Diane, hoeveel bollen ga je onder de Xantia vervangen?
Indien de meting van de twee borsten onder het voertuig voldoende is, Daffo, worden er vier vervangen. Voo mij is het nog altijd de vraag of dit het rijgedrag van bv de vroegere zwevende DS (pallas ?) of de CX prestige zal evenaren.
Marc komt dan met het voorbeeld te voorschijn van een Rolls Royce met identiek veergedrag.
Trouwens, twee Rolls Royce oldtimers te koop gezien voor +- 10.000 euro.

Okee. Dat was dus een strikvraag om te zien of je 't had begrepen. Heel goed opgelet dus. Die twee bollen tussen die vier de te vervangen staan zijn trouwens geen veerbollen maar eerder veeraccu's. Zij hebben dus geen demper bovenaan (dat hele kleine gaatje bovenaan op dat verend plaatje is de demper). Maar ze dienen wel over de juiste druk te beschikken. En als de auto op de brug staat, kijk dan ook de niveauregelaars na. Kun je de wagen perfect horizontaal mee afstellen indien nodig.
Je veer/remservo-bol (bij de XM vooraan het motorblok, bij de Xantia zal het waarschijnlijk ook wel ergens hangen) kun je 1 moeite ook even nazien trouwens. Dat kan schelen in het sissen, mits je regelventielen helemaal prima zijn.
Al met al redelijk complex, doch gemakkelijker te verwisselen dan gewone vering onder een auto. Ga je dit alles zelf doen of heb je een specialist op 't oog?
Het zweefgedrag zal de DS of CX benaderen, doch nooit evenaren, helaas. Daarvoor is de "smaak" van "Duits weggedrag" (lees: hardere vering) ook op Citroën-gebied iets te ver doorgedrongen. Bovendien is de Xantia - door zijn veercomputer - wat verder doorgeëvolueerd ten opzichte van de DS die alles puur mechanisch kon.
Enne: Je Xantia regelmatig wat laten gymnastieken (hooste/laagste stand laten aannemen, stuur volledig links-rechts bij stationair draaien) is goed voor de doorstroming in je leidingen. Alle losgeweekte zooi in het systeem zal dan wat sneller terugstromen naar het voorraadvat, waar het in de filters zal blijven zitten.