https://www.telegraaf.nl/nieuws/1456...et-stekkerautoDit is zo'n artikel waar mijn BS-detector van tilt slaat! Er staan heel wat twijfelachtige dingen in dit artikel.
Ze rijden dus van Haarlem naar Bretagne, of zo'n 1200 km. Haarlem - Brest is echter maar zo'n 1100 km en dat is zowat het verste dat je in Bretagne kan rijden. Hier gaat het dus al fout! Ze kiezen daarbij een nogal bizarre route via Brugge. De supercharger in Brugge is zo'n 250 km van Haarlem. Met een Model 3 is dat zeer goed haalbaar. Maar 50 minuten laden klopt gewoon niet, zeker als je thuis was vertrokken met een batterij die (bijna) vol was.
Brugge is een drukke locatie, maar wachttijden zijn er wel een uitzondering. Na meer dan 2 jaar Tesla-rijden heb ik nog maar één keer 5 minuten moeten wachten aan een supercharger.
De reporter klaagt dat de Model 3 te weinig ruimte heeft waardoor ze dus geen wijn kan meebrengen uit Frankijk. Een Model 3 heeft net erg veel ruimte vergeleken met auto's van dezelfde grootte. Dit is complete onzin dus!
De volgende supercharger die ze passeren blijkt 2 uur verder te zijn aan een Novotel. Ook dit klopt niet. Richting Bretagne moet dit de supercharger van Rouen zijn. Dit is echter meer dan 3 u rijden vanuit Brugge of zo'n 330 km! Dit mocht natuurlijk niet neergeschreven worden, meer dan 300 km rijden met slechts 80% batterijlading? Dat past duidelijk niet in het plaatje dat de schrijfster wil schetsen.
De volgende supercharger blijkt al na een uurtje rijden te liggen. Ik vermoed dat dit de supercharger in Caen zal zijn. Waarom men daar stopt is mij niet duidelijk. Ze rijden immers verder naar de supercharger aan de Mont Saint Michel en deze is maar 250 km verder, heel gemakkelijk haalbaar! Het ljikt erop dat ze het één en ander zit te verzinnen, rijtijden en laadtijden kloppen immers niet!
Als men van deze laatste supercharger naar Brest zou rijden is het nog een 270 km rijden, ook weer heel gemakkelijk haalbaar met een Model 3. Gezien ze op hun bestemming aankomen met 160 km bereik over zal het wellicht net niet zo ver geweest zijn.
Het zoeken naar een openbare laadpaal wordt ook weer sterk overdreven. Zorg ten eerste dat je geïnformeerd bent voor je vertrekt. Ik heb slechts één laadkaart en daar kan ik de meeste palen mee activeren. Bovendien kan je nog altijd controleren via een app of de laadpaal zal werken met je laadkaart.
Bovendien kan je de vraag stellen waarom er niet op de bestemming geladen wordt! Aan een gewoon stopcontact gaat dat traag, maar na een rit van meer dan 1000 km laat je de wagen toch even aan de kant, al was het maar om een nachtje te slapen. Op een nacht laadt een Model 3 meer dan 200 km bij! Gewoon even vragen aan de eigenaar van het hotel, vakantiehuis, … en meestal wordt het gewoon toegelaten!