij

Ondanks dat veel autoconstructeurs massaal inzetten op de elektrische auto is zeker niet iedereen overtuigd van de heilzaamheid van deze nieuwe technologie.

“Op dit ogenblik is er geen enkel bewijs dat de batterijen die gebruikt worden inderdaad 200.000 kilometer dienst zullen doen”, zegt Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Karel De Grote-hogeschool.

“En stel dat ze dat wél kunnen, dan nog blijft een elektrische wagen erg duur. De batterij kost 15.000 euro. Indien je hier 200.000 kilometer mee rijdt, betekent dit dat je per honderd kilometer 7,5 euro betaalt, alleen al voor de batterij. Over deze meerkosten zwijgen de constructeurs in alle talen. Maar het argument dat elektrisch rijden goedkoper is dan rijden op brandstof, klopt dus niet.”

Niet emissievrij

Pecqueur hekelt ook het feit dat je met de elektrische wagen "emissievrij" zou zijn. “Een groot deel van onze elektriciteit wordt in steenkoolcentrales geproduceerd. Bij de aanmaak van één kilowattuur elektriciteit, ontstaat 600 gram CO2. Elektrische wagens rijden dus niet ‘emissievrij’, maar ‘emissie-ergens-anders’."

Kleine wagen kopen

Hoewel Mark Pecqueur de elektrische wagen op langere termijn zeker niet afschrijft, raadt hij mensen die nu al milieuvriendelijk willen rijden aan om iets anders te kopen. “Een kleine, zuinige wagen is op dit ogenblik de beste keuze voor het milieu. Dus zeker geen grote SUV met een krachtige dieselmotor.”
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 20 januari 2010 - 15:20:50 »
Allez, toch een die het durft zeggen
Ik heb het me hier trouwens al eens afgevraagd: hoe zit dat met de actieradius van die electrische wagens als je verwarming en/of airco, achterruitverwarming, ruitenwissers, lichten en radio hebt aan staan ?
Of zit dat daar niet meer op ?

Als zuivere stadsauto kan je er mss iets mee (hoewel daar dan weer andere alternatieven zijn), maar voor de rest zie ik er geen nut in

150 km max actieradius, maar hoe snel/traag mag je dan rijden ? En hoe zit het met die actieradius bij gebruik van stroomverbruikers zoals ik hierboven al zei ?  Bij meergewicht ?
Ook leuk als je thuis komt met een (bijna) lege batterij en je moet dringend weer weg

En inderdaad: electriciteit dient opgewekt, maar ook: batterijen dienen gemaakt en gerecycleerd te worden.

Lijkt mij allemaal niet zo groen als men wil laten uitschijnen

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 20 januari 2010 - 18:56:43 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 00:22:23 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 20 januari 2010 - 19:45:45 »
15000 meer voor de batterij maar de motor kost er al 5000 minder.
Een motor kost geen 5000€ hoor, toch niet in een gewone auto
Enne, hoe lang gaat zo'n batterij mee ?  Even lang als een traditionele verbrandingsmotor ?  Ik denk het niet hoor

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 20 januari 2010 - 20:02:26 »
Citaat van: autokanaal.be
Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij

Ondanks dat veel autoconstructeurs massaal inzetten op de elektrische auto is zeker niet iedereen overtuigd van de heilzaamheid van deze nieuwe technologie.

“Op dit ogenblik is er geen enkel bewijs dat de batterijen die gebruikt worden inderdaad 200.000 kilometer dienst zullen doen”, zegt Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Karel De Grote-hogeschool.

“En stel dat ze dat wél kunnen, dan nog blijft een elektrische wagen erg duur. De batterij kost 15.000 euro. Indien je hier 200.000 kilometer mee rijdt, betekent dit dat je per honderd kilometer 7,5 euro betaalt, alleen al voor de batterij. Over deze meerkosten zwijgen de constructeurs in alle talen. Maar het argument dat elektrisch rijden goedkoper is dan rijden op brandstof, klopt dus niet.”

Voorlopig niet, inderdaad. Maar gezien de evolutie zal het omslagpunt bereikt worden waarop de totale kostprijs van batterijen+electromotor lager is dan die van fossiele brandstoffen + motor. Moeilijk in te schatten wanneer juist, maar mijn idee is dat dit ergens tussen 5 en 10 jaar zal zijn.

Ter overweging: wie verlicht zijn huis nog met kaarsen van walvisvet ?

Citaat
Niet emissievrij

Pecqueur hekelt ook het feit dat je met de elektrische wagen "emissievrij" zou zijn. “Een groot deel van onze elektriciteit wordt in steenkoolcentrales geproduceerd. Bij de aanmaak van één kilowattuur elektriciteit, ontstaat 600 gram CO2. Elektrische wagens rijden dus niet ‘emissievrij’, maar ‘emissie-ergens-anders’."

Niets is emissievrij. Concrete cijfers voor een Tesla die gemiddeld 190Wh/km verbruikt, voor de Belgische electriciteitsmix:

60% nucleair @6g CO2 per kWh : 1g/km
20% vast/vloeibaar fossiel @500g CO2 per kWh : 19g/km
15% gas @350g CO2 per kWh : 10g/km
5% andere @100g CO2 per kWh : 1g/km

Totaal: 31g/100km. Wie doet beter ?

In de praktijk is het nog minder, omdat je de wagen op nachtstroom oplaadt, op een ogenblik dat de kerncentrales 90% van de mix leveren. Wat de emissies-ergens-anders betreft: die zijn beter te controleren in een centrale dan in miljoenen aparte wagens.

Citaat
Kleine wagen kopen

“Een kleine, zuinige wagen is op dit ogenblik de beste keuze voor het milieu. Dus zeker geen grote SUV met een krachtige dieselmotor.”

Klopt wel, maar een motor is nog milieuvriendelijker, een fiets nog meer, te voet nog meer, en jezelf een kogel in de kop schieten - liefst vóór je je voortgeplant hebt - nog véél véél meer. Ik bedoel maar, er is ook nog zoiets als de welvaart op peil houden en niet meedoen aan de gemakkelijkheidsoplossing van een race to the bottom.

Ik heb het me hier trouwens al eens afgevraagd: hoe zit dat met de actieradius van die electrische wagens als je verwarming en/of airco, achterruitverwarming, ruitenwissers, lichten en radio hebt aan staan ?
Of zit dat daar niet meer op ?

Dat hangt van veel factoren af. Verwaming/airco verbruikt 1,5 tot 3kW afhankelijk van hoe heet/koud je het wil; de rest is te verwaarlozen. Dat weegt in verhouding serieus door voor een kleine stadsmus met een minibatterij bij lage snelheden (5kW), maar minder voor een performante sportwagen aan hogere snelheden (25kW).

Citaat
150 km max actieradius, maar hoe snel/traag mag je dan rijden ? En hoe zit het met die actieradius bij gebruik van stroomverbruikers zoals ik hierboven al zei ?  Bij meergewicht ?
Ook leuk als je thuis komt met een (bijna) lege batterij en je moet dringend weer weg

Tesla haalt 150km bij een rijgedrag dat de wenkbrauwen doet fronsen :-[. Bij een lege batterij neem je een van je andere wagens ;)

Citaat
En inderdaad: electriciteit dient opgewekt, maar ook: batterijen dienen gemaakt en gerecycleerd te worden.

Lijkt mij allemaal niet zo groen als men wil laten uitschijnen

Zie hierboven. Productie en recyclage van batterijen heeft een heel kleine impact, zeker bij een levensduur van >10 jaar die er aan zit te komen.

Groen genoeg in vergelijking met de huidige wagens. Je moet niet groener willen zijn dan de fanatiek luddiete watermeloenen die nooit tevreden gesteld kunnen worden. Voor hen staat er hoger een oplossing.  ;)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 20 januari 2010 - 20:05:09 »
Allez, toch een die het durft zeggen
Ik heb het me hier trouwens al eens afgevraagd: hoe zit dat met de actieradius van die electrische wagens als je verwarming en/of airco, achterruitverwarming, ruitenwissers, lichten en radio hebt aan staan ?
Of zit dat daar niet meer op ?

Als zuivere stadsauto kan je er mss iets mee (hoewel daar dan weer andere alternatieven zijn), maar voor de rest zie ik er geen nut in

150 km max actieradius, maar hoe snel/traag mag je dan rijden ? En hoe zit het met die actieradius bij gebruik van stroomverbruikers zoals ik hierboven al zei ?  Bij meergewicht ?
Ook leuk als je thuis komt met een (bijna) lege batterij en je moet dringend weer weg

En inderdaad: electriciteit dient opgewekt, maar ook: batterijen dienen gemaakt en gerecycleerd te worden.

Lijkt mij allemaal niet zo groen als men wil laten uitschijnen
Geloof je dat allemaal, KV ?  Heb je al wat gegoogled op praktijktesten ? USA , EU ?
Ik lees onderaan van 390 km eco-rijbereik bij een Tesla, wel een "dure roadster".

Ik denk dat het vooral het prijskaartje is, ttz kwaliteit batterijen.

Goedkope Li-Ions laad men het best weer op na 55 % ontlading (mijn oude laptop van 2004 bvb), om zo lang mogelijke levensduur.
Vermoedelijk rijden die "goedkope" E-cars met zulke accu´s of hebben een systeem dat ze verplicht bij te laden na 55-60% ontlading, om de levensduur van de accu´s te verlengen, vermoed ik.

De nieuwste Li-ions van http://en.wikipedia.org/wiki/A123Systems zijn daar al heel wat beter, ook qua snellading.
De Opel Ampera wel plugin-Hybrid gaat op de beste lithium iron phosphate rijden, zelfs beter als die van de Tesla Roadster
zie ook foto´s http://ampera.opel.info/de/home/neue-batterie-technologie.html


topic: http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2034.msg20670.html#msg20670

De Tesla rijdt op de kleine ronde 18650 , de **Opel Ampera/Chevrolet Volt gaan op de "betere" 20ah prismatics rijden.
Citaat
http://www.a123systems.com/a123/products
Cells: 18650    => Tesla
Cells: 26650
Cells: 32113
Cells: 20Ah Prismatic   = > **
Systems: Hymotion™ L5 PCM

The 20Ah uses the new HD electrode design, offering even higher capacity than the traditional ANR26650M1 design.
De Hymotion™ L5 PCM is zelfs speciaal voor de Prius ontworpen om hem veel beter te maken qua totaal verbruik (=rijkweidte), én het wordt een plug in
Citaat
Our Hymotion L5 Plug-in Conversion Module turns a Prius into a plug-in hybrid capable of achieving 100+ miles per gallon.  Plug in now and get:
Up to 60% reduction in fuel consumption and greenhouse gas emissions
Up to 100+ MPG for the first 30 - 40 miles of electrically assisted driving*
Automatically reverts to standard hybrid operation until next charge - driving range not limited by battery charge
Charges from standard household outlet

Eens kijken bij de Tesla die al rijdt en getest zijn:
1 e deel:
http://neuerdings.com/2009/04/29/test-tesla-roadster-elektrisierender-fahrspass/
2 e deel:
Citaat
http://neuerdings.com/2009/04/30/test-tesla-roadster-leistung-ohne-ende/
Rekord-Reichweite
Mit der zur Verfügung stehenden Batterie-Kapazität wurde vor Kurzem bei der Monte Carlo e-Rally eine Strecke von 390 Kilometern am Stück gefahren, man kann also durchaus mit einer einzigen Ladung ein ganzes Wochenende auf der Strasse verbringen.
Record-rijbereik
... m.a.w. een eco-rally, ( wel Monte Carlo -tour) totaal rijbereik 390 km met volle accu´s, en dan nog niet met de beste batterijen van A123.

Ref Tesla - Accu:
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster#Energiespeicher
Bei den Lithium-Ionen-Akku-Zellen handelt es sich um den Typ 18650, von denen jedes Jahr mehrere Millionen Stück hergestellt werden
http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster#Battery_system
 The cells are 18 mm (0.71 in) in diameter and 65 mm (2.6 in) long (18650 form-factor); this type of lithium-ion cell is also found in most laptop computer batteries.
In 2008 was er 160.000 km garantie op de Accu´s van de eesteTesla´s (250 pk ?), mss is het in 2010 (300 pk) nog meer, wie weet.

Citaat
http://www.wiwo.de/technik-wissen/tesla-roadster-mehr-als-ein-spielzeug-fuer-reiche-378574/
Tesla entschied sich für eine kleinteiligere Lösung und garantiert nun eine Laufleistung von 160.000 Kilometern

http://www.autoplenum.de/Auto/TESLA/Roadstar/Test-TESLA-Roadstar-2009-id18153.html#review_10018
« Laatst bewerkt op: woensdag 20 januari 2010 - 20:31:53 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 20 januari 2010 - 20:30:20 »

 omdat je de wagen op nachtstroom oplaadt, op een ogenblik dat de kerncentrales 90% van de mix leveren. Wat de emissies-ergens-anders betreft: die zijn beter te controleren in een centrale dan in miljoenen aparte wagens.

Op nachtstroom, ook als iedereen 's nachts zijn auto aan het laden zal zijn ?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 20 januari 2010 - 20:37:25 »
De Tesla S -pas in 2012- zou goed zijn voor tot 480 km rijkweidte, dezelfde link:

Citaat
http://neuerdings.com/2009/04/30/test-tesla-roadster-leistung-ohne-ende/

Rekord-Reichweite

Tesla Roadster - 0-100 km/h in unter vier Sekunden [Bild: Nando Bosshart]

Mit der zur Verfügung stehenden Batterie-Kapazität wurde vor Kurzem bei der Monte Carlo e-Rally eine Strecke von 390 Kilometern am Stück gefahren, man kann also durchaus mit einer einzigen Ladung ein ganzes Wochenende auf der Strasse verbringen. Der Fahrspass ist angesichts der beschriebenen Leistungsdaten extrem hoch, der Tesla Roadster liegt ausserordentlich gut auf der Strasse und fährt wie auf Schienen durch die Kurven. Die eher harte und direkte Federung gibt dem Fahrer ein gutes Gefühl für die Strasse und angesichts des räumlich gut ausgenutzten Cockpits (in der Mittelkonsole muss schliesslich kein mechanischer Schalthebel respektive kein Getriebe Platz finden) steht dem Fahrer genügend Platz zur Verfügung, so dass auch längere Fahrten einigermassen angenehm zu überstehen sein sollten.

Da ich an diesem Wochenende nicht der Erste (und auch nicht der Letzte) war, der mit dem Roadster fahren durfte, war es nicht weiter erstaunlich, dass ich bei der Rückkehr auf dem Parkplatz mit den Worten “another smiling face” empfangen wurde. Das breite Grinsen, das ich zwar gar nicht so schnell loswerden will, klebte selbst Stunden nach der Fahrt noch in meinem Gesicht.

Der Fahrspass hat seinen Preis
Tesla Roadster - Viel Platz im Innenraum [Bild: Nando Bosshart]

Der überaus positive Gesamteindruck vom “Tesla Roadster” wird aus meiner Sicht nur durch einen einzigen Schönheitsfehler gemindert:
Für Öko-Geeks mit kleinem Geldbeutel wird der umweltfreundliche Supersportler wohl ein Wunschtraum bleiben, denn wer den Tesla Roadster sein Eigen nennen möchte, muss dafür mindestens 89′000 Euro abgeben – somit bleibt diese Testfahrt für mich vorläufig nicht mehr als eine wunderbare Erinnerung.

Wesentlich budgetfreundlicher und damit auch für die breite Masse interessant wird das voraussichtlich ab 2012 erhältliche “Modell S” sein, welches basierend auf der gleichen Akku- und Motorentechnologie bis zu sieben Personen Platz bieten und die Insassen rund 480 Kilometer weit transportieren soll. Hier liegt der von Tesla Motos angepeilte Verkaufspreise bei circa 40′000 Euro.
Das Sparkonto dazu habe ich auf jeden Fall schon eingerichtet.


Wesentlich budgetfreundlicher und damit auch für die breite Masse interessant wird das voraussichtlich ab 2012 erhältliche “Modell S” sein, welches basierend auf der gleichen Akku- und Motorentechnologie bis zu sieben Personen Platz bieten und die Insassen rund 480 Kilometer weit transportieren soll. Hier liegt der von Tesla Motos angepeilte Verkaufspreise bei circa 40′000 Euro.
Das Sparkonto dazu habe ich auf jeden Fall schon eingerichtet.

tot 390 km voor een lichte sportwagen. .... 89.000 - 9.000 premie = 80.000 €
tot 480 km voor een (zware) limousine.  ... 40.000 - 9.000 premie = 31.000 €

Heb toch een beetje geduld, mensen...  ;)

Op nachtstroom, ook als iedereen 's nachts zijn auto aan het laden zal zijn ?
´s nachts is de stroom goekoper omdat er ook téveel stroom op het net zit...
Die enkele duizend E-cars zullen voorlopig ook geen groot verschil maken, heel geleidelijk zullen er wel meer rijden, wie weet tegen 20 jaar maar 20%...

In elk geval zijn er al veel E-pompen in D waar men -soms zelfs gratis- kan opladen.

Ik laat mijn Li-ion grasmachine zelfs overdag op (30 minuten)...  :D ;)
« Laatst bewerkt op: woensdag 20 januari 2010 - 20:49:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 20 januari 2010 - 20:49:12 »

Die enkele duizend E-cars zullen voorlopig ook geen groot verschil maken.

Daar zegt ge het: voorlopig !
Tenzij het er nooit meer dan enkele duizend worden en dat heeft het totaal geen zin

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 20 januari 2010 - 20:55:35 »

Die enkele duizend E-cars zullen voorlopig ook geen groot verschil maken.

Daar zegt ge het: voorlopig !
Tenzij het er nooit meer dan enkele duizend worden en dat heeft het totaal geen zin
Waarom zou dat geen zin hebben, voorspellingen gaan tot 2 miljoen auto´s -wel in D- tegen 2025... edit

Vergeet ook de plug-in hybrides niet, komen 2010-2012 uit (met brandstofmotor als generator en reserve, rijbereik 500-1000 km) die een tussenstap zijn voor de veelrijders, dezelfde accu´s -wel minder, ca 1/3 Wattage- deze moeten ook regelmatig opgeladen worden.

edit: 2,5 miljoen tegen 2020 zeggen expertenvoorspellingen van stroomconcern RWE in D, hop€n z€ toch...
Citaat
http://www.gegenfrage.com/2-5-millionen-elektroautos-bis-2020/

2,5 Millionen Elektroautos bis 2020?

Die Experten von RWE gehen davon aus, dass schon 2020 bis zu 2,5 Millionen Elektro-Autos auf Deutschlands Straßen fahren werden. Fraglich ist dabei allerdings, woher die Energie für diese Menge von Elektroautos kommen soll.


« Laatst bewerkt op: woensdag 20 januari 2010 - 21:01:32 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 20 januari 2010 - 20:59:23 »
Citaat
Kleine wagen kopen

“Een kleine, zuinige wagen is op dit ogenblik de beste keuze voor het milieu. Dus zeker geen grote SUV met een krachtige dieselmotor.”
ik heb gisteren eens iets uitgeprobeerd met de volvo
normaal verbruik ik op de snelweg aan 120 km/u iets van een 8.5 ltr/100 km
aan 90 km/u is dat nog 5.5
dat alles bij constante snelheden

nu viel mij gisteren op dat ik plots maar 3.5 meer verbruikte
op 10 mtr achter een vrachtwagen
ik heb me dus de hele weg laten meetrekken door een paar vrachtwagens :)

met een verbruik van 3.5 ltr/100km is een volvo XC70 toch ook goed voor een milieupremie :D :D
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 20 januari 2010 - 21:29:30 »

 omdat je de wagen op nachtstroom oplaadt, op een ogenblik dat de kerncentrales 90% van de mix leveren. Wat de emissies-ergens-anders betreft: die zijn beter te controleren in een centrale dan in miljoenen aparte wagens.

Op nachtstroom, ook als iedereen 's nachts zijn auto aan het laden zal zijn ?

Natuurlijk: het electriciteitsverbruik zal overdag steeds hoger liggen dan 's nachts. Dus als er overdag voldoende capaciteit is, zal er 's nachts zeker zijn.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 20 januari 2010 - 21:55:10 »
nu viel mij gisteren op dat ik plots maar 3.5 meer verbruikte
op 10 mtr achter een vrachtwagen
ik heb me dus de hele weg laten meetrekken door een paar vrachtwagens :)

met een verbruik van 3.5 ltr/100km is een volvo XC70 toch ook goed voor een milieupremie :D :D

Dat lijkt zowat de kloppen met mijn ervaring. Ik heb dit ook eens geprobeerd en merkte inderdaad ook een besparing van zo'n 35%.

Ooit heb ik het moeten gebruiken. Ik was 's nachts aangekomen in Calais met een Golfje TDI (90 pk). Zelfs al voor Dover brandde het brandstoflampje. Ik wilde echter niet in Engeland tanken omwille van de toen fenomenaal hoge dieselprijs. Helaas was er in Calais geen enkele benzinepomp meer open. Ik heb een hele tijd achter een vrachtwagen gereden om mijn beperkte brandstofvoorraad zo ver mogelijk te rekken. Ik heb pas kunnen tanken na een 20 km snelweg. Mijn oorspronkelijke plan was om - toen nog - de catamaran van hoover speed te nemen tot in Oostende. Ik had een tankkaart op zak die ik kon gbruiken op het eerste tankstation op de snelweg richting Brussel. Helaas kon deze catamaran niet varen omwille van de storm op het kanaal (10 Beaufort en een golfslag van 5 m). Het was een spannend ritje.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 20 januari 2010 - 22:01:14 »
Bij een lege batterij neem je een van je andere wagens ;)

Hoeveel weegt zo een batterij?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."