Auteur Topic: Veel haken en ogen aan trip met stekkerauto  (gelezen 2044 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Veel haken en ogen aan trip met stekkerauto
« Gepost op: maandag 22 juli 2019 - 12:39:38 »
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1456...et-stekkerauto

Dit is zo'n artikel waar mijn BS-detector van tilt slaat! Er staan heel wat twijfelachtige dingen in dit artikel.

Ze rijden dus van Haarlem naar Bretagne, of zo'n 1200 km. Haarlem - Brest is echter maar zo'n 1100 km en dat is zowat het verste dat je in Bretagne kan rijden. Hier gaat het dus al fout! Ze kiezen daarbij een nogal bizarre route via Brugge. De supercharger in Brugge is zo'n 250 km van Haarlem. Met een Model 3 is dat zeer goed haalbaar. Maar 50 minuten laden klopt gewoon niet, zeker als je thuis was vertrokken met een batterij die (bijna) vol was.
Brugge is een drukke locatie, maar wachttijden zijn er wel een uitzondering. Na meer dan 2 jaar Tesla-rijden heb ik nog maar één keer 5 minuten moeten wachten aan een supercharger.

De reporter klaagt dat de Model 3 te weinig ruimte heeft waardoor ze dus geen wijn kan meebrengen uit Frankijk. Een Model 3 heeft net erg veel ruimte vergeleken met auto's van dezelfde grootte. Dit is complete onzin dus!

De volgende supercharger die ze passeren blijkt 2 uur verder te zijn aan een Novotel. Ook dit klopt niet. Richting Bretagne moet dit de supercharger van Rouen zijn. Dit is echter meer dan 3 u rijden vanuit Brugge of zo'n 330 km! Dit mocht natuurlijk niet neergeschreven worden, meer dan 300 km rijden met slechts 80% batterijlading? Dat past duidelijk niet in het plaatje dat de schrijfster wil schetsen.

De volgende supercharger blijkt al na een uurtje rijden te liggen. Ik vermoed dat dit de supercharger in Caen zal zijn. Waarom men daar stopt is mij niet duidelijk. Ze rijden immers verder naar de supercharger aan de Mont Saint Michel en deze is maar 250 km verder, heel gemakkelijk haalbaar! Het ljikt erop dat ze het één en ander zit te verzinnen, rijtijden en laadtijden kloppen immers niet!

Als men van deze laatste supercharger naar Brest zou rijden is het nog een 270 km rijden, ook weer heel gemakkelijk haalbaar met een Model 3. Gezien ze op hun bestemming aankomen met 160 km bereik over zal het wellicht net niet zo ver geweest zijn.

Het zoeken naar een openbare laadpaal wordt ook weer sterk overdreven. Zorg ten eerste dat je geïnformeerd bent voor je vertrekt. Ik heb slechts één laadkaart en daar kan ik de meeste palen mee activeren. Bovendien kan je nog altijd controleren via een app of de laadpaal zal werken met je laadkaart.
Bovendien kan je de vraag stellen waarom er niet op de bestemming geladen wordt! Aan een gewoon stopcontact gaat dat traag, maar na een rit van meer dan 1000 km laat je de wagen toch even aan de kant, al was het maar om een nachtje te slapen. Op een nacht laadt een Model 3 meer dan 200 km bij! Gewoon even vragen aan de eigenaar van het hotel, vakantiehuis, … en meestal wordt het gewoon toegelaten!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Veel haken en ogen aan trip met stekkerauto
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 24 juli 2019 - 10:30:26 »
De juiste URL is https://www.telegraaf.nl/nieuws/1456750301/veel-haken-en-ogen-aan-trip-met-stekkerauto

Nooit eerder heb ik het gekend dat over zo een louter technisch onderwerp als elektrische wagens zo irrationeel geschreven wordt. Soms bij gebrek aan kennis, dikwijls uit puur fanatisme. Waarbij de standpunten van de voor- en tegenstanders mijlenver uit elkaar lijken te liggen. Een tekst met een objectieve weergave van voor- en nadelen lijkt zo zelden als witte mollen te zijn.

Het waardevolle aan het geciteerd artikel vind ik de reactie van de ANWB:

Citaat
Mensen die met een elektrische auto op vakantie gaan, doen er goed aan hun reis goed voor te bereiden, zegt de ANWB. „Zoek goed uit wat voor laadpas je hebt en waar je die kunt gebruiken”, zegt woordvoerder Ad Vonk. „Want er zijn verschillende betaalsystemen. Dat is nog lang niet universeel. We staan pas aan het begin van deze ontwikkeling.” Zomaar je elektrische auto inspringen om op vakantie te gaan, is zéér onverstandig. „Check het van te voren goed. Want anders kom je in de problemen”, aldus Vonk.

Maar een goede voorbereiding kan knap lastig zijn, waarschuwt Jaco Bijlsma, hoofdredacteur van Autovisie. Apps die laadpalen aangeven, zijn lang niet altijd ’up to date’ en betrouwbaar. Laadpalen kunnen zijn weggehaald. En als ze er wel staan, hebben sommige palen onvoldoende laadvermogen, waardoor het laden lang kan duren. Of kampen met software-storingen. „Je weet het dus nooit helemaal zeker.”

Dat is niet lekker op vakantie gaan, erkent Bijlsma. Want een lege accu op de vluchtstrook ’bijvullen’, is vrijwel onmogelijk. „Dan zul je moeten worden weggesleept.” Bijlsma: „Als ik zou moeten kiezen, ga ik liever met een benzine- of dieselauto op vakantie.”

Voor diegenen die naar Duitsland rijden: zonder brandstof of elektriciteit voor de aandrijving vallen langsheen de autosnelweg, kan een dure grap worden. Dit geldt niet als een panne, want het is vermijdbaar. Sta je er maximun 3 minuten, dan kost het 35 euro, anders 70 euro. Het geldt tevens als een zware nalatigheid in geval van aanrijding.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Veel haken en ogen aan trip met stekkerauto
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 24 juli 2019 - 12:28:01 »
Met een Tesla kan je zeker zomaar in je auto springen en een lange afstand rijden. Je voert je bestemming in en de auto plant de route via de superchargers. De status van deze laadpalen is gekend door de auto, je kan zelfs controleren hoeveel laadplekken er vrij zijn. Het netwerk is nu zo uitgebreid dat eigenlijk heel Europa kan doorkruisen. Enkel in het Oost-Europa moet je nog wat opletten.

Wat betreft de laadpasjes. Hier is zeker een initiatief nodig van de wetgever. Het zou ideaal zijn als je de laadpaal kan starten met een credit/debet kaart. Ik heb altijd een kaart bij van TheNewMotion. Hiermee kan je bijna alle laadpalen starten! De status van de laadpaal kan je controleren via de app en naar mijn ervaring is die altijd accuraat. Via Chargemap kan je ook laadpalen zoeken. Hier houden de gebruikers de informatie bij. Ik vind bv. een laadpaal in Berchtesgaden aan de Grabenschmiede. Ik kan die starten met het kaartje van TheNewMotion. Op de site zie ik nog wat foto's van de plek, handig om de paal te vinden en ik zie ook dat er op 14 juni nog iemand succesvol heeft geladen.

Met de andere merken EV's wordt het moeilijker. Het Ionity netwerk is nog niet uitgebreid genoeg maar dat zal het snel wel zijn. Je kan daar laadsnelheden halen die vergelijkbaar zijn met de superchargers van Tesla. Een Model 3 van Tesla laadt er nu zelfs sneller dan aan een supercharger! Als er geen Ionity palen in de buurt zijn moet je terugvallen op de tragere laders, in de meeste gevallen betekent dit Chademo of CCS aan 50 kW. Veel snelwegparking in Duitsland hebben zo'n laadpalen.

Bijvoorbeeld:
- Autobahnraststätte Bad Reichenhall
- Autobahnraststätte Hochfell
- Raststätte Chiemsee
- Bernau am Chiemsee (175 kW CCS!)
- Autobahnraststätte Samerberg
- Holzkirchen nord
- Autobahnraststätte Hofoldinger Forst

Gewoon een stukje snelweg in Duitsland van ongeveer de grens met Oostenrijk in de buurt van Salzburg richting Munchen. Die liggen zo dicht bij elkaar dat je al echt moeite moet doen om je wagen volledig leeg te rijden. Op hetzelfde traject komen nog twee ionoty chargers in Samerberg en Holzkirchen. Laadpalen genoeg dus!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519