Kan een rotonde ook niet als een verhoogde inrichting in aanmerking worden genomen?
De meeste middeneilanden zijn idd verhoogd, minstens een trottoir, zoals in een verhoogde berm maar die definitie is anders;
het woord *middeneiland* staat wel in de wegcode.
Bij de zoekfunctie op middeneiland krijgt men enkel 2.39 te lezen.
Heb het even opgezocht, Michel.
Thx, maar die definities had ik al in mijn 2e post duidelijk gemaakt, Diane
We zijn dus nog altijd niet verder geraakt dat het in de wegcode nergens verboden wordt, men kan het zelfs nergens tussen de lijnen lezen, integendeel tot veel vanzelfsprekendere artikels als Art 24 en Art 14
Natuurlijk is op een groot middeneiland parkeren of stilstaan "waarschijnlijk verboden", ik zou het toch zeker niet doen.
Maar wie of wat zou het daar "hinderen" ?
Er zijn ook van die groene pleintjes in de bebouwde kom waar men ook in eenrichting moet rondrijden (smalle weg), daar zou men ook op mogen parkeren (gelijkgronds graspleintje)... In Genk ken ik zo enkele woonwijken (ex-mijncité ´s) of aan de rand, maar wel binnen bbk.
23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :
1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting
Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.
2° Buiten de rijbaan op de gelijkgrondse berm of, buiten de bebouwde kommen, op eender welke berm.
Indien het een berm betreft die de voetgangers moeten volgen, moet langs de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter breed vrijgelaten worden.
Indien de berm niet breed genoeg is, moet het voertuig gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op de rijbaan opgesteld worden.
Indien er geen bruikbare berm is, moet het voertuig op de rijbaan opgesteld worden.