Citaat Michel:
Tja, dan stop toch eindelijk met zagen, als ge het niet beter kunt uitleggen
Antwoord:
Het antwoord staat duidelijk in de reeds geciteerde artikels uit de wegcode.
Alle antwoorden werden reeds gegeven bij #1 en #4
Als ik teveel van die artikels afwijk ben je in staat om brandhout van mij en mijn uitleg te maken.
Overzicht bermen volgens de wegcode:
2.41. "Gelijkgrondse berm" : de ruimte, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, begrepen tussen enerzijds de rijbaan en anderzijds een sloot, een talud, de grenzen van eigendommen, die zich op hetzelfde hoogteniveau bevindt als de rijbaan en gevolgd mag worden door de weggebruikers, bepaald onder de voorwaarden van dit besluit.
De gelijkgrondse berm is meestal niet met verhard materiaal aangelegd en moeilijk begaanbaar voor de voetgangers.
2.42. "Verhoogde berm" : een ruimte die hoger ligt dan het rijbaanniveau, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, en die tussen deze rijbaan ligt en een sloot, een talud, of grenzen van eigendommen.
De verhoogde berm is meestal niet met verhard materiaal aangelegd en moeilijk begaanbaar voor voetgangers.
2.44. "Middenberm" : elke aanleg in de lengterichting om de rijbanen te scheiden, behalve wegmarkeringen.
#1 Bij mijn redenering had ik art 2.41 en 2.42 al uitgesloten met als reden dat er geen verschil is tussen enerzijds en anderzijds. De enige eventuele middenberm 2.44 die je terugvind in art 25.1.13 werd ook uitgesloten en de reden heb ik er toen zelfs bijgeschreven ,scheiden van dezelfde rijbaan die rond loopt ipv scheiden van rijbanen in de lengterichting.
Citaat #1
Ik kan daar niet onmiddellijk op antwoorden.
Er is alleen een verbod op de middenste berm van een openbare weg die twee rijbanen scheidt buiten de bbk.art 25.13
Maar hier zijn het geen twee gescheiden rijbanen maar dezelfde rijbaan die rond loopt.
#4 Jozef heeft dit in zijn antwoord nog eens verduidelijkt door (enerzijds) en (anderzijds) tussen haakjes te plaatsen.
Citaat #4
Ik vrees dat het middeneiland van een rotonde geen berm is. Want het wordt (enerzijds) wel begrensd door de rijbaan, doch niet (anderzijds) door een sloot, een talud, of de grenzen van eigendommen.
Bij 2.41 heb je de woorden "enerzijds" en "anderzijds" die belangrijk zijn.
Bij 2.42 heb je de woorden "tussen" en "en" die belangrijk zijn.
Bij 2.44 heb je de woorden "lengterichting" en "rijbanen" die belangrijk zijn.
Jou berm of middeneilandberm voldoet niet aan deze voorwaarden.