Daarbij per totale is per totale...
Ja, dat wel, maar ik dacht aan explosiegevaar oid
Hebben dat gewone auto´s dan niet ? Daarenboven die hebben ook een normale batterij hé, zelfs redelijk onbeschermd.
Of bedoel je dat het explosiegevaar hoger is als bij normale auto´s.

Vandaag was nog in het nieuws dat er ergens een reuzegascontainer een lek had.
En regelmatig hoor je van oliecontainers die lekken...
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. Als ik aan al die tankstations met gas-lpg en benzine-diesel denk, waar niet mag gerookt worden of de gsm niet gehanteerd mag worden.
Al die gas- en oliepijpleidingen...
De toekomstige snelladende E-stations (snelweg bvb) gaan al die miserie niet krijgen, het stroomnetwerk is al voorhanden; denk aan de electrische spoorlijnen.
Anderzijds ook: in het huidige concept zou je als eigenaar van de wagen géén eigenaar zijn van de batterijen, maar je rijdt ze wel naar de verdoemenis
a) Waarom zou je geen eigenaar zijn ?
General Motors geeft 8 jaar/160.000 km garantie op het accupack van de Chevrolet Volt, die al sinds augustus 2010 op de US markt uit is.
Andere toekomstige E-cars (met duurdere accu-techniek) spreken van een gegarandeerde levensduur van 12 à 15 jaar en tot 10.000 laadcyclussen waarna men nog 80 % capaciteit over houdt.
Die manager van DBM-energy ttz van die E-Audi A2 sprak in de video dat ze
streven naar een
levensduur van 500.000 km voor die accu´s Lithium-Metall-Polymer-Basis. (videolink onderaan)
Ik heb wel geen idee wat een nieuwe accu kost als ge de oude inlevert voor te recyclen.
Maar ik heb wel ongeveer een idee wat men bij een goede E-car aan wagenonderhoud en aan brandstofkosten zou kunnen "terugwinnen" na 10 jaar. Ik denk imho de prijs van een "modale brandstofauto".
Batterie
Die Lithium-Ionen-Batterie des Chevrolet Volt hat eine Kapazität von 16 kWh und ein Gewicht von 198 kg[3]. Sie besteht aus 220 Zellen. Die Ladeelektronik ist programmiert, den Ladezustand der Batterie zwischen 30 und 85% zu halten, um deren Lebensdauer zu verlängern, so dass effektiv nur 8,8 kWh genutzt werden. Trotz fast identischer Kapazität wiegt die Batterie des Chevrolet Volt fast 70% weniger als die des bis 1999 gebauten General Motors EV1. Es ist geplant, den Akku-Pack bei niedrigen Außentemperaturen zu beheizen und bei hohen Umgebungs- bzw. Betriebstemperaturen zu kühlen, um optimale Betriebsbedingungen sicherzustellen. General Motors gibt auf die Akkueinheit eine Garantie von 8 Jahren bzw. 160.000km.[20] [21]
Opel Ampera [Bearbeiten]
Der in Europa vermutlich ab 2011 erhältliche Opel Ampera ist mit den Chevrolet Volt technisch identisch. Der Preis steht noch nicht fest. Die geplante Auslegung des Opel Ampera würde in Deutschland zu einem KfZ-Jahressteuersatz von 28 Euro führen. Opel entwickelt in Mainz-Kastel die Steuerung für die Batterie von LG. GM hat jedoch angekündigt, den Chevrolet Volt ab 2011 parallel zum Opel Ampera in Deutschland anbieten zu wollen.
b) Hoezo verdoemnis ? Volgens mij is die dure accu
volledig recyclebaar, las ik toch bij die E-Audi A2-accu.
Möglich wurde die Nonstop-Fahrt nach Auskunft Hannemanns durch eine neue Akku-Technologie namens Kolibri. Es handelt sich um Energiespeicher auf Lithium-Metall-Polymer-Basis, deren Wirkungsgrad bei mehr als 97 Prozent liegen soll. Zudem sind sie nach Angaben von DBM Energie leichter als vergleichbare Akkus, komplett wiederverwertbar und - ein Starkstrom-Anschluss vorausgesetzt - binnen 20 Minuten vollständig aufgeladen.
Voor een "opgereden accu" ga je alleszins veel meer krijgen als voor een versleten motor na 500.000 km...

Wacht even de videolink geven:
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0,1518,725418,00.htmlna het reclamefilmpje en dan na 44 sec dan zegt die Manager van DBM dat ze
500.000 km Laufleistung anstreben.
Natuurlijk wil ik hier niemand een 100% E-car aanpraten, ik zou zeggen laat dat voorlopig aan bepaalde mensen over voor wie geld niet zo´n grote rol speelt.
Een "halve E-car" met range extender daarentegen zal toch binnen afzienbare tijd in het wegbeeld te zien zijn.
Toyota is er ook mee bezig voor hun Prius-opvolger.