Auteur Topic: lichten  (gelezen 6935 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: lichten
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 21 januari 2010 - 21:58:08 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 00:18:39 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: lichten
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 21 januari 2010 - 22:00:56 »
In welke hedendaagse auto zit dat nog in een koplamp ?

Offline marc

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 714
Re: lichten
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 21 januari 2010 - 23:03:24 »
In welke hedendaagse auto zit dat nog in een koplamp ?

Dat is al moeilijker terug te vinden, KV. Maar bv bij de Fiat 600.
De Belgische verkeersveiligheid, een VERWAARLOOSDE ZIEKTE.
"Kakelen kan iedereen" zei de boer tot zijn advocaat, "maar eieren leggen..."

www.mattys-music.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: lichten
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 21 januari 2010 - 23:42:29 »
Bij een gewone bajonet fitting kun je de lamp er toch op twee manieren insteken (juist, met het afdekplaatje bovenaan, of 180° verdraaid).
ik dacht dat die maar op één manier geplaatst kunnen worden
die pinnetjes zitten toch niet op dezelfde hoogte?

Een normale bajonet aansluiting is perfect symmetrisch.

Het 180° verkeerd monteren van een koplamp is dan ook de oorzaak waardoor je geregeld auto's tegenkomt met één sterk verblindend dimlicht.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: lichten
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 21 januari 2010 - 23:48:46 »
Een normale bajonet aansluiting is perfect symmetrisch.
dan gebruikten wij aan boord geen gewone ;)
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

  • Gast
Re: lichten
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 22 januari 2010 - 11:36:43 »
Uh, heren, dames...

Bajonetlampen 180° monteren heeft geen invloed op het lichtbeeld van de koplamp.  De meeste wagens worden overigens tegenwoordig uitgevoerd met de H1-H7 reeks van halogeenlampen, of xenon.

Het lichtbeeld wordt enkel bepaald door de lens en reflector rond/voor de lamp.  Daarom ook dat er geen onderscheid is tussen linker en rechter halogeenlamp...

De enige manier om een autolamp een fout lichtbeeld te laten geven is door onjuiste montage, zodat het breekpunt van het licht fout valt op de reflector en lens.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 22 januari 2010 - 11:46:23 door wooter »

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: lichten
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 23 februari 2010 - 11:35:35 »
De enige manier om een autolamp een fout lichtbeeld te laten geven is door onjuiste montage, zodat het breekpunt van het licht fout valt op de reflector en lens.
Wat je normaalgezien niet kan met de H1 en H7 want die zijn zo gemaakt dat ze maar op 1 manier passen en vastklikken.

Ik rij ondertussen al enkele weken rond met mijn NightVision's en ik ben er héél tevreden over. Je hebt echt meer licht, zowel in de breedte als in de verte.  Recht voor je heb je ook helder wit licht ipv geel.  Echt aangenaam om mee te rijden, een mens zou voor zijn plezier 's nachts gaan rijden (mocht de naft niet zo duur zijn)  ;)

Als grootlicht heb ik dan weer de VisionPlus gestoken en ook die geven merkelijk meer licht dan een standaard lamp.  Het enige nadeel dat deze hebben is dat ze minder lang mee gaan dan een standaardlamp maar voor een grootlicht zie ik daar geen graten in.
De NightGuides hadden oorspronkelijk ook een kortere levensduur, maar degene die tegenwoordig verkocht worden zijn verbeterd en "DoubleLife", waardoor de levensduur nu zelfs langer zou moeten zijn dan een standaardlamp.

wooter

  • Gast
Re: lichten
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 23 februari 2010 - 13:26:14 »
Wat je normaalgezien niet kan met de H1 en H7 want die zijn zo gemaakt dat ze maar op 1 manier passen en vastklikken.
Bij correcte montage klopt dat inderdaad.  Maar er zijn er genoeg die het lampje incorrect monteren :).

Ik rij al sinds december met xenon op mijn motorfiets, naar tevredenheid.  Scheelt makkelijk 3 keer meer licht in helderheid en afstand tov de oude halogeen peertjes...  Ik had eerst het dimlicht vervangen, en toen ook maar het grootlicht want het halogene grootlicht was minder fel dan het xenon dimlicht...  Maar ja, wat wil je van een motorfiets met optiek van meer dan 10 jaar oud.  Maar het dimlicht heeft wel een bolle lens, waardoor het xenon licht piekfijn gericht wordt.