Auteur Topic: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij  (gelezen 24580 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #45 Gepost op: donderdag 11 maart 2010 - 23:41:57 »
Op 17s ga je met een verbrandingsmotor niet van 90 naar 30 ..

???
moet ik daar echt 17s over doen, daar heb ik de tijd niet voor
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #46 Gepost op: vrijdag 12 maart 2010 - 01:53:23 »
Het zal ook gemakkelijker en effectiever worden om op de motor te remmen, omdat de regeneratieve motorrem efficiënter is dan de (normaal gebruikte) compressie-motorrem.

Omdat personenwagens, in tegenstelling tot vrachtwagens, niet voorzien zijn van een retarder (afsluitklep voor de uitlaat).

Sommige vrachtwagens, bijlange niet allemaal.
Tenzij je de motorrem bedoeld, dat is niet hetzelfde als een RETARDER.

Citaat
Op 17s ga je met een verbrandingsmotor niet van 90 naar 30 ...

Dat gaat hier in de bergen in bergop zelfs veel sneller.  :D

Voor je het beseft kan je al achteruit aan het bollen zijn, zeker met een zware vrachtwagen. :D

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #47 Gepost op: vrijdag 12 maart 2010 - 10:44:52 »
Citaat van: Michel
Of denk je nog altijd van niet ?
als je de BK hier kan vermijden mss wel
als je om de 100 m een drempel hebt, niet

het zal mss lukken als je geen rekening houd met het andere verkeer
als je wil meerijden zonder te hinderen lukt het nooit
Je hebt blijkbaar al met een echte electrische wagen gereden, welke ?

Ik heb al ermee gereden, die E-laadkarretjes van het leger(logistiek); ging je van het pedaal remden die praktisch vanzelf.

Wanneer men met een E-wagen desnoods wat moet bijremmen ga je evengoed van het stroompedaal en laad de accu ook bij, wel iets minder als moest je niet bijremmen.
Maar als jij wegen uitkiest waar om de 100 m verkeersdrempels liggen en nog eens haastig verkeer aan je bumper zit, neen, van dat straf argument kan ik niet weergeven.  :D

Een klassieke motor daarentegen blijft dan verbruiken. Hemelsbreed verschil.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 maart 2010 - 10:54:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #48 Gepost op: vrijdag 12 maart 2010 - 12:13:50 »
Je hebt blijkbaar al met een echte electrische wagen gereden, welke ?

Ik heb al ermee gereden, die E-laadkarretjes van het leger(logistiek); ging je van het pedaal remden die praktisch vanzelf.
ik werk ook voor die baas  ;)
onze karretjes en klark hebben dat ook

als ze dat bij electrische auto's toepassen, dan voorzie ik een heel pak ongevallen
als de el auto zo hard remt als je de pedaal lost en pépé met de pet rijdt erachter heb je prijs
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #49 Gepost op: vrijdag 12 maart 2010 - 12:33:39 »
Je hebt blijkbaar al met een echte electrische wagen gereden, welke ?

Ik heb al ermee gereden, die E-laadkarretjes van het leger(logistiek); ging je van het pedaal remden die praktisch vanzelf.
ik werk ook voor die baas  ;)
onze karretjes en klark hebben dat ook

als ze dat bij electrische auto's toepassen, dan voorzie ik een heel pak ongevallen
als de el auto zo hard remt als je de pedaal lost en pépé met de pet rijdt erachter heb je prijs
Daar zullen ze desnoods wel een mouw aanpassen.

bvb stoplichtenintensiteit in 2 stappen, bestaat nu al. Vanaf een bepaalde vertraging (gemeten door sensor) kan men bij stroompedaal lossen de remlichten in de eerste stap doen branden.

Nu zijn er i.p. ook auto´s die sneller motorremmen als andere, de ene rijdt in 2e de andere in 4e versnelling...
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #50 Gepost op: vrijdag 12 maart 2010 - 16:30:44 »
Tenzij je de motorrem bedoeld, dat is niet hetzelfde als een RETARDER.

Bedankt voor de rechtzetting.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
10 maal meer power dan klassieke Li-Ions ?
« Reactie #51 Gepost op: donderdag 15 juli 2010 - 21:29:19 »
Betreft nieuwste Li-accu-techniek, dat ziet er goed uit:

Citaat
http://www.nature.com/nnano/journal/v5/n7/abs/nnano.2010.116.html

Nature Nanotechnology 5, 531 - 537 (2010)
Published online: 20 June 2010 | doi:10.1038/nnano.2010.116

High-power lithium batteries from functionalized carbon-nanotube electrodes

Seung Woo Lee1,4, Naoaki Yabuuchi2,4, Betar M. Gallant2, Shuo Chen2, Byeong-Su Kim1, Paula T. Hammond1 & Yang Shao-Horn2,3

--------------------------------------------------------------------------------
Abstract

Energy storage devices that can deliver high powers have many applications, including hybrid vehicles and renewable energy. Much research has focused on increasing the power output of lithium batteries by reducing lithium-ion diffusion distances, but outputs remain far below those of electrochemical capacitors and below the levels required for many applications. Here, we report an alternative approach based on the redox reactions of functional groups on the surfaces of carbon nanotubes. Layer-by-layer techniques are used to assemble an electrode that consists of additive-free, densely packed and functionalized multiwalled carbon nanotubes. The electrode, which is several micrometres thick, can store lithium up to a reversible gravimetric capacity of ~200 mA h g−1electrode while also delivering 100 kW kgelectrode−1 of power and providing lifetimes in excess of thousands of cycles, both of which are comparable to electrochemical capacitor electrodes. A device using the nanotube electrode as the positive electrode and lithium titanium oxide as a negative electrode had a gravimetric energy ~5 times higher than conventional electrochemical capacitors and power delivery ~10 times higher than conventional lithium-ion batteries.

--------------------------------------------------------------------------------
 
1.Department of Chemical Engineering, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, Massachusetts 02139, USA
2.Department of Mechanical Engineering, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, Massachusetts 02139, USA
3.Department of Materials Science and Engineering, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, Massachusetts 02139, USA
4.These authors contributed equally to this work

Meer info : http://www.greencarcongress.com/2010/06/lee-20100620.html

Ook als het maar 5 maal meer is als de beste Li-accu´s anno 2010 - http://www.a123systems.com/a123/products > Cells: 20Ah Prismatic  - ,
zou dat tot 1500 km reikwijdte voor een E-car kunnen betekenen...  
« Laatst bewerkt op: donderdag 15 juli 2010 - 21:48:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #52 Gepost op: donderdag 15 juli 2010 - 23:02:03 »
Of 5 keer minder gewicht waardoor de actieradius naar 400km stijgt? :-\
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #53 Gepost op: donderdag 15 juli 2010 - 23:51:38 »
De laatste jaren is er vooral een evolutie in het specifiek vermogen (W/kg) van lithium accu's. Jammer genoeg verloopt de evolutie in de specifieke energie (J/kg) niet zo snel. Accu's gaan steeds meer op een condensator gelijken die vrijwel ogenblikkelijk en verliesvrij ont- en opgeladen kan worden.

De huidige cellen kunnen al meer dan 6kW leveren per kg gewicht (bvb meer dan 2000 pk uit een pack van 300kg), maar dan zijn ze op een minuutje leeg. Ze kunnen in 15 minuten opgeladen worden. Vijf jaar geleden was dat nog maar 1kW/kg, en duurde het laden anderhalf uur. Maar de specifieke energie - zo'n 500kJ/kg of 135Wh/kg - is nauwelijks veranderd. Wel zijn de prijzen ondertussen met een factor 5 gedaald.

Praktisch betekent dat voor electrische voertuigen dat elke kg accu steeds meer vermogen kan leveren (prestaties) of opnemen, (recuperatie bij remmen en opladen), dat de actieradius minder spectaculair verbetert, en dat de kosten snel dalen.

Het artikel gaat over een nieuwe formulering voor de electrode. Ze hebben het enkel over de electrode en niet over de volledige cel, zodat het niet mogelijk is om de cijfers te vergelijken.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #54 Gepost op: vrijdag 16 juli 2010 - 08:49:21 »
Het vermogen gaat inderdaad snel omhoog, maar om nu te stellen dat de capaciteit niet omhoog gaat is toch wel kort door de bocht.

Een vergelijking van enkele techonologieën (ongeveer chronologisch):

- loodaccu's: 50 Wh/kg
- NiCd: 60 Wh/kg
- NimH: 200 Wh/kg
- Lipo: 200 Wh/kg

Nog in ontwikkeling:

- LiS: 350 Wh/kg
- Li-lucht: > 1000 Wh/kg

Er hebben nog elektrische voertuigen rondgereden met NiCd (EV1, zelfs even met loodaccu's). De huidige Lipo's geven al een factor 3 verbetering. LiS is al op grotere schaal getest en biedt perspectief, ze zijn zeer licht en zwavel (S) is overvloedig voorradig en goedkoop, bovendien een factor 6 à 7 beter dan de betere NiCd. Ik tip nog altijd op lithium-lucht batterijen, deze zijn licht. De kathode gebruikt gewone atmosferische zuurstof, zodat er geen kathode reactans moet meegesleept worden. Theoretisch kom je tot een capaciteit van meer dan 10 000 Wh/kg, de 1000 die ik hierboven zet is dus zeer conservatief. Dit zou dan een type batterij zijn die je auto zwaarder maakt als je tank leeg is ! ???
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #55 Gepost op: vrijdag 16 juli 2010 - 20:47:34 »
Het vermogen gaat inderdaad snel omhoog, maar om nu te stellen dat de capaciteit niet omhoog gaat is toch wel kort door de bocht.
Goed lezen :P : mijn post gaat over de evolutie van beschikbare lithium accu's gedurende de laatste jaren, en er staat niet dat de capaciteit niet is toegenomen, integendeel, maar minder snel dan het (ont)laadvermogen.  Je kan ze dus steeds sneller leegdrinken. ;) En terug vol.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #56 Gepost op: vrijdag 16 juli 2010 - 23:47:07 »
Het vermogen gaat inderdaad snel omhoog, maar om nu te stellen dat de capaciteit niet omhoog gaat is toch wel kort door de bocht.
Goed lezen :P : mijn post gaat over de evolutie van beschikbare lithium accu's gedurende de laatste jaren, en er staat niet dat de capaciteit niet is toegenomen, integendeel, maar minder snel dan het (ont)laadvermogen.  Je kan ze dus steeds sneller leegdrinken. ;) En terug vol.

Net daarom dat ik de twee volgende technologieën al opnam in het lijstje LiS en Li-lucht. Zelfs met LiS wordt een elektrische wagen echt praktisch omdat een range van >400 km perfect mogelijk wordt. Deze batterijen worden al gebruikt, maar eerder in prototypes en ook in de luchtvaart. Li-lucht is natuurlijk het ultieme, dan is range plots geen probleem meer.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #57 Gepost op: zaterdag 17 juli 2010 - 00:39:15 »
Net daarom dat ik de twee volgende technologieën al opnam in het lijstje LiS en Li-lucht. Zelfs met LiS wordt een elektrische wagen echt praktisch omdat een range van >400 km perfect mogelijk wordt. Deze batterijen worden al gebruikt, maar eerder in prototypes en ook in de luchtvaart. Li-lucht is natuurlijk het ultieme, dan is range plots geen probleem meer.

Het Tesla S model - voorzien 2012 - zou naargelang accupack ranges hebben tot + 480 km, beloven ze toch...

Citaat
http://www.teslamotors.com/models/specs

Choose from one of three battery pack options to suit typical driving needs: 160, 230, or 300 miles per charge. Concerned with Range Anxiety? Like the Roadster, the Model S is engineered to plug into nearly any outlet, anywhere in the world. Plus, with the 45 minute QuickCharge or 1 minute battery swap, the car begs to be driven everywhere you want to go.

- 160, 230, or 300 mile range pack
- 45 minute QuickCharge
- 1 minute Battery Swap
Desnoods batterijwissel in 1 minuut. Opgelost.

De dubbel zo dure Tesla Roadster zou altijd goed zijn voor 320 km range.
Het record van 501 km  range staat ook op naam van de Tesla Roadster.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #58 Gepost op: woensdag 28 juli 2010 - 15:08:44 »
Nieuwe accu SCiBTM van To***ba
  • Levensduur 6000 cycli
  • tot 10C lading mogelijk (in 6 minuten)
  • Werkt tot -30oC
  • Veilig
  • Geen vaporware: komt kortelings op de markt

De energie- en vermogensdichtheid zijn wel niet zo spectaculair: 50Wh/kg en 100W/kg.

Edit: link gecorrigeerd.
« Laatst bewerkt op: woensdag 28 juli 2010 - 21:18:20 door sceptisch »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrisch rijden is niét goedkoper en niét emissievrij
« Reactie #59 Gepost op: woensdag 28 juli 2010 - 20:58:49 »
De energie- en vermogensdichtheid zijn wel niet zo spectaculair: 50Wh/kg en 100W/kg.
Deze ´link´ werkt:  ;)
http://www.scib.jp/en/
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I